המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
המשבר במצרים (א): גורמי אופוזיציה קוראים למרי אזרחי
6/4/2008

 

המשבר הפנימי במצרים (א): גורמי אופוזיציה במצרים קוראים למרי אזרחי

 

ב-3 באפריל 2008, פרסם אתר האינטרנט של ערוץ אל ערביה כי זרמי אופוזיציה במצרים השתמשו בדואר האלקטרוני ובאתר "פייס בוק" על מנת לקרוא למרי אזרחי הכולל שביתה כללית, הישארות בבתים ואי יציאה לרחובות ביום ראשון, ה-6 באפריל 2008. זרמי האופוזיציה הללו, אשר כינו עצמם "הכוחות הלאומיים", שלחו מיליוני הודעות דואר האלקטרוני הקוראות לשביתה כללית תחת הכותרת "אל תלך לעבודה, הישאר בבית". לפי ההודעה, הגופים הבאים אמורים להשתתף בשביתה: מפלגת "אל-כראמה"; התנועות "כפאיה", "אל-וסט" ו-"אל-עמל"; תנועת פקידי מיסי הנדל"ן; תנועת אנשי המנהלה ועובדי מנגנון החינוך; איגוד עורכי הדין; תנועת עובדי טחנות הקמח. ייתכן וגם תנועת "האחים המוסלמים" תיקח חלק בשביתה.

 

על פי ההודעה, השביתה הכללית והמרי האזרחי נועדו להציג את הדרישות הבאות: העלאה במשכורות, שיפור בתנאי התחבורה הציבורית, שיפור בשירותי הבריאות ומלחמה בהעלאות המחירים, בפרוטקציה ובשחיתות. בתוכן הודעה, אשר נכתבה בערבית מדוברת מצרית, נכתב: "הישאר בבית או השתתף עמנו [בהפגנות] בכיכרות... אנו רוצים חינוך לילדינו. רוצים אמצעי תחבורה המתאימים לבני אדם. אנו רוצים בתי חולים שיטפלו בנו. רוצים תרופות לתינוקות שלנו. אנו רוצים מערכת משפט צודקת. רוצים ביטחון. רוצים חירות וכבוד. איננו רוצים עליית מחירים. איננו רוצים פרוטקציה. איננו רוצים קצינים בריונים. איננו רוצים עינויים בתחנות המשטרה. איננו רוצים מיסים. איננו רוצים שחיתות. איננו רוצים שוחד. איננו רוצים מעצרים. איננו רוצים תפירת תיקים. אמור לחבריך ולמשפחתך שגם הם לא ילכו לעבודה [ועודד אותם] שייכנסו לשביתה ביום ה- 6 באפריל".

 

חמדין צבאחי, חבר פרלמנט וראש מפלגת "אל-כראמה", אמר לאתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה כי מפלגתו תשתתף במלוא המרץ בשביתה הכללית והוסיף: "אני קורא לכל המצרים שלא יעזבו ביום הזה את אחיהם העובדים, מפני שהם מביעים את הצרכים של כל המצרים... אנו רוצים שתהיה התנגדות אזרחית שוחרת שלום. אנו דורשים את זכויותינו [באמצעות השביתה הזו] שכן זו הפכה להיות הדרך היחידה שפתוחה בפנינו לפני שהכעס יהפוך לפיצוץ ספונטאני..."

 

ד"ר וחיד עבד אל-מגיד, יועץ אסטרטגי וסגן יו"ר מרכז אל-אהראם למחקרים אסטרטגיים, אמר לאתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה, כי מדובר בקריאה ספונטאנית אשר אין מאחוריה דבר מלבד הרצון להיראות בזירה, וכי העבודה שאותם [זרמי אופוזיציה] עושים היא עבודה לא ממוקדת הנובעת ממחשבה מפוזרת ואנרכיסטית, ללא ראיה פוליטית ו/או חברתית. עבד אל-מגיד הוסיף ואמר: "רעיון המרי האזרחי העומד בבסיס השביתה הכללית... אינו ראוי כלל וכלל, והוא מראה כי מי שהגה את הרעיון הזה אינו מבין למעשה מה המשמעות של מרי אזרחי ולא את אופן קיומו. ההוכחה לכך היא שהם [המארגנים] רוצים שתהיה נוכחות ברחובות ושתהיינה הפגנות והתקהלויות עממיות בעוד שסיסמת הקריאה היא 'הישאר בבית'. אם כן, מי יישאר בבית ומי יצא לרחוב?" עבד אל-מגיד אמר כי אין זה מצב של מרי אזרחי וכי השביתה הזו בשום פנים ואופן לא תהפוך למאורעות כפי שאירעו ב- 18-19 בינואר [1]1977. כמו כן, הביע עבד אל-מגיד ספקנות לגבי עצם קיום השביתה והעריך כי האנשים ילכו לעבודותיהם וימשיכו בחייהם כרגיל.[2]

