המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.1.2008
23/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 23.1.2008

בתקציר: יומון איראני לועג למלך ירדן * מריבה בין נציגי סוריה וסעודיה בליגה הערבית * לבנון: הוויכוח על נאום נאסרללה * האחים המוסלמים בסוריה: פעולות ישראל - "כמו השואה" * דגל זמני חדש לעיראק * הפגנה חמאסית בגדה ללא תגובת הרש"פ

 

מקורות בקהיר: סוכל ניסיון התנקשות בחיי עמר מוסא

מקורות דיפלומטיים בקהיר טענו כי סוכל ניסיון התנקשות בחייו של מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, בסמוך לגבול לבנון-סוריה, בשבת בערב. לפי מקורות אלה, בעת שובו של מוסא מדמשק ללבנון דרך הים, חשדו כוחות הביטחון הלבנוניים במכונית שחנתה לצד הדרך בסמוך לגבול סוריה-לבנון ופוצצו אותה מרחוק בטרם הגיעה שיירתו של מוסא למקום. לא נמסר אם הייתה זו מכונית תופת או לא.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.1.08

 

יומון איראני: מלך ירדן משרת את אמריקה במקום את עמו

מאמר ביומון האיראני רסאלת טען כי עבדאללה מלך ירדן לוקה בניתוח המצב במזה"ת וכי מאז עלותו לשלטון "הוא מתאמץ להציג עצמו כאחד ממבצעי המדיניות האמריקאית והציונית במזה"ת." לטענת המאמר, המלך הירדני מדכא את התביעות האזרחיות בארצו לרווחה ציבורית ולחופש פוליטי, מכיוון שהיעד האמיתי של ממשלתו הוא אבטחת האינטרסים האמריקאים באזור.

רסאלת (איראן), 21.1.08

 

תוניסיה: המפלגה הדמוקרטית המתקדמת תרוץ בבחירות הקרובות

מאיה ג'ריבי, יו"ר המפלגה הדמוקרטית המתקדמת בתוניסיה (מפלגת שמאל אופוזיציונית), הצהירה שמפלגתה תתמודד בבחירות לנשיאות ולפרלמנט שיתקיימו ב-2009, לאחר שהחרימה את הבחירות

ב-2004. לדבריה, חופש עיתונות, חנינה לאסירים פוליטיים, ורפורמה בשיטת הבחירות, הם תנאי לבחירות חופשיות באמת. ג'ריבי חשפה קיומן של שיחות תיאום בין מפלגתה לשאר מרכיבי האופוזיציה, ובעיקר עם תנועת ה-18 באוקטובר- שהיא קואליציה של קבוצות שמאל, ליברלים, ואסלאמיסטים.

לה טמפס (תוניסיה), 21.1.08

 

אחמדי-נז'אד: העולם זקוק ל'אמאם הנעלם'

בנאום בחנוכת "המרכז לחקר הגלובליזציה" באיראן, הצהיר אחמדי-נז'אד כי מטרת המרכז הינה "הפצת הציפייה והאהבה ל'אמאם הנעלם'", [מעין משיח בשיעה] הצפוי לגאול את קהילת המאמינים השיעים ואת העולם. אחמדי-נז'אד טען כי שלטון אוניברסאלי של 'האמאם הנעלם' הוא הצורך החשוב ביותר של האנושות. המרכז החדש, שהוקם לאחרונה בהוראת אחמדי-נז'אד, החליף את "המרכז לשיח בין תרבותי," של הנשיא לשעבר, מוחמד ח'אתמי, שפוזר.

מהר (איראן), 21.1.08

 

מריבה בין נציגי סעודיה וסוריה בישיבת הליגה הערבית

ריב פרץ בין נציג סעודיה בליע"ר, אחמד עבד אל-עזיז קטאן, לבין שגריר סוריה במצרים ונציגה בליע"ר, יוסף אל-אחמד בישיבת הליגה הערבית (21.1.08) שדנה בתקיפות הישראליות בעזה ובגדמ"ע. ביקורתו של הנציג הסורי על קבלת הפנים המפוארת לה זכה הנשיא בוש – התומך בישראל - בביקורו במזה"ת, עוררה את חמתו של הנציג הסעודי. הוא אמר בכעס כי לא יתיר למתוח ביקורת על עמדותיה של ארצו וכי קבלת הפנים המכובדת לבוש נבעה מהיותו נשיא מדינה שהיא בת ברית של סעודיה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.1.08

 

חבר אופוזיציה לבנוני: מייחלים לנפילה קרובה של הממשלה

ראש סיעת "הנאמנות להתנגדות", מחמד רעד, אמר כי האופוזיציה בלבנון משתוקקת לנפילה קרובה של הממשלה כדי שהיא תוכל ללמדה כיצד להשליט עצמאות, חירות וריבונות במדינה. עוד אמר רעד, כי סניורה יפרוש בקרוב ויעזוב למקום מבטחים בבית הלבן.

