המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עזיבת בכירי "אל קאעדה" את איראן לאחר הפיגועים בריאד
26/5/2003

מקור איראני: סיף אל-עדל ובנו של אסאמה בן לאדן עזבו את איראן רק אחרי הפיגועים בריאד

 

כתב היומון הסעודי-לונדוני בשפה הערבית, "אל-שרק אל-אוסט", עלי נורי זאדה מצטט מקור איראני האומר כי בניגוד להכחשות האיראניות, כמה בכירים ב"אל-קאעדה" שהו באיראן ועזבו אותה בעקבות הפיגועים בריאד: "מקור איראני המקורב להנהגת משמרות [המהפיכה] חשף יציאה קולקטיבית של כמה מראשי ארגון 'אל-קאעדה' מאיראן, בעקבות הפיצוצים בריאד בשבוע שעבר. המקור הבהיר שבכירים במשמרות [המהפיכה] פוטרו מתפקידיהם הרגישים, לאחר שהתברר כי נתנו חסות לאנשי 'אל-קאעדה' והגנו עליהם.

 

ל'אל-שרק אל-אוסט' נודע שסיף אל-עדל, שעל פי כמה דיווחים קיבל לידיו את הפיקוד הצבאי על ארגון 'אל-קאעדה', סעד אסאמה בן לאדן, ובכיר ב'אל-קאעדה' ששמו 'אבו ח'אלד' עזבו את איראן ביום רביעי שעבר (14.5.2003) יחד עם אנשיהם וצפוי שמספר נוסף של אנשי 'אל-קאעדה' וארגון 'אנצאר אל-אסלאם' יעזבו את איראן בימים הקרובים לאפגניסטן במשולש הגבולות בין איראן, פקיסטן ואפגניסטן.

 

בכירים אמריקאים אמרו שההוראות לביצוע התקפות הטרור האחרונות בריאד הגיעו מסיף אל-עדל. אלא שאיראן הדגישה אתמול (20.5.2003) את נחישותה להיאבק בטרור ובכלל זה בארגון 'אל-קאעדה'. דובר משה"ח האיראני, חמיד רזא אצפי, אמר במסע"ת כי אין הרמוניה בין איראן לארגון 'אל-קאעדה' והכחיש את ההאשמות האמריקאיות לפיהן אנשי 'אל-קאעדה' נמצאים באיראן. לדבריו, איראן פועלת בהתאם למוטל עליה במסגרת החלטות האו"ם במידה והיא נתקלת באנשי 'אל-קאעדה'. אצפי הוסיף שארה"ב משווקת האשמות נגד גורם זה או אחר כתוצאה מהשיטה השגויה שלה למאבק בטרור וכישלונה בכך. הוא אמר עוד ש'לאיראן אין שום תוכנית לקיים מו"מ עם ארה"ב'...

 

שה"ח האיראני, כמאל ח'ראזי, הצהיר בפברואר 2003 שאיראן גרשה משטחה יותר מ-500 מסתננים שקיים חשד שיש להם קשר ל'אל-קאעדה'. כמה מקורות קשרו את סילוק אנשי 'אל-קאעדה' על ידי איראן לשיחות הבלתי רשמיות שקיים הגנרל מחסן רזאאי, לשעבר מפקד משמרות המהפיכה ומזכיר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר בתחילת השבוע שעבר באתונה עם אישים אמריקאים המקורבים לממשל בוש. מקור המקורב לרפורמיסטים אמר שמאחורי [סילוק אנשי 'אל-קאעדה'] עומד ח'אתמי שקיבל לאחרונה מידע ממדינה ערבית ידידותית לאיראן ומקורבת לארה"ב בנוגע להימצאות רשתות טרור של 'אל-קאעדה' בטהראן, משהד, וזאהדאן. המקור הוסיף ואמר שח'אתמי הופתע מהמידע בכללותו ומפרטיו והוא מינה את שר המודיעין, עלי יונסי, ואת אחד ממפקדי הצבא לחקור את מקומות הימצאותם של אנשי 'אל-קאעדה'. התברר שסיף אל-עדל, סעד אסאמה בן לאדן, ואבו ח'אלד התגוררו בבית הארחה מיוחד של משמרות [המהפיכה] באזור נמכ אברוד, שבו שהו בעבר כמה דיפלומטים שהוחזקו על ידי הסטודנטים של תומכי ח'ומייני בתחילת המהפיכה בסוף תקופת החזקתם.

 

ללא קשר לתוצאות המפגשים ביוון או הוראותיו החד משמעיות של ח'אתמי לשים קץ לנוכחות של 'אל-קאעדה' באיראן, ישנם סימנים לפיהם ההנהגה העליונה באיראן לקחה את ההזהרות האמריקאיות האחרונות במלוא הרצינות. לדברי חבר פרלמנט המקורב לח'אתמי, הנשיא מתגאה ביחסים שגיבש עם ההנהגה הסעודית ומחשיב אותם לאחד מההישגים החשובים של תקופת נשיאותו ולכן הוא לא יתיר שכמה אנשים יהמרו על היחסים עם ההנהגה הסעודית בכך שהם יתנו חסות לאנשי 'אל-קאעדה' ויתמכו בהם מבחינה כספית ומוראלית, גם אם הדבר יחייב עימות פומבי עם הקבוצה הרדיקאלית במשמרות המהפיכה ובמנגנוני הביטחון הכפופים לפיקוח אל-ולי אל-פקי [ח'מנאאי]. לדברי חבר הפרלמנט הועדה לביטחון לאומי במועצת השורא האסלאמית לומדת בקפידה ובדקדקנות את הידיעות בנוגע לתנועות אנשי 'אל-קאעדה' בידיעת כמה ממפקדי משמרות המהפיכה..."[1]



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.5.2003

תגיות