המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
פולמוס מוסלמי נוצרי בישראל על מעמד מוחמד וישו
25/5/2003

סכסוך דתי בין התנועה האסלאמית ל"מכון עמואס" הנוצרי

 

 חוברת פולמוס דתית שפרסם מכון נוצרי ערבי עוררה תגובות נסערות בקרב חלקים מהציבור הערבי בישראל ובעיקר בקרב התנועה האסלאמית. הסערה שככה אחרי שאנשי דת נוצרים בארץ והמכון עצמו התנערו מהחוברת.

 

פרסום החוברת

מכון "עמואס" לספרי קודש המעביר קורסים בהתכתבות ברוח הנוצרית האנגליקנית ולו 135 סניפים  ברחבי העולם (אחד מהם בנצרת) פרסם חוברת בשם "מי הוא הגדול מכולם?"[1]

 

המחבר, דניאל פראס כמאל מספר כי כתב את החוברת בתגובה לספרו של מייקל הארט, "מאה האישים בעלי ההשפעה הרבה ביותר בהיסטוריה" בו הציב את הנביא מחמד במקום הראשון. כמאל ניסה להוכיח בעזרת פסוקים מהקראן ומהברית החדשה כי ישו הוא הראוי לתואר.2]]

 

החוברת משווה בין הנצרות לבין האסלאם וטוענת לעליונותה של הנצרות מבחינה ערכית תוך התמקדות בשני נושאים מרכזיים: נשותיו של הנביא מחמד והשימוש באלימות.

 

כמאל טען כי "הנצרות ויתרה על [שימוש] באלימות לפני זמן רב [לעומת] האסלאם אשר שומר על עקרון האלימות ועל אמצעים אלימים [הנכללים] בדיניו עד ימינו למשל לגבי אלה אשר ממירים את דתם מהאסלאם. בעוד מחמד מוביל [את השימוש] באלימות ומאשר אותה, מעידה הברית החדשה כי ישו התנגד לה..."[3]

 

בנוגע לחיי המין של מחמד מצטטת החוברת מקורות מוסלמים הגורסים כי למחמד היה כוח [גברא] כמו לארבעים גברים, עובדה המעידה על כוח גופני ולא על נבואה. לעומת זאת, "ישו היה נקי מכל רבבולא היו לו יחסים עם נשים"[4] 

 

החוברת גם מציינת הבדלים ביחסן של שתי הדתות לגן העדן: "בעוד ישו מתאר את האושר הנצחי בגן העדן במונחים רוחניים… [בו] האנשים יהיו כמו מלאכים - לא נשואים -  מציג הקוראן את גן העדן [כמקור] לחיי רווחה… [הכולל] הנאות גשמיות: נהרות של יין, מים, חלב ודבש וכן הנאות מיניות שתתממשנה באמצעות 'חר אל-עין'… [שהן] נשים בתולות…"[5]         

 

תגובת התנועה האסלאמית- הפלג הצפוני

 התנועה האסלאמית פרסמה גילוי דעת  בכמה שבועונים ערביים בו יצאה נגד המכון וקראה לנוצרים ומוסלמים כאחד לצאת נגדו בהיותו "קבוצה מפוקפקת המפיצה חוברת מיסיונרית מטעם מכון אוונגליסטי נוצרי-ציוני... וטופלת שקרים ודברי תועבה נגד נביא האסלאם והרחמים, חותם הנביאים, מחמד."[6]

 

גילוי הדעת האסלאמי קבע כי  מטרת החוברת היא "להביא למשבר ביחסים בין המוסלמים והנוצרים ולהפיץ את רוח מלחמת האזרחים [פתנה] והעדתיות."[7] זאת, בד בבד עם ניצחון האמריקאים בעיראק: "נראה כי אותה קבוצה נוצרית חדשה התמלאה אומץ והפיצה חוברת נפשעת זו לאחר שחשה כי הניצחון [מגיע] מאדוניה בוושינגטון ולאחר שקבוצה הכוללת מגידי עתידות פוליטיים השייכים לעדה האוונגליסטית המזדהה עם הציונים והמאמינה בשובו של המשיח  על חשבון גולגלותיהם של המוסלמים בכל העולם הצליחה [במימוש חזונה] באמצעות סיסמתם המשוגעת: מי שאינו איתנו [משמע] שהוא נגדנו [בה עשה שימוש הנשיא האמריקאי בוש]."[8]

 

בראיון לשבועון "כל אל-ערב"[9] אמר השיח' ראיד צלאח: "ההתקפה המושחתת על הנביא מתואמת עם ההתקפה של ההנהגה הציונית הפרוטסטנטית בארה"ב מסוגם של [ג'ימי] סוויגרט, פאט רוברטסון ו[ג'רי] פאלוול."[10] 

 

