המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עזיבת אימן אל-ט'ואהירי ועמאד מור'ניה את איראן
19/8/2003

 

'משמרות המהפכה' האיראנים הבריחו את אימן אל-ט'ואהרי מאיראן; עמאד מור'ניה עזב את טהראן

 

היומון אל-שרק אל-אוסט (לונדון) פרסם כי 'משמרות המהפכה' האיראנים הבריחו לאחרונה מאיראן את אימן אל-ט'ואהרי, מספר 2 בארגון אל-קאעדה ומנהיג ארגון הג'האד המצרי, לאחר שנודע לנשיא האיראני, מחמד ח'אתמי, דבר מעצרו באיראן.[1] גם עמאד מור'ניה, האחראי לחטיפת בני הערובה המערביים בלבנון ולהפצצת מפקדת כוחות המארינס בביירות, ששהה בטהראן, עזב אותה לפני יומיים. מקור בעל קשרים במודיעין של 'משמרות המהפכה' אמר ליומון כי התנאים אינם מתאימים להמשך השארות מור'ניה והאחרים באיראן.

 

המקור הוסיף כי בעקבות גילוי תפקידו של סיף אל-עדל, המפקד הצבאי של אל-קאעדה ומספר 3 בארגון, בפיגוע בריאד, ולאחר שנודע לשר המודיעין האיראני עלי יונסי כי סיף אל-עדל נמצא באחת הוילות המצויות תחת שמירת 'משמרות המהפכה' הורה יונסי לעצור אותו ואת יתר אנשי אל-קאעדה. החלטת יונסי, דיווח העיתון, עוררה דאגה קשה לא רק בקרב אנשי אל-קאעדה אלא גם בקרב מפקדי 'בריגדת אל-קודס' והמודיעין של 'משמרות המהפכה' אשר סיפקו לאנשי אל-קאעדה מחסה בטוח במספר מחוזות באיראן כגון בלוצ'יסתאן, גילאן והמחוז המרכזי, בנוסף לטהראן.

 

אל-שרק אל-אוסט מדווח כי ביוני האחרון נודע לנשיא איראן, ח'אתמי, מפי שר המודיעין יונסי כי אימן אל-ט'ואהרי נמצא בבית ממשלתי בשליטת המודיעין של 'משמרות המהפכה' בעיר זאבול הממוקמת בגבול איראן-פקיסטאן-אפגניסטאן. ח'אתמי הורה מייד לעצור את אל-ט'ואהרי ולהעבירו לכלא צבאי בטהראן, אולם אל-ט'ואהרי הצליח לעזוב את איראן בסיוע חבריו הותיקים מ'משמרות המהפכה' דוגמת עמיד מחמד באקר ד'ו אל-קדר [סגן מפקד 'משמרות המהפכה'] אליו התוודע בסודאן במהלך תקופת שיתוף הפעולה של 'משמרות המהפכה' וארגון חזבאללה  עם ארגון הג'האד המצרי. ליומון נודע עוד כי סיף אל-עדל ובנו של אסאמה בן לאדן, סעד בן לאדן, עדיין לא עזבו את איראן, אולם העיתון הוסיף כי קיימת אפשרות שהשניים עזבו את איראן בסיוע גורמי ביטחון וצבא שאינם כפופים לשליטת הממשלה האיראנית, בדומה למה שארע עם ד"ר אימן אלט'ואהרי  ומפקדים אחרים מאל-קאעדה.

 

אל-שרק אל-אוסט מוסיף כי לפי מקור ממשלתי איראני, ביקש אחד מבכירי משרד המודיעין היושב במדור הטקסים בנמל התעופה מהראבאד, מקצין ב'משמרות המהפכה' שליווה שלושה מנוסעי מטוס איראני בדרכו לתורכיה, לראות את דרכוניהם. הקצין סירב לבקשה והדגיש כי השלושה מצויים במשימה בעלת אופי סודי ביותר ואין לגלות את שמותיהם או לרשום אותם בשדה התעופה. הבכיר במשרד המודיעין התקשר לראש מחלקת הביטחון של שדה התעופה ודיווח לו על שארע. מייד הגיעו אנשי הביטחון ועצרו את קצין 'משמרות המהפכה' ושלושת הנלווים אליו. לאחר בדיקה התברר כי דרכוני השלושה מזויפים וכי הם אינם אזרחים איראנים אלא אזרחים ערביים נמלטים.

 

 אנשי הביטחון מצאו בתיקי השלושה דרכונים מזויפים רבים של מדינות אירופה, של מדינות ערביות ושל קנדה וכן סכומים נכבדים של כסף זר. הקצין מ'משמרות המהפכה' הודה כי הוטל עליו ללוות את השלושה אל המטוס על-ידי המודיעין של 'משמרות המהפכה'. מידע אודות התקרית הגיע לידיעת ראש המודיעין של 'משמרות המהפכה', מרתזא רזאא'י, ששלח יחידת קומנדו לשדה התעופה. אנשי הקומנדו לקחו את נשקם של אנשי הביטחון והעבירו את השלושה ברגע האחרון אל המטוס לתורכיה.

 

התקרית בשדה התעופה  הובילה לעימות אלים בין שר המודיעין יונסי וסגן מפקד 'משמרות המהפכה' מחמד באקר ד'ו אל-קדר. כך, 'המועצה העליונה לביטחון לאומי' דרשה לשפוט את אנשי המודיעין של 'משמרות המהפכה'. גורמים המקורבים ל'משמרות המהפכה' קושרים בין תקרית שדה התעופה והחלטת עמאד מור'ניה לעזוב את איראן בזמן הנוכחי, לאור העובדה כי בטחונו של מור'ניה אינו מובטח עוד לאחר החלטות משרד המודיעין להגביר את הפיקוח על יציאה וכניסה של גורמים מהפכניים הקשורים ל'משמרות המהפכה'.



[1]  אל-שרק אל-אוסט, 13.8.2003.

תגיות