המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.4.2008
15/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 15.4.2008

 

בתקציר: כווית: הממשלה לא תאסור התקהלויות *  "אל-אהראם": כך יפרצו אנשי חמאס למצרים * מכתב האהבה הארוך בעולם לנשיא אסד * עמר מוסא: לא נשלח שגרירים לעיראק * קביליה: ציון יום השנה ל"אביב הבֶרבֶרי" * סעודיה: בדיקות איידס בטרם נישואין * יומון איראני נגד שיח' אל-אזהר

 

איראן ביקשה ממוקתדא אל-צדר לעזוב את שטחה

לפי דיווח של מקורות עיראקיים בקום ובנג'ף הורו שלטונות איראן למנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר,  לעזוב את שטח איראן בשל אחריותו להתנגשויות האלימות שהיו בבצרה ובאזורים אחרים בדרום עיראק, בין "צבא המהדי" לבין כוחות הביטחון העיראקיים. לדברי המקורות, גורמים איראנים מתונים טענו כי נוכחותו של מוקתדא אל-צדר באיראן משפיעה לרעה על יחסי טהראן-בגדאד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.4.08

 

1,300 מתומכי מוקתדא אל-צדר סולקו ממנגנוני הביטחון העיראקיים

דובר משרד הפנים העיראקי הודיע על סילוקם של 1,300 שוטרים וחיילים מכוחות הביטחון העיראקיים שסירבו להילחם נגד "צבא המהדי", במהלך האירועים האלימים שהיו לאחרונה בדרום עיראק.

אל-זמאן (לונדון), 13.4.08

 

כווית: הממשלה נסוגה מכוונתה לאסור התקהלויות

בלחצם של ארגונים אזרחיים, החליטה ממשלת כווית שלא להשלים חקיקת חוק האוסר על התקהלויות במקומות ציבוריים. החוק נועד, בין השאר, למנוע הפרות סדר ציבורי לקראת הבחירות הקרובות. יצוין כי משרד הפנים הסעודי יעץ לאזרחי המדינה הנוסעים לכווית להימנע מלהדביק על המכוניות סטיקירים המזוהים עם מי מהמפלגות בכווית, כדי לא לעורר את זעם המקומיים.

אל-חיאת (לונדון), 15.4.08

 

"אל-אהראם" מפרסם את תכנית החמאס לפריצת הגבול עם מצרים

היומון המצרי "אל-אהראם" פרסם מפי מקור פלסטיני את תכניתה של חמאס לפרוץ את הגבול עם מצרים. זו כוללת: ירי פצמ"רים על עמדות מצריות; ירי על חיילים מצריים; כיתור עמדות השמירה המצריות והפלתן על ידי פיצוץ המנהרות שמתחתיהן; ובשלב הסופי - פיצוץ הגדר. במסגרת ההכנות לפריצה פורסמה פתוא מטעם השיח' עבד אל-חמיד אל-כלאב מח'אן יונס, המתירה להרוג חיילים מצריים אם הללו יתעמתו עם הפלסטינים. בכירי מוסד "אל-אזהר" בקהיר טענו כי הפתוא מנוגדת לעקרונות מוסריים ודתיים ומסיתה למלחמת אחים.

אל-אהראם; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 15.4.08

 

מתיחות בין גדודי שהדאא' אל-אקצא לבין מנגנוני הביטחון של הרש"פ

גילוי דעת של ארגון גדודי שהדאא' אל-אקצא של הפת"ח הזהיר את מנגנוני הבטחון של הרש"פ בגדמ"ע, כי מי שינסה לפגוע באנשיו -  גורלו יהיה כגורלם של הבוגדים. הרקע לפרסום גילוי הדעת הוא ניסיון של חמושים לפגוע במושל מחוז שכם, ג'מאל מוחיסן. היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח כי היורים משתייכים ל"שהדאא אל אקצא",  חלקם אסירים שברחו לפני כשבוע מן הכלא בעיר שכם, המסרבים לדרישת המושל לשוב אל כלאם.

אל-קדס אל-ערבי,  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), .15.4.08

 

מתנגדים סומלים השתלטו באופן זמני על בירת מחוז היראן

לוחמים סומלים מארגון "שבאב אל-מוג'אהדון", המתנגד לממשלה, השתלטו זמנית על בירת מחוז היראן, בלאת וין, השוכנת במרכז סומליה, ונסוגו ממנה. הלוחמים פרצו לביתו של מושל המחוז ושרפו אותו. גם המשרדים הממשלתיים נפרצו ונבזזו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.4.08 

 

יום השנה לנפילת בגדאד; מימין: "הכיבוש האמריקאי";

משמאל: "המליציות המזוינות"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 14.4.08 / עבדאללה מחרקי

 

שיא גינס בסוריה: מכתב האהבה הארוך בעולם לנשיא אסד

תושבי המחוז הסורי חמאת ייכנסו לספר השיאים של גינס ככותבי המכתב הארוך בעולם. במכתב, שאורכו אלף מטר ורוחבו 25 ס"מ, הביעו למעלה מ-400 אלף תושבים את אהבתם ונאמנותם לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד. המכתב יוענק לנשיא בפתיחת פסטיבל "אביב חמאת" ב-28.4.08.