גילוי הדעת קרא  להנהגה הדתית הנוצרית לרסן את מכון "עמואס" "החותר [לגרום ל]מלחמת אחים ולהפסיק את מלחמתם. הוא פנה לציבור "להציף את אתר [האינטרנט] של קבוצה מוזרה זו במחאות."  חכמי הדת המוסלמים והמכללות [העוסקות] בהלכה המוסלמית נדרשו "להגיב על הולכת השולל והשקרים אותם פרסמה אותה קבוצה אמריקאית משמיצה ולפרסם גילויי דעת המגנים פעולה נתעבת זו." התנועה האסלאמית גם פנתה בדרישה למוסד אל-אזהר, לדרשנים של  מסגד אל-חראם ומסגד אל-אקצא ולכל הדרשנים במסגדי העולם לצאת נגד קבוצה זו במהלך דרשות יום השישי.[11]

 

בתשובה לשאלת השבועון "כל אל-ערב" היוצא לאור בנצרת "האם ראיד צלאח היה קורא לראש עיריית נצרת להוציא את מכון 'עמואס' מחוץ לעיר" השיב צלאח: "איננו באים להטיל עונשים פיסיים או חומריים על אנשים. אנו רק מייעצים לאנשים לנהוג בצדק כלפי האמת..."[12]

 

סגן ראש התנועה האסלאמית, כמאל ח'טיב, דיווח בטורו השבוע בשבועון האסלאמי "צות אל-חק ואל-חריה" על כנס גדול שייערך בכפר כנא ובו תתקיים שבועת אמונים לנביא מחמד.[13]

 

תגובת הכנסיות

דובר הכנסייה היוונית האורתודוכסית, גבריאל נדאף אמר: "יש צורך להבהיר כי אותן קבוצות [אוונגליסטיות] שמאחורי החוברת- הן מחוץ לכנסייה המקורית אותה ייסד ישו... מטרתן היא להרחיק את המאמינים מהכנסייה המקורית... אנו מכבדים ואוהבים את האחים המוסלמים ואנו מעריכים את ההערכה שהם רוחשים לדתנו הנוצרית ולמעמד המיוחד שהם מעניקים למרים הבתולה." אל-נדאף גינה את כל הפעולות מסוג זה והביע את הסתייגותו הנחרצת מכל מי שמנסה לפגוע בנביא או בקדוש וטען כי הכנסייה היוונית האורתודוכסית לא מכירה בקבוצות מסוג זה."[14] 

      

מתחרהו של אל-נדאף, דובר הכנסייה היוונית האורתודוכסית לשעבר, ד"ר עטאללה חנא הוציא גילוי דעת ובו הדגיש כי "'מכון עמואס'... הוא מוסד הטוען [כי הוא עוסק] במסיונריות, אך [למעשה] הוא מוסד המזדהה עם הציונות והוא אויב מושבע של הכנסייה המזרחית." מטרת פרסום הספר, לטענת חנא היא: "לפזר את הרעל [שיביא ל]מלחמת אזרחים [פתנה] ולפיצול והרס בין ערביי הפנים [כלומר, בתוך ישראל]. לבסוף אמר חנא כי "הכנסייה מנערת חוצנה מ[המכון]."[15]   

 

האב פוזי ח'ורי, מהארכיבישופות הקתולית בחיפה יצא אף הוא נגד מכון "עמואס" ואמר: "הכנסייה הקתולית הצהירה בעבר באופן רשמי כי היא מתנגדת לספרים ולפרסומים כאלה ואינה מסכימה לשום התייחסות בלתי חיובית כלפי אף אחת מהדתות המונותאיסטיות ובמיוחד כלפי האסלאם."

 

 ח'ורי הדגיש כי: "תנועות אלה שואבות את חיוניותן מאמריקה והן מזינות את הפילוג, העדתיות  והמחלוקות הדתיות. הן פוגעות בכנסיות המקומיות הלאומיות."[16]

 

ארכיבישוף הכנסייה האפיסקופלית בירושלים ובמזרח התיכון, ריאח אבו אל-עסל, הכחיש אף הוא כל קשר למכון ולחוברת ואמר כי הכנסייה האנגליקנית מגנה כל "מה שיש בו בכדי לפגוע באחד האישים הכי גדולים בהיסטוריה האנושית, הנביא הערבי, מחמד." כמו כן, הדגיש אל-עסל כי "[חברי הכנסייה] הם חלק אורגני מן האומה הערבית ובפרט מבני העם הערבי הפלסטיני."[17]

       

תגובת מכון עמואס

ראש "מכון עמואס", ג'ורג' ח'ליל הכחיש גם הוא כל קשר לחוברת: "החוברת הזו לא פורסמה על ידינו ואנו לא אחראים לה. ספרינו נקיים [מתכנים כאלה]. מזה 27 שנים שחוברות אלה יוצאות לאור בחו"ל ולא אצלנו. כל אדם מישראל יכול לבקשה ולהשיג אותה בעותקים בודדים או בכמויות גדולות להפצה... אני לא קראתי את החוברת הזו ולכן אינני יכול להגיב עליה... ייתכן שחוברת זו הופצה מטעמנו אולם איננו אחראים לה... ייתכן שהחוברת הגיעה לידיו של אחד הסטודנטים והוא חילק אותה... ישנם שיח'ים ומכונים שבאים ולוקחים את הספרים האלה לצורכי מחקר ואין זה אומר שאנו מסיתים... הספר מצוי בידינו אולם אנו לא חילקנו אותו אלא על פי בקשה. אנו לא שולחים לשום אדם שום חומר מבלי שהוא יבקש זאת אישית..."[18]

