המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.1.2008
2/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 1-2.1.2008

בתקציר: ביקורת על ריבוי מסעות אחמדי-נז'אד * השפעת חיסול בנזיר בוטו על איראן * "כוחות ההתעוררות" בעיראק: נסלק את אל-קאעדה * מבוכה בסודאן בעקבות רצח דיפלומט אמריקני * עצור צעיר עונה למוות בסוריה * שר החוץ הסורי משיב התקפה לסרקוזי

 

איראן מוכנה לסייע למצרים בפיתוח גרעיני

בפגישה עם אנשי רוח במהלך ביקורו במצרים, אמר עלי ל'אריג'אני, נציג המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, במועצה העליונה לביטחון לאומי, כי הנסיבות הבינ"ל החדשות, ובהן "היחלשות מעמדה הבלעדי של אמריקה באזור" מעודדות את מצרים ואיראן להגביר את שיתוף הפעולה ביניהן. לדבריו, איראן מוכנה לסייע למצרים לפתח טכנולוגיה גרעינית, בהתאם לתקנות סבא"א.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.12.07

 

מה עשה אחמדי-נז'אד בארבעים מסעותיו?

מאמר באתר האינטרנט האיראני טאבנאק, המזוהה עם מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, תבע מאחמדי-נז'אד לפרט את ההישגים שהביאו לאיראן 41 מסעותיו למדינות השכנות. ברומזו על חוסר התועלת שבמסעות הנשיא, טען המאמר ש"מדינות האזור מתחצפות כיום לאיראן יותר מבעבר ונוקטות עמדות אנטי איראניות".

טאבנאק (איראן), 27.12.07

 

פוזר 'המרכז לשיח בין תרבותי' באיראן

בהוראת נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, פוזר 'המרכז לשיח בין תרבותי' לקידום השיח בין האסלאם לבין המערב והנצרות, בראשות מוחמד ח'אתמי. במקומו הוקם 'המרכז הלאומי לחקר הגלובליזציה', בפיקוחו הישיר של אחמדי-נז'אד. בהתאם לצו הנשיאותי, כוח האדם שעבד ב'מרכז לשיח בין תרבותי' ישמש את המרכז החדש. יצוין כי באוקטובר 2007 הביע דובר הממשלה, ע'ולאם חוסין אלהאם, את התנגדותה של הממשלה להמשך פעילותו של 'המרכז לשיח בין תרבותי' משום שהדבר מהווה התרפסות בפני המערב.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אפתאב-י יזד (איראן), 31.12.07

 

'כיהאן': הרפורמיסטים באיראן משת"פים של האמריקאים

מאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, הזהיר כי הרפורמיסטים באיראן משתפים פעולה עם האמריקאים כדי להביא להפלת המשטר האסלאמי הנוכחי בבחירות הקרובות למג'לס, במרץ 2008. בהציגו עמדה זו נשען המאמר על דו"ח הערכת המודיעין האמריקאי, שקבע, לדבריו, כי יש לתת עדיפות להפלת המשטר האיראני ע"י כוחות פנימיים. מנגד הזהיר מאמר מערכת ביומון הרפורמיסטי אפתאב-י יזד כי ניסיונה של ממשלת אחמדי-נז'אד להציג חזות ידידותית ורציונלית בזירה הבינ"ל מסכן את איראן, כיוון ש"מדיניות נשיאת חן זו" מציגה ויתורים מול תאוותיהן של מדינות כהודו, רוסיה, סין, בחריין ואינדונזיה, הנוקטות לעיתים עמדות אנטי איראניות.

כיהאן, אפתאב -י יזד (איראן), 1.1.08

 

העולם כזירת מאבק בין הציונות הבינ"ל לצאצאי ח'ומיני

בישיבה השבועית של הקבוצה השמרנית האיראנית, אנצאר חזבאללה, הצהיר מזכ"ל 'האגודה להגנה על הפלסטינים' באיראן, מוג'תבא רחמאנדוסְת, כי "ההתמודדות בין הציונות הבינ"ל לבין צאצאי האמאם ח'ומיני תעמוד במוקד התהליכים המדיניים שישפיעו על עתיד העולם." לדבריו, לחצי ארה"ב, אירופה וישראל יגברו ככל שהמאבק המזוין ישא פרי והלחץ הנוכחי של ישראל ואמריקה על מצרים, מעיד על הצלחת המאבק המזוין הפלסטיני. עוד אמר כי הפלסטינים מייצרים כיום טילים שטווח פגיעתם ארוך מבעבר.

איסנא (איראן), 31.12.07

 

איך ישפיע חיסול בנזיר בוטו על איראן?

