המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יחסו של המופתי של מצרים לפיגועי ה-11 בספטמבר
20/7/2002

המופתי של מצרים: גינינו את פיגועי ה-11.9, ואולם מאז הרגשתנו השתנתה

 

המופתי של מצרים, ד"ר אחמד אל-טיב, העניק ראיון לאתר האינטרנט האסלאמי המצרי, www.lailatalqadr.com, בו התייחס, בין היתר, לפיגועי ההתאבדות, ל-11 בספטמבר ולמלחמה של ארה"ב נגד הטרור. להלן קטעים מן הראיון[1]:

 

שאלה: האם מה שקרה ב-11 בספטמבר בארה"ב הוא סוג של טרור?

המופתי אל-טיב: כל המוסלמים והעולם הערבי דחו וגינו את האירוע, משום שהם אינם מוכנים שזה יקרה לעצמם ולכן אינם מוכנים שזה יקרה לזולתם. אנו אומרים זאת משום שהאסלאם אסר התקפות שכאלה על אזרחים שלווים. ואולם, האמת היא שרגשותינו השתנו קצת, או הרבה, משום שגילינו שהממשל האמריקאי השתמש באירוע הזה כתירוץ וכמסווה לגרום נזקים, לגרום להרג, והגליה בעולם האסלאמי כולו וכוונתי בעיקר לאפגניסטאן ולפלסטין. כיום, אנו עדיין קוראים ב[עיתוני] המערב שלא ניתן לקבוע בודאות את המבצע ולמרות זאת נטען מהרגע הראשון שאסאמה בן לאדן הוא האחראי!

 

לפני כמה ימים ראינו מעל גבי הטלוויזיה קבוצה של ישראלים שגורשו מאמריקה משום שהם צילמו את האירוע; כלומר הם ידעו שהוא עומד להתרחש. אני לא אומר שאת האירוע ביצעו היהודים, המוסלמים, או אחרים; אלו הם דברים שאנו איננו יודעים. ואולם, אם אין זה קל לקבוע מי ביצע את המעשה, כיצד הושמד העם האפגאני בעבור אשמה שעד כה לא הוכחה?

 

... ארה"ב השתמשה באירועים האלה כתירוץ וכאמתלה להרוס את העולם האסלאמי ולהאשים את האסלאם שהוא דת של טרור וקיצוניות. היא הרסה את אפגניסטאן וכעת היא כובשת את כל אדמת פלסטין, הורגת את העם, ושוחטת את הילדים בשל ההאשמות השקריות האלה.

 

שאלה: אמרת שמה שארע ב-11 בספטמבר הוא מעשה פשע. האם הפלסטינים אינם עושים את אותו הדבר?

המופתי אל-טיב: לא. המצב שונה לחלוטין. מה שעושים הפלסטינים זה הגנה עצמית, הגנה על דתם ומולדתם. הם מגיבים להרג ולאויב ברברי. זה מצב שונה ממה שקרה באמריקה.

 

שאלה: האם משמעות הדבר היא שהריגת אזרחים ישראליים מותרת על פי ההלכה האסלאמית?

המופתי אל-טיב: אומר לך: אילו ישראל היתה קיימת בגבולותיה ולא היתה כובשת את הגדה המערבית והפלסטינים היו נכנסים, הורסים, והורגים את הישראלים, הייתי אומר לך שזה אסור. ואולם, אם ישראל היא התוקפנית והממשל האמריקאי עומד מאחוריה, והמערב עומד כצופה, זכותם של הפלסטינים לפוצץ מה שמתחשק להם. אני שואל [את הצרפתים]: אם גרמניה, נניח, היתה קופצת פעם נוספת ותוקפת את צרפת, וכובשת את ארצכם, האם הייתם נמנעים מלהתנגד לה?

 

שאלה: במערב, צץ המונח של סכסוך בין ציוויליזציות, לאחר שהמערביים שמו לב שהם מואשמים על ידי העולם האסלאמי בכך שהם מושחתים וחסרי ערכים. מה פרשנותך?

