המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שומר ראשו לשעבר של אוסאמה בן לאדן בראיון: 95% מפעילי אל-קאעדה - תימנים
10/8/2004

 

שומר ראשו לשעבר של אוסאמה בן לאדן בראיון:

פעילי אל-קאעדה רבים נכנסו  לעיראק; אל-זרקאוי איננו האיש מס' 1 של אל-קאעדה; 95% מפעילי אל-קאעדה  - תימנים

 

היומון הפרו סדאמי היוצא לאור בלונדון "אל-קדס אל-ערבי" קיים (3.8.2004) ראיון עם נאצר אחמד נאצר אל-בחרי הידוע בכינויו "אבו ג'נדל", פעיל אל-קאעדה שהיה שומר ראשו של אוסאמה בן לאדן. אל-בחרי שנולד בג'דה שבסעודיה, נעצר בשנת 2001 בתימן בחשד למעורבות בפיגוע נגד המשחתת האמריקאית "קול" ושוחרר במסגרת חנינה נשיאותית שהעניק לו נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח. להלן עיקרי הראיון :

 

על פעילותו של אל-בחרי בארגון אל-קאעדה

"הצטרפתי לארגון אל-קאעדה בסוף שנת 1996 לאחר שחזרתי ממסע בטג'יקיסטן... ביקורי הראשון באפגניסטאן היה בשלהי קיץ 1996 ואני יצאתי מאפגניסטאן שלוש פעמים. בפעם ראשונה יצאתי ממנה כדי להינשא. בפעם השניה יצאתי לתימן כדי לתווך ולהשלים את נישואיו של השיח' אוסאמה בן לאדן [עם תימנייה]. הנסיעה השלישית שלי, שהיתה יציאתי הסופית מאפגניסטאן, היתה כחודשיים וחצי לפני הפעולה נגד [המשחתת האמריקאית] קול... אני הייתי אחראי על השמירה של השיח' אוסאמה בן לאדן והייתי השומר האישי שלו תקופה מסויימת." 

 

על הפיגוע במשחתת קול ובמעבורת הצרפתית לימבור

"היתה תצפית על המשחתת [קול] במשך זמן מה במהלכה נאסף מודיעין באמצעות 'ועדות לאיסוף מודיעין'. רק שני אנשים עשו זאת, לא יותר ולא פחות. הדברים שנאמרו - לפיהם [הפיגוע במשחתת קול] בוצע על ידי 'המוסד' - הם דברי הבל וניסיון לזרוע ספק שהמוסלמים אינם יכולים לעשות דבר. אלו שביצעו את הפעולה היו בחורים מוכרים מאוד מבין אחינו המג'אהדין - מי יתן ואללה ירחם עליהם... אחינו חסאן אל-ח'אמרי ממחוז שובה ויליד אל-טאיף שבסעודיה והאח אבראהים אל-ת'ור מבני צנעאא שגם הוא יליד אל-טאיף."

 

אל-בחרי נשאל מדוע נבחרה המשחתת כיעד לפיגוע והשיב: "היו לכך סיבות רבות: פגיעה במוניטין של ארה"ב בתחום הימי, העלאת מורל המוסלמים והוכחה לאומה האסלאמית [עצמה] שבניה יכולים להכות באויבי האומה היכן שיהיו ביבשה, בים ובאוויר... קרוב ל-71 מדינות אינן יכולות להגיד לאמריקה 'לא' אבל כיחידים אנו יכולים לומר לה לא... בחירת המשחתת הטובה ביותר בצי האמריקאי והמוצר הטוב ביותר של הצבא האמריקאי היתה מכה קשה לארה"ב [שמשמעותה] שביכולתנו להכות בהם מתי שאנו רוצים ואיך שאנו רוצים."

 

על הפגיעה במעבורת הנפט הצרפתית לימבור בחוף אל-מכלא אמר: "זו היתה טעות של שני הצדדים. [הדבר היה] בתגובה להריגתו של יחיא מג'לי בעיר צנעאא על ידי הכוחות הממשלתיים [של תימן]. זו היתה תגובה מהירה בלתי מחושבת שתוצאותיה היו קשות מאוד עבור ממשלת תימן והעם התימני." 

    

על פעילות אל-קאעדה בתימן:

"היום ניתן לומר שארגון אל-קאעדה לא נמצא כעת בתימן אלא ישנם יחידים המחזיקים ברעיונות אל-קאעדה. [פעילות] הארגון [בתימן] הסתיימה כאשר השיח' אבו עלי אל-חארת'י, מפקד הארגון בתימן, מסר את נפשו... אבל ישנם אישים רבים המזוהים עם הארגון אך אינם חלק מן [הארגון] מבחינה אידיאולוגית, ארגונית ומנהלתית והם אינם מגויסים [לארגון]... אך אין שום הסכם שלום [צלח] עם המדינה [כלומר תימן]...

לצעירים אלה אין הנהגה... מבצעי הפעולות אינם רק כאלה המשתייכים לאל-קאעדה. [גם] אנשים שאינם משתייכים לארגון אל-קאעדה יכולים לבצע פעולות מעין אלה כמו, למשל, פעולת רצח המיסיונרים האמריקאים בג'בלה וכמו רצח ג'אר אללה עