המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר ביקורת חריף על מעשה רצח על רקע כבוד המשפחה
11/6/2008

 

פעילה סעודית לזכויות נשים תוקפת בחריפות מעשה רצח על רקע כבוד המשפחה

  

בתאריך ה-7 באפריל 2007 נסקלה למוות בעיראק נערה יזידית-כורדית בשם דעאא אל-אסוד על רקע כבוד המשפחה. רציחתה צולמה על ידי המשתתפים במעשה באמצעות טלפונים סלולאריים, והוידיאו פורסם באינטרנט בקישור: http://leilamagazine17.blogspot.com/2008/02/blog-post_6785.html

כשנה מאוחר יותר פירסמה וג'יהה אל-חוידר, ליברלית ולוחמת זכויות נשים סעודית, מאמר חריף נגד התרבות המזרח תיכונית, בה הגברים רודים בנשים בכלל ונגד רצח על רקע כבוד המשפחה בפרט.

להלן קטעים ממאמרה שהתפרסם באתר הליברלי [1]www.aafaq.org:

 

לפני שנה, בחודש אפריל, אהבה נערה עיראקית בת שבע עשרה, ששמה דעאא ח'ליל אל-אסוד, בחור מעדה אחרת. במעשה זה היא פגעה ב"כבוד" הגברים של עדתה. דבר זה גרם לטירופם לבעור כאש הגהינום היוקד, לגבריותם לטפוח לגידולים ממאירים, ולשכלם להיאחז בשיגעון הקמאי של "כבוד [המשפחה]".

 

הם הפכו למטורפים שלא נחו ולא שקטו ומיהרו להקל על ייסורי הנפש החולניים שלהם והוציאו פסק מוות נגד דעאא המסכנה, ואחר כך החליטו להוציא לפועל את הפסק באופן המכוער ביותר, כלומר בסקילה עד מוות במקום ציבורי. הם הרגו אותה בשיא האכזריות והשפלות.

 

דעאא ח'ליל אל-אסוד היא אחד מקורבנות השיגעון הגברי הפראי שקוראים לו "כבוד [המשפחה]". מושג זה נפוץ לכל אורכו ורוחבו של המזרח התיכון הגדול (אל-שרק אל-אוסט אל-כביר), או מוטב שנאמר המזרח הגדול המטונף (אל-שרק אל-אוסח' אל-כביר), שכן הוא ראוי לכינוי זה בכל התחומים, ובפרט [בשל] האופן בו הוא מתייחס לאישה. מפקיסטן ואפגניסטן דרך איראן, תורכיה והמזרח התיכון ועד לסוף מרוקו כל הגברים המובסים והשחוקים באזור זה של העולם אינם מוצאים דרכים לממש ניצחון כלשהו לעצמם, אלא בהנחתת מכות רצחניות על הנשים שלהם.

 

גברים שפלים אלה אשר נכחו [במעמד] בו נרצחה דעאא, כולם רוצחים בזדון ובכוונה תחילה, כולם התחנכו על האמונה שחיי הנשים נתונים לפקודתם. לכן הם התחרו ביניהם בסקילת דעאא ונאבקו זה בזה לצלם אותה בעודה נושמת את נשימותיה האחרונות. גברים  איומים מיהרו יחדיו לרצוח נערה שלא ביצעה כל פשע ולא פגעה באיש. כל אחד מהם נשא סלע בידו והשליך אותו עליה. הם ריסקו את ראשה הצעיר בגאווה רבה ובפאר, דמה הצעיר ניגר כשהיא מוטלת על האדמה הרוגה מבלי שהייתה לה כל אפשרות להגן על עצמה.

 

הם לא הסתפקו ברציחתה, אלא התעללו בגופה הנערי גם לאחר שהפכה לגופה דוממת והמשיכו לבעוט בה בנעליהם ולהשליך עליה סלעים נוספים. לאחר מכן הם יצאו בקריאות של "אין אלוה מבלעדי אללה" ו"אללה אכבר", כאילו הם ניצחו בקרב מכריע. אף אחד מהם לא ריחם עליה, אף אחד לא הניד עפעף למענה ואף אחד לא דיבר להגנתה. הם הפכו [קשים] כמו הסלעים שהשליכו עליה, קפואים וחסרי רחמים.

 

לו הייתה דעאא בעל חיים היה מישהו שם לב אליה ומנסה לחלצה מידי גברים בלתי אנושיים אלו. אולם, היא אישה, ובמזרח התיכון הגדול והמטונף ערכה של האישה פחות בהרבה מערכו של בעל חיים. במוסכמות של המזרח [המושג] "כבוד" נקשר להתנהגות הנשים בלבד. הנשים הפכו למטרה קלה לגברים, כדי להחזיר להם את גבריותם הנתונה במשבר על ידי רציחתן.

