המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אסד: "אנו דנים עם ישראל בגיבוש בסיס משותף למו"מ"
25/5/2008

 

בשאר אל-אסד: "אנו דנים עם ישראל בגיבוש בסיס משותף למו"מ"

 

עורכו הראשי של היומון הקטרי, "אל-וטן", אחמד עלי, פרסם ב-27 באפריל 2008 ראיון מקיף שערך עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. בראיון חשף הנשיא הסורי לראשונה את מאמצי התיווך התורכיים בין סוריה לישראל, וסיפר כי כעת נעשה ניסיון לגבש בסיס משותף להמשך המו"מ. אל-אסד הכחיש כי המתקן הסורי שישראל תקפה ב-6 בספטמבר 2007 נועד לפיתוח תכנית גרעינית, וטען כי המחשבה שסוריה תשתמש נגד ישראל בנשק גרעיני אינה הגיונית. עוד הוסיף אל-אסד כי סוריה מעניקה לאיראן תמיכה מדינית, אך אין הסכם הגנה במסגרתו היא נדרשת לסייע לה צבאית במקרה שתותקף. כן התייחס אל-אסד לפילוג בעולם הערבי בעקבות הפסגה הערבית שנערכה בסוף מרץ 2008 בדמשק, והודיע על כוונתו לצאת בקרוב לסיור במדינות ערב.[1] להלן תרגום עיקרי הראיון:

 

"ארדואן הודיע לנו כי אולמרט מוכן להחזיר את הגולן"

מראיין: "ר"מ ישראל, אולמרט, אמר כי יש חילופי מסרים בינו לבינך, וכי ת"א מעוניינת להגיע להסכם שלום עם דמשק... מה סוג המסרים, מי מעביר אותם ועד להיכן הם הגיעו?..."

אל-אסד: "ניסיונות התיווך הללו מתקיימים מזה שנים, אך הם התגברו באופן דרמטי לאחר התוקפנות נגד לבנון בשנת 2006 ולאחר ניצחון ההתנגדות... [חילופי המסרים] שהזכרת כעת הם האיתות הברור הראשון מצד אולמרט ש[ישראל] מוכנה לשלום, והוא הגיע במסגרת התיווך התורכי שנמשך שנה שלמה - מאפריל שעבר ועד לאפריל הנוכחי - ועליו טרחו ר"מ [תורכיה], רג'ף טאיפ ארדואן, ולאחר מכן נשיא [תורכיה], עבדאללה גול. אמרנו ל[מתווכים התורכיים] שיש עבורנו נקודות מסוימות שצריכות להיות ברורות. ראשית, [דרושה] הצהרה ברורה מצד אולמרט כי הוא מעוניין בשלום. שנית, על אולמרט להביע נכונות בפני המתווך התורכי, ארדואן, להחזיר את הגולן. אם הוא אינו מוכן להשיב את הגולן, הרי שאין טעם לדון בנושא זה. לפני שבוע, נודע לנו בשיחת טלפון עם רה"מ ארדואן כי אולמרט מוכן להחזיר את הגולן. בהמשך, שמענו שאולמרט הצהיר ש'אנו יודעים מה רוצה סוריה, וסוריה יודעת מה אנו רוצים'..."

 

בהתייחסו למתכונת המו"מ, הוסיף אל-אסד כי "כעת מציעה ישראל מו"מ ישיר... אנו איננו דנים כעת במו"מ ישיר, אלא בתיווך תורכי שיעביר את המידע והנתונים היסודיים לשם גיבוש בסיס משותף לפתיחת מו"מ ישיר בעתיד. ואולם, לשם מו"מ ישיר יש צורך בנותן חסות, אשר אינו יכול אלא ארה"ב. זה [מצב] מצער, אך זוהי המציאות. אין לממשל [האמריקאי] הנוכחי לא חזון ולא רצון בתהליך שלום. על כן, אנו דנים כעת במציאת בסיס משותף באמצעות המתווך התורכי. ברור שאם אכן יתקיים מו"מ, הוא לא יהיה מו"מ חשאי, אלא גלוי. [כמו כן], המו"מ לא יהיה ישיר. אנו נהיה בקשר עם הצד התורכי, והצד התורכי יהיה בקשר עם הצד הישראלי. נדון בראש ובראשונה בנושא האדמה, כדי לבחון את אמינותה של ישראל. הרי אין אמון בינינו לבין ישראל, ואנו מכירים ומבינים היטב את המשחקים הישראליים. לפיכך, עלינו להיות זהירים ומדויקים בבואנו לדון בנושא זה. אם יגובש הבסיס [המשותף] הזה, ייתכן שנוכל לדון במו"מ ישיר עם הממשל האמריקאי הבא."

