המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.1.2008
3/1/2008

                        מה חדש? סיכום יומי 3.1.2008


בתקציר: תקדים בבחריין: נשים בתפקידים משפטיים * גיבוש עמדה ערבית מאוחדת לקראת ביקור בוש * חוק נגד סחר בבני אדם בבחריין * פת"ח: הכרוז שקרא לחיסול פיאצ' – מזויף * נאסרללה מקציב זמן לפתרון המשבר בלבנון * כוחות אופוזיציה סורים פנו לאפיפיור לעזרה

 

'ג'ומהורי-י אסלאמי': ממשלת אחמדי-נז'אד אשמה בבעיות הכלכליות

מאמר מערכת ביומון השמרני, ג'ומהורי-י אסלאמי, התומך בהאשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי העיקרי של אחמדי-נז'אד, טען שלממשלת אחמדי-נז'אד אין תכנית כלכלית והיא אשמה "בבעיות הכלכליות החריפות ובאינפלציה הגבוהה באיראן". דובר הממשלה, ע'ולאם חוסין אלהאם, אמר כי חרף הביקורת, הממשלה לא תיסוג ממדיניותה החותרת לחלוקה צודקת של העושר.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 2.1.08

 

לראשונה באיחוד האמירויות: נשים ימלאו תפקידים משפטיים

משרד המשפטים באיחוד האמירויות הודיע על עריכת שינויים בחוק הרשות השופטת שיאפשרו לנשים בפעם הראשונה למלא תפקידים בתחום המשפט, כגון שופטות, יועצות, ותובעות בפרקליטות המדינה.

אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 2.1.08

 

גיבוש עמדה ערבית מאוחדת לקראת ביקור בוש באזור

מחמד צביח, עוזרו של מזכ"ל הליגה הערבית לענייני פלסטין, אמר כי הפגישה הדחופה של שרי החוץ של הליגה הערבית אשר נקבעה ליום ראשון הקרוב, נועדה לעסוק בנושא הפלסטיני ובנושא הלבנוני, במטרה לגבש עמדה ערבית מאוחדת לקראת ביקורו של הנשיא בוש במזה"ת.

עכאט' (סעודיה), 3.1.08

 

בחריין: חוק נגד סחר בבני אדם

הפרלמנט הבחריני אישר ב-31.12.07 חוק התומך במאבק בסחר בבני אדם, שיועבר לאישור הממשלה והמלך. החוק קובע מהם המקרים הנחשבים לסחר בבני אדם ואת עונשי המאסר והקנסות שיוטלו על מבצעי הפשע. כמו כן תוקם ועדה לאומית למאבק בסחר בבני אדם, וועדה שתבדוק את חשיפתם של העובדים הזרים לסחר כזה.

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.1.08

 

חמאס מאיימת על הרש"פ בעקבות מעצר פעיל שניסה לבצע פיגוע בישראל

דובר גדודי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס, אבו עוביידה, איים כי יו"ר הרש"פ וממשלת סלאם פיאצ' יתחרטו על כך שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים עצרו פעיל בגדודי אל-קסאם שהתכוון לבצע פיגוע התאבדות בישראל.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.1.08

 

פת"ח: הכרוז שקרא לחסל את סלאם פיאצ' - מזויף

דובר הפת"ח, פהמי אל-זעאריר, טען כי הכרוז מטעם גדודי חללי אל-אקצא, שקרא לחסל את ראש הממשלה הפלסטינית, סלאם פיאצ', בגין שיתוף פעולה עם ישראל וארה"ב - הוא מפברק. בכרוז הופיעה גם קריאה לשר הפנים הפלסטיני להתפטר בטרם יחוסל ע"י גדודי חללי אל-אקצא.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.1.08

 

שר החוץ האיראני יבקר בפקיסטן

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, צפוי להגיע מחר לפקיסטן ולהיפגש עם נשיאה פרויז מושארף.

