המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
פחד בח'רטום: זרים גורמים להעלמות אברי מין של סודאנים
5/10/2003

 

בהלת המונים בח'רטום:  זרים גורמים להעלמות אברי המין של סודאנים באמצעות לחיצת יד

 

בח'רטום, בירת סודאן, פרצה בחודש שעבר היסטרית המונים, שחייבה התערבות משטרתית והכחשות מצד שר הבריאות הסודאני, בעקבות שמועות על זרים המסתובבים בעיר וגורמים לאובדן אברי המין של גברים באמצעות לחיצת יד.

 

השמועות בנושא נפוצו במהירות באמצעות הודעות SMS בטלפונים הסלולאריים והסיטו את תשומת הלב הציבורית מפריצת הדרך במו"מ שהתנהל בקניה בין סגן נשיא סודאן לראש תנועת המורדים, ג'ון גרנג.[1]

 

לשמועות היו כמה גרסאות. בתחילה נטען כי התוקפים משתייכים לאחד השבטים בסודאן, אח"כ נקבע שמדובר באדם מערב אפריקאי, ובהמשך בחבורה של מערב אפריקאים.

 

כתב "אל-קדס אל-ערבי, כמאל חסן בח'ית, שהיה הראשון שדיווח על הפרשה מחוץ לסודאן, כתב כי "מקור האימה הוא אזרח זר מאחת ממדינות מערב אפריקה המסתובב בשוק בעיר ושואב מן האנשים את כוח הגברא שלהם באמצעות לחיצת יד" וש"אנשים מסרבים ללחוץ את ידיהם של מי שאינם מכירים." על פי דיווחו של בח'ית, תלונות החלו להצטבר בתחנות המשטרה נגד מי שכונה "ידידו של השטן" והמשטרה פתחה בחקירה ואף עצרה אדם זר כשבכליו נמצאו צעיפים, ספרי כשפים, ושני מיליון לירות סודאניות."[2]

 

מסיפורי הקורבנות

שניים מה"קורבנות" הסכימו לספר את סיפורם ל"אל-קדס אל-ערבי". אחד מהם, סוחר בדים בשם ס.ח'.א. אמר שנכנס אליו אדם משבט מערב אפריקאי במטרה לקנות [בדים] אך עד מהרה התפתח ריב בין השניים והקונה לחץ את ידו של בעל החנות בחוזקה עד שזה האחרון חש את אבר מינו נמס בגופו. האיש נכנס להיסטריה והאנשים שהתקהלו העבירו אותו לבית החולים."[3]

 

קורבן אחר, שסירב להיחשף, סיפר כי בעת שהיה בשוק, ניגש אליו אדם, נתן לו מסרק, וביקש ממנו להסתרק. תוך שניות הוא חש תחושה מוזרה וגילה כי איבד את אבר מינו.

 

עוד נטען כי לאחר שהוא "שואב את כוח הגברא", דורש "ידידו של השטן" יותר מארבעה מיליון לירות סודאניות, כארבעת אלפים דולר, כדי להשיב את האבדה.[4]

 

המשטרה הסודאנית לא החליטה כיצד לטפל בפרשה ולכן עצרה הן את המתלוננים, שמספרם הגיע לארבעים, והן כחמישים חשודים במעשי כשפים והונאה. מערב אפריקאים רבים הובלו לחקירה בתחנות המשטרה ואזרחים שהתקהלו ניסו להכותם. המשטרה נאלצה להשקיע מאמצים רבים לפזר את המתפרעים.

 

נוכח המצב, החליטו הדרגים המקצועיים והפוליטיים הבכירים בסודאן להתערב כדי להביא להרגעת הרוחות. התובע הכללי, צלאח אבו זיד, אמר שכל התלונות בפרשה הועברו לועדת חקירה מיוחדת ושראשון המתלוננים יועמד למשפט באשמה של הטרדת הציבור, לאחר שהרופאים קבעו שהוא בריא.[5] בדיווח אחר נמסר שכל המתלוננים סובלים מ"נוירוזה" ו"סוגסטיה".[6]

 

קצינת המשטרה, הרופאה נור אל-הדא אמרה: "נפגשנו עם החשודים וגילינו שהם למעשה הקורבנות. הם הואשמו במשהו שאינם יודעים עליו דבר. כל אשמתם היתה בכך שהם רצו לדבר [עם המתלוננים] או לשאול אותם שאלה. לאחד הנאשמים נודע מאשתו שבתו סובלת מכאבים חדים והיא הולכת לניתוח. הוא מיהר לבית החולים, ובדרך עצר לשאול אדם היכן חדר הניתוחים והופתע לגלות שאותו אדם מאשים אותו שהוא אחד מאלו הגורמים אימפוטנציה באמצעות לחיצת יד. הוא מצא את עצמו בחזקת חשוד, בשעה שהוא ממהר להגיע אל בתו בחדר הניתוח...