השבועון צבח-י צאדק, שופרו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, טען כי חיסול בנזיר בוטו "עלול לשמש תרוץ למעורבות צבאית ישירה של אמריקה", בשל חששה מנפילת פצצת האטום הפקיסטנית לידי אסלאמיסטים קיצונים. מאמר באתר אלף, המזוהה עם אחמד תואכלי, העומד בראש המרכז לעיונים אסטרטגיים של המג'לס, טען כי רצח בוטו הסיט את תשומת ליבה של ארה"ב מאיראן לפקיסטאן. עוד צוין כי ההתנקשות תביא לירידת כוחו של הזרם הסוני בעולם האסלאם, ותעניק לאיראן הזדמנות לחזק את מעמדה באפגניסטאן בעקבות ירידת כוחה של פקיסטאן במדינה זו.

צבח-י צאדק, 31.12.07, אלף (איראן), 1.1.07

 

פיגועי ה-11.9 הציבו את אסיה התיכונה בפוקוס העולמי

דו"ח המרכז לעיונים אסטרטגיים של המג'לס האיראני קבע כי התוצאה החשובה ביותר של ארועי ה-11 בספטמבר היא עליית מעמדה הגאופוליטי של אסיה התיכונה במדיניות החוץ האמריקאית. עוד נאמר כי אמריקה שואפת למנוע את עליית הכוח המחודשת של רוסיה ואת ההשפעה האיראנית והסינית באזור זה. הדו"ח סיכם כי בראש סדר העדיפויות של ארה"ב עומדת השגת מקורות האנרגיה של הים הכספי, וממליץ לאיראן להיעזר בסין וברוסיה, במסגרת ברית שנחאי, כדי להתנגד למעורבות זרה באזור.

אפתאב-י יזד (איראן), 1.1.08

 

צבח-י צאדק על הסיבות שכופפו את האמריקאים

מאמר בשבועון צבח-י צאדק, שופרו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ב'משמרות המהפכה', טען כי התבוסות שנחלה ארה"ב בלבנון, באפגניסטאן, ובעיראק, למול התנופה ביחסי איראן ומדינות ערב, שהתבטאה בהשתתפות אחמדי-נז'אד בועידת מדינות המפרץ ובביקור לאריג'אני בקהיר, אילצו את משרד החוץ האמריקאי להודיע לאחרונה על הסכמת ארה"ב למו"מ עם איראן ללא תנאים מוקדמים.

צבח-י צאדק (איראן), 31.12.07

 

נסיגה של ממשלת אחמדי נז'אד מכפיית קוד הלבוש

מדיווחים בתקשורת האיראנית עולה כי לקראת הבחירות למג'לס, במרץ 2008, מנסה ממשלת אחמדי-נז'אד להתנער מאחריותה למבצע אכיפת קוד הלבוש האסלאמי והסדר הציבורי. לטענת הממשלה, המשטרה – הגוף המיישם את המבצע - איננה כפופה ישירות אליה, והיא טרם הציגה תוכנית פעולה לאישור הממשלה. יצוין כי מדיניות קוד הלבוש, שזכתה לתמיכתם של איתוללות תקי מצבאח יזדי ונורי המדאני, יושמה על-ידי המשטרה במקומות ציבוריים רבים כמפגן כוח של ממשלת אחמדי-נז'אד.

טאבנאק, 1.1.08, רוז (איראן), 2.1.08

 

הרשות לזכויות אדם במחוז אהואז: ממשלת איראן מגבירה את הדיכוי וההרג

בתגובה למעצר 150 מתושבי המחוז אהואז שבדרום איראן (ב-31.12.07), הודיעה הרשות המרכזית לזכויות אדם במחוז זה, כי שלטונות איראן הגבירו את הדיכוי וההרג באהואז. הרשות דיווחה על הוצאה להורג של חמישה מתושבי המחוז, על גילוי שלוש גופות של אסירים שהיו כלואים תקופה ארוכה, ועל מסירת שתי גופות של אסירים למשפחותיהם בשבוע שעבר. משפחות אחרות במחוז טענו כי השלטונות הוציאו להורג את יקיריהן והחביאו את גופותיהם. הרשות ביקשה מארגונים ערביים ובינ"ל להתערב כדי למנוע את המשך הטבח בתושבי אהואז, ולהפסיק את המעצרים.

