המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 22.4.2008
22/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 22.4.2008

 

בתקציר: איראן מוחה על הזמנת רייס למועצת המפרץ * חוקר איראני מזהיר מפני יחסה של רוסיה * סעודיה: מבקשת גט נתבקשה להחזיר את דמי המוהר * חמאס מגיבה להצעות קרטר * כספי סדאם יוחזרו משוויץ לעיראק * האופוזיציה במצרים מתארגנת * שבועון איראני: סודות צה"ל באתר facebook

 

איראן מכשירה כתבים למלחמה הקרובה

אתר אינטרנט איראני, דיווח כי בשל "סבירות רצינית" למלחמה בין ישראל לבין סוריה וחזבאללה בחודשיים הקרובים, החלה רשות השידור האיראנית להכשיר 20 כתבים שיצאו לאזורי הלחימה.

עסר-י איראן (איראן), 16.4.08


איראן מוחה על הזמנת רייס למועצת המפרץ

ביטאון משרד החוץ האיראני מתח ביקורת על החלטת 'המועצה לשיתוף פעולה במפרץ' - GCC, להזמין לישיבתה ב-.0821.4, בבחריין, את מזכירת המדינה האמריקאית, קונדוליסה רייס. לטענת היומון, זהו מהלך שגוי, המחזק את טענות אמריקה כי בעיות המזה"ת אינן יכולות להיפתר ללא מעורבותה.

טהראן טיימס (איראן), 21.4.08

 

שבועון איראני: סודות צה"ל באתר facebook

שבועון משמרות המהפכה באיראן, צבח-י צאדק, דיווח כי באתר האינטרנט facebook.com  מועלות ידיעות מודיעיניות מסווגות ע"י חיילי צה"ל. נטען כי באתר ניתן למצוא מאות ידיעות ותמונות מתוך בסיסי הצבא, ובהן מידע מסווג על אמצעי לחימה, ציוד אלקטרוני, מערכות נשק, וכן שמות יחידות ומספריהן.

צבח-י צאדק (איראן), 21.4.08

 

חוקר איראני: להיזהר מרוסיה

החוקר האיראני ליחסים בינ"ל, דריוש צפר-נז'אד, טען כי מהלכי מוסקבה מעוררים חוסר אמון עמוק באיראן כלפיה. לדבריו, רוסיה שואפת להותיר את איראן תחת לחץ הקהילה הבינ"ל, אך לא להרשות מתקפה צבאית נגדה ולפיכך, על איראן למנוע מרוסיה מלשחק בקלף הגרעין האיראני לצרכיה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 20.4.08

 

ביטאון משרד החוץ האיראני: ישראל זוממת טרנספר בעזה

מאמר המערכת בביטאון משרד החוץ האיראני, טען כי ישראל זוממת, בהסכמת ארה"ב, להעביר את אוכלוסיית עזה אל אזור רפיח המצרית, במטרה לכונן ישות יהודית מטוהרת בכל השטחים הכבושים וזאת באמצעות התקפות מן האוויר ומן הקרקע. לדברי הביטאון, "ישראל כבר הכינה מתקנים להקמת אלפי מחנות פליטים, באזור רפיח וסיני, בתיאום עם ארגונים הומאניטאריים בינ"ל."

 טהראן טיימס (איראן), 19.4.2008

 

 סעודיה: רוצה גט? החזירי את סכום המוהר

בית דין ציבורי בריאץ' דרש מצעירה סעודית שביקשה גט מבעלה לחזור לבעלה או לשלם לו את סכום המוהר – מאה אלף ריאל, כתנאי לגירושים. לדברי הצעירה, אביה השיא אותה לגבר בן 67 בהיותה בת 10, ולאורך שנות נישואיה סירבה הצעירה לחיות עם בעלה.

אל-ריאץ' (סעודיה), 18.4.08.

 

חזבאללה הרחיב את רשת הטלפונים שלו

היומון הלבנוני, אל-מסתקבל, המקורב לכוחות ה-14 במרץ, דיווח כי חזבאללה הרחיב את רשת התקשורת שלו מעבר לאזורים שתחת חסותו. לדברי היומון, באמצעות תשתית התקשורת החדשה, יוכל חזבאללה לצותת לשיחות של אזרחים ושל אנשי שלטון ולעקוב אחר מעשיהם.