 

השבועון "אל-צנארה", היוצא לאור בנצרת פרסם דברים נוספים שאמר ח'ליל בהם הוא מפחית מחומרת החוברת: "זוהי חוברת  מדעית העוסקת בהשוואה בין הדתות. אם החוברת כוללת התבטאויות בלתי ראויות כלפי הנביא מחמד, הרי שישנם שיח'ים מוסלמים שאינם נרתעים מלהתנפל על הדת הנוצרית ומקללים את ישו באופן פומבי... יש לי קלטות וספרים המוכיחים זאת... [חוברת זו היא] מחקרית ועל האדם המשכיל ללמוד גם סוג זה של ספרים [עליו] ללמוד על כל הדתות לשם עריכת השוואה נכונה בין הדתות והסקת מסקנות באופן אובייקטיבי..."[19]

 

בהמשך פרסם "מכון עמואס" באתרו גילוי דעת ובו ציין כי החוברת אינה חלק מסדרת הפרסומים המתפרסמים מטעמו. לדברי המכון, התפרסמה החוברת מטעם מכון אחר הנקרא Light of Life אשר שוכן באוסטריה. החוברת הופצה, לפי גילוי הדעת, כאשר אחד המבקרים במכון עמואס צירף אותה למספר חוברות אחרות אשר חולקו לרגל חג הפסחא.[20]

 

         


[1]האתר של מכון עמואס: http://www.emmaus-bible-ministry.org

[2] כמו כן, מציין כמאל כי באותה רשימה של מאה האנשים מופיעים גם אנשים בעלי השפעה שלילית דוגמת היטלר-

www.light-of-life.com/arb/annswer/a7700at1.htm

[6] צות אל-חק ואל-חריה (ישראל), 2.5.2003, כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003, אל-צנארה (ישראל), 2.5.2003

[7] צות אל-חק ואל-חריה (ישראל), 2.5.2003, כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003, אל-צנארה (ישראל), 2.5.2003.

[8] צות אל-חק ואל-חריה (ישראל), 2.5.2003, כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003, אל-צנארה (ישראל), 2.5.2003.

[9] כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003

[10]הפרשה אף זכתה להתייחסותו של המפתי של ירושלים ושל  אדמות פלסטין, עכרמה צברי אשר אמר דברים דומים בדרשת יום השישי במסגד אל-אקצא ב-16.5.2003. צברי אמר כי קבוצה מפוקפקת פרסמה שקרים ושמועות שפגעו בנביא מחמד. מכון עמואס, אשר אליו משתייכת קבוצה זו הוא לטענת צברי, "[ביטוי] להתפשטותה של תנועת המבשרים האוונגליסטים המקורבים לנשיא האמריקאי, [ג'ורג']בוש. בהמשך מנסה צברי להפריך את טענותיו של כמאל בדבר אופיו האלים של מחמד תוך ציטוט של פסוקי קוראן ומסורות של ח'דית. בנוסף גורס צברי, כי "התנועות המבשרות הצלבניות המפוקפקות מנסות גם לחקות את הקוראן."-  http://www.alminbar.net/alkhutab/khutbaa.asp?mediaURL=6609

[11] צות אל-חק ואל-חריה (ישראל), 2.5.2003, כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003, אל-צנארה (ישראל), 2.5.2003.

[12] כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003

[13]צות אל-חק ואל-חריה (ישראל), 9.5.2003.

[14] כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003

[15] www.islamonline.net/arabic/news/2003-05/03/article14.shtml  דברים דומים נכתבו בגילוי דעת משותף לעטאללה חנא ולקאצ'י המוסלמי, אחמד נאטור בו כתבו השניים כי הנצרות והאסלאם מנערים את חוצנם מקבוצה זו השואפת לפגוע באחדות העם- כל אל-ערב (ישראל), 9.5.2003.

[16] אל-צנארה (ישראל), 2.5.2003

[17] כל אל-ערב (ישראל), 9.5.2003.

[18] כל אל-ערב (ישראל), 2.5.2003

[19] העיתון מציין כי ג'ורג' ח'ליל ביקש לא להזכיר את שמו. אולם, העיתון ציין אותו בכל זאת. כמו כן, עורך העיתון, לטפי משעור יצא בעצמו נגד המכון וקרא לאסוף ולשרוף את כל החוברות משום שהיא עשויה להביא למלחמת אחים.

[20] אל-צנארה (ישראל), 2.5.2003