 

מראיין: " בהתבסס על דבריך הרשמיים, האם נוכל לבשר כעת לדעת הקהל הערבית, לכל הערבים ולעמי המזרח התיכון בכללותם שהפיתרון קרוב?"

אל-אסד: "לא, אל תבשר זאת, כי איני יכול להיות ערב לצד השני [קרי, ישראל]."

 

"ישראל התקיפה מתקן צבאי ריק"

מראיין: "ההתקפה הישראלית בספטמבר [2007] עוררה רעש רב. אנו רוצים לדעת את האמת בנושא."

אל-אסד: "האמת היא שהותקף מתקן צבאי בבנייה... אנו לא יודעים מה הנתונים שהיו ברשותם, אך הם [משתמשים] בלוויינים והם התקיפו מתקן [שבנייתו] טרם הושלמה ולא היו בו אנשים או כל דבר אחר. למעשה, הוא היה ריק."

 

מראיין: "נאמר שהמתקן הזה נועד לפיתוח תכנית גרעינית."

אל-אסד: "לא, האם זה הגיוני שיהיה שם מתקן גרעיני שאינו מוגן [בטילים] נגד [מטוסים], שנמצא תחת מעקבם של הלוויינים, בלב סוריה, במדבר ובמקום פתוח?... הם מחפשים צידוק [להתקפה]. הם אינם יודעים מה [מהות] המתקן הזה... הם הובאו במבוכה לאחר שראו את התוצאות בשטח. הם הפציצו מתקן שאין בו שום דבר, ומה הצידוק [שלהם] לכך? בהתחלה אמרו שזה מתקן גרעיני, ולאחר מכן טענו שזה מתקן לאספקת נשק לחזבאללה... אלה הם דיבורים מצחיקים. לאחר מכן, הם סיפרו שהם הנחיתו כוחות קומנדו ולקחו דוגמיות. כל הדיבורים הללו נועדו להצדיק את טעותם ואת כישלונם בהגדרת [מהות] היעד."

 

מראיין: "הצהרתם לאחר המעשה התוקפני שיש לכם דרכי תגובה ואת הזכות להגיב. ואולם, בכנות, כפי שראינו, סוריה הסתפקה בהגשת תלונה לאו"ם. האם אתה סבור שהתגובה הסורית הולמת את המעשה התוקפני הישראלי?"

אל-אסד: "פירושה של התגובה אינו טיל מול טיל, פצצה מול פצצה או קליע מול קליע. יש לשאול שאלה אחרת: אם סוריה לא הייתה מערימה קשיים בפני המדיניות הישראלית, האם הייתה ישראל מבצעת מעשה מסוג זה? למען האמת, יש לנו דרכי תגובה, אך בדרך שלנו. הם מבינים למה אנו מתכוונים... אנו מבינים שישראל רוצה להתגרות בסוריה ואולי אף לגרור את סוריה למלחמה, [אך] אנו לא ממהרים להילחם. היינו ברורים לגבי הנקודה הזו. יחד עם זאת, יש לנו דרכים אחרות [להגיב], שאין צורך שאפרטן."

 

מראיין: "האם אנו יכולים לומר כמשקיפים מן הצד שהדרכים האחרות הן הפעלת הכלי הצבאי הסורי בלבנון, קרי חזבאללה?"

