המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אינטלקטואל איראני על הדמוקרטיה הנחוצה לאירן
24/8/2003

 

האינטלקטואל והדיסידנט האיראני עבד אל-כרים סורוש:

העם דורש דמוקרטיה; השליטים צריכים ללמוד דמוקרטיה מהעם

 

האינטלקטואל והדיסידנט האיראני עבד אל-כרים סורוש אמר בשיחה לסוכנות הידיעות האיראנית לרגל חזרתו לאיראן לאחר שלימד בשנת הלימודים האחרונה באוניברסיטאות הרווארד ופרינסטון, כי כיוון ש"אין יותר נביאים עלי אדמות, קול העם הוא קולו של האל." סורוש קבע כי הדמוקרטיה באיראן היא תלויית תרבות אסלאמית וכי תהליך הדמוקרטיה באיראן יתמסד משום שהעם דורש זאת. סורוש התייחס גם לעליונות התרבותית וההגותית של המערב על פני חברות אחרות וגרס כי למרות העליונות התרבותית אין המערב, או ארה"ב, נהנים מעליונות פוליטית. סורוש קבל על מצב זכויות האדם והאזרח הירוד באיראן והתייחס במיוחד לדיכוי אנשי הרוח, העיתונאים והסטודנטים.

 

המצב הפוליטי באיראן:

בהתייחסותו למצב הפוליטי השורר כיום באיראן אמר סורוש: "העובדה שהמדיניות של הנשיא ח'אתמי נבלמת היא האירוע המצער ביותר בהיסטוריה האיראנית בת-זמננו. משמעות הדבר היא כי מתעלמים משאיפותיהם של מיליוני אנשים שהצביעו עבור ח'אתמי ומקריאתם לחירות וצדק... מדוע פעילות תרבותית ועיתונאות צריכים להיות כה מסוכנים? מדוע צריכים עיתונאים לגלות אומץ לב כה רב אם ברצונם לשמור על משרותיהם? בכל החברות היציבות, מנהלים ההמונים את ענייני המדינה. זוהי [משמעות] הדמוקרטיה האמיתית... לא כל אחד מוכן להסתכן באיראן של ימינו."[1] סורוש קבל גם על מצב הסטודנטים באיראן: "במכתבי ל[נשיא] ח'אתמי אמרתי שבשום מקום בעולם לא נוהגים בצורה כל כך בלתי הוגנת בסטודנטים כמו באיראן."

 

עליונות התרבות המערבית:

לטענת עבד אל-כרים סורוש "הנוער האיראני נמשך לציביליזציה המערבית מפני שיש לה יתרונות רבים. מצד שני, לנו [לתרבות שלנו] יש חולשות רבות שדוחות את הנוער. כאשר מציבים את שני הנתונים האלה אלה לצד אלה, התוצאה ברורה. כמובן, שגם למערב יש חולשות אולם אין זה נכון לטעון שאל לנו לדון בהגות וברעיונות המערב רק מפני שאנו עלולים להתמערב... אל לנו לחשוב כי מכיוון שלמערביים יש גישה לטכנולוגיה מתקדמת וכיוון שאמריקה היא מעצמת העל היחידה בעולם, אנו שווים לא כלום... במרוץ הגלובלי הזה לכל אדם ומדינה יש תפקיד משלו... עדיין יש תועלת בדיאלוג עם המערב. אל לנו להפוך כל נושא לפוליטי. העצוב הוא שכיום דעת הקהל באיראן נמדדת רק במונחים של משקל פוליטי בלבד." סורוש הוסיף: "טעות היא לחשוב שהפוליטיקאים מנהלים את העולם. זו גם טעות לחשוב שלמערב יש עליונות פוליטית. ארה"ב נהנית מעליונות במונחים של רעיונות ותרבות. הפוליטיקאים האמריקאיים רק מיישמים את מה שההוגים האמריקאיים אומרים להם ... אנחנו לא יכולים לטעון שרק הרעיונות שלנו מושלמים ורעיונות הזולת פגומים."

 

הדמוקרטיה באיראן:

בתשובה לשאלה על אופי הדמוקרטיה באיראן ענה סורוש כי "באיראן הדמוקרטיה המבוססת על הדת היא תרבות. זו אינה התרבות שהפקידות שואפת אליה, אלא תרבות העם. זהו מקור לאופטימיות. בסופו של דבר, העם ילמד את הפקידות דמוקרטיה. לשון אחר, אני תקווה כי בתהליך הלימוד, השליטים ילמדו מהי דמוקרטיה מהנשלטים. אינני פסימי, אני מתמלא תקווה כאשר אני רואה את מאמצי העם, אולם כאשר אני רואה חלק מהפקידות אני באמת מאבד תקווה. הבעלים האמיתיים של המדינה הם העם שהדמוקרטיה הולכת ומתמסדת בקרבם."

 

איום אמריקאי:

סורוש התייחס בערפול לאיום האמריקאי על איראן וטען כי "אין להוציא מכלל אפשרות שאנו עלולים לעמוד בפני איומים. הממשל האמריקאי הוא אידיאולוגי מאוד. ניתן לומר אולי כי בפעם הראשונה המשטר האיראני עומד מול ממשל [אמריקאי] שגם הוא אידיאולוגי."



[1]  אפתאב-י יזד, 17.8.2003; יאס-י נו, 17.8.2003.