המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון סורי ממשלתי תוקף את ערוצי הלווין הערביים
2/11/2003

 

יומון סורי ממשלתי תוקף את ערוצי הלווין הערביים

 

היומון הסורי הממשלתי "תשרין"[1] פרסם מאמר ביקורת חריף, פרי עטו של עלאא' נדים ח'ליל, התוקף את ערוצי הלווין הערביים ומאשים אותם בנטייה לעבר האינטרסים של ישראל. להלן נוסח המאמר:

  

"...לאחרונה קמו תחנות טלוויזיה לוויניות אשר, לדברי בעליהן, הן עצמאיות ונייטרליות, ומשדרות חדשות ותכניות ובהן דיעות מנוגדות. כמה מהערוצים האלה נקראים בשם הגורם לך להרגיש כי הן קמו מתוך מקורות הערביות ואהבת הערבים... אך האם ערוצים אלה הנם נייטרליים, עצמאיים והוגנים? התשובה היא 'לא', ו[הנה] ההוכחות:

 

  1. תחנות טלוויזיה אלה מנהלות קמפיינים עוינים נגד כל ההנהגות הערביות. כאשר ההנהגה הערבית [גילתה] נוקשות והניפה את סיסמאות העמידה האיתנה, התגברו הקמפיינים של ההוקעה והגינוי נגדה. ערוצים אלה משתמשים בשיטות שונות, בין אם באירוח של פושע נמלט העוין את המדינה ואת הנהגתה הנכבדת[2], ובין אם בשימוש בידיעה שקרית.

 

  1. הפצת רוח הכניעה והיאוש באומה הערבית. ערוצי לווין אלה מנפחים את מחלותיה של החברה מבלי לתאר את הטיפול בהן. השדרן מודיע מדי יום כי מחלות אלה הן סרטן שכבר התפשט בגופה של האומה.

 

  1. תחנות אלה מעמידות את שירותיהן לטובת הציונות, בעוד שהן מתעלמות מהאינטרס של הערבים ושל לוחמי ההתנגדות הגיבורים. ערוץ הלווין 'אל-ערביה' אירח מתנחלת ציונית שבעלה נהרג בפעולת גבורה. המתנחלת אומרת, כי בעלה אהב את הערבים, דיבר עליהם טובות באזניה, ו[אמר] כי על ממשלתו להכיר במדינת פלסטין, אך הטרוריסטים האלה הרגו אותו למרות הרעיונות ההומניטריים היפים שלו. מה ניתן להבין מהדו-שיח הזה? שהציוני חף מפשע, ושלוחם ההתנגדות הוא טרוריסט פושע. היכן הנייטרליות בערוץ הזה? מדוע לא סיפרו לנו שהמתנחל הגיע מ[מרחק] של אלפי קילומטרים כדי לגזול את האדמה הזו מאנשיה? מדוע לא סיפרו שמשפחתו של הלוחם הזה נהרגה, שביתו נהרס, שאדמתו נגזלה ושעמו הושפל? האם [משמעות] הנייטרליות היא העברת ההשקפה הציונית והתעלמות מההשקפה הערבית?

 

  1. השתקת ידיעות הפוגעות באינטרסים של כמה מהבוגדים. תחנות אלה אומרות: 'אנו מעבירים לכם את האירוע באשר הוא קורה בליווי פרשנות'. מדוע לא עשו זאת כאשר כמה ערבים אירחו בעריהם הערביות את הציונים?... מדוע לא תקפו את אלה אשר אירחו את האויבים, כפי שהם תוקפים בדרך כלל את לוחמי ההתנגדות האצילים?

 

  1. שימוש בדרכים עקיפות כדי לשכנע את הצופה בנייטרליות של הערוץ... ושימוש בשיטות עקיפות להעברת מסרים מרעילים. [כש]שר החוץ של האויב הציוני מבקר במדינה ערבית, זו ידיעה [ראויה לשידור]. אך מה עושה הערוץ כדי להצדיק [אותה] ולהראות לנו כי ביקור זה הוא לטובת [האינטרס] הלאומי – הערבי והבעיה הפלסטינית, וכי על כל מדינה ערבית לעשות כפי שעשתה המדינה המארחת? הוא מארח את מי שהוא מתאר כפרשנים פוליטיים. כל פרשן פוליטי מנתח ומוכיח את התועלת שבביקור הזה [ואומר ש]חייב להיות קשר בין מדינה ערבית לבין הישות [הציונית], כדי שהמדינה הערבית  תוכל ללחוץ על הישות [הציונית] בזכות הקשרים ביניהן. הפרשן הפוליטי האחר אומר: אין מנוס מכינון יחסים ערבים-ישראליים, כדי שהמדינה הערבית הזו תוכל להעביר מסרים של גינוי לישות הציונית. התחנות האלה נמנעות מלארח פרשנים פוליטיים המתנגדים להסכמי הנרמול והכניעה.

 

  1. תחנות טלויזיה אלה נוקטות דרך מושכת אחרת: הן מגישות תכניות המפחיתות את דאגותיו של הצופה הערבי. כתב הערוץ בארה"ב עומד ומספר לנו על כלבו של הנשיא בוש וכיצד בוש מטפל בו. הוא משווה בין כלבו של הנשיא בוש לבין כלבו של הנשיא קלינטון, כאילו הצופה הערבי מתעניין באמת בכלבי הבית הלבן.

 

אין מנוס מכך שערוצים אלה יקרסו יום אחד, כי אם לשקר יש רגליים, לאמת יש הרבה יותר. מה שהערבי זקוק לו שונה ממה שאנו רואים עכשיו על מסך הטלויזיה. מה שאנחנו צריכים הוא שידור של רוח הנחישות, אהבת ההגנה על המולדת ואהבת מסירת הנפש והשהידים..."

 


[1]  תשרין (סוריה), 23.10.2003.

[2]  לאחרונה תקף "תשרין" גם את השר הסורי לשעבר אחמד אבו צאלח, לאחר שהופיע בערוץ הלווין "אל-ג'זירה" ודיבר על שאיפתם של מיעוטים שונים בסוריה לקחת חלק בשלטון, וכינה אותו "בריון פוליטי, פונדמנטליסט ופאשיסט". (תשרין, 26.10.03)