המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעלי טורים פלסטינים: מדיניותנו הקיצונית הביאה לנצחון שרון
6/2/2003

בעלי טורים פלסטינים מכים על חטא: מדיניותנו הקיצונית היא שגרמה  לעלייתו של שרון לשלטון

 

במסגרת התגובות לתוצאות הבחירות בישראל וניצחון הליכוד היו ברש"פ מי שתלו את הסיבות לכך באסטרטגיה הקיצונית של הרשות הפלסטינית ותבעו לשנות אותה כדי למנוע דבר דומה בעתיד.

 

ביקורת על האסטרטגיה הפלסטינית נשמעה מפי שר הפנים הפלסטיני, האני אל-חסן שאמר:

"על ההנהגה [הפלסטינית] לבחון את הנטייה של החברה הישראלית לימין. נראה כי החברה הישראלית לא הבינה את הפעולות והמטרות של הפלסטינים... עלינו ללמוד לקח מהתוצאות ולגבש מדיניות שתשכנע את האזרח הישראלי שאנו לא מאיימים על בטחונו האישי... ושאנו באמת רוצים שלום צודק שיבטיח את הזכויות של העם הפלסטיני וכן ביטחון הדדי לשתי המדינות - הפלסטינית והישראלית..."[1]

 

ביקורת חריפה יותר נשמעה מפי עדלי צאדק, סגנו של נביל שעת', השר לתכנון ושת"פ בינ"ל אשר כתב בטורו הקבוע ביומון הפלסטיני "אל-חיאת אל-ג'דידה":

 

"העמידה האיתנה הפלסטינית לבדה אינה מספיקה [בכדי להפיל את שרון] והיה צורך במספר אלמנטים שיהפכו את העמידה האיתנה לאפקטיבית ומכריעה בניסיון לשנות את מפת הכוחות הפוליטיים במדינה העברית... אחד מהאלמנטים הוא [הצגת] אסטרטגיה פלסטינית מאוחדת שנושאת בחובה מסר לציבור הישראלי לפיו לא כל הישראלים ניצבים בפני סכנה ביטחונית, כי הכיבוש הוא המטרה וכי אנו משוכנעים שיש צורך להבחין בין מי שתומכים בכיבוש שטחי 67 לבין אלו שאינם תומכים בו, אינם מתנחלים [בשטחים אלו] ולא הורגים יחד עם צבא הכיבוש. מסר זה דורש אומץ פוליטי ואחריות... 

 

העמדה הפלסטינית כיום לא היתה עונה אפילו על תנאיה של "מרצ" המובסת אילו היא היתה מנצחת ועולה לשלטון. כל שלטון שיקום במדינה העברית ידרוש מאיתנו אסטרטגיה ברורה אשר צריכה לכלול לפחות [את העיקרון] שהפלסטינים אינם שמים להם למטרה את כל הישראלים. שרון הפיק תועלת מהעדר האלמנטים הנחוצים האלה ולכן הוא הרוויח למרות שנכשל [בתפקידו]. הוא ניצח [בבחירות] על חשבון דרך פעולתנו הלא מתוכננות והאמוציונאלית..."[2]

 

בעל הטור תופיק אבו בכר טען במאמר שכותרתו "הקיצונים הפלסטינים הצביעו לשרון פעמיים" כי מדיניותה של הרשות הפלסטינית היא זו שהעלתה את אריאל ששרון לשלטון מאחר ונמנעה מלרסן את הכוחות הקיצוניים ולא הסכימה ליוזמת קלינטון. להלן קטעים מן המאמר:   

 

"ההבנה כי יש סיבה להתרחשותם של דברים אינה חלק מן החשיבה הפוליטית הערבית למרות שהיא מרכיב עיקרי בחשיבה הפוליטית המודרנית בעולם כולו... העיתונים שלנו גדושים בדיבורים על  ה"הגמוניה של הימין" בישראל ועל נטייתו של האזרח הישראלי לעבר המפלגות "הקיצוניות" כפי שהתברר בבחירות האלו [וכל זאת] מבלי לחפש את הסיבה לכך.

 

[הציבור הישראלי שהעלה את שרון לשלטון] הוא אותו ציבור ישראלי שהעניק למפלגת העבודה רוב מוחץ בבחירות 1992 לאחר שהיתה חמש עשרה שנים באופוזיציה ואשר נתן לה ייפוי כוח ללכת בדרך השלום. זהו גם אותו ציבור שהעלה לשלטון את מנהיג מפלגת העבודה בשנת 1999 ואשר באותה שנה נתן למפלגת העבודה 26 מנדטים, הוריד את הליכוד בפעם הראשונה ל-19 מנדטים ונתן לתנועת השמאל 'מר"צ' 10 מנדטים...