 

דעאא היא קורבן של נשים וגברים, דעאא היא קורבן של חברה שלמה. במקום שבו מעודדים את רוח העוינות אצל הגברים עד שהיא מתעצמת והופכת לשד נטול היגיון; [הגברים] מרגישים שהנשים במשפחתם הן חלק מרכושם ויש להם הזכות להתנהג אתן על פי חפצם.

 

[תכונה זו נכונה לגבי כולם] בין אם הגבר הוא מוסלמי או לא מוסלמי, ערבי או לא ערבי, עשיר או עני, משכיל או בור, קטן או גדול, בין אם הוא הלך למערב ובין אם נשאר במולדת, כל עוד הוא גדל באזור זה הנגוע במחלת "הכבוד" או [שרק] שורשיו באים ממנו. ישנה סבירות גבוהה שיהפוך ביום מן הימים לחיית פרא, ובפרט אם הוא גדל [באווירה לפיה] לגופה של האישה ולחייה הפרטיים יש קשר לכבוד שלו ולכבוד של משפחתו, של החמולה שלו, של שבטו, של אומתו, של עדתו הדתית ושל כל הסבים שלו שפסו מן העולם מזה אלפי שנים.

 

אלה המאמינים שהכבוד פירושו גוף אישה הם רוצחים פוטנציאליים, והם ירצחו אישה ביום מן הימים כאשר יתעוררו רגשות "הכבוד" המזויף אשר ברגשותיהם החולניים. כל אלה המסכימים שלגבר יש זכות להרוג אישה  או לגרום לה נזק גופני בשל "הכבוד" הינם שופכי דם בפוטנציה.

 

אלה המאמינים שלאיש יש יותר זכויות מהאישה ומחנכים את ילדיהם לכך, מכשירים את הגברים לרצוח דעאא אחרת במקום אחר. כל אלה המאמינים שיש להם זכות להכות אישה למען חינוכה ותיקון דרכיה מועדים להיות מעורבים בפגיעה באישה או ברצח אישה. כל איש שלטון שקבע חוק עונשין מקל לרוצחי נשים מטעמים של "כבוד [המשפחה]" כמוהו כמי שהשתתף באופן פעיל ברצח הקורבנות, כאחד הרוצחים שידיו מגואלות בדם של דעאא ובדמן של אחרות.

 

כל הממשלות המפלות בין איש לאישה בזכויות ובחובות, הנותנות מחסה לרוצחים על רקע "כבוד [המשפחה]", המעניקות שליטה מלאה או שליטה גדולה יותר לאיש כדי שישתלט על חיי האישה ... וקושרות קשר עם מבצעי הפשעים על רקע "כבוד [המשפחה]" הנפשע ...

 

ביום הזיכרון הראשון לסקילת הנערה העיראקית החפה מפשע, דעאא ח'ליל אל-אסוד, שנרצחה בדם קר ובהתלהמות גברית נבזית בפני עדי ראיה, אני אומרת אשריכן כל נשות המזרח הגדול והמטונף, הצלחתן לגדל חיות הנוגסות בבשרכן ונהנות להגיר את דמכן ודם בנותיכן. אשריכן הארצות והממשלות הנותנות חשיבות לחיי בעלי חיים יותר מהחשיבות שהן נותנות לחיים שלכן ולחיי בנותיכן.

 

אשריכן הנשים  ואשרי ההגנה שאתן נותנות לגברים החייתיים שלכן, [אשריכן] על התמיכה שאתן נותנות להם בעניינים פוליטיים, לצעידה שלכן עם התנועות והמלחמות הכושלות שלהם והתמיכה שלכן בדרך מחשבתם העוינת המתירה להשפיל אתכן ולהכותכן. אשריכן שבראתן תליינים שהפכו אתכן לקורבנותיהם, שתמכתן בהם ועזרתן להם. ואתן יודעות היטב שרבים מהם לא מחשיבים אתכן אלא כיצור חסר ערך שנוצר להנאתם. אשריכן נשים עם גברים חסרי אנושיות אלה, שרבים מהם צמאים לשתות את דמכן ודם בנותיכן בכל פעם שיצלצלו בראשיהם המאובנים תופי הנקמה של "כבוד [המשפחה]" הרקוב שלהם.

  



[1]  www.aafaq.org, 19.04.08