המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אינטלקטואל קטרי: שורשי השנאה האסלאמיים ליהודים
26/9/2004

אינטלקטואל קטרי על השורשים האסלאמיים של שנאת היהודים

 

ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, לשעבר דיקן הפקולטה להלכה מוסלמית באוניברסיטת קטר, כתב ביומון הקטרי "אל-ראיה" מאמר ביקורת על תיאוריית הקונספירציה הערבית, הגורסת כי היהודים והמוסד אחראים לפיגועי האחד עשר בספטמבר 2001, וטען כי שורשי תיאוריה זו נעוצים במסורת המוסלמית ובכתבים המכוננים של האסלאם.[1] להלן חלקים ממאמרו:

 

"יום השנה השלישי לטרגדיה של האחד עשר בספטמבר חלף והעולם הערבי עדיין שואל את עצמו מי עומד מאחוריה? למרות הראיות הברורות וההודאות והחקירות המרובות... הערבים לא מוכנים להשתכנע כי מי שעמדו מאחורי המעשה הם קבוצה מאתנו – 'תשעה עשר הנערצים' כפי שכונו שנה שעברה על ידי הפונדמנטליסטים בועידתם בלונדון. הערבים ממשיכים להתעקש על חפותם ולהאשים את המוסד בתכנון המעשה במטרה לפתוח במלחמה תוקפנית נגד המוסלמים באפגניסטאן ובעיראק... אך הסיפור מתנגש עם העובדה שהיהודים פחדנים ואינם מתאבדים ולכן תוקנה התיאוריה ונטען שהמוסד תכנן ומימן [את הפעולה] וקבוצה מקרב צעירינו התמימים רומו ונצודו בידי המוסד והם אלו שביצעו [את המעשה בשליחותו].

 

אינני יודע עד מתי תימשך ההתנשאות [המוסלמית]. מדוע איננו רוצים להודות בכך שצעירים אלו הם בנים של תרבות העוינת לעולם ואינם טיפשים או מטורפים. איש לא פיתה אותם והם לא סבלו מעושק, דיכוי או עוני. הם ביצעו את המעשה בשל אמונתם שזהו ג'יהאד ומסירות נפש. אלו הם צעירינו ובנינו והם תחת אחריותנו. אנו אלו שגנבנו את עתידם ופשענו ביחס אליהם בגלל החינוך הנחשל שלנו, בשל חוות הדעת ההלכתיות הפוגעות שלנו, בשל במות הדרשנים המסיתות שלנו ובשל התקשורת האלימה שלנו. אנו אלו שלא הצלחנו לתת לקיומם ערך ומשמעות ולא הפכנו את החיים לטובים יותר עבורם מאשר המוות. הסתנו אותם למות למען אללה ולא לימדנו אותם כיצד לחיות למען אללה. עד מתי נהפוך את החיים לגיהינום עבור צעירינו? עד מתי נמשיך לחזור על התקליט [המדבר על] העוול האמריקני ועל העוול העולמי כלפינו כהצדקה עלובה לאלימות ולטרור שבקרבנו כאילו אנו האומה היחידה שנעשה לה עוול...

 

מדוע, בעצם, אנו האומה היחידה שהוקסמה מן התיאוריה שלפיה מזימה יהודית עומדת מאחורי האירועים? מדוע עץ הקונספירציה מלבלב באדמתנו?... ומדוע אנו עדיין אסירי תיאוריות ששקריותן הוכחה?... לדעתי יש לתיאוריה שורשים עמוקים מאוד הקשורים להיבטים הנוגעים לאמונה, לגורמים היסטוריים ולנסיבות פוליטיות. מבין הסיבות [לתיאוריית הקונספירציה]:

 

·           דברי הקוראן לגבי תחבולות בני ישראל נגד נביאיהם ונגד האומות האחרות.

·          דברי הסירה [הביוגרפיה של הנביא מחמד] בקשר לתפקיד המזימתי המסוכן [של היהודים] כבר בתקופה קדומה נגד האסלאם, נגד הנביא מחמד ונגד המוסלמים והאימפריה החדשה שלהם.

·          הדברים הממלאים את ספרי המורשת [המוסלמית]... לפיהם מאחורי הסכסוכים הגדולים [בקרב המוסלמים] עומד היהודי עבדאללה בן סבא[2]. סכסוכים אלו שברו את כוחם של המוסלמים ולכן בתוכניות הלימוד שלנו אנו מקפידים... לשתוק ולדלג על חילוקי הדעות הפוליטיים ועל הסכסוכים המזוינים בנוגע לכוח ושלטון שהתעוררו בקרב חברי הנביא והם כולם [מוצגים] כמפעילים שיקול דעת הלכתי, כנאמנים וכצודקים. סכסוכים אלו [מוצגים כאילו] אירעו רק בשל תחבולותיו של אבן סבא היהודי ולכן הוא האחראי והאשם. כידוע, המחקר ההיסטורי הוכיח כי אבן סבא הוא דמות אגדית, וגם אם נניח שהיה קיים לא יתכן כי לאדם כלשהו, תהא אשר תהא ערמומיותו, היה תפקיד כה חשוב ומופרז [בתולדות האסלאם]. [אם מאמינים לכך] אנו מניחים כי חברי הנביא היו בלתי זהירים ותמימים עד כדי כך שיהודי אחד הצליח לרמות אותם ובכך אנו קובעים, כביכול, שהיהודים גאונים בצורה לא אנושית.

·       הדברים שתרבותנו משרישה בנפשם ובשכלם של המוסלמים כי היהודים הם מקור הרעות בעולם. נראה כי אנו האומה היחידה שעדיין סבורה כי הפרוטוקולים של זקני ציון אמיתיים,  למרות שהם חוברו על ידי המודיעין הרוסי כדי להתעלל ביהודי רוסיה בימי הקיסרות [כפי שכתב] המומחה לענייני יהדות, עבד אל-והאב אל-מסירי, באנציקלופדיה המפורסמת שלו.

·        הדברים האמורים בסיפורי קץ הימים בדבר סכסוך נצחי בין הערבים לבין היהודים עד יום הדין, שבו יתחבא יהודי מאחורי [העץ] והאבן, והיא תאמר [למוסלמי] 'הו עבד אללה, הו מוסלמי הנה יהודי מאחורי, בוא הרוג אותו'. מסורות אלו הופכות את המוסלמי לחשדן והוא מפרש כל מקרה כאילו עומד מאחוריו יהודי. זו הסיבה שהשיח' פצ'לאללה ואחרים לא הוציאו מכלל אפשרות כי ליהודים יש חלק במקרה הטרגי שאירע בבית הספר בביסלאן.

 

אלו הם השורשים העמוקים השולטים בשרירותיות בנו ובאופן בו אנו מציירים את העולם סביבנו. האם יש דרך לעקפם כדי להבין טוב יותר ולאבחן בצורה מדויקת יותר מה קרה ומה קורה בעולמנו המסובך?"

 

 



[1]  אל-ראיה, קטר, 20.9.2004.

[2]  עבדאללה בן סבא היה יהודי שהתאסלם וראה יסוד אלוהי באישיותו של החליף המוסלמי הרביעי, עלי בן אבו טאלב. יש המייחסים לו את הנחת היסודות לאמונה השיעית ויש הטוענים כי הוא דמות אגדתית שהומצאה על ידי אויבי השיעה המבקשים להוכיח כי היא אינה אסלאם אמיתי ומקורה ביהדות. כמו כן מיוחסת לו הסתה נגד החליף המוסלמי השלישי, עת'מאן בן עפאן, שהביאה לרציחתו של החליף.