 

מדוע השתנתה התמונה ואותו ציבור הצביע בבחירות הישירות לראשות הממשלה בתחילת שנת 2001 לטובת שרון ואחר כך הצביע שוב בהיקף רחב יותר בבחירות האחרונות למפלגת הליכוד, עד כדי כך שמספר המנדטים שלו הוכפל [והדבר קרה] למרות שתקופת שלטונו של שרון היתה עדה למספר הרב ביותר של הרוגים ישראלים ולהאטה רבה במצב הכלכלי. מדוע הדבר ארע? האם  מפני ש[הציבור הישראלי] נתקף פתאום בשיגעון? זוהי שאלה שרבים מתחמקים מלהשיב עליה.

 

הדבר ארע בשנים 2001 ו- 2003 בשל מדיניותם של הקיצונים הפלסטינים ומשום שהמתונים בהנהגה הפלסטינית נרתעו מלעצור אותם בזמן הנכון... לו היינו מכריזים על רגיעה כשישה שבועות בלבד לפני הבחירות לראשות הממשלה ב-2001, שרון כלל לא היה עולה לשלטון. הצעה זו הועלתה בזמנו והמתלבטים נרתעו מלנצל את הרגע ההיסטורי זה. הקיצונים הפלסטינים, והחמאס בראשם, הסלימו את פעולותיהם כדי למנוע מברק לחזור לשלטון מפני שחזרתו היתה עשויה להוביל להסדר מדיני עם ויתורים הדדים - דבר שהקיצונים מתנגדים לו בתוקף. דחיפת החברה הישראלית לעבר הקצנה התאימה לתוכניתם הדמיונית וההרסנית של הקיצונים והשאלה אותה יש לבחון ביסודיות היא מדוע ההנהגה הפלסטינית הרשתה להם לעשות זאת - דבר שהפחית בכל יום שעובר את הסיכויים לעצור אותם.

 

דעתי היתה ועודנה שהיה צריך להודיע על רגיעה החל מה- 17.12.2000, יום לאחר [הצגת] יוזמת קלינטון, לצד הסכמה נחושה ליוזמה זו שהרי אנו היום משתוקקים ל[קבל את תוכנית] מפת הדרכים המכילה הרבה פחות מיוזמה הזו.

 

בהיסטוריה יש הזדמנויות וסכנות. כאשר רכבת ההיסטוריה עוברת את התחנה בה עצרה, אסור להסס אם לעלות עליה או לא. ההיסוס ברגעים היסטוריים מכריעים הוא קטלני. רגיעה והסכמה ליוזמת קלינטון [בטווח] זמן מספיק לפני הבחירות בפברואר 2001 היתה מונעת את עלייתו של שרון ואת הנטייה הגורפת לעבר הימין ברחוב הישראלי. לו שיחות טאבה היו מתרחשות מספר ימים לאחר הצעת היוזמה, פני ההיסטוריה הפלסטינית היו משתנים. זוהי עובדה שרבים בורחים ממנה...

 

הישראלים הביעו שלוש פעמים אמון בכוחות השמאל והמרכז שהיו עשויים להגשים עבורם את השלום. העימותים הקשים ביותר אירעו בתקופת שלטון השמאל והמרכז בעידוד הקיצונים הפלסטינים בעלי התוכניות הדמיוניות שהימין בישראל שבע רצון מהן. הישראלים זוכרים שבתקופתו של בנימין נתניהו היו הכי פחות עימותים ונהרגו הכי מעט ישראלים. הם גם זוכרים כיצד אירע ההיפך [הגמור] בתקופתו של פרס, ערב בחירות 1996, כאשר התפוצצו אוטובוסים בירושלים, בתל אביב ובאשקלון.

 

ההנהגה [הפלסטינית] יודעת היטב מי הכוחות המקומיים שהניעו את האלימות הזו במטרה למנוע את עלייתו של שמעון פרס לשלטון באותו זמן. אילו פרס היה מצליח [לעלות לשלטון] - והוא הפסיד בהפרש של חצי אחוז – יתכן והוא היה משיג הסכם עם הפלסטינים עוד לפני סוף שלב הביניים במאי 1999 ויתכן והמועצה המחוקקת היתה מכריזה בזמנו על המדינה הפלסטינית. דבר שמפחיד את אלו המתנגדים לפתרון שיוביל להכרה בישראל וכן את הכוחות האזוריים ש[במצב זה] ידחקו לשוליים.

 

כל זה מובן אבל מה שאינו מובן, לי לפחות, הוא מדוע הרשות הפלסטינית אפשרה את ההתפתחויות המפחידות האלו שעומדות בסתירה למדיניות שלה? מדוע לא חתמנו על הסכם צללים עם מפלגת העבודה, תנועת מר"צ, אנשי השמאל ואנשי השלום בישראל והכרזנו על רגיעה מוחלטת מספר שבועות - ולא ימים בודדים - לפני הבחירות. לו עשינו זאת אולי מספר גורמים במפה הפוליטית והמפלגתית בישראל היו משתנים..." [3] 



[1] אל-קדס, (רש"פ), 30.1.2003         

[2] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ),  30.1.2003

[3]  אל-איאם, (רש"פ), 5.2.2003