המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.5.2008
15/5/2008

מה חדש? סיכום יומי 15.5.2008

 

בתקציר: ממשלת לבנון ביטלה את שתי החלטותיה * שבועון איראני: החלה הספירה לאחור לנפילת ישראל * ביקורת של חוגים דתיים על אחמדי-נז'אד * אל-זהאר: ישראל בדרך לאבדון * מפקד אוכלוסין בעיראק לפני ספטמבר 2009 * נשיא סודאן: ח'רטום היא קבר לכל הפולשים * סגירת עיתון בסודאן

 

ממשלת לבנון הודיעה באופן רשמי על ביטול שתי החלטותיה

ממשלת לבנון החליטה אתמול לאשר את הצעתו של מפקד הצבא, מישל סולימאן, ולבטל את שתי החלטותיה: האחת היא  שהאחראי על בטחון נמל התעופה של בירות, ופיק שקיר, אותו האשימה הממשלה בהשתייכות לחזבאללה, יישאר בתפקידו והשניה היא שרשת הטלפונים העצמאית של חזבאללה תטופל על ידי צבא לבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 15.5.08

 

זיקה ישירה בין איראן לחזבאללה

בכנס בכרמנשאה (מערב איראן), הצביע נציג מטעם חזבאללה, מוחמד מוחסין, על הזיקה הישירה בין הארגון לאיראן ואמר כי "לולא הצו של [איתאללה] ח'ומיני, חזבאללה לא היה מוקם." הוא הוסיף כי "עבור חזבאללה ח'ומיני עודו חי, ונוכחותו מורגשת היטב בקרבות של הארגון." שגריר חזבאללה בטהראן, עבדאללה צפי אל-דין, טען כי ישראל מתכוננת למתקפה נוספת בלבנון והזהיר כי תל אביב נמצאת בטווח האש של טילי חזבאללה.

כיהאן (איראן), 15.5.08; פארס (איראן), 13.5.08

 

שבועון איראני: החלה הספירה לאחור לנפילת ישראל

שבועון משמרות המהפכה, צבחצאדק, טען כי "החלה הספירה לאחור להתמוטטות ישראל ונפילתה."

צבחצאדק (איראן), 12.5.08

 

מקורות איראניים: הקו המתון של רפסנג'אני ניצח

מקורות איראניים אמרו כי הזמנת האשמי רפסנג'אני להשתתף בוועידה הבינלאומית לשיח האסלאמי במכה מוכיחה את ניצחון הקו המתון של רפסנג'אני החולק על מדיניותו של הנשיא אחמדיניז'אד

אל-ג'זירה (סעודיה), 15.5.08

 

איראן גינתה את האיחוד האירופי

ממשלת איראן גינתה את האיחוד האירופי בגין ביקורתו על דברי נשיא איראן אחמדי-נז'אד על ישראל אותה כינה "גופה מסריחה".
טהראן טיימס (איראן), 15.5.2008

 

ביקורת של חוגים דתיים על טענות אחמדי-נז'אד לקשר עם "האמאם הנעלם"

מאמר ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי, המזוהה עם הסמינרים הדתיים של קום ועם האשמי רפסנג'אני, קרא לאנשי הדת להכריז כי אין הם תומכים בהצהרותיו של אחמדי-נז'אד באשר לקשריו עם "האמאם הנעלם" (מעין משיח בשיעה) מפני שאינו בקיא בהלכה האסלאמית. בנוסף, קרא איתאללה אבו אל-חסן אללה בדאשתי, המומחה בסוגיית "האמאם הנעלם", להדיח את אחמדי-נז'אד מתפקידו. הוא הסביר כי פוליטיזציה של "האמאם הנעלם" מנוגדת לשיעה, והזהיר מפני הופעת שקרנים שיטענו לקשר עמו, כפי שכתוב במסורת השיעית.