 

לדעתנו, אין מדובר בכישוף או בקוסמות. הצעירים הרבים שהתלוננו היו תחת השפעה של סוגסטיה. מאחר שהם התכוננו למצב הזה, הם באמת חשו כאילו הם חולים." פרופסור טאהא בעשר, גדול הפסיכיאטרים הסודאנים, אמר שהתופעה דומה למקרים של נשים שמשלות את עצמן שהן בהריון.[7]

 

הפרקליט הפלילי הראשי, יאסר אחמד מחמד אמר ליומון הסודאני "אל-ראי אל-עאם", ש"השמועה פרצה כאשר סוחר אחד הלך לסוחר אחר כדי לקנות 'כרכדי' [משקה סודאני]. לפתע, חש המוכר שנגרמה לו התנוונות של אבר המין כתוצאה ממעשה כישוף. זו היתה התלונה הראשונה בנושא. לאחר מכן, עלה הנושא לאמצעי התקשורת והדבר גרם לרגישות אצל רבים. לדבריו, כל המתלוננים קבלו "טופס 8" ונשלחו לבית החולים. בכל המקרים, נמסר בדו"חות הרפואיים שאברי המין של המתלוננים תקינים והם אינם סובלים מהתנוונות או מכאב.

עשרים אחוזים באו למחרת לפרקליטות והסירו את תלונותיהם, בטענה שהם הבריאו. אלא שכמה מהם דבקים בתלונה.

 

שר הבריאות הסודאני, אחמד בלאל עות'מאן, אמר שמנהלי בתי החולים דיווחו לו בכינוס חירום שנערך ב-23 בספטמבר שלא התקבלו כל מקרי אימפוטנציה על הרקע הנזכר בבתי החולים. לדבריו, לתופעה אין כל שחר "מבחינה מדעית" ומדובר בקוסמות וכשפים או בבעיה נפשית.[8]

 

כצפוי, הסטיריקנים בעיתונות הסודאנית מיהרו לעשות שימוש מגוון בפרשה. ביומון "אל-ראי אל-עאם" התפרסמו כמה קריקטורות בנושא. באחת נראה אדם מושיט יד מלאכותית כדי ללחוץ את ידו של אדם אחר ואומר "מניעה עדיפה על טיפול"[9] ובאחרת נראה אדם קטוע ידיים האומר לחברו "תודה לאל, אני לא לוחץ את ידו של איש ואיש אינו לוחץ את ידי."[10]

 

ד"ר עבד אל-לטיף אל-בוני כתב בעיתון הסודאני "אל-צחאפה" שניתן להסיק מן הפרשה מסקנות הנוגעות לתהליך המדיני בסודאן: "הגיע המצב לידי כך שאשה המלווה את בעלה אל דלת הבית נפרדת ממנו באומרה: 'הזהר שלא ללחוץ את ידיהם של גברים, אבל את ידי הבנות אתה יכול ללחוץ ככל שמתחשק לך'... מחשש מפני אובדן, היא הסכימה להתחלק [בבעלה עם נשים אחרות], גם אם זו שותפות מאולצת. דברים אלה תקפים גם לגבי [המו"מ] לשלום המתנהל בקניה. חייבים להיות ויתורים כדי שלא נאבד את סודאן באופן סופי. אם האשה ויתרה לבעלה והתירה לו להתקרב לבנות מינה, יכולים הפוליטיקאים לוותר על רווחים פוליטיים."[11]

 

הגדיל לעשות ג'עפר עבאס, בעל טור סודאני, החי בחו"ל שפרסם שני מאמרים, האחד ביומון הסעודי "אל-וטן" והאחר ב"אל-ראי אל-עאם" הסודאני. ב"אל-וטן", כתב עבאס: "למרות שמה שאכתוב היום יפגע ב"תיירות" לסודאן, אני סבור שמחובתי להזהיר את כל מי שרוצה לבוא לסודאן כי עליו להימנע מללחוץ את ידו של אדם שצבע עורו שחור. מאחר שמרבית תושבי סודאן הם שחורי עור, מוטב שלא ללחוץ את ידו של אף אדם בלתי מוכר..."