אל-אסד: "לא, והראייה לכך היא שחזבאללה לא הגיב על [ההתקפה] הישראלית... הדיבורים על כך שחזבאללה הוא זרוע סורית אינם מתקבלים על הדעת. לא ייתכן שאנשים ימותו במלחמות בכדי לרצות את סוריה. אל תאמין להיגיון הזה. [אדם] לא ימות למען כסף ולא למען דבר אחר, אלא ימות למען העניין שלו [עצמו]. אין בכוונתי לומר מה הם אמצעי [התגובה] האלה, אך השאלה היא מדוע מבצעת ישראל מעשים מסוג זה נגד סוריה... אם סוריה היא מדינה חלשה ומסכנה שאינה יכולה להשפיע על אזורנו, מדוע ביצעה ישראל את המעשה הזה?"

 

מראיין: "סלח לי כבוד הנשיא, מדוע איננו חשים בקיום של תנועות התנגדות צבאיות בגולן הכבוש?"

אל-אסד: "ההתנגדות צומחת כאשר אין צבא, ולא כאשר יש צבא המסוגל לספק הגנה. הראייה לכך היא שבה בעת גם ישראל אינה מבצעת פעולות חדירה לחזית הגולן [הסורי]... בלבנון המצב שונה. ישראל פלשה ללבנון, כבשה את אדמותיה, הטילה מצור על בירות והרסה אותה... כל הנסיבות הן שונות... ברשותנו צבא סדיר בעל משימה מוגדרת, והוא ממוקד בכיוון הזה. זהו צבא המתפתח בעקביות במטרה להגן על האדמות [הסוריות], או לשחרר את האדמה [הכבושה] בעתיד."

 

"המלחמות באזור ימשיכו להיות קונבנציונאליות"

מראיין: "האם אתם תומכים כיום בזכותה של איראן להשיג אנרגיה גרעינית? האם אתם תומכים בתכניתה הגרעינית, גם אם טהראן תגיע לפתע לכדי ייצור פצצה גרעינית?"

אל-אסד: "לא. לכל מדינות העולם, ולא רק לאיראן, יש זכות [להשיג] אנרגיה [גרעינית] לצרכי שלום... [ואולם], אנו מתנגדים [שיהיה] נשק להשמדה המונית [ברשות] איראן, ישראל או כל [מדינה] אחרת.

 

מראיין: "אם תהא ברשות איראן פצצה גרעינית, האם תהא זו גם הפצצה שלכם בתור בעלי הברית האסטרטגיים שלה?"

אל-אסד: "לא. כיצד נשתמש בפצצה הזו? היכן נשתמש בה?"

 

מראיין: "[תוכלו להשתמש בה] להשבת האיזון לאזור."

אל-אסד: "לא נעשה שימוש בפצצות גרעיניות לאחר מלחמת העולם השנייה. היכן נשתמש בה? בישראל? היא הרי תהרוג פלסטינים. איני סבור שזה הגיוני."

 

מראיין: "[תוכלו להשתמש בפצצה] כדי לשנות את מאזני הכוח ביניכם לבין ישראל."

אל-אסד: "באופן מעשי, המלחמות באזור ימשיכו להיות קונבנציונאליות. איני סבור שפצצות גרעיניות יגרמו לשינוי ניכר, ואיני סבור שלאיראן יש עמדה שונה בנושא זה."

 

"אין הסכם הגנה משותף בין סוריה לאיראן"

מראיין: "שר ההגנה האמריקאי הצהיר לפני מספר ימים שמלחמה עם איראן תהא הרת אסון עבור האזור, אך הוא לא הוציא אותה מכלל אפשרות. מה תגובתך?"

אל-אסד: "מלחמה כזו תוביל לתוצאות עליהן לא נשלם במשך עשורים, אלא אולי במשך מאה שנים. אין לדעת לאן היא תוביל את האזור..."

 

מראיין: "בכירים איראנים הצהירו כי הם לא ישבו בחיבוק ידיים אם סוריה, חס וחלילה, תותקף. מה תהא עמדתה של סוריה אם איראן תותקף?

