המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ראיון ראשון עם סדאם חוסיין לאחר 12 שנה
10/11/2002

 

ראיון ראשון עם סדאם חוסיין לאחר 12 שנה

 

כתב שבועון האופוזיציה המצרי, "אל-אסבוע" בבגדאד, סיד נצאר, קיים ראיון עם נשיא עראק, סדאם חוסיין.[1] לדברי "אל-אסבוע", זהו הראיון הראשון שהעניק נשיא עראק לכלי תקשורת כלשהו מזה 12 שנה. "אל-אסבוע", שהוא שבועון בעל נטייה פאן-ערבית חזקה שאינו מזוהה עם מפלגת אופוזיציה כלשהי במצרים, יוצא לאור מדי יום שני, אך גיליון האינטרנט מתפרסם כבר ביום ראשון. לראיון התלוותה תמונה של כתב העיתון יושב במחיצתו של נשיא עיראק.

 

בהקדמה הארוכה לראיון, כתב נצאר כי הראיון נמשך שעתיים ו-14 דקות והוסיף: "לא כל מה שעיתונאי שומע הוא אומר. מה שהוא אומר זה רק מה שמותר וניתן ובתנאי שאינו פוגע בביטחון הלאומי הערבי. לפיכך, יסלח לי הקורא על כך שאינני חושף חלק מן הראיון".

 

להלן הראיון עצמו:

 

שאלה: ברצוני לשאול אותך תחילה כיצד אתה מנתח את העמדה הערבית ביחס לסוגיית עיראק, המצור עמו היא מתמודדת, ואיום התוקפנות והמלחמה?

סדאם: איננו מבקשים מן המנהיגים הערביים יותר ממה שהם מסוגלים לתת. אנו מעריכים את תנאיה של כל מדינה, את מעמדה במפה הפוליטית, ואת יכולתה להקריב. ההקרבה הינה יחסית והיא תולדה של תנאים היסטוריים, יכולות אישיות, והשקפות פרטיות של המנהיג של כל מדינה. מכל מקום, אנו שבעי רצון באופן כללי. ההיבטים החיוביים מתרבים וההיבטים השליליים מתמעטים. העמדה [הערבית] משתפרת לטובת האינטרס של עראק, באופן כללי. תן לי לומר לך בכנות שאנו מתמקדים בהיבטים החיוביים ומאפשרים להיבטים השליליים לסגת או להתפוגג מכוח עצמם, עם התבהרותן של ההשקפות הנכונות הכופות את עצמן על הזירה הפוליטית.

 

שאלה: אבל כבוד הנשיא, חייבות להיות לך הערות פה ושם על עמדותיהן של כמה מדינות ערביות לגבי הסוגייה העיראקית; אנו מבינים שקיים מחדל מסוים בתמיכה בעיראק.

סדאם: אני מתעניין רק בהיבטים החיוביים. כפי שאמרתי, ההיבטים השליליים יסוגו מכוח עצמם כאשר הכל יעמדו על אמיתות כוונותינו והרגישות של התנאים בהם אנו מצויים ומה נרקם נגדנו ונגדם. עיראק איננה המדינה היחידה נגדה נרקמות מזימות. ארה"ב רוצה לכפות את ההגמוניה שלה על האזור וכדי להשיג זאת היא חייבת להפנות את איבתה אל המדינות הערביות ובעיקר המדינות המרכזיות והעיקריות. כל זה משרת את הישות הישראלית ואת הציונות העולמית.

 

שאלה: כבוד הנשיא, מה בדיוק רוצה ארה"ב מעיראק?

סדאם: ארה"ב רוצה להשמיד את מוקדי הכוח בכל המולדת הערבית, בין אם מוקד הכוח הזה מצוי בקהיר, בדמשק, או בבגדאד! הבט סביבך וראה מה קורה לאזור. הבט וראה מה מתרחש בדרום סודאן: ניסיונות להפריד את הדרום מן הצפון ולהשפיע על האחות הגדולה מצרים, על ביטחונה הלאומי ועל הביטחון הלאומי-ערבי באופן כללי!!

 

הבט וראה מה קורה באלג'יריה. ראה מה קרה ועדיין קורה בסומאליה ובכל מדינות קרן אפריקה. הבט אל מה שמתרחש בפלסטין ומה שעשה שרון לאחינו הפלסטינים. כל זה חושף את היקף המזימה הנרקמת נגד אומתנו הערבית.

 

שאלה: כבוד הנשיא, אם נעזוב את הכללי ונעבור לפרטי, מה בדיוק רוצה ארה"ב מעיראק?

