המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ספר חדש של סדאם חוסיין: "צא ממנה, מקולל שכמותך"
26/5/2003

 

ספר חדש של סדאם חוסיין: "צא ממנה, מקולל שכמותך"

 

היומון הבינערבי "אל-חיאת" מדווח כי במהלך החיפוש אחר מסמכים ממשטרו של סדאם  התגלה סיפור שחיבר שליטה לשעבר של עיראק אשר הודפס אך לא הופץ בשל המלחמה. הסיפור נושא את השם "צא ממנה, מקולל שכמותך" וכמנהגו של סדאם בשלושת סיפוריו הקודמים: "זביבה והמלך"[1], "המצודה המבוצרת"[2] ו"גברים ועיר"[3] הוא לא ציין את שמו על הכריכה, אלא כתב "סיפור מאת מחברו".

 

על פי הדיווח, "הסיפור כתוב בדרך כלל בסגנון לקוי ובהקדמתו רומז המחבר (סדאם) כי לעיתים השטן נכנס לגופו של אדם ואז נאלצים הדרווישים או העוסקים ברפואת הנפש להכות במקל על האדמה עליה ניצב האדם שהשטן בקרבו ולומר: 'צא ממנה, מקולל שכמותך'.

 

לדברי סדאם - שהפך למחבר סיפורים - שמבקרי ספרות, סופרים ומשוררים עיראקיים כתבו בימי שלטונו מאות מאמרים שהעטו על יצירותיו הילה של גאוניות וגדולה - השטן מתגורר בין עמודי העץ בבתים ישנים 'אך בעידן המודרני הנוכחות השטנית עברה אל אמצעי התקשורת ומרקעי הטלביזיה'. השטן שסדאם יוצא נגדו בסיפורו הרביעי קיים גם בנשים השמות עדשות צבעוניות בעיניהן, גם 'במנוע של מטוס' וגם 'בכיבוש זר'. מה שמוזר בסיפורו של סדאם הוא שכותרתו עולה בקנה אחד עם גורל המחבר. העיראקים אומרים בעניין זה כי נראה שהסיפור 'צא ממנה, מקולל שכמותך' הוא נבואה של סדאם לגבי אופן יציאתו ויציאת משטרו מעיראק.

 

'כותב' הסיפור מתאר אדם חכם בשם אבראהים שיש לו שלושה ילדים אשר נפטרו לאחר שכל אחד מהם הותיר ילד. הילדים הם יחזקאל, יוסף ומחמוד. הרמז לשלוש הדתות המונותיאיסטיות ברור. סדאם מתרכז באישיות של יחזקאל (היהודי) וכורך בה מדות רעות: הוא תאוותן, אוהב ממון, בוגדני, מפריד בין אנשים כדי להבטיח את עלייתו ומוצא דרך לכרות ברית עם לא ערבים (אשה פרסית הנשואה לשיח' של שבט ערבי).

 

נראה כי כאשר סדאם מתאר את היהודים והפרסים כמנודים המוכשרים למזימות הוא מיישם אמירה של דודו ח'יר אללה טלפאח: 'אללה טעה כשברא שלושה: את היהודים, את הפרסים ואת הזבובים'. הזבובים בסיפור "צא ממנה, מקולל שכמותך" הם הביזנטים אשר בתקופה שבה עוסק הסיפור הם צד נוסף העוין לערבים.

 

הסיפור שופע בתיאורי פריצות וזימה של נשים... והמחבר יוצר בו את דמותו של סאלם הנאבק כדי להוציא את יחזקאל המקולל מאל-שאם [סוריה רבתי]... [כמו כן, הסיפור] מתאר מחזה שבו נשרפים  שני מגדלים גבוהים שבנה יחזקאל עם אמירה שסדאם  חזר עליה לאחר התמוטטות מגדלי הסחר העולמי בניו יורק: 'זה הסוף של אמריקה'."[4]

 



[1]  סיפורו הראשון של סדאם "זביבה והמלך" נכתב בשנת 2000. הסיפור מתאר כיצד השתנו חייו של מלך בעיראק הקדומה כשפגש נערה פשוטה בשם זביבה וכיצד סוחרים עשירים ויחזקאל היהודי העוסק בספסרות כנגד המטבע הלאומי רוקמים יחד עם האויב מזימות נגד המדינה. המלך מצטרף לקרב האחרון נגד האויב ובקרב זה זביבה נהרגת והזר מובס. מועצת העם מתכנסת כדי לבטל את השלטון המלוכני בהתאם לרצון העם, אך השכבה הבורגנית מתנגדת לצעד זה. כאשר נודע שהמלך מת מוות טבעי העם מקבל את השלטון. ר' www.alwatan.com/graphics/2003/02feb/8.2/heads/ct1.htm

[2]  סיפורו השני של סדאם "המצודה המבוצרת" עוסק ב"מצב הבלתי טבעי בצפון המולדת מזה עשר שנים" המעכב את נישואיהם של גיבור הסיפור שלקח חלק במלחמה נגד איראן עם נערה כורדית. הסיפור מתאר "מצודה מבוצרת" שכוחה טמון ב"אחדותה ובאחדות בניה". אמו של הגיבור דוחה כל הצעה לחלק את המצודה ומדגישה כי "הם ירשו את המצודה ואדמתה ואיש לא יקנה אותה מהם בכסף. רק מי שנותן לה את דמו ומגן עליה הוא בעליה האמיתיים". ר' www.shakoomakoo.com/deuxiem%20roman%20de%20Sadam.htm  

[3]  בסיפורו השלישי מתאר סדאם את תקופת נעוריו.

[4] אל-חיאת, לונדון, 21.5.2003.