המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 28.4.2008
28/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 28.4.2008

בתקציר: סודאן: קונספירציה יהודית בדארפור *  מה הרגיז את הקופטים במצרים?  *  נשק איראני בבגדאד ובבצרה * תקדים בסעודיה: נשים מאמנות כדורסל * הידוק הפיקוח על הדרשנים בעיראק * הפרלמנט בבחריין: תבוטל הופעת זמרת לבנונית * על גורל הכוחות האיראנים בלבנון

 

צעד בונה אמון בין סודאן לארה"ב

במסגרת צעדים בוני אמון בין סודאן לארה"ב, שחררה ממשלת סודאן אניות אמריקאיות המכילות ציוד לבניית השגרירות האמריקאית החדשה בח'רטום, שעוכבו בנמל פורט-סודאן במשך כשנה. העיכוב בא כתגובה של ממשלת סודאן לצעדים פוליטיים וכלכליים שנקטה ארה"ב נגדה. בתמורה תסיר ארה"ב  מגבלות שהטילה על סגל שגרירות סודאן בוושינגטון.
אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27-8.4.08

 

כנס אקדמי בסודאן על "הקונספירציה היהודית בדארפור"
 בח'רטום התקיים (23.4.08) יום עיון משותף למרכז 'מדא' למחקרים חברתיים ולמרכז 'אל-ראצד' למחקרים אסטרטגיים תחת הכותרת 'התפקיד היהודי בדארפור'. אחד הדוברים, ד"ר מעתצם אבו אל-קאסם, טען בהרצאה שנשא, כי היהודים פועלים כדי להשוות את המתרחש בדארפור לשואה שפקדה אותם. לדבריו, קיימת תכנית ציונית ביחס לדארפור, שעיקריה הם: ניפוח מימדי המשבר בחבל, כיבושו וקידום החלטות אנטי סודאניות באו"ם. לראיה, הוא ציטט את "חיים כוש" המוגדר על ידו כ"ראש ארגון היהודים השחורים", כמי שאומר: "אנו שואפים לראות את המגן דוד מתנוסס מעל היבשת השחורה".
אל-צחאפה (סודאן), 26.4.08

מצרים: הכרוז שהעלה את חמתם של הקופטים

כרוז בנושא "חג ראשית האביב במצרים" בחתימתו של השיח' המנוח עטיה צקר – לשעבר ראש וועדת פסיקת ההלכה באוניברסיטת אל-אזהר – העלה את חמתם של הקופטים. בכרוז, שהופץ במצרים, נאמר כי חג ראשית האביב קשור לחגי הנוצרים והיהודים וכי למוסלמי אסור להשתתף בחגי הכופרים ולשמוח בשמחתם. אנבא בישווא, מזכיר הכנסייה הקופטית במצרים והפטריארך של דמיאט, אמר כי  הכרוז נועד לסכסך בין המוסלמים לקופטים וכי חג ראשית האביב הוא חג פרעוני ולא נוצרי.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 26.4.08 

 

מצרים: מרצה ב"אל-אזהר" חשוד בסיוע לטרור החמאס

ד"ר עבד אל-חי אל-פרמאוי - ראש החוג לפרשנות קוראן, מרצה באל-אזהר ובכיר בתנועת האחים המוסלמים – נעצר על ידי המשטרה המצרית באשמת מימון פעולות טרור של החמאס. שני חשודים הקשורים לפרשה - אף הם חברים באחים המוסלמים - הודו כי פרמאוי מסר להם סכום כסף בערך של 3700 דולר לקניית דלק מיוחד למזל"טים ומכשירי הכוונה למזל"טים אותם ביקש להעביר לידי החמאס.

אל-מצריון (מצרים), 27.4.08

 

עיראק: איראן מתנכלת לעיראקים שיעים היוצאים נגדה

מועצת השיח'ים ופסיקת ההלכה של אל-פלוג'ה, האשימה את המודיעין האיראני בניסיון להתנקש בחייו (ב-25.4.08) של השיח' השיעי ח'אלד חמוד, בכיר חכמי הדת של אל-פלוג'ה. קודם לכן הטיל חמוד על איראן את האחריות לאירועים האלימים בבצרה ולתמיכה בארגון אל-קאעדה ואף קרא להחרים סחורות מתוצרתה. מדיווחים בעיראק עולה כי לאחרונה גבר קולם של השיעים העיראקים אשר שוללים את מעורבותה של איראן בארצם ומאשימים אותה בתמיכה באל-קאעדה ובמליציות החמושות. נמסר כי איראן מפעילה מערכת לחצים ואיומים נגד שיעים אלה. 

www.alnajafnews.net, אל-ערב (קטר), 27.4.08 

 

סעודיה: דרשן קרא למול נשים 

במהלך דרשת יום השישי (25.4.08) במסגד במחוז רניה שבסעודיה, ביקש הדרשן מן המתפללים למול את בנותיהם כדי לשמור עליהן מפני פיתויים. בקשתו נתקלה בהתנגדותם של אחדים מן המתפללים.