אל-אסד: "אין הסכם הגנה משותף בין שתי המדינות ואין חזית משותפת. איראן לא נדרשת לשלוח צבא לסוריה וסוריה לא נדרשת לשלוח צבא לאיראן. אנו לוקחים כדוגמה את מלחמת עיראק-איראן. תמכנו באיראן, אך לא שלחנו צבא. לא נלחמנו בסדאם [חוסיין] בשם איראן. דברים אלה חלים גם על הקשרים שלנו עם חזבאללה וההתנגדות. העניין אינו נשק. הנשק מצוי בשפע וניתן להביאו בכל דרך שהיא. עזה נמצאת תחת מצור מכל הצדדים, וברשותה נשק שלא היה מצוי קודם לכן. ההתנגדות יכולה להשיג כל דבר. אל תאמין שיש מחסומים בעולם. [מבחינת סוריה], זהו עניין של תמיכה מדינית ותמיכה בזכויות. זהו העניין..."

 

"סעודיה ומצרים מבינות שלא כהלכה את העמדה הסורית"

מראיין: "אמרת במהלך הפסגה [הערבית] כי המשך יישום ההחלטות [שהתקבלו בפסגה] יותר חשוב מההחלטות עצמן. האם נחזה [בקרוב] במהלך דיפלומטי סורי שנועד לעקוב אחר ההחלטות ולהוציאן לפועל, או שמא האקלים הערבי רווי בסכסוכים, מה שיקשה על תרגום ההחלטות [למעשים]?"

אל-אסד: "לא, ההיפך הוא הנכון... האווירה בפסגה גרמה לנו לגלות אופטימיות רבה יותר, ובקרוב אצא לסיור בתור נשיא הפסגה [הערבית]. כעת התחלנו בקביעת לוח הזמנים..."

 

מראיין: "היכן יחל הסיור ואילו מדינות הוא יכלול?"

אל-אסד: "זה תלוי בלוח הזמנים. [הסיור יכלול] כמעט את כל מדינות [ערב]..."

 

מראיין: "האם נראה אותך [גם] בריאצ' ובקהיר?"

אל-אסד: "אומר לך בכנות. אין לסוריה בעיה עם ריאצ' ועם קהיר. לשני הצדדים האחרים יש בעיה [עם סוריה]. הם מבינים שלא כהלכה את העמדה הסורית. לסוריה אין דרישות משתי המדינות הללו. מבחינת סוריה, אין בעיה איתן. הנושא תלוי בהן. אני מעוניין לבקר בכל המדינות הערביות ללא יוצא מן הכלל."

 

מראיין: "אם כך, פירוש הדבר שהסיור שלך במדינות ערב יכלול את ריאצ' וקהיר?"

אל-אסד: "כמובן. כל עוד לא תהא בעיה מבחינתן, הרי שזהו דבר טבעי." 

 

תגובות באיראן: סוריה לא תטעה בזיהוי האינטרסים שלה"

איראן שהופתעה מהמהלך הסורי החשאי הביעה התנגדות ואי-שביעות רצון מהמהלך, והזכירה לסוריה מה צריכה להיות העדפתה. בפגישה עם שר החוץ הסורי, וליד מועלם, שביקר בטהראן, הזכיר נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נז'אד, כי "האמריקאים הם בני חלוף [במזרח התיכון] וכל מי שיהיה איתם, ילך גם הוא."[2] גם במאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, נטען כי השתייכותה לציר האסטרטגי לצד איראן, חזבאללה, חמאס והג'האד האסלאמי חשובה לסוריה יותר מהחזרת הגולן:

 

"במהלך החודשים הבאים תעמוד סוריה במוקד השינויים החשובים [במזרח התיכון]... באופן טבעי, חושבים הישראלים כי כדי למנוע את קריסתם המוחלטת עליהם להכשיל בכל דרך אפשרית את הציר האסטרטגי איראן-סוריה-חזבאללה-חמאס... ואולם, אין כל ספק כי סוריה לא תטעה בזיהוי האינטרסים האסטרטגיים שלה... וכי איראן ולבנון חשובות עבורה הרבה יותר מהגולן. ללא ספק, שיקול [הדעת] הסורי הוא קפדני יותר מכדי שסוריה תהיה מוכנה למכור את היתרונות האסטרטגיים ואת יכולות ההרתעה הנובעות מהקשר עם איראן, חזבאללה, חמאס והג'האד [האסלאמי] בעבור כמה גבעות."[3]



[1]  אל-וטן (קטר), 27.4.2008.

[2]  אירנא (איראן), 24.4.08.

[3]  כיהאן (איראן), 29.4.08