המופתי אל-טיב: הציוויליזציה המערבית שונה מזו המזרחית, בעיקר ביחסה לדת, שהיא ההשראה האלוהית. עבורנו במזרח הדת היא מקודשת ומצויה בפסגת הפירמידה מבחינת הכבוד. לעומת זאת במערב – כפי שראיתי בעת ששהיתי בצרפת במשך תקופה – החברה שם אינה מתעניינת בדת. גם אם יש אנשים דתיים, הרי שזוהי חברה בעלת עמדה מיוחדת כלפי הדת, חברה חילונית. ואולם, אין משמעות הדבר שאיננו מכבדים את הציוויליזציה המערבית. נהפוך הוא, אנו מכבדים ומעריכים אותה בהחלט. כמו כן, אנו סבורים שהמוסלמים סייעו ביצירתה בימי הביניים, למרות שהמערב מתכחש לכך. ואולם, הבעיה נוצרת כאשר המערב מנסה לכפות עלינו את הציוויליזציה שלו. אז פורץ הסכסוך.

 

אתן לך דוגמא. כמה גופים זרים סבורים שהסטייה המינית [הכוונה להומוסקסואליות] מוצדקת. אנו סבורים שזהו דבר אסור. אם אותם גופים רוצים לכפות אותה עלינו, תחת הדגל של זכויות האדם, אנו מתנגדים לכך. למערב יש זכות שאנו נכבד את תרבותו ואת הציוויליזציה שלו, אם אנו מצויים בארצו... במקביל, גם לנו יש זכות שהמערב יכיר בציוויליזציה שלנו המבוססת על הדת ולא ינסה, מעת לעת, לזרוע בקרבנו גורמים מסוימים המתנגשים עם הדת... בציוויליזציה המערבית יש גורמים טובים רבים, אבל אנו איננו נדרשים לקבל את כל מה שהיא מביאה...

 

שאלה: מה עמדתך בסוגיות הבאות: חירות הפרט, השוויון בין הגבר לאשה, החירות המוסרית הכללית, התערבות המדינה בענייני הפרט בתוך ביתו, היצירה הספרותית והקולנועית?

המופתי אל-טיב: זה מחזיר אותנו לשאלה הקודמת ולתשובה בנוגע לשוני בין הציוויליזציות המערבית והמזרחית בכל הנוגע לדת. אם הגבר המערבי, לדוגמא, רוצה להשביע את תאוותיו ותשוקותיו, הוא אינו מוגבל על ידי מסגרת דתית, בין אם מדובר במין, במאכל, או במשקה. לא חלים עליו כל איסורים. לעומת זאת, אנו במזרח, מוגבלים על ידי הדת בכל דרכי התנהגותנו...

 

בנוגע לשוויון בין הגבר לאשה, הרי שהאסלאם תובע משניהם, בנישואין או בחיים בכלל, דברים מסוימים. לכן, אולי, נטען שהאשה המערבית משוחררת יותר מזו המזרחית. ואולם, האמת היא שהשוויון בין הגבר לאשה אצלנו קיים, חוץ מכמה עניינים הנוגעים לירושה. אלו הם עניינים מעטים ביותר. ישנם עניינים רבים בהם משתווה האשה לגבר ואפילו מקבלת יותר ממנו... הגבר הוא האחראי אחריות מלאה על האשה, כדברי הנביא 'הנשים הן אחיותיהם של הגברים'. יתרה מכך, אנו סבורים שהאשה המוסלמית זוכה ל'פינוק' יותר מאשר הגבר. יש לזכור שהאסלאם שחרר את האשה לפני 14 מאות ונתן לה זכויות שהאשה המערבית קבלה רק במאה ה-19.

 

בנוגע לאמנויות, הרי שלאסלאם יש מטרה אחת בכל והיא לשרת את הטבע האנושי שוחר השלום. כל מה שמגשים זאת, מתקבל בברכה. הבעיה היא שישנן אומנויות המנמיכות את כבודו של האדם ואותן דוחה האסלאם, כוונתי לקולנוע, לתיאטרון ולאמנויות אחרות..."