אל-וטן (סעודיה), 26.4.08.

 

עיראק: נחשף נשק איראני בבצרה ובבגדאד

במהלך פעילותם נגד כוחות צבא המהדי, חשפו הכוחות האמריקאיים והעיראקיים בבצרה ובבגדאד כמויות גדולות של נשק מתוצרת איראן; כוחות משמר הגבול העיראקי לכדו אנשים החשודים בהברחת חומרי נפץ מסוריה למוצול.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.4.08 

 

תקדים בסעודיה: נשים מאמנות כדורסל

שתי צעירות סעודיות, רקיה אל-זהראני ונג'לאא אל-חארת'י, החליטו לאמן קבוצת כדורסל של נשים השייכת לאוניברסיטה ממשלתית, על אף שבסעודיה חל איסור על נשים לאמן קבוצות ספורט. אל-זהראני אמרה כי היא וחברתה מקוות להשיג הכרה רשמית במקצוען ולהקים מועדוני ספורט מיוחדים לנשים.

www.alarabiya.net, 26.4.08.

 

אל-עביכאן: מחלקות נפרדות לנשים במקומות עבודה

בנאום שנשא בכנס "השיח הלאומי השביעי" בנושא תעסוקה, אמר חבר מועצת השורא והיועץ במשרד המשפטים הסעודי, השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, כי יש לאסור עירוב מגדרי במקומות העבודה. לדבריו, "אין בהלכה המוסלמית דבר האוסר על האישה לעסוק במקצוע המתאים לה, בתנאי שאינה מתערבבת עם גבר זר... [לפיכך] יש להקים מחלקות נפרדות לנשים במקומות הנותנים שירות לנשים...".

אל-ריאץ' (סעודיה), 26.4.08.

 

עיראק: הידוק הפיקוח על הדרשנים במסגדים

ממשלת עיראק הנחתה לאחרונה את כוחות הביטחון העיראקיים לשגר את אנשי המודיעין שלהם למסגדים, כדי לעקוב אחר דרשות יום השישי. כמו כן, הוצא צו ממשלתי המונע  מדרשן החסר הכשרה מתאימה לשאת דרשות. הצע נועד למנוע הסתה וליבוי מתחים במסגרת הדרשות.

www.alnajafnews.net, 27.4.08

 

סוריה: על אולמרט לעגן במסמך את התחייבותו לסגת מהגולן

מקורות סורים יודעי דבר דיווחו כי סוריה העלתה בפני ר"מ תורכיה, ארדואן, בעת ביקורו בדמשק, את הצורך לעגן את התחייבות אולמרט לנסיגה מלאה מהגולן במסמך כתוב, דוגמת הפיקדון של רבין. הצד הסורי הביע בפני ארדואן מורת רוח מהתקפותיה של ארה"ב נגד סוריה בנושא הכור הגרעיני שנועדו, לדבריו, לשבש את המהלך התורכי-ישראלי לחידוש שיחות השלום בין סוריה לישראל.

אל-וטן (קטר), 27.4.08

 

דרוש ראש ללבנון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 26.4.08 / עאמר אל-זועבי

 

בוש לאיש המוסד: "טעית בכתובת, זה חדר שינה, לא הפנטגון!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 26.4.08 / ג'לאל אל-רפאעי

 

ישראל מסרבת לשביתת נשק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ); אל-שרק (קטר), 26.4.08 / עלאא' אל-לקטה

 

בחריין: הפרלמנט דורש לבטל הופעת זמרת לבנונית

חברי הפרלמנט בבחריין דרשו למנוע את כניסתה לבחריין של הזמרת הלבנונית, היפאא' והבי, ולבטל את הופעתה (ב-30.4.08, במלון במדינה), בשל היותה מנוגדת לערכי האסלאם. הם אף איימו לארגן הפגנה אם תדחה דרישתם. מארגני המופע התחייבו שוהבי תופיע בלבוש צנוע לפי המסורת המוסלמית.