סדאם: ארה"ב רוצה לכפות את ההגמוניה שלה על המולדת הערבית ובתור הקדמה היא רוצה להשתלט על עיראק ולהלום בבירות המתמרדות נגד ההגמוניה הזו והמתנגדות לה. מבגדאד שתהיה נתונה לשלטון צבאי היא תהלום בדמשק ובטהראן, אותן היא תחלק ותגרום בעיות גדולות לסעודיה. היא מנסה ליצור ישויות קטנות שישלטו על ידי שומרים העובדים עבור ארה"ב, כדי שלא תהיה מדינה גדולה יותר מישראל, מבחינת הכמות או האיכות, כדי שהנפט הערבי יהיה תחת שליטתה והאזור, ובעיקר מקורות הנפט לאחר הרס אפגניסטן, יהיו נתונים להגמוניה מלאה של ארה"ב. כל העניינים האלה משרתים את האינטרס של ישראל. המטרה היא שישראל תהפוך, לאור האסטרטגיה הזו, לאימפריה גדולה באזור.

 

הבעיה של עיראק היא שהיא יוצאת נגד כל המזימות האלה, מבלי שהאחרים מבינים שאנו מגנים [עליהם]. על הכל לדעת שאיש לא יינצל מן [המזימות] הנרקמות כעת נגד עיראק. כולם, מבחינתן של ארה"ב ושל ישראל, שווים ומה ש0קורה לנו ונרקם נגדנו יקרה מחר לזולתנו.

 

שאלה: האם מזימת החלוקה נוגעת גם לסעודיה ולמדינות המפרץ?

סדאם: אינני מאלו המחזיקים בדעה לפיה סעודיה, לדוגמא, תחולק לטובת תימן או עומאן או שישנם ניסיונות להעלים כמה מממלכות השיח'ים או האמירויות במפרץ. נהפוך הוא, אני סבור שהמודל של ממלכות השיח'ים והאמירויות הקטנות יתפשט באזור. לפיכך, כל המדינות הגדולות, דוגמא עיראק, סוריה, או סעודיה, תחולקנה לאמירויות קטנות ואזורי הנפט ומקורותיו יהיו נתונים בידי מדינות-ננס קטנות באופן שישרת את האינטרס של ארה"ב שתזכה בשליטה מלאה על אזורי הנפט, החל באלג'יריה, דרך מדינות הים הכספי, לאחר שהטילה את ההגמוניה שלה על אפגניסטן, והיא כעת מתכוננת להטיל את ההגמוניה שלה על עיראק, איראן, וסוריה.

 

שאלה: כבוד הנשיא, לפני שבועיים הודתה צפון קוריאה, או יותר נכון הודיעה מבלי שיופעל עליה לחץ כלשהו, שיש לה תוכנית גרעין. למרות זאת, לא שמענו או ראינו תגובה עוינת כלשהי מצדה של ארה"ב, הדומה לתגובתה של ארה"ב כלפי עיראק, וזאת למרות שעיראק הכריזה שאין לה נשק להשמדה המונית והפקחים הבינלאומיים תמכו בה בכך. למרות זאת, ארה"ב ממקדת את מתקפתה נגד עיראק לבדה. מה פשר העמדה הזו, להערכתך?

סדאם: בקיצור, לצפון קוריאה אין נפט. זה קודם כל. שנית, צפון קוריאה איננה אויבת של ישראל והיא אינה קרובה אליה [מבחינה גיאוגרפית].

 

שאלה: כבוד הנשיא, ברצוני לשאול אותך משהו שאני כבר יודע, והייתי רוצה רק לאשר אותו. האם יש לכם אסירים כוויתים שטרם שחררתם, וזאת יש לדעת שכווית תובעת את שחרור אותם אסירים כתנאי לפיוס?

סדאם: אתה יודע וכולם יודעים שאני פרסמתי החלטה לשחרר את כל האסירים, בין אם הם אסירים פוליטיים או פליליים, ובכללם את הערבים ולא רק את העיראקים. היוצאים מן הכלל היו המרגלים לטובת ישראל וארה"ב. אפילו את הרוצחים שחררנו, בתנאי שהושגה הסכמה בין משפחת הרוצח למשפחת הנרצח והחנינה מבוססת על רצון שני הצדדים. בתי הכלא העיראקיים הפכו לבתי הכלא היחידים בעולם ובהיסטוריה שאין בהם דיירים...

 

שאלה: ...והשומרים מצויים במשבר, כבוד הנשיא, כי הם מחפשים עבודה לאחר שבתי הכלא התרוקנו מדייריהם...

סדאם: אנו נהפוך את בתי הכלא למקלטים עבור הילדים היתומים, קורבנות ההפצצה האמריקאית היומיומית בטילים על דרום המדינה וצפונה ועל פרברי בגדאד מבלי שמצפונו של העולם ינקוף.