 

עבאס התמקד בדיווח על הסודאני שאיבד את אבר מינו בעקבות מגע עם מסרק וכתב: "אין ספק שהמסרק הזה היה רובוט כירורגי הפועל באמצעות ליזר ומסתנן דרך הגולגולת לתחתית הגוף ומסיר מהגבר את גבריותו!!

רציתי לומר לאותו גבר שנפל קורבן למסרק האלקטרוני: יא חמור, איך את מסכים להכניס מסרק של אדם שאינך מכיר לראש שלך, בשעה שאפילו בני משפחה נמנעים מלהשתמש במסרק משותף?! "

לסיכום, כותב עבאס בלעג ש"האיש הזה שנטען שהוא ממערב אפריקה הוא סוכן של האימפריאליזם ושל הציונות והוא נשלח כדי למנוע מעמנו מלהוליד ולהתרבות. אבל עמנו, שנטען שיש לו מודעות פוליטית רבה, הוא סוכן של הבדותות והקשקושים!"[12]

 

במאמרו ב"אל-ראי אל-עאם" כתב עבאס: "התכוונתי לבקר בסודאן בחופשת עיד אל-פטר וחסכתי לשם כך דולרים ככל יכולתי... אבל שמעתי וקראתי על חברו של השטן הלוחץ את ידך ואז אתה מגלה שאתה כבר 'לא גבר'. האם יעלה על הדעת שאדם הגיוני יבחר לבקר בעיר שאימת הסירוס אחזה בה?!...

 

אני משלם [מסים] לממשלה, אני מביא [מחו"ל] כספים למשפחתי, ואז אני גם צריך לשלם לאדם הגוזל ממני את היקר לי מכל ודורש ממני לקנות ממנו את סחורתי הגנובה? חי אללה, חייבת להיות יוזמה עממית למו"מ עם החבורה הזו כדי להוריד את התעריף לרמה סבירה!!

 

...הנשים אצלנו השתלטו על השירות הציבורי ועל ספסלי האוניברסיטה. [לדעתי], לגברים בסודאן יש כיום זכות להקים את ההתאחדות לזכויות הגבר הסודאני; כל שנותר לנו מהגבריות הם המאפיינים הביולוגיים שלנו וכעת יש מי שרוצה לגזול גם אותם מאתנו!"

 

גם במאמר זה התייחס עבאס לפרשת המסרק: "מה שבכל זאת עשוי לגרום לי להמשיך בתוכניתי הנועזת לבקר בסודאן הא שאחד האנשים שסבלו מהחרמת ה'ציוד', אמר שתהליך ההחרמה נעשה כאשר אחד מהם נתן לו מסרק וביקש ממנו להסתרק... כלומר, אין מדובר ב'אונס'. למותקף היתה אפשרות לסרב להסתרק.

 

אם אי פעם אפגוש אותו 'פרא אדם', אשאל אותו כיצד הוא הסכים לשים על הראש מסרק של אדם אחר!! אמנם כן, אנו עם משוגע שעשרה מתוכו משתמשים באותה מגבת ובכל בית יש כמה מסרקים אך, צחוק הגורל, הם נעלמים ונותר רב מסרק אחד, נוטף שומן, בו משתמשים כולם. אבל הדבר נעשה בדרך כלל בתוך המסגרת המשפחתית. כלומר, אנו לא משתמשים, כדרך קבע, במסרקים של אנשים שאיננו מכירים, חוץ מאצל הספר!

 

שאף אחד מכם לא יטען שניתן להישמר מפני הסרת הגבריות על ידי הימנעות מלחיצת ידו של כל מי שהמראה שלהם מעיד עליהם שהם ממערב אפריקה – לאחר שהתברר שמי שעושים את הנסים והנפלאות האלה הם מערב אפריקאים! מה המראה של המערב אפריקאים? שחור? האם יש ולו סודאני לבן אחד?..."[13]

 



[1] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.9.2003.

[2] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.9.2003.

[3] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.9.2003.

[4] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.9.2003.

[5]  אל-ראי אל-עאם (סודאן), 23.9.2003.

[6]  אל-ראי אל-עם (סואן), 24.9.2003.

[7]  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.10.2003.

[8]  אל-ראי אל-עם (סואן), 24.9.2003.

[9]  אל-ראי אל-עאם (סודאן), 26.9.2003.

[10]  אל-ראי אל-עאם (סודאן), 1.10.2003.

[11] אל-צחאפה (סודאן), 23.9.2003.

[12] אל-וטן (סעודיה), 24.9.2003.

[13]  אל-ראי אל-עאם (סודאן), 29.9.2003.