אל-וטן (סוריה), 14.4.08

 

[שתיקת העולם הערבי נוכח פעולות ישראל בעזה]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ראיה (קטר), 14.4.08 / אמייה ג'וחא

 

איש דת איראני: הקוראן יירש את הברית החדשה בבתי האירופאים

בכנס אנשי דת בעיר קום, הבטיח חבר מועצת המומחים, האשם חוסייני-בושהרי, העומד בראש סמינר  דתי בעיר, כי "למרות כל המזימות שרוקחים אויבי האסלאם... יבוא יום שבו בתי האירופאים יתמלאו בספרי קוראן במקום בברית החדשה."

פארס (איראן), 13.4.08

 

סעודיה: בדיקות איידס בטרם נישואין

ממשלת סעודיה החליטה אתמול לחייב את המבקשים להינשא להיבדק לאיידס ולצהבת מסוג B.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.4.08

 

מאוריטניה: נמנע ניסיון לפגוע במערביים

דוברים רשמיים במאוריטניה אומרים שהחמושים איתם התעמתו כוחות הביטחון בבירה נואקשוט בשבוע שעבר, תכננו לבצע פיגועים נגד מערביים ונגד מוסדות הממשלה המאוריטנית. בעימותים נהרגו שני חמושים ושוטר. כוחות הביטחון מחפשים שלושה חמושים שהצליחו להימלט.

www.elaph.com, 13.4.08, 15.4.08

 

יום השנה ל"אביב הבֶרבֶרי" בקביליה

התנועה למען האוטונומיה של קביליה תקיים צעדה בעיר בג'איה ב-20 לאפריל, לציון יום השנה ה-28 ל"אביב הבֶרבֶרי". בהודעת התנועה נאמר: "יום היסטורי זה מציין את ההתנתקות מהדיקטטורה האלג'יראית ומייצג את התוודעותה של קביליה לזהותה הברברית... אירועי [האביב הברברי] הביאו לידיעת העולם את ערכי קביליה עתיקי-היומין המייצגים חרות, דמוקרטיה, זכויות אדם, וחילוניות".

אל-וטן (אלג'יריה), 15.4.08   

 

התנקשות ביד ימינו של מקדתא אל-צדר; אנשיו של

 מקדתא אל-צדר אומרים לו: "אל תדאג, אתה שמאלי!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרוק (אלג'ירה), 14.4.08 / באקי בוח'אלפה

 

מזכ"ל הליגה הערבית: לא נשלח שגרירים לעיראק

בתגובה לקריאות חוזרות ונשנות מצד גורמים בממשלת עיראק ומצד שגריר ארה"ב בעיראק, הכריז אתמול מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, כי מדינות ערב לא תשלחנה שגרירים לעיראק מחשש שייפגעו. לדבריו, הניסיון של מדינות ערב בכל הקשור לשליחת דיפלומטים לעיראק הוא הרה אסון. 

אל-ריאץ' (סעודיה), 15.4.08

 

מאמר של בלוגר נגד המנהיג ח'אמנאי, זוכה לתפוצה רבה באיראן

אחמד קאבל, אינטלקטואל איראני המתנגד למשטר, פרסם מאמר בבלוג האישי שלו, בו האשים את המנהיג העליון ח'אמנאי, "בדיקטטורה ובהפרת חוקת המשטר." המאמר בא בתגובה למעצרו של אחיו, הרפורמיסט האדי קאבל בשבוע שעבר, בעקבות ביקורת שמתח על בכירי המשטר. יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז, דיווח כי למרות הצנזורה שהוטלה עליו זוכה המאמר לתפוצה רחבה באינטרנט.

רוז (איראן), 14.4.08; הבלוג של אחמד קאבל (איראן), 8.4.08

 

מאמר באיראן משבח את ירי הטילים מעזה

המאמר "המשטר הציוני בשבי הטילים" ביומון האיראני ג'ומהורי אסלאמי, שיבח את ירי טילים לעבר אשקלון ועוטף עזה, וטען כי זו הדרך היחידה להשבת זכויות הפלסטינים ולהשגת ויתורים מישראל. היומון ציין כי הימצאותם של תחנת הכוח ומתקני הדלק באשקלון יוצרת איום ביטחוני חמור עבור ישראל.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 13.4.08

 

מאמר מערכת ביומון איראני תוקף בחריפות את שיח' אל-אזהר

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'מהורי-י-אסלאמי, המזוהה עם הסמינרים הדתיים בקום, תקף את קריאת שיח' אל-אזהר, מחמד סיד טנטאוי, "להקים בית משפט באירופה לשפיטת פשעי המלחמה של ראשי המשטר הציוני". לטענת היומון, הצעת טנטאוי היא "מס שפתיים ותעמולה" המתואמת עם המשטר בקהיר והיא חסרת תכלית בשל שותפות האירופאים והאמריקאיים לפשעי הציונות. היומון טען שמאז נכנס טנטאוי לתפקידו גברה תלותו של מוסד אל-אזהר בשלטון המצרי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 15.4.08