אירנא (איראן), 3.1.08

 

המשבר הפקיסטני

אל-וטן (סעודיה), 3.1.08

 

נאסרללה מקציב עשרה ימים לפתרון המשבר בלבנון

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, אמר כי המשבר בלבנון ייפתר רק אם לאופוזיציה יהיו בממשלת האחדות שתקום למעלה משליש משרי הממשלה, והצביע על ארה"ב כגורם העיקרי שמכשיל את ההגעה להסכמה בלבנון. נאסרללה הקציב עשרה ימים לפתרון המשבר בטרם תחליט האופוזיציה על צעדיה. הוא אמר כי אם ממשלת אל-סניורה תפקיע לעצמה את סמכויות הנשיא, תנקוט האופוזיציה ב"צעדים אזרחיים ולגיטימיים, מבלי להבטיח שהעניינים לא ידרדרו לרחובות". היומון הלבנוני "אל-אח'באר", המקורב לחזבאללה, דיווח כי לאופוזיציה יש "תכנית פעולה" שהיא מסרבת לחשוף את פרטיה נגד ממשלת אל-סניורה ש"ממשיכה להחזיק בסמכויות הנשיא ולשלוט באופן בלעדי". היומון ציטט מקורות שהעריכו כי תכנית הפעולה כוללת סגירה של נמלי האוויר והים במדינה, שביתת שבת גדולה מול השגרירות האמריקאית בלבנון וחסימת כבישים ראשיים. היומון ציטט בכירים מהאופוזיציה שאמרו כי הצעדים שינקטו יהיו מפתיעים ול"כוחות ה-14 במרץ" לא תהיה אפשרות להגיב בזמן.

http://www.ghaliboun.net 2.1.08; אל-מסתקבל, אל-אח'באר, (לבנון) 3.1.08

 

על הדמות כתוב: "עולי הרגל הפלסטינים"

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 2.1.08

 

אל-מועלם: סוריה לא תעשה עסקאות על חשבון האופוזיציה בלבנון

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, הבהיר כי החלטת מדינתו להפסיק את שיתוף הפעולה עם צרפת בנושא המשבר בלבנון נובעת מניסיונו של נשיא צרפת, סרקוזי, להטיל עליה ועל האופוזיציה הלבנונית את האחריות להמשך המשבר. זאת על אף המאמצים שהשקיעה סוריה והגמישות שגילתה האופוזיציה בניסיון להגיע לפתרון. אל-מועלם טען כי ארה"ב אשמה בהכשלת היוזמה הצרפתית לפתרון, בעוד סוריה מילאה בה תפקיד חיובי. לדבריו, מדינתו לא תעשה עסקאות על חשבון האופוזיציה הלבנונית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.1.08

 

האופוזיציה הסורית ביקשה עזרה מהאפיפיור

באיגרת ששלחו כוחות אופוזיציה סורים לאפיפיור בנדיקטוס ה-16, הם ביקשו ממנו לקרוא לקהילה הבינ"ל להתנות את קשריה עם סוריה בשמירה על זכויות האדם במדינה, ובכלל זה שחרור כל העצורים הפוליטיים, הפסקת העינויים, חשיפת גורל הנעדרים, השבת האזרחות למשוללים ממנה וביטול מצב החירום.

אל-מסתקבל (לבנון), 3.1.08

 

[כוונות השלום הישראליות]

אל-אהראם (מצרים), 2.1.08

 

ג'ונבלאט: חזבאללה שואף לכפות על לבנון את עקרון שלטון חכם ההלכה

המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט, אמר כי הבעיה בלבנון טמונה בכך שחזבאללה מהווה שלוחה של המשטר הסורי ושל איראן. הוא האשים את חזבאללה בחתירה להשתלט על לבנון ולהפוך אותה למדינה בה שולט עקרון שלטון חכם ההלכה. ג'ונבלאט הודיע כי "כוחות ה-14 במרץ" לא ייענו לדרישת האופוזיציה הלבנונית לקבל ייצוג של למעלה משליש מן השרים בממשלה הבאה. הוא אף הזהיר כי אם האופוזיציה תקבל את תיק המשפטים בממשלה הבאה הדבר יסכן את הקמת בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי.

אל-מסתקבל (לבנון), 3.1.08

 

אחמדי-נז'אד: בפלסטין עומדים הליברליזם והקפיטליזם למשפט

בפגישה עם סטודנטים אמר נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נז'אד, כי אומות העולם מאסו באידיאולוגיות השונות והן תרות כעת אחר דרך ואידיאולוגיה חדשות. לדבריו, מציעה איראן "מענה משכנע וברור לצרכי האנושות כיום, הודות לתרבותה האסלאמית העשירה ולאינטליגנציה של צעיריה... שלושה עשורים מאז מצאה את זהותה האמיתית, הולכת איראן בדרך הנכונה". לגבי "הקטסטרופות האנושיות המתרחשות בפלסטין" אמר כי "פלסטין היא הזירה בה עומדים הקפיטליזם והליברליזם למשפט."

אירנא (איראן), 2.1.2008