המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.6.2008
12/6/2008

  

מה חדש? סיכום יומי 12.6.2008

בתקציר: ביקורת בעיראק על ביקור אל-מאלכי בקבר ח'ומייני * לבנון: עימות בין האופוזיציה לממשלה סביב משרד יוניפי"ל בת"א * איראן תוקפת החלטת איסור הרעלה באוניברסיטאות תורכיה * ניסיון התנקשות בשגריר עיראק באיראן – היה או לא היה? * הלוואת פיתוח גדולה של איראן לעיראק – לפני אישור

 

תימן: איראן מסייעת למורדים התימנים במחוז צעדה

תימן שבה והאשימה את איראן בסיוע למורדים, בראשותו של מנהיג הדת השיעי עבד אל-מאלכ אל-חות'י, הפועלים במחוז צעדה הגובל בסעודיה. ד"ר רשאד אל-עלימי, סגן ראש הממשלה, הבהיר כי המלחמה בצעדה היא תרבותית-רעיונית יותר משהיא צבאית-ביטחונית, וציין כי הזרוע הצבאית של המורדים, ארגון "אל-שבאב אל-מוא'מין" ("הנוער המאמין") עבר אימונים וקורסי טרור באיראן והוא מקבל ממנה נשק.

אל-זמאן (לונדון), 11.6.08 ; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.6.08


ביקורת בעיראק על ביקור אל-מאלכי בקבר ח'ומייני

חבר בפרלמנט העיראקי מתח ביקורת חריפה על נורי אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק, על כך שבמהלך פגישה רשמית עם מנהיג הדת האיראני עלי ח'אמנאי הוא הסיר את עניבתו, ועל ביקורו בקבר ח'ומייני באיראן. לדבריו, על אל-מאלכי לכבד את רגשותיהם של בני העם העיראקי ולא של האיראניים.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 11.6.08

 

לבנון: העימות סביב הכוונה לפתוח משרד של יוניפי"ל בתל אביב

בשני מאמרים ביומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה, נרמז כי תכניתו של יוניפי"ל להקים משרד בתל אביב תואמה עם ממשלת לבנון, וזו אינה עושה דבר כדי למנוע את המהלך, שיש לו השלכות על ריבונותה של לבנון. היומון הלונדוני אל-חיאת דיווח כי סיעת "הנאמנות להתנגדות" דרשה מפואד אל-סניורה, ראש ממשלת לבנון, הבהרות לגבי הסכמים מיוחדים בין ממשלתו לבין יוניפי"ל בנוגע לפתיחת משרד יוניפי"ל בת"א. לשכת אל-סניורה הכחישה קיומם של הסכמים כאלה.

אל-אח'באר (לבנון), 10.6.08, 12.6.08, אל-חיאת (לונדון), 12.6.08

 

מסחר אלקטרוני [באינטרנט]; האישה אומרת: "שלח לי 5 קילובייט תפו"א"

אל-וטן (סוריה), 11.6.08/ עבד אל-האדי שמאע

  

ההסכמים הביטחוניים [בין ארה"ב לעיראק]

אל-איאם (בחריין), 11.6.08/ ח'אלד אל-האשמי

 

דמות היא: "העולם הערבי"; היד העומדת להיכרת היא: "סודאן"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.6.08/ אמג'ד רסמי

 

איראן תוקפת איסור עטיית רעלה באוניברסיטאות תורכיה

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קבע כי האיסור לעטות רעלה באוניברסיטאות בתורכיה, שאושר ע"י המג'לס התורכי, הוא הפיכה חדשה של המיעוט החילוני במג'לס נגד האסלאמיסטים. היומון טען כי ההחלטה תוביל למהומות ולחוסר יציבות במדינה וכי אמריקה דוחקת בחילונים ליצור מבוי סתום, פוליטי וחברתי, בתורכיה. במאמר אחר קבע היומון, כי איסור עטיית הרעלה הוא רק תירוץ קטן של החילונים ושמטרתם הסופית היא ביעור מוחלט של הזרם האסלאמיסטי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 12.6.2008, 10.6.2008

 

דיווח: ניסיון התנקשות בשגריר עיראק באיראן

שגריר עיראק באיראן, מוחמד מג'יד אל-שיח', טען כי ב- 10.6.08 מצא נהגו מעטפה חשודה בפתח מעונו, וכי לאחר בדיקת המשטרה האיראנית התברר שיש במעטפה פצצה. השגריר הדגיש כי הוא ואנשי השגרירות מעולם לא קיבלו איום וכי אינו חושד באיש באחריות למעשה. משרד החוץ העיראקי אמר כי לא ידוע לו דבר בנדון, ואולם הוא הורה לשגרירות בטהראן להגביר את רמת הכוננות בשגרירות. לדברי מקורות איראניים, המעטפה הכילה מזון לדגי נוי.

אל-שרק אל-אוסט (12.6.08)    

 

הלוואה איראנית לעיראק לצורכי פיתוח

בפגישתו (10.6.08) עם שר האוצר העיראקי, באקר אל-זוביידי, הודיע השר הממונה על ענייני משרד האוצר  באיראן, חוסיין סמסאמי, כי תהליך אישור הלוואת הפיתוח האיראנית לעיראק, בהיקף של מיליארד דולר,  קרוב לסיומו.

טהראן טיימס (איראן), 11.6.2008