המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 20.5.2008
20/5/2008

מה חדש? סיכום יומי 20.5.2008

 

בתקציר: עיתון שיעי ראשון במרוקו * מתיחות בין מצרים לארה"ב *  שיח' אל-אזהר סירב לגנות את הטרור בעיראק *  יוארך היתר השהות של סעודים בארה"ב *  משטרת הדת הסעודית נגד כוכב טלוויזיה שסרח *  רפסנג'אני נגד כלכלת אחמדי-נז'אד * סוריה: מעורבות ערבית בחיסול מור'ניה

 

סוריה: חשד למעורבות מדינה ערבית בחיסול מוע'ניה

מקור סורי בכיר אמר כי תמונת המצב בחקירת רצח עימאד מוע'ניה מתבהרת והולכת. לדבריו, נעצרו כמה אנשים ובהם אדם בעל אזרחות של מדינה ערבית, שלו קשר הדוק עם שר בולט במדינה זו והוא זוכה לאמון רב מצד הנהגתה. המקור לא נקב בשם המדינה אך אמר שהכל יפורסם בתום החקירה.

אל-זמאן (לונדון), 19.5.08

 

מרוקו: נחשפה רשת טרור חדשה

כוחות הביטחון המרוקאיים עצרו 11 אנשים, כולל אחד המתגורר בבלגיה, החשודים בחברות ברשת טרור. לדברי מקור ביטחוני, הרשת תכננה ביצוע פיגועים במרוקו ובבלגיה, ועסקה בגיוס מתנדבים למלחמה בעיראק ולמחנות האימונים של אל-קאעדה במגרב האסלאמי. שלטונות בלגיה מסרו שלא היו מעורבים בחקירה בעניין הרשת ושהם למדו על דבר קיומה מהתקשורת.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.5.08    

 

קרב יריות עם אנשי אל-קאעדה מגרב בעיר תיזי אוזו

בהלה אחזה בעיר תיזי אוזו, הבירה הלא-רשמית של אזור קביליה (אלג'יריה), כאשר שני אנשי אל-קאעדה מגרב התבצרו בדירה בלב העיר וניהלו חילופי אש עם כוחות הביטחון. לפי חלק מהדיווחים הם אף לקחו שתי נשים כבנות ערובה. במהלך הקרב נהרג אחד הטרוריסטים ואילו השני נמלט.

ליברטי (אלג'יריה), 20.5.08  

 

אנשי חמאס ירו למוות בעציר שניסה להימלט

מקורות בעזה מסרו לעיתון 'אל-חיאת' כי אנשי חמאס ירו למוות בתושב רפיח בעת שניסה לברוח ממכוניתם לאחר שנעצר. לטענת החמאס, מדובר בסוחר סמים. בנוסף עצר החמאס ותיחקר את ראש עריית ח'אן יונס, ד"ר אסאמה אל-פרא, הנחשב לנציג הרש"פ בעירייה. במקביל שיחרר החמאס את עו"ד בשיר אבו חטב, היועץ המשפטי של לשכת מחמוד עבאס בעזה.

אל-חיאת (לונדון), 20.05.08 

 

שיח' אל-אזהר סירב לגנות את הטרור בעיראק

משלחת של 14 אנשי צבא אמריקאיים נפגשה עם שיח' אל-אזהר, הד"ר מחמד סיד טנטאוי, וביקשה שמוסד אל-אזהר יפרסם גילוי דעת המגנה את פעולות הטרור בעיראק ואת הפגיעה בכוחות הזרים בה. טנטאוי השיב כי האסלאם הוא דת המתנגדת לטרור ולקיצוניות, אך סירב לפרסם גילוי דעת.

אל-מצריון (מצרים), 20.5.08

 

מתיחות ביחסי מצרים-ארה"ב בעקבות נאום בוש בשרם אל-שיח'

בימים האחרונים ניכרת מתיחות ביחסי מצרים-ארה"ב. זו באה לידי ביטוי בהיעדרותו של הנשיא בוש מנאום הפתיחה של מובארכ בפורום "דאבוס" בשרם אל-שיח' ובהיעדרו של מובארכ מנאום בוש. נאומו של בוש, שמתח ביקורת על מנהיגי מדינות ערב ובכללם מצרים, בשל היעדר דמוקרטיה ורפורמות, עורר את זעמו של מובארכ אשר טען בנאומו כי כפיית דמוקרטיה מבחוץ מובילה להרס ולשפיכות דמים. גמאל מובארכ, בנו של נשיא מצרים, אמר כי בוש לא חידש דבר, והטיל ספק ביכולתו לעמוד בהבטחה להקמת מדינה פלסטינית בתוך שנה. שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, תקף בחריפות את ארה"ב ואת ישראל ואמר כי "הימצאותם של טנקים אמריקאים וישראליים בארצות ערביות מוביל להיעדר יציבות באזור". ברמז לנאום בוש אמר, כי רבות מבעיות האזור נובעות מאי-הבנה מסוכנת של המצב.

