המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בשאר אסד במסיבת עיתונאים בלונדון
22/12/2002

 

בשאר אסד במסיבת עיתונאים בלונדון

 

להלן קטעים מדברים שאמר נשיא סוריה, בשאר אסד, באזני עיתונאים ערבים לקראת תום ביקורו בלונדון[1]:

 

עיראק

"לא נשתתף בכל מלחמה נגד עיראק, זהו קו שלא נחצה אותו לעולם. איננו רוצים במלחמה הזו, ואיננו יכולים להשתתף בה. אנו מחויבים ליישום החלטות הבינלאומיות, בהן החלטת מועבי"ט 1441, אשר סוריה תמכה בה בשבתה כחברה של מועבי"ט יחד עם שאר החברות. אע"פ שהצבענו בעד ההחלטה, אנו מתנגדים להערכה האמריקאית הלא אובייקטיבית ו[לדרך בה היא] מבינה את ההחלטה ואת סעיפיה.ללא קשר להסכמתנו, אנו מתנגדים לקנה המדה הכפול המצער של ארה"ב. סוריה, כחברה במועבי"ט, מרגישה אחריות, ואנו ננסה להביא ליישום ההחלטה תוך מינימום נזק או מקסימום תועלת. אירופה יודעת ומבינה זאת: דעת הקהל העולמית והבריטית קרובות יותר להשקפתנו.

 

החברה הבינלאומית צריכה להיות צודקת והגונה כאשר היא מדברת על נשק להשמדה המונית, נשק גרעיני ויישום החלטות הלגיטימיות הבינלאומית. התייחסו לישראל כפי שאתם מתייחסים לעיראק! יש לה [לישראל] נשק גרעיני וביולוגי וכן מחסנים של נשק להשמדה המונית. היא משתשמת [בנשק הזה] נגד הערבים, מסרבת ליישם כל החלטה בינלאומית או הסכם שלום ואינה נדרשת לתת דין וחשבון על מעשיה.

 

אנו רואים את עמדת עיראק כ[עמדה] חיובית ומשתפת פעולה. יש תיאום [בין סוריה לבין עיראק], ואמרנו [לעיראקים] שימשיכו בדרך זו ושיתעלמו מהפרובוקציות.

 

הזהרתי מכך שלמלחמה, בכל תואנה שהיא, יהיו השלכות מסוכנות באזור ומחוצה לו, וכי [האמריקאים] יהיו המפסידים בסופו של דבר. מה הם השיגו במלחמת אפגניסטאן? מאומה! אמריקה יכולה לכבוש כל מדינה, אך אינה יכולה להמשיך בכיבוש. יש הרבה סיבות למלחמה, והחשובה שבהן היא הנפט, לאחר שארה"ב השתלטה על מקורות הנפט בימת קזווין ]הים הכספי] ובאפגניסטאן. איננו משוכנעים כי עיראק מהווה איום כלפי המערב או כלפי ארה"ב. המטרה היא להשתלט על הכלכלה ולא על המדיניות. כמו באפגניסטאן, לא מדובר רק במלחמה בטרור, שכן אין כוח שיכול לבדו להילחם בטרור.

 

אין להוציא מכלל אפשרות כי הלובי הציוני הוא העומד מאחורי ההסלמה האמריקאית, במטרה להחליש את הערבים ולפגוע בעיראק. אנחנו בטוחים בעצמנו, אך המלחמה מולידה מתיחות, וטעות היא לדאוג [רק] לעצמנו. אנו רוצים לחזק את כל האומה הערבית".