 

שאלה: כבוד הנשיא, האם אתה סבור שהתוקפנות קרובה?

סדאם: אנו מתכוננים כאילו המלחמה תתחיל בעוד שעה. אנו מוכנים לכך מבחינה נפשית. ארה"ב, בהתקפותיה היומיומיות ובניסיונותיה להתיש אותנו ולהרוג אזרחים מדי יום באמצעות טילי מטוסיה ויריותיה מבסיסים במדינות שכנות גרמה לנו להיות במלחמה מתמדת שלא נפסקה מאז ינואר 1991. אם כן, אנו ערוכים למלחמה. ואולם, עיראק לא תהיה בשום אופן כמו אפגניסטן. אין משמעות הדבר שאנו חזקים מארה"ב, שהרי לה יש ציים וטילים ארוכי טווח, אבל לנו יש את האמונה באללה, במולדת, ובעם העיראקי וגם – וזה חשוב – את האמונה בעם הערבי. אנו לא נהפוך [את המלחמה] לפיקניק עבור החיילים האמריקאים או הבריטים, בשום אופן! האדמה לוחמת תמיד לצד בעליה.

 

שאלה: כבוד הנשיא, נחזור למה שהתחלנו בו ונשאל האם אתה מרוצה מתפקודן של כמה ממדינות ערב ביחס לעיראק ומהעמידה לצדה נגד המזימות התוקפניות האמריקאיות והבריטיות? האין אתה סבור כי קיים מחדל ברור?

סדאם: אני מרוצה מכל המאמצים המשרתים את התמיכה בעמדה הערבית שהיא עמידה איתנה בעיראק ובפלסטין. הסוגיה כבר אינה סוגייה של עיראק לבדה, אלא סוגיה של האומה הערבית כולה מטנג'יר ועד לבגדאד. הגורל הוא גורל אחד, והוא נכתב כעת בדמם של השהידים. אם יש מי שעדיין סבור שלעיראק היו בעיות עם כווית, הרי שלכל ארצות ערב יש בעיות עם ארצות ערב השכנות להן. אנו מאמינים כי כל הצלחה שמשיג עם ערבי כלשהו, ובכלל זה העם הערבי של כווית, היא הצלחה שלנו. העם הכוויתי הוא עם ערבי המאמין בפאן-ערביות שלו. האירוע האחרון נגד הבסיס האמריקאי מוכיח זאת.

 

אנו מטילים את יהבנו במידה רבה על העם הערבי. העם הערבי, בניגוד לסברתם של רבים, אינו שקוע בשינה עמוקה. ההפגנות שראינו בעולם הערבי ובמערב כללו מאות אלפי תומכי שלום  ומתנגדי המלחמה והתוקפנות נגד העם העיראקי. הפגנות אלה קראו תיגר על הרצון של הימין הציוני הקיצוני בוושינגטון להרוס את עיראק.

 

שאלה: כבוד הנשיא, האם אתה חושב שהזמן משחק לטובתך או נגדך?

סדאם: ללא ספק, הזמן משחק לצדנו. עלינו לקנות עוד זמן והקואליציה האמריקאית בריטית תתפורר מסיבות פנימיות ובשל לחץ דעת הקהל ברחוב האמריקאי והבריטי. העמים יודעים את האמת והם מסוגלים להבין יותר טוב מן השליטים השקועים במזימות הציוניות שרוקמים אמצעי התקשורת, מזימות אשר מעוורות שליטים אלה.

 

שאלה: כבוד הנשיא, נשוב פעם נוספת למה שהתחלנו בו: מה בדיוק רוצה ארה"ב מעיראק?

סדאם: היא רוצה עיראק שתסכין עם ההגמוניה האמריקאית הגיאוגרפית והפוליטית על המשאבים הערביים. כמו כן, היא רוצה עיראק המכירה בנוכחות הציונית ובשליטתה על פלסטין. יתרה מכך, היא רוצה עיראק נקייה מאידיאולוגיה פאן-ערבית, עיראק המסכימה להרס הליגה הערבית והקמת ארגון מזרח-תיכוני. היא רוצה עיראק [המחולקת] לעמים ואינה ערבית.

 

שאלה: כבוד הנשיא, האם אתה מודאג מהאופוזיציה העיראקית הכורתת ברית עם וושינגטון ולונדון? האם האופוזיציה הזו יכולה לשמש כאלטרנטיבה לשלטון בבגדאד?

