המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.5.2008
7/5/2008

מה חדש? סיכום יומי 7.5.2008

 

בתקציר: ויכוח על מימדי העוני באיראן * אינטלקטואלים סודאנים לממשלתם: לסיים את משבר דארפור * רדיו לנשים, יחיד מסוגו בעולם הערבי * מצרים: גל מחאה נגד גובה מחיר הדלק *  לבנון: שביתות, מחאות וחסימות כבישים *  ח'אתמי: מדיניות אחמדי-נז'אד - יצוא אלימות  

 

ויכוח באיראן: כמה נמצאים מתחת לקו העוני?

מאמר המערכת ביומון הכלכלי הרפורמיסטי סרמאיה קבע כי כמחצית מכלל אוכלוסיית איראן (המונה כשבעים מליון איש) חיה מתחת לקו העוני ולא רק 14-15 מיליון לפי הצהרת ממשלת אחמדי-נז'אד. יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז טען כי גם אם הערכות הממשלה נכונות, אזי חלה החרפה במצב שכן בפעם קודמת טענה הממשלה כי 12 מיליון איש נמצאים מתחת לקו העוני.

סרמאיה, רוז (איראן), 6.5.08

 

נשיא אלג'יריה מתנגד לשיתוף ישראל ב'איחוד מדינות הים התיכון'

מקורות אלג'יראים יודעי דבר מסרו כי הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה הביע בפני  שרת הפנים הצרפתית, מישל אליוט-מרי, בעת ביקורה במדינה, את התנגדותו לצירוף ישראל לתוכנית 'איחוד מדינות הים התיכון' של נשיא צרפת מישל סרקוזי. לטענתו, הדבר בלתי אפשרי כל עוד אין פתרון מלא לבעיה הפלסטינית.

www.elaph.com, 7.5.08

 

'כיהאן' מזהיר מפני הסכם עיראקי-אמריקאי

מאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, טען כי מטרת ההסכם האסטרטגי המתגבש בין ארה"ב ועיראק היא "חידוש המלחמה הקרה בין עיראק לאיראן, ובידודה של איראן." לדברי היומון, ההסכם יהפוך את עיראק לגרורה אמריקאית, ישלול את זכות ההגדרה העצמית של העם העיראקי, יאפשר לאמריקאים להשתמש במרחב היבשתי, הימי והאווירי של עיראק כדי לתקוף מדינות באזור, ויוביל להמשך נוכחותם בעיראק ללא הגבלת זמן.

כיהאן (איראן), 7.5.08

 

אינטלקטואלים סודאנים: לסיים את הסכסוך בדארפור
בגילוי דעת שפרסמה, קראה קבוצת אינטלקטואלים סודאנים לממשלה לקיים את חובותיה החוקיות והמוסריות ולהביא לפיתרון של שלום לסכסוכים בסודאן ובמיוחד בדארפור. עוד קראו לממשלה לחדול מן ההישענות על הממסד הצבאי, ולפעול לפי עקרונות הדמוקרטיה, זכויות האדם והפלורליזם האתני.
Aafaq.org , 6.5.08

 

ח'אתמי: מדיניות אחמדי-נז'אד - יצוא אלימות

נשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, קבע כי מדיניות החוץ האיראנית תחת אחמדי-נז'אד המייצאת טרור ואלימות, מנוגדת להוראות מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני והיא מהווה "בגידה במהפכה האסלאמית ובאסלאם." היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, טען כי הצהרות ח'אתמי הן "אנטי לאומיות ותומכות בהאשמות האמריקאיות חסרות הבסיס." 77 חברי מג'לס דרשו את טיפולו המיידי של שר המודיעין ע'ולאם חוסין מוחסני אז'אי בהצהרות ח'אתמי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), שהאב ניוז (איראן),  6.5.08; כיהאן (איראן), 5.5.08

 

מחאות במצרים בעקבות העלאת מחירי הדלק

גל מחאה גדול במצרים בעקבות ייקור  מחירי הבנזין והסולר ב-35%, לצורך מימון העלאת השכר שהובטחה על ידי הנשיא מובארכ. התנגשויות רבות היו בין נהגי המוניות והאוטובוסים הפרטיים לבין נוסעים אשר הופתעו לגלות כי הנהגים חרגו בהעלאת מחירי הנסיעה מהוראות משרד הפנים. אלפי נהגים החליטו לשבות במחאה על ייקור הדלק ודרשו להעלות את מחירי הנסיעה.