 אפתאב (איראן), 13.5.08; ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 12.5.08

 

אל-זהאר: ישראל בדרך לאבדון

שר החוץ בממשלת החמאס לשעבר, מחמוד אל-זהאר, אמר בכינוס לציון 60 שנה ל"נכבה" כי ישראל בדרך לאבדון וכי השיבה קרובה הודות להתנגדות. הוא הוסיף כי אימפריות התפרקו וכפי שהשמש שרפה אותן כך היא תשרוף את הציונים.

אל-חיאת (לונדון), 15.5.08 

 

קריקטורה אנטישמית: "יום השנה לציון הנכבה"

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 14.5.08/ עלי ח'ליל

 

על הפצצה המונחת בין רגליו של העולם הערבי כתוב: "לבנון"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.5.08/ אמג'ד רסמי

 

עיראק: עריכת מפקד אוכלוסין בעיראק לפני ספטמבר 2009

ממשלת עיראק הורתה למשרד התכנון לערוך מפקד אוכלוסין כללי בעיראק עד ספטמבר 2009, קרי חודשים ספורים לפני מועד הבחירות לפרלמנט, אשר אמורות להתקיים בסוף 2009 או בתחילת 2010. יצוין כי מפקד האוכלוסין האחרון בעיראק נערך בשנת 1997, אלא שהוא לא כלל את חבל כורדיסטן ולא את העיראקים השוהים בחו"ל.

www.aswataliraq.info , 13.5.08

 

ממשלת עיראק לאנשי צבא המהדי בבגדאד: כסף תמורת הסגרת נשק

בכיר בצבא העיראקי בבגדאד אמר כי עד כה לא החל יישום הסכם הפסקת האש עם מיליציות הזרם הצדרי וכי ההתקפות נגד כוחות הצבא נמשכות. לדבריו, השלטונות העיראקיים החליטו לפתוח מרכזים למסירת נשק ולתת גמול כספי לאנשי הזרם הצדרי שיחזירו את נשקם מרצון. מנגד, אמר בכיר בזרם הצדרי כי נושא פירוק "צבא המהדי" אינו כלול בהסכם וכי הזרם הצדרי דבק בהתנגדותו לפירוק כזה.

אל-זמאן, אל-חיאת (לונדון), 14.5.08


מנהיג מורדי דארפור: המערכה תימשך
ח'ליל אבראהים, ראש ארגון מורדי דארפור "התנועה לצדק ולשוויון", אשר שלטונות סודאן מנהלים מצוד אחריו עקב ההתקפה של ארגונו על ח'רטום (10.5), אומר כי הוא נמצא בקרב חייליו במקום בטוח. הוא הצהיר כי ארגונו נחוש להמשיך את המערכה בח'רטום ומחוצה לה, על-מנת להבטיח את זכויות אנשי דארפור ולהביא צדק לסודאן.
אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.5.08

נשיא סודאן: ח'רטום היא קבר לכל הפולשים
בנאום בפני עצרת "הניצחון והתמיכה", שנועדה לחגוג את הדיפת מתקפת מורדי דארפור על ח'רטום, אמר נשיא סודאן עמר אל-בשיר, כי בני סודאן מוכנים להדוף כל בוגד או גיס חמישי. הוא תקף בחריפות את מנהיג המורדים, ח'ליל אבראהים, ואמר כי הוא מכר את עצמו לציונים ולצלבנים וכי אין כל קשר בינו לבין מצוקת אנשי דארפור.
אל-איאם (סודאן), 15.5.08

סגירת עיתון בסודאן
שירותי הביטחון של סודאן סגרו אתמול את העיתון אלואן, החרימו את נכסי החברה המוציאה אותו לאור והגישו תלונה פלילית כנגד העורך הראשי של העיתון. מקורות ביטחוניים מסרו כי העיתון פרסם ידיעות שפגעו בביטחון המדינה.
אל-איאם (סודאן), 15.5.08