המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שגריר סוריה בארה"ב: הממשל מעוניין בדף חדש
26/9/2004


שגריר סוריה בארה"ב: הממשל האמריקאי מעוניין בפתיחת דף חדש עם סוריה

 

שגריר סוריה בוושינגטון, ד"ר עימאד מוסטפא, התראיין ליומון הסעודי אל-ריאד בעקבות המתיחות ביחסים בין ארצו לבין ארה"ב. להלן הדברים שאמר[1]:

 

עתיד יחסי סוריה – ארה"ב לאחר ביקוור המשלחת האמריקאית

היחסים הסורים-אמריקאים עברו תקופה קשה מאד בשנה וכמה חודשים האחרונים. המאפיין החשוב ביותר בשלב הזה הוא היעדרו של דו-שיח, כאשר וושינגטון הסתפקה בכך שחזרה באמצעי התקשורת על ההאשמות נגד סוריה, וסוריה, באופן טבעי, הכחישה את ההאשמות והפנתה האשמות נגדיות באמצעי התקשורת, אך תמיד חשבנו כי לא זו הדרך הראויה לניהול יחסים בין כל שתי מדינות שהן בעולם, שעלולים להיות ביניהם חילוקי דעות ויכולות להיות ביניהן הסכמות. התקפת הנגד אשר ניהל הקונגרס האמריקאי, בדמות חוק אשר מגנה את סוריה, היא תגובה לביקורו של [השליח האמריקאי וויליאם] ברנס בסוריה [מטעם] הלובי הציוני והימני הנוקשה בקונגרס, אשר שולט ב[תהליך קבלת ה]החלטה האמריקאית בקונגרס. למרות זאת ההחלטה הזו היא הרמת קול ותו-לא, והיא מחזקת את האווירה האנטי-סורית בקונגרס.

 

כדי להיות ריאלי האופטימיות שלי זהירה יחסית, שכן תולדות יחסי סוריה עם הממשל הנוכחי לא היו טובים. כעת הממשל הזה רוצה לפתוח דף חדש עם סוריה, שאנו מקווים להיבנות עליו, ובכל מקרה המצב היום טוב יותר מבעבר. הביקור של ברנס מהווה נקודת מפנה, ולאחר שנה של האשמות, איומים והתראות - היחסים [של ארה"ב] עם סוריה עולים על מסלול אחר.

 

הנקודות העיקריות  בשיחות בין ברנס לבין הנשיא אסד:

הנקודה החשובה ביותר היא ההצטרפות לדו-שיח מעמיק וחיובי שיכלול את כל הנושאים וינסה להביא לפתרון של הבעיות העומדות על הפרק או לחפש מוצא לבעיות, אשר פתרונן אינו קרוב אך לכל הפחות נעשה מעבר משלב של החלפת האשמות לשלב של דו-שיח עמוק, רציני ורב ערוצי...       

 

הנסיונות לעצור את החוק לדרישת דו"ח מסוריה ואת חוק ה'פטריוט'[2]

חוק ה'פטריוט' לא יצא לפועל אך הוא איים עלינו. אמרנו [לאמריקאים] בגלוי כי [גם אם] יש להם טענות, אנו יכולים להפריך את הטענות האלה בדרך הגיונית, רציונלית, רגועה, מדעית וטכנית. החוק הזה מיועד בעיקר כלפי בנק המסחר הסורי, ולמעשה התחלנו במגעים עם האמריקאים בנושא זה. כעת מתנהל דו-שיח בין מומחי משרד הכלכלה האמריקאי, שהנם מומחים טכניים, כלומר הם אינם נגדנו מבחינה אידיאולוגית ואינם מנסים לשרת את האינטרסים הציוניים לבין מומחים מבנק המסחר הסורי. אנו אופטימיים בצורה רציונלית וחושבים כי חוק ה'פטריוט' לא ייצא לפועל, שכן הוא יביך את הממשל האמריקאי עצמו, מכיוון שהמומחים שלו יאמרו כי הטענות והעלילות שהופנו נגד בנק המסחר הסורי אינן נכונות. ארה"ב אינה זקוקה למבוכה חדשה שתמשיך ותגרע מאמינותה בפני הבוחרים. מצד שני [ארה"ב] החלה לפני שבוע בצורה הגיונית וחיובית את שלב ההתגייסות לצד סוריה, והיא לא תנסה להצטרף למגמה [האנטי סורית] הזו, בעיקר כשהיא יודעת היטב כי רמיזה לחוק ה'פטריוט' לא תהיה מבוססת על כל יסוד מתקבל על הדעת.

 

על הציפיות לשינוי המדיניות האמריקאית

יש שני תסריטים: ניצחון של הממשל הנוכחי או ניצחון של הממשל הדמוקרטי. יש הבדלים עיקריים בין שני הממשלים, כפי שישנן נקודות משותפות. נקודת הדמיון החשובה ביותר היא הדבקות המוצהרת והקבועה באינטרסים של ישראל ובאסטרטגיה שלה. אם נתרחק מעט מחיקה של ישראל, נגלה שיש הבדלים בין אנשי הדרג השני. כעת ישנו זרם נוקשה יותר בממשל הרפובליקני, בעוד שאנשי הדרג השני בממשל קרי מתונים יותר בעוינותם כלפי הערבים אך לא בתמיכתם בישראל. לכן אנו צריכים לפעול... בלי לשים לב איזה ממשל אמריקאי בא או עוזב. מה שחשוב הוא המדיניות האמריקאית כלפי האזור שלנו בלי להתחשב ב[זהות ה]מנצח [בבחירות לנשיאות]. אם תהיה מדיניות [אמריקאית] רציונלית, הגיונית ומתונה המאופיינת בצדק ובשיוויון, אנו נברך על כך, ואם לא – נתנגד כמיטב יכולתנו. סוריה מדינה קטנה אך בעלת משקל אזורי במזה"ת. אנו יכולים לפעול בזהירות ובחוכמה יהיו התנאים אשר יהיו. אנו מוכנים מבחינה פסיכולוגית. ערוצי התקשורת שלנו עם הממשל [האמריקאי] הנוכחי פתוחים וכך גם עם האנשים הבולטים בקמפיין הבחירות של קרי, ולכן אנו אומרים כי ההבדלים לא יהיו גדולים, ואנו מוכנים בצורה שווה לשתי האפשרויות.  

  

 


[1]  ריאצ' (סעודיה), 20.9.2004

[2]  חוק שעניינו היחס לאזרחים זרים בארה"ב