אל-מצריון; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 7.5.08

 

סודאן: שר הפנים דוחה אומדני האו"ם לגבי דארפור
שר הפנים של סודאן, אבראהים מחמוד, דחה במסיבת עיתונאים אומדן שהציג נציג האו"ם באזור, ג'ון הולמס, לפיו מספר הקורבנות בדארפור מגיע ל- 300,000. הוא טען כי אומדני ארגון הבריאות העולמי והמשרד לעניינים הומאניטאריים של ממשלת סודאן סותרים אומדן זה. מחמוד גם האשים את ארגוני המורדים בדארפור בקבלת מימון מסוחרי סמים וממגדלי סמים באזור.
אל-ראי אל-עאם (סודאן), 7.5.08 

אולמרט מחבל במאמצי רייס ועבאס המנסים להחיות את תהליך השלום

 

אל-דסתור (ירדן), 6.5.08 / ג'לאל אל-רפאעי 

 

ממשלת לבנון: רשת התקשורת של חזבאללה – בלתי חוקית

ממשלת לבנון החליטה אתמול לראות ברשת התקשורת הפרטית של חזבאללה רשת בלתי חוקית הפוגעת בריבונותה של המדינה, ולהעמיד לדין את האחראים על הקמת הרשת. בנוסף, הוחלט על ביטול הצו שמינה לפני שמונה שנים את ופיק שוקיר – החשוד בתמיכה בחזבאללה - לראשות מנגנון הביטחון בשדה התעופה בבירות. חבר הפרלמנט מטעם האופוזיציה, נביל נקולא, אמר בתגובה כי החלטות אלה הן בבחינת הצהרת מלחמה שתוביל את המדינה למצב של פיצוץ.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.5.08   

 

השביתה הכללית והמחאות בלבנון

במסגרת השביתה הכללית והמחאות שיזמה האופוזיציה בלבנון, בחסות התאחדות העובדים, נחסמו כבישים מרכזיים במדינה. שדה התעופה של בירות נאלץ להודיע על דחייתן וביטולן של 32 טיסות.  מספר עימותים פרצו בין תומכי הזרמים הפוליטיים השונים, בחלקם התערב הצבא שירה באוויר.

www.alintiqad.com, 7.5.08

 

מאמר בעיתון סורי: "להעמיד את ג'ונבלאט לדין באשמת בגידה"

במאמר ביומון הסורי אל-וטן, תקף המגיש המצרי בערוץ אל-מנאר, עמר נאצף, בחריפות את המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט והאשימו במסירת מידע על רשת הטלפונים של חזבאללה לידי האויב הישראלי בשידור חי. לדבריו, כל מדינה המכבדת את עצמה הייתה מעמידה את ג'ונבלאט  לדין באשמת בגידה.

אל-וטן (סוריה), 7.5.08

 

רייס בביקור [במטרה לגשר בין הצד הפלסטיני לצד הישראלי]

אל-מסתקבל (לבנון), 6.5.08 / חסן בליבל 

 

טיל קרקע-קרקע איראני נתגלה בבצרה

שר ההגנה העיראקי, עבד אל-קאדר אל-עובידי, אמר (4.5.08) כי בחיפושים שערכו כוחות צבא עיראק בבצרה, נתגלה טיל קרקע-קרקע חדיש. מקורות מודיעיניים עיראקיים מהימנים מסרו כי מדובר בטיל איראני המכונה "פלק 1" שיוצר בשנת 2007 וכי זו הפעם הראשונה בה מתגלה בעיראק  טיל בעל פוטנציאל הרס כה רב. לדבריהם, אם הוכנסו לעיראק טילים רבים מסוג זה אזי "אנו נמצאים על סף אסון ביטחוני, עיראקי ואזורי". עוד אמרו כי שיגור טיל כזה מחייב ידע טכני רב ולא סביר שידע זה מצוי בידי המליציות כיום. בכך רמזו לאפשרות שהטיל נשלח מאיראן יחד עם צוות שיגור. המקורות גם ציינו כי חזבאללה השתמש בטיל איראני דומה במלחמת יולי 2006 נגד ישראל.

אל-זמאן (לונדון), 5.5.08  

 

צבא שחרור סודאן: מסרבים ליוזמה הבריטית בעניין דארפור
עבד אל-ואחד מחמד נור, ראש צבא שחרור סודאן –  מארגוני המורדים המשפיעים בדארפור – הסתייג מיוזמת ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, לארח ועידת שלום לעניין דארפור בבריטניה. נור קרא לבריטניה -  הנושאת, לדבריו, באחריות למצב בדארפור בשל עברה הקולוניאלי באזור - לשלוח כוחות לדארפור על-מנת להגן על העקורים שם. עוד טען כי בריטניה לא מסרה לו כל הודעה בעניין הוועידה.
אל-סודאני (סודאן), 7.5.08 

 

מאמר באיראן: יום הקמת מדינה ישראל – אחד השחורים בעת החדשה

מאמר ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קבע כי יום הקמת מדינת ישראל הוא "אחד הימים השחורים ביותר בעת המודרנית", בו מומשה אחת התוכניות האימפריאליסטיות הרות האסון והאנטי אנושית ביותר. לטענת היומון השתתפותם של סרקוזי ובוש בחגיגות השישים ל"משטר המלאכותי" אינה מפליאה מכיוון שהשניים הם "אויבי האסלאם השותפים לפשעי הציונות."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7.5.08

 

רדיו לנשים יחיד מסוגו בעולם הערבי

איגוד נשים אלג'יראי הודיע על הקמת רדיו לנשים, ראשון מסוגו באלג'יריה ובעולם הערבי, במטרה "לתמוך במאבק הגדול שמנהלת האישה האלג'יראית נגד האלימות והקיצוניות, ולקדם אותה במישור החוקי, התקשורתי והתרבותי". הרדיו יוקם במימון של האיחוד האירופי.

www.aafaq.org, 7.5.08