אל-מסתקבל (לבנון), 23.1.08

 

חברי אופוזיציה לבנוניים: הביקורת על נאום נאסרללה – מזימה אמריקאית

במסגרת הדיון החריף בין הקואליציה לאופוזיציה סביב "נאום חלקי הגופות" של נצארללה, טען חבר האופוזיציה, חסן פצ'לאללה, כי ביקורתם של כמה מחברי הקואליציה על הנאום היא חלק ממזימה אמריקאית שנועדה להכשיר את הקרקע לחיסולו של נאסרללה. חבר אופוזיציה אחר, נואר אל-סאחילי, טען כי האויב הציוני דיבר מפיהם של חברי הקואליציה.

אל-אח'באר (לבנון), 23.1.08; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.1.08

 

האחים המוסלמים בסוריה: "פעולות ישראל בעזה - כמו השואה"

תנועת האחים המוסלמים בסוריה פרסמה גילוי דעת חריף הטוען כי פעולות ישראל בעזה עולות על כל הפשעים הגזעניים והברבריים שידעה האנושות, וכי הן ניצבות בשורה אחת לצד פשעים היסטוריים כמו השואה ובתי הדין של האינקוויזיציה. כן הזהירה התנועה כי האש בעזה עלולה להתפשט בכל השטח שבין הפרת לנילוס, וקראה לעולם החופשי ולארגונים הבינ"ל לפעול לכיבוי השריפה.

www.thisissyria.net, 22.1.08

 

הפגנה של חמאס בגדמ"ע ללא התערבות הרש"פ

תנועת החמאס ארגנה ברמאללה הפגנת הזדהות עם תושבי עזה מבלי שמנגנוני הביטחון של הרש"פ יתערבו. המפגינים הריעו למנהיגי חמאס אסמאעיל הניה ומחמוד אל-זהאר – מחזה לא שגרתי בגדמ"ע מאז ההפיכה הצבאית של החמאס בעזה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.1.08

 

עיראק: דגל זמני חדש למדינה

הפרלמנט העיראקי אישר ברוב קולות את דגל עיראק הזמני החדש, לשנה הקרובה. מן הדגל החדש הוסרו שלושת הכוכבים שייצגו את עקרונות מפלגת הבעת' - אחדות חירות וסוציאליזם. כתיב המילים "אללה אכבר" – שנוספו לדגל במלחמת המפרץ הראשונה בהוראת סדאם חוסיין - שונה לכתיב כופי (כתיב קדום - מקורו בכופה בעיראק - ששימש בעיקר לכתיבת הקוראן). היומון הערבי "אל-זמאן" דיווח על מורת רוח ציבורית בעיראק עקב הסרת הכוכבים מהדגל ובשל הדמיון בינו לבין הדגל האיראני.

אל-צבאח (עיראק), אל-זמאן (לונדון), 23.1.08

 

 

סוריה: "אינו מונעים כניסת משאיות ללבנון"

מנכ"ל המכס הסורי, נביל אל-סיורי, הכחיש ידיעה שהתפרסמה אתמול (22.1.08) ביומון הלבנוני, 'אל-מסתקבל', לפיה סוריה מונעת כניסת משאיות ורכבים פרטיים המובילים מוצרי מזון ללבנון. לדבריו, תנועת המשאיות בין שתי המדינות מתנהלת כרגיל.

אל-ת'ורה (סוריה), 23.1.08

 

בוש מאשר רשימה שמציג אולמרט הכוללת: "רצח, מצור, הרעבה"

אל-ע'ד (ירדן), 22.1.08

 

תעמולה אנטי רפורמיסטית לקראת הבחירות למג'לס באיראן

במאמר לקראת הבחירות למג'לס, הסביר ראש המחלקה המדינית ב'משמרות המהפכה' באיראן, ידאללה ג'ואני, את הסיבות לתמיכת האמריקאים ברפורמיסטים באיראן. לדבריו, בשמונה שנות שלטונם, חתרו הרפורמיסטים לצמצום סמכויות המנהיג באיראן; להשלמה עם המערב ועם אמריקה; לכינון חברה אזרחית והציגו את תרבות השהאדה כאלימות. יצוין כי אגודת דרשני יום שישי ביקשה מהדרשנים לתקוף את הרפורמיסטים בתפילות יום שישי. במכתב לח'אמנאי, טענה מפלגת מג'אהדין-י אנקלאב-י אסלאמי הרפורמיסטית, כי התעמולה נגדה וההתקפות עליה הופכות את הבחירות לבלתי הוגנות.

צבח-י צאדק (איראן), 21.1.08; רוז (איראן), 23.1.08

 

[ישראל תוקפת בעזה מול שתיקת ארה"ב, הערבים והקהילה הבינ"ל]

תשרין (סוריה), 22.1.08

 

ח'אמנאי פסק נגד אחמדי-נז'אד

במכתב ליו"ר המג'לס, חדאד עאדל, קבע המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי הגוף היחיד במדינה המוסמך לבטל את חוקי המג'לס הוא 'מועצת המפקחים' ולא הנשיא. המכתב בא בתגובה להוראת אחמדי-נזאד לבטל מספר חוקים של המג'לס בנושאי פנים.

איסנא (איראן), 21.1.08; אפתאב-י יזד (איראן), 22.1.08

 

ישראל מנתקת חשמל לעזה: על הדמות הצלובה כתוב: "עזה"

www.arabcartoon.net, 23.1.08