אל-אהראם, אל-אח'באר, אל-מצרי אל-יום, אל-מצריון (מצרים); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.5.08

  

יוארך היתר השהות של סעודים בארה"ב

מקור בכיר במשרד החוץ הסעודי דיווח כי סעודיה וארה"ב חתמו על הסכם המתיר לתושבים סעודיים לקבל אשרת כניסה לארה"ב למשך חמש שנים. עד היום התאפשרה הכניסה לשנתיים בלבד.
אל-ג'זירה (סעודיה), אל חיאת (לונדון), 20.5.08

 

המו"מ בדוחה מציל את לבנון מפני התמוטטות

אל-וטן (קטר), 19.5.08/ אילי צליבא

 

עבאס לאולמרט: "אני מברך אותך על הקמת ישראל";

אולמרט לעבאס: "אני מנחם אותך על אובדן פלסטין"

אל-וטן (סוריה), 19.5.08/ פארס קרהבית 

 

סעודיה: משטרת הדת נגד כוכב "סטאר אקדמי"

משטרת הדת הסעודית מתכוונת לעצור את עבדאאלה אל-דוסרי, כוכב תכנית הטלוויזיה הסעודית "סטאר אקדמי", בטענה שפרסם באתר האינטרנט שלו הזמנה לבחורות להצטלם עמו.
אל-וטן (סעודיה),  20.5.08

 

עיתון שיעי ראשון יוצא לאור במרוקו

לראשונה יצא לאור במרוקו עיתון שיעי. דווח כי 7,000 עותקי הגיליון הראשון, אזלו במהירות מן הדוכנים.

www.aafaq.org, 18.5.08  

 

בכיר עיראקי: אין מזימה שיעית להשתלט על האזור

סגן נשיא עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, אמר כי טעות להגדיר את חילוקי הדעות בין איראן לבין הכוחות האחרים באזור כ"סכסוך סוני-שיעי". לדבריו, הטענות בדבר קיומה של "מזימה שיעית" להשתלט על מדינות ערביות הן תולדה של התמורות במאזני הכוח הפוליטיים בכמה ממדינות ערב וברמה האזורית. עוד אמר כי שיעים וסונים חיו באזור זה מאות רבות של שנים והם ימשיכו לחיות בו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.5.08

 

ישראל כולאת את יונת השלום

אל-אהראם (מצרים), 18.5.08/ נאג'י כאמל 

 

ישראל דנה [בהצעת] התהדיאה; אולמרט תולש נוצה אחר נוצה

 מיונת השלום ואומר: "להסכים/ לא להסכים/ להסכים..."

פלסטין (רש"פ), 18.5.08/ עלאא' אל-לקטה 

 

עיראק: חילוקי דעות בנושא הבחירות המחוזיות

בהודעה שפרסם הפרלמנט העיראקי, נאמר כי קיום הבחירות לכל המחוזות ביום אחד, לצד הטלת עוצר, עדיף על קיומן במשך כמה ימים בהם עלולים להיווצר לחצים על הממשלה. הודעה זו באה בתגובה להודעת ממשלת עיראק ב-19.5.08, על קיום הבחירות למחוזות בכמה מועדים במהלך חודש אוקטובר 2008 ולא ביום אחד. לטענת הממשלה, באופן זה יהיה קל יותר לפקח על טוהר הבחירות ולשמור על שלום הבוחרים. בכירים כורדים הודיעו כי שלושת המחוזות של חבל כורדיסטן לא ייטלו חלק בבחירות, ואולם במחוזות אחרים בהם יש כורדים – ובפרט בכרכוכ, מוצול ודיאלא – ירוצו הללו ברשימה כורדית.     

www.alnajafnews.net , www.elaph.com , 20.5.08 ; www.aswataliraq.info , 19.5.08

 

עורך "כיהאן": הסכם בין ארה"ב לעיראק – יהיה חסר תוקף

במאמר המערכת ביומון כיהאן, קבע עורך היומון, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי גם אם ייחתם ההסכם האסטרטגי בין עיראק לארה"ב, הוא יהיה חסר תוקף כיוון שעיראק כבושה ע"י ארה"ב ואנגליה. לטענתו, להסכם כזה תהיה השפעה מהותית על יחסי עיראק ואיראן כיוון שעיראק תהפוך "לבסיס הצבאי העיקרי" של ארה"ב, האויב הראשי של איראן.

כיהאן (איראן), 20.5.08

 

רפסנג'אני תוקף את כלכלת אחמדי-נז'אד

יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר באיראן, האשמי רפסנג'אני, הנחשב למספר 2 בהיררכיית השלטון, מתח ביקורת על התנגדותה של ממשלת אחמדי-נז'אד לקיום תהליך ההפרטה עליו הוחלט, ולצמצום של 20% בשליטתה במשק כפי שהתחייבה. לדבריו, יבוא שנתי של שלושה מיליון טון סוכר בזמן שתוצרת מקומית באיכות משובחת נותרת במחסנים הוא דוגמא ל"בעיות בניהול המדינה."

תאבנאק, אפתאב (איראן), 19.5.08