סדאם: ראשית, אין אופוזיציה עיראקית אמיתית שצריכה להדאיג אותנו, ואילו היתה אופוזיציה, היה עליה להיאבק קודם כל מבפנים כדי להשתלט על השלטון ולא מבחוץ ממרחק כמה עשרות אלפי מילים. בנוסף, אנשי האופוזיציה שאנו שומעים עליהם ואיננו רואים אותם והעם שלנו אינו מכיר אותם הם קבוצה של אנשים שחלקם נשפט על פשעים כלכליים וחלקם האחר על פשעי מוסר. האנשים שאנו שומעים עליהם שהם אנשי אופוזיציה, אין להם שום שכל; הם אינם מסתירים את העובדה שהם סוכנים של המודיעין האמריקאי והבריטי ושהם מקבלים מהם כספים או שהם נאשמים בגניבה ובבזבוז כספים. בסופו של דבר, הם קבוצה שיכולה להיכנס לאוטובוס אחד בבגדאד ולא יותר.

 

שאלה: כבוד הנשיא, לפני כמה ימים נערך משאל עם בנוגע לקדנציה חדשה של שבע שנים. היו ששאלו מה משמעות העובדה שזכית במאה אחוזים מן הקולות, בעיקר לאור העובדה שתרבות המערב אינה מסוגלת לקלוט את האחוז הזה?

סדאם: יש לזה משמעות רבה. משמעות הדבר שאני נוהג אמת וצדק עם עמי. עבור האחרים שטוענים שאני לא מייצג את העם שלי, משמעות הדבר היא שאני מייצג אותו הלכה למעשה. זוהי תוצאת משאל עם חופשי שנכחו בו משקיפים ועיתונאים ערביים וזרים והיא מעידה על השקר בדבר קיומה של אופוזיציה למשטר בעיראק.

 

שאלה: כבוד הנשיא, פתחתם את בתי הכלא ושחררתם את כל האסירים ובהם האסירים הפוליטיים במיוחד. מה הסיבה להחלטה זו ומה משמעותה?

סדאם: משמעותה שלהנהגה יש אמון בעם האדיר הזה והיא מתלכדת עמו. אני סבור שאתה ביקרת בכל בתי הכלא בעת שהותך [בעיראק] ולא ראית בית כלא אחד שלא פתח את שעריו כדי לשחרר את כל דייריו, ובכלל זה את האסירים הפוליטיים. משמעות הדבר היא שמצב זכויות האדם בעיראק טוב יותר מאשר בארה"ב עצמה.

 

שאלה: כבוד הנשיא, טיפולך במשבר האחרון שונה מן הטיפול במשבר בשנת 1991. האם הדבר הוא תולדה של חקר המציאות כיום או בעבר או שניהם יחד? מהם הלקחים שנלמדו?

סדאם: הפוליטיקה היא מדע וככל מדע מתקיימים בה ניסויים. הפוליטיקאי הוא תלמיד נצחי ותמיד מפיק תועלת מן הניסיון האישי שלו ומנסיונותיהם של אחרים. אנו מאמינים בחשיבות דעת הקהל והשפעתה ולומדים לקח מן הניסיון שלנו. עשיית שגיאות ותיקונן הוא מעשה אנושי שניתן לשפר אותו. אין בינינו מישהו שאינו עושה שגיאות. השלמות היא של אללה לבדו.

 

שאלה: האם לא הושפעת מעמדותיהן של כמה מדינות ערביות נגדך? האם הדבר לא זעזע את אמונתך בזהותך הערבית ובפאן-ערביות שלך?

סדאם: נהפוך הוא, הדבר חיזק את אמונתי בפאן-ערביות שלי. הבנת החשיבות שנהיה פאן-ערביים מביאה ביטחון בניצחון, גם אם יארך הזמן. הפאן-ערביות איננה בבחינת בגד אותו אנו לובשים היום ומסירים מחר.

 

שאלה: כבוד הנשיא, האם לא הגיעה העת לפיוס עם אחינו הכורדים בצפון?

סדאם: אתה יודע שעיראק נתנה להם מה שלא נתנו להם האחרים. אתה היית העיתונאי הערבי הראשון שנפגש עם המולא מצטפא אל-ברזאני בשנת 1966 ושמעת ממנו שהמקסימום לו הוא מייחל זה השלטון העצמי שהוא קיבל מעיראק. אחרי זה, כל מה שנותר זה להתפלג, דבר אותו אנו דוחים וכל הנבונים בקרב אחינו הכורדים דוחים גם כן. אנו משוכנעים שאם ארה"ב ובריטניה יסירו את ידן מצפון עיראק וישאירו אותנו ללא התערבות, אנו נגדיר את עצמנו בחירות מלאה, ללא התערבות מצדן ונפייס בין הארץ לאנשים."

 

בסיום הראיון, שיגר נשיא עיראק, ברכות לעם המצרי ולנשיא מצרים, חוסני מבארכ.

 



[1] אל-אסבוע (מצרים), 4.11.2002.