אח'באר אל-ח'ליג (בחריין), 27.4.08

 

לבנון: חזבאללה חטף צרפתי שצילם בשכונת אל-צ'אחיה

נציג המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית, כרים פקזד, המשתתף בוועידה הסוציאליסטית הבינ"ל בבירות, נחטף (27.4.08) על ידי אנשי חזבאללה בשכונת אל-צ'אחיה לאחר שצילם מסגד, ושוחרר לאחר חמש שעות. בתגובה למעשה אמר ראש סיעת "המפגש הדמוקרטי" בלבנון, וליד ג'ונבלאט, כי רק למדינה יש זכות לעצור ולחקור אנשים, להחזיק נשק ולהכריז על מלחמה ועל שלום. חזבאללה הבהיר כי פקזד שוחרר לאחר שהוברר כי אינו נושא אזרחות ישראלית.

אל-מסתקבל (לבנון), 28.4.08 

 

יומון איראני: עיכוב המשלוח הגרעיני באזרביג'אן – מזימה רוסית

היומון הרפורמיסטי אפתאב-י יזד טען כי מתחזקת ההערכה לפיה עצירת המשלוח הגרעיני הרוסי לאיראן  ע"י אזרביג'אן, לפני חודש, היא מזימה רוסית שנועדה לספק לה אמתלה חדשה לדחיית מועד הפעלת הכור בבושהר. נמסר כי ממשלת אזרביג'אן ביקשה מרוסיה פרטים על תוכן המשלוח מחשש להפרת הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון על איראן.

אפתאב-י יזד, פרס טי וי, (איראן), 27.4.08;  פארס (איראן), 21.4.08

 

חזבאללה: אין כוונה "לאזרח" בלבנון את הכוחות האיראנים

נציגי חזבאללה ואיראן הכחישו את דברי ציר הפרלמנט הלבנוני, עמאר אל-חורי, מכוחות ה-14 במרץ, לפיהם בכוונת חזבאללה להפוך את 5,000 אנשי משמרות המהפכה האיראנים השוהים תקופה ארוכה בלבנון ועוסקים באימון כוחות חזבאללה במדינה, לתושבי קבע. איראן טענה כי אין 5000 אנשי בטחון איראנים בלבנון.

אל-שרק אל-אוסט (לבנון), פרס טי וי (איראן), 27.4.08.

 

מאמר בכווית: כשחמאס אומרת 'תהדיאה', למה היא מתכוונת?

בעל הטור הסעודי, יוסף נאצר אל-סוידאן, תקף במאמר ביומון הכוויתי "אל-סיאסה" את תנועת חמאס, אותה כינה תנועה טרוריסטית היוצרת אנרכיה וגורמת סבל לפלסטינים בעזה. לדבריו, אם חמאס רוצה באמת בתהדיאה, עליה לחדול מיד מכל מעשי אלימות וירי טילים, כדי למנוע תגובה ישראלית.

אל-סיאסה (כווית), 28.4.08

 

מגעי ישראל – סוריה בעיני האיראנים

ביקורת באיראן על הנכונות של סוריה לחדש את המו"מ עם ישראל: היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, וסוכנות הידיעות הרשמית, אירנא, טענו כי "העיתוי בו בחר אסד לחשוף את המגעים החשאיים עם ישראל מעורר תמיהה" ואפשר שהוא מאותת לאיראן על צעדים נוספים במו"מ; היומון אעתמאד-י מלי טען כי היחסים עם איראן חשובים לסוריה יותר מרמת הגולן, ולכן לא צפוי שהיא תמיר יחסים אלה ברמת הגולן; יומון האינטרנט רוז העריך כי ביקור הפתע של המשלחת הרוסית הבכירה באיראן קשור למתרחש בזירה הישראלית – סורית. דובר משרד החוץ האיראני, מוחמד עלי חוסייני, וסוכנות הידיעות פארס הדגישו כי השיחות בין ישראל לסוריה אינן ישירות וציינו מפי הסורים שכל מו"מ בעתיד - לא יהיה ישיר.

כיהאן, רוז (איראן), 28.4.08; אעתמאד מלי, פרס טי וי (איראן), 27.4.08; פארס, אירנא (איראן), 26.4.08