אלסיאסה (כווית), 2.1.07

 

"כוחות ההתעוררות" בעיראק: נלחם ב אל-קאעדה עד לסילוקו מהמדינה

בתגובה לקריאתו של אוסאמה בן לאדן ל"כוחות ההתעוררות" בעיראק לחדול משת"פ עם האמריקאים, אמרו מפקדי "הכוחות" כי הם נחושים להמשיך את מלחמתם בארגון אל-קאעדה עד לסילוקו מעיראק. מפקד מחוז אל-אנבאר אמר כי לאל-קאעדה אין כל השפעה במחוזו וכי כוחותיו ימשיכו לרדוף את הארגון עד לחיסול אחרון אנשיו. אחד ממפקדי כוחות ההתעוררות במחוז צלאח אל-דין שבצפון בגדאד הגדיר את ארגון אל-קאעדה "כנופיות ושודדי דרכים הפוגעים בכבוד נשותיהם של העיראקים ושופכים את דמם", ואחר ציין כי מעשיהם של אנשי בן לאדן מנוגדים לעקרונות האסלאם והמוסר. חבר בכוחות ההתעוררות במחוז דיאלא האשים את אל-קאעדה בהפצת שחיתות בעיראק ובניסיון לכבוש את עיראק במסווה של שירות הדת והאסלאם, והבטיח לחסל את אנשי הארגון.

אל-חיאת (לונדון), 1.1.08

 

רפורמיסט איראני: הממשלה אשמה בחוליים הכלכליים

יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז, קיים ראיון עם איש הדת הרפורמיסט, חסן יוספי אשכווארי, ששוחרר בשנת 2005 מהכלא לאחר חמש שנות מאסר. תחילה נדון אשכווארי למוות באשמת חתירה נגד המשטר בעקבות השתתפותו בועידת ברלין 2000, אך עונשו הומתק. בראיון עימו, הוא אמר כי "הסכנה והחוליים הכלכליים, החברתיים, והפוליטיים המאיימים על החברה באיראן הם תוצאת פעילותה השלילית של הממשלה והמג'לס הנשלט בידי השמרנים." לדבריו, השמרנים ומועצת המפקחים עושים יד אחת כדי למנוע נפילה של עמדות מפתח שלטוניות לידי הרפורמיסטים, בבחירות הקרובות למג'לס.

רוז (איראן), 2.1.07

 

סוריה: עצור בן 24 עונה למוות

ארגון זכויות אדם סורי דיווח כי אחמד עבד אל-ע'פור עבד אל-באקי, עצור בן 24 ממחוז אדלב, מת כתוצאה מעינויים בבית המעצר הסורי. עוד דווח כי המודיעין הסורי ניסה להטיל איפול על התקרית והפיץ שמועות שהלה נהרג בעיראק, על אף שהיה נתון במעצר למעלה מחמישה חודשים.

www.thisissyria.net, 31.12.07

 

אל-מעלם: "סוריה תפסיק לשתף פעולה עם צרפת בנושא לבנון"

שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, הודיע היום (2.1.07) במסיבת עיתונאים כי סוריה החליטה להפסיק את שיתוף הפעולה שלה עם צרפת בנושא לבנון. לדבריו, ההחלטה באה בתגובה לרצונה של צרפת להטיל על סוריה ועל האופוזיציה הלבנונית את האחריות לכישלון במציאת פיתרון מוסכם למשבר בלבנון. הדברים נאמרו בתגובה להודעת נשיא צרפת, סרקוזי, על השעיית קשרי מדינתו עם סוריה בנושא לבנון.

סאנא (סוריה), 2.1.08

 

מבוכה בסודאן בעקבות רצח הדיפלומט האמריקני בח'רטום

העיתונות בסודאן עוסקת בהרחבה ברצח הדיפלומט האמריקאי, ג'ון גרנוויל (Granville), ב-1.1.08. בהודעת משרד הפנים נאמר שהדיפלומט ונהגו התנגשו ברכב אחר, מבלי להוסיף פרטים. לדברי משרד החוץ, גרנוויל ונהגו נקלעו לריב עם נוסעי אחת ממכוניות הבליינים ששבו מחגיגות השנה האזרחית, ואלה ירו עליהם. משרד הפנים הקים צוות לחקירת האירוע ודובר משרד החוץ, שהבטיח ללכוד את הפושעים, הבהיר שלמעשה אין רקע פוליטי. באשר לסיבות הרצח עלו בתקשורת מספר השערות: מעשה מחאה נגד פריסת כוח שמירת השלום הבינלאומי בדארפור; סכסוך פנימי בין אנשי המשלחת הדיפלומטית האמריקנית שהסתיים ביריות מתוך רכב השייך לשגרירות ארה"ב; ריב בין גרנוויל, שהיה שיכור, לבין זרים אחרים ששיחקו במשחקי מזל, הוביל לקטילת חייו. העיתון אח'ר לחט'ה דיווח מפי מקורות יודעי דבר כי הרקע לרצח הוא סכסוכים אישיים של גרנוויל, ואילו העיתון הממסדי אל-איאם הביע תקווה שהממשלה תפיג את המסתורין סביב האירוע ותשלול את האפשרות שמדובר בגורמים סודאנים קיצוניים.

אל-איאם, אל-סודאני, אל-אנתבאהה, אח'ר לחט'ה (סודאן), 2.01.08