המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ליברל ערבי: "העריצות במדינות ערב מונעת קיומה של אמנות"
1/11/2004

 

ליברל ערבי: העריצות במדינות ערב מונעת קיומה של אמנות

 

בעל הטור הליברלי הכוויתי, אחמד אל-בע'דאדי, פרסם ב- 19.10.2004 ביומון "אל-אתחאד" היוצא לאור באמירויות מאמר שכותרתו "הדרמה והעריצות"[1]. להלן עיקרי המאמר:

 

"[חודש] הרמדאן המטיר עלינו סדרות [טלוויזיוניות] היסטוריות וסיפורי דרמה [העוסקים ב]תקופת העות'מאנים... בתקופת האימפריאליזם... או בתקופת השפל והעוני...

 

[בסדרות אלה] אין שום עיסוק בהווה שלא לדבר על העתיד. אין שום דבר בנוגע למצב הקשה והמידרדר שלנו, הערבים. [לעומת זאת ישנן] סדרות המבוססות על דברי הבל משמימים שמטרתן  למלא את זמנם הפנוי של ה[אנשים] הצמים למשך חודש שלם... ונראה שסדרות אלה תוכננו כדי להסיח את דעתם של האנשים ולבזבז את זמנם של הצמים.

 

העריצות הפוליטית היא הסיבה לכך שמפיקי סדרות הדרמה הללו משתדלים להימנע מלעסוק בסוגיות הרגישות בנות זממנו, בורחים אל ה'אמנות' המשליכה אל העבר ההיסטורי ונזהרים מלהתייחס למציאות הקשה של הערבים בשל הפחד מהשלטון הפוליטי. אף כותב אינו יודע כיצד השלטון יפרש את כתביו ומה הוא יבין מהם. שלא לדבר על האיסורים הדתיים והפוליטיים, המנהגים והמסורות.

 

כמה סדרות לא שודרו מסיבה זו או אחרת? [הדבר ארע] מאחר שהפחד שולט בחיינו כערבים. איננו [חיים] במדינות המאמינות בחירות, ולפיכך עדיף לאדם להיות במקום בטוח, לא לגרום לעצמו נזק, ועדיף למפיק לא לרשום הפסדים...

 

מהו ערכה של האמנות אם היא אינה [אמנות] מהפכנית השואפת לשנות את התפיסות ולהפיץ ערכים חיוביים? האמנות מורדת בטבע הדברים כדי לשנות את מהותם, וכדי לגרום לאנשים [להכיר] במצב הגרוע בו הם שרויים. זו הסיבה לכך ש[אצלנו] אין לאמנות שום השפעה על חיי האנשים, פרט ל[היותה] ממלאת את זמנם הפנוי בחברות המתעלמות מבעיותיהן. אין זה מפני שאין בידי [חברות אלה] פתרון, אלא משום שהן חוששות להציע פתרון.

 

האמן... מכיר טוב יותר מאחרים את המציאות ואת בעיותיה וחובה עליו לנתח את המציאות הזו ולא להתעלם ממנה או ליפות אותה. הוא אינו צריך להציע פתרונות, משום שהאמן הוא בעל הדעה ולא בעל האמצעי... ובאמצעות האמנות שלו הוא פותח צוהר דרכו [יכולים] האנשים להסתכל על חייהם בהווה ובעתיד.

 

תפקידו של אמן אמיתי ומחויב [לאמנות שלו] הוא להתנגד למציאות הקשה ולא להיכנע לה.  כניעה זו, כתוצאה מפחד מפני העריצות הפוליטית והדתית, היא זו שגרמה למצב 'המוקיונות' להיות נפוץ בחיינו...   

 

סדרות [הטלוויזיה ברמדאן] חיות את העבר, האמן נעדר השפעה על החיים באופן כללי והתפלות הפכה להיות המאפיין הבולט בחיי הערבים וכל זה נובע כתוצאה מהעדר חופש ביטוי."

 

כולם פוחדים, ולכן הערבים משקרים בכל דבר, מייפים כל קלקול ואף פעם לא מנסים להתמודד עם העובדות..."

 



[1] אל- אתחאד, (אמירויות), 19.10.2004.