 

תהליך השלום

"עמדתנו לא השתנתה: אנו קוראים לשלום צודק וכולל, אך עמדת ישראל היא שהשתנתה, והיא משנה את דעתה שוב ושוב. הם מציעים ססמאות. הדרך לשלום אינה בועידה, אלא דרך החלטות הלגיטימיות הבינלאומית והעקרונות של 'שטחים תמורת שלום' ומדריד. מה נחדש אם נגיע לועידה? כל יוזמה, כמו מפת הדרכים או הועדה המרובעת, נועדה לכישלון, שכן היא אינה לוקחת בחשבון את יסודות הבעיה ואת הבסיס למו"מ. הם יודעים היטב מי דוחף את תהליך השלום ומי מחבל בו. יוזמת השלום הערבית אשר התקבלה בפסגת בירות מוכיחה את רצינות הערבים ומהווה בסיס למו"מ, אך הישראליים סיכלו אותה".

 

רמת הגולן

"עמדתנו ברורה, והיא לא השתנתה: ]אנו תומכים] ביוזמה הערבית[הכוונה לתכנית הסעודית כפי שאומצה ע"י הפסגה הערבית בבירות במרץ 2002], [בועידת] מדריד, בהחזרת כל האדמות הכבושות. אנו מוכנים לשלום, כאשר ישראל תהיה מוכנה. אין לנו בעיה. אנו לא השתנינו, ישראל היא זו שהשתנתה. כאשר יחליטו לכבד את עקרונות השלום - אנחנו [נהיה] מוכנים. לא משנה לנו אם זה שרון או או ברק, כולם אותו הדבר".

 

רפורמות ברש"פ

"הרפורמה אינה יכולה לבוא מבחוץ. הרפורמה הכרחית, אך היא צריכה לבוא מבפנים. אפשר לייבא מנגנון מתקדם, אך אי אפשר לייבא עקרונות. המטרה ברורה, והיא להתערב בעינייני הפנים של הפלסטינים. אם הם מתעקשים על דמוקרטיה, היכן הזכויות הערביות והפלסטיניות, הזכות לחיות וזכות הביטוי והשחרור? מדוע אינם פועלים להחזרת האדמות הכבושות לבעליהן החוקיים? הרפורמה במוסדות היא הגיונית וטבעית, אך אין לקשור זאת ל[תהליך] השלום. כאשר סר חנו של יאסר ערפאת פתאום גילו את השחיתות ואת בתי הקזינו ואת הצורך ברפורמה. העניין הוא נגד יאסר ערפאת לאחר שסר חנו, והדבר יביא לבעיות נוספות".

 

משרדי הג'האד האסלאמי בסוריה

"המדובר רק במשרדי הסברה המשמשים לצורך מסוים. כאשר יוחזרו הזכויות החוקיות של העם הפלסטיני, ישוב הכל לקדמותו. הזהרנו כי הסכמי אוסלו אינם טובים וכי הם יובילו למהומות וכי הם נולדו מתים. המערב אינו רואה את המצב נכוחה. השלום יכול להתגשם רק אם יהיה צודק וכולל".

 

הטרור

"הצגנו את עמדתנו לגבי הטרור ואת התנגדותנו לו ואת תפיסתנו לגבי המאבק החוקי למען השחרור והשבת הזכויות. הזהרנו מפני הטרור כבר בשנות השמונים, אך הם לא שמעו לנו וחזרו אלינו לאחר 15 שנה כדי לחזור באזנינו על מה שהזהרנו מפניו.

 

יש הבדל בין טרור לבין מאבק. לישראל יש פצצות, מטוסים ונשק להשמדה, והיא מכוונת אותם לעבר החפים מפשע. ביקשנו שיגנו את הטרור הישראלי. פעולותיה של ישראל נכללות בהגדרה הזאת".

 

חזבאללה

"איש לא דן אתי בנושא החזבאללה או דרום לבנון, מכיוון שעמדתנו ידועה. היה דיון שעסק בחמאס, חזבאללה והג'האד [האסלאמי], ואמרתי כי חזבאללה הוא [ארגון] לבנוני [הפועל] בלבנון ואין לו קשר למתרחש בפלסטין".  

 



[1] אל-חיאת (לונדון), 19.12.2002.