 

על אף הערכותיו המרגיעות וספקנותו של ד"ר עבד אל-מגיד, משרד הפנים המצרי אינו מתכוון לקחת שום סיכון בעניין זה. ביום בו נתפרסמה הידיעה באל-ערביה, פרסם היומון המצרי "אל-מצריון" את תכנית ההיערכות של מנגנוני הביטחון המצריים. תכנית זו מדברת בראש ובראשונה על גל נרחב של מעצרים בקרב פעילים פוליטיים בתנועת "כפאיה" ובתנועת "האחים המוסלמים", החל מערב יום חמישי (3.4.08), על מנת לעצור את מתכנני המרי כבר בשלבי התכנון. בנוסף, ראשי החברות והמנהלות הממשלתיות נצטוו לשלוח לעובדיהם אזהרות על צעדים משמעתיים חמורים שיינקטו כנגד מי שייקח חלק בשביתה. בתוך כך: פיטורין ועיכובי העלאה בדרגה. כמו כן, נשלחו הוראות לראשי האוניברסיטאות שישכנעו את המרצים שלא להשתתף בשביתה. בנוסף, עלתה ההצעה לערוך מבחנים לסטודנטים ביום השביתה הכללית ועל ידי כך לחייב אותם להגיע לאוניברסיטה ולא לקחת חלק בפעילויות השביתה. כמו כן, נשלחו הוראות למנהלי בתי הספר למנוע היעדרות בקרב תלמידים ומורים ביום השביתה, וזאת על ידי איומים בפיטורין והחרמת משכורות.

 

במסגרת התכנית שגובשה על ידי משרד הפנים, גם נציגי המפל"ד – מפלגת השלטון – אמורים ליטול חלק במניעת השביתה ולהסתובב בקרב האנשים בערב שלפני השביתה הצפויה ובבוקרה ולעודד את האנשים שלא להישאר בבתיהם וללכת לעבודה. גם העיתונים הממסדיים נקראו להשתתף במאמץ על ידי פתיחה במתקפה תקשורתית שמטרתה להציג באור שלילי את הקוראים למרי ולהציגם כסוכנים של גורמים זרים.

 

במסגרת צעדי הביטחון בשטח, הועלתה רמת הכוננות לדרגת כוננות עליונה וכלל החופשות של אנשי מנגנוני הביטחון בוטלו על מנת להוציא אל הפועל את תכנית הביטחון שמטרתה למנוע מהמרי האזרחי להפוך להפגנות סוערות בכיכרות של כלל מחוזות מצרים. אנשי ביטחון יתפרסו בקרוב בכיכרות המרכזיים בקהיר ובאלכסנדריה ויחסמו את הדרכים הראשיות המובילות אליהם. אנשי המשטרה החשאית בלבוש אזרחי יגבירו את נוכחותם במקומות בהם ישנה נוכחות רבה של "האחים המוסלמים" ובמקומות בהם יש סיכוי גבוה להתקהלות המונית.[3]       

 


[1]ב- 18 בינואר 1977 פרצו מהומות ברחבי הדלתא המצרית ובמעלה הנילוס בעקבות החלטתו של שר הכלכלה המצרי לקצץ בסובדידיות של מוצרי היסוד. במהומות שנמשכו כיומיים, נהרגו 79 איש ונפצעו 800  וכ- 1250 איש נעצרו.

[2] www.alarabiya.net, 3.4.2008

 [3] אל-מצריון (מצרים), 3.4.2008