המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.5.2008
12/5/2008

מה חדש? סיכום יומי 12.5.2008

 

בתקציר: עיראק - מבצע לטיהור העיר מוצול וסביבותיה מאנשי אל-קאעדה  * סעודיה: פתיחת שבוע מודעות לאומית לטרור * נשיא איראן: האימאם הנעלם מנהל את העולם * התקשורת האיראנית: "אל-ערביה" משדרת הסתה * איראן: ישראל לא תאריך ימים * יומון איראני קורא לעיראקים לעשות מהפיכה עממית נגד ארה"ב

 

עיראק: החל מבצע לטיהור העיר מוצול וסביבותיה מאנשי ארגון אל-קאעדה

מפקד המבצעים של מחוז נינוה, ריאצ' ג'לאל תופיק,  הודיע על תחילת מבצע ביטחוני במחוז נינוה שכינויו "שאגת האריה" ("זאיר אל-אסד"). לדבריו, הגיעו כוחות צבא גדולים לעיר מוצול והם יתפרסו בכל המחוז, כדי לטהר את העיר וסביבותיה מאנשי ארגון אל-קאעדה וממפרי החוק. נמסר כי הפעולה - המתואמת עם הכוחות האמריקאיים - אמורה להימשך שבועיים-שלושה לפחות, וכי בראש חדר המבצעים שהוקם לשם כך במחוז נינוה יעמוד ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי.

אל-מדא (בגדאד), 10.5.08

 

סעודיה: פתיחת שבוע מודעות לאומית לתופעת הטרור

מנהל אוניברסיטת המלך סעוד פתח ב-12 במאי 2008 תכנית להגברת המודעות לתופעת הטרור. התכנית תימשך שבוע ותתרכז בלוחמה ברעיונות קיצוניים, על-ידי מתן הרצאות שיעסקו בסכנות הטרור ובהשלכותיו.

אל-ריאץ' (סעודיה), 12.5.08.

 

נשיא איראן: האימאם הנעלם מנהל את העולם

בנאום לפני אנשי דת במשהד באפריל 2008 ,ששודר בטלוויזיה האיראנית ב-5 במאי 2008, טען נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי הופעתו של 'האמאם הנעלם' (מעין משיח בשיעה) קרובה, והצהיר כי "הגיעה העת שנבצע את חובתנו העולמית... בעזרת האל, תהפוך איראן למוקד ההנהגה (העולמית)... 'האמאם הנעלם' מנהל את ענייני איראן ויתר מדינות העולם... והוא מנע מאמריקה להשתלט על הנפט בעיראק ולבזוז אותה." דרשן התפילה מהעיר משהד, עלם אל-הודא, חזק את דברי אחמדי-נז'אד, ואמר כי מדעני גרעין סיפרו לו כי הצליחו להתגבר על קשיים טכניים בפיתוח תוכנית הגרעין באמצעות פנייה ל'אמאם הנעלם'. בתגובה אמר חבר 'מועצת המומחים', איתאללה מהדווי-כני, מבכירי אנשי הדת באיראן, כי לפי האמונה השיעית, בתקופת היעלמותו, 'האמאם הנעלם' אינו נראה ואינו מעביר מסרים לאיש. לטענתו, דברי אחמדי-נז'אד מזיקים לתדמית 'האמאם הנעלם', משום שהבעיות הכלכליות של איראן מיוחסות לו.

תאבנאק (איראן), 10.5.08, 6.5.08; רג'א ניוז (איראן), 9.5.08; זמאן (לונדון), 7.5.08

 

התקשורת האיראנית: "אל-ערביה" משדרת הסתה

אתר האינטרנט תאבנאק ותחנת הטלוויזיה פרס טי. וי. האיראניות האשימו את תחנת הטלוויזיה אל-ערביה כי בשל קרבתה לסעודיה, היא מקדמת תעמולה אנטי איראנית, פועלת לקדם מלחמת אחים בלבנון ומתארת את המהומות כמאבק בין סונים לשיעים. תאבנאק טען כי אל-ערביה נקטה קו פרשנות במסגרתו תוארו המהומות כהפיכה מזוינת שאיראן עומדת מאחוריה. עוד טען תאבנאק כי בעקבות שידורי ההסתה של התחנה, התרחבו המהומות לטריפולי ולצידון. 

 תאבנאק, פרס טי וי (איראן), 9.5.08

 

איראן: ישראל לא תאריך ימים

בנאום שנשא בפני כנס צירי המג'לס השמיני, הצהיר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי ישראל היא "כדג גוסס המגיע לסוף חייו... גופה מבאישה העומדת לשקוע ... מי שחושב שחגיגות השישים להקמתה יחיו אותה טועה קשות, והמשתתפים בחגיגותיה יירשמו בהיסטוריה כפושעים ציונים. "עוד הזהיר אחמדי-נז'אד כי ממשלות האזור המסייעות לישראל "יישרפו באש זעם האומות". הוא הוסיף כי יש מי שמדמיין כי באמצעות זריעת פרוד [בין איראן לבעלות בריתה] יצליח לשנות את המאזנים העולמיים, אך הוא טועה קשות כי האומות יקברו אותו." מאמר המערכת ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי קבע כי חרף חגיגות השישים להקמתה, ישראל מתמוטטת ולא תאריך ימים. היומון קבע כי ארגוני ההתנגדות האסלאמיים בפלסטין ושאר לוחמי האסלאם "יחריבו בקרוב את משטר העכביש של ישראל".

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 11.5.08; אמרוז (איראן), 10.5.08

 

כיהאן: לרגל שישים שנות כיבוש פלסטין

כיהאן (איראן), 11.5.08

מאייר: מזיאר ביזהאני

 

יומון איראני קורא לעיראקים לעשות מהפיכה עממית נגד ארה"ב

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, שהתייחס להסכם הצפוי להיחתם בעוד כשלושה חודשים בין ממשלת עיראק לארה"ב, קרא לעם העיראקי לסלק את הכוחות האמריקאים מעיראק באמצעות "מהפכה עממית". לטענת היומון, ההסכם המתגבש הופך את עיראק לקולוניה אמריקאית, וחושף את כוונותיה להישאר בעיראק על מנת "להשיג את מטרותיה האימפריאליסטיות באזור."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 12.5.08