אל-מסתקבל (לבנון), 21.4.08

 

עיראק: קריאה לגירוש שגריר איראן

בכירים שונים ב"מועצות אל-צחוה" (כוחות של שבטים סונים הפועלים עם הכוחות האמריקאיים והעיראקיים נגד אל-קאעדה) האשימו את איראן בתיאום וסיוע - בכסף, בנשק ובאימונים - לארגון אל-קאעדה בעיראק הפועל לחיסול מנהיגי "אל-צחוה". לדבריהם, "הכלי בו בוצעו פעולות הטרור הוא אל-קאעדה, אולם המנוע הוא איראן". בכירי אל-צחוה דרשו לגרש את שגריר איראן בעיראק בהיותו "גורם ישיר למשברים הפוקדים את המדינה."

אל-חיאת (לונדון), 22.4.08

 

התייחסות החמאס להצעות קרטר

בגילוי דעת של תנועת החמאס, המתייחס להצעות נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר, נאמר: יש התקדמות בנושא ההודנה ההדדית; נבחנת עסקה של שחרור אסירים תמורת החייל שליט; יש נכונות לקיום משאל עם במקרה ואבו מאזן יגיע להסכם עם ישראל; מוסכם על חמאס כי מעבר רפיח ייפתח וינוהל על ידי הרש"פ בשת"פ עם נציגי חמאס ונציגים מצריים ואירופאים; הסכמה לדיאלוג עם פת"ח על ממשלת אחדות שתכלול את עזה ואת הגדמ"ע, ולאיחוד כוחות הביטחון. ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל אמר שחמאס מוכנה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67' אך לא במדינת ישראל.

אל-חיאת (לונדון), 22.4.08

 

דו"ח האו"ם השביעי אודות ביצוע החלטה 1559

דו"ח האו"ם על ביצוע החלטה 1559 שפורסם לאחרונה מביע חשש כי בהיעדר נשיא בלבנון ישובשו הבחירות הבאות לפרלמנט וכי המחלוקות הפוליטיות יובילו להאצת החימוש במדינה. על חזבאללה נאמר, כי הארגון חידש את הארסנל שלו מאז מלחמת לבנון השנייה [אוגוסט 2006] והקים רשת תקשורת פרטית. לפיכך קורא הדו"ח לדיון פנימי בלבנון על גורל הנשק של חזבאללה. לאיראן וסוריה  קורא הדו"ח לאפשר הפיכת חזבאללה למפלגה פוליטית בלבד. הדו"ח מציין כי בידי האו"ם ידיעות על הברחת נשק מסוריה ללבנון, על אף הכחשות סוריה. כן מובע חשש מפעילות חמושה של ארגונים פלסטינים ושל ארגונים המשתייכים לאל-קאעדה במחנות הפליטים במדינה.

אל-מסתקבל (לבנון), 22.4.08

 

מצרים: תמנע ירושה מבנים לא מוסלמים של אבות שהתאסלמו

חברי האקדמיה למחקרים אסלאמיים באוניברסיטת אל-אזהר הכריזו כי בנים לא-מוסלמים של מי שהתאסלמו לא יוכלו לרשת מנכסי אבותיהם. ההחלטה התקבלה לאחר שאזרח קופטי  תבע  לרשת את נכסי אביו, בטענה שהתאסלמות האב לא הייתה מלאה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.4.08

 

לעיראק יוחזרו 300 מיליון דולר מכספי סדאם חוסיין

משרד האוצר העיראקי הודיע כי בית הדין הפדראלי בשוויץ הורה להעביר לעיראק למעלה מ- 300 מיליון דולר המופקדים בחשבונו של עורך הדין של נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, עד ה- 13 ביוני 2008.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.4.08

 

תנועת אופוזיציה חדשה במצרים
במצרים קם ארגון-גג חדש לתנועות האופוזיציה בשם "6 באפריל", על-שם היום בו נערך ניסיון לקיים שביתה כללית, במחאה על המצב הפוליטי. הארגון החדש הכריז על הקמת מועצה זמנית, שזהות חבריה לא נחשפה, שתחליף את הנשיא מובארכ במקרה וייענה לקריאה להתפטר. בארגון פעילים מכל קשת תנועות האופוזיציה, החל באחים המוסלמים וכלה בקופטים. במקביל מתנהל באתר facebook מאבק בין תומכי הממשלה לאופוזיציה סביב הקריאה לשביתה כללית ב-4.5.08 ולהתפטרות מובארכ.
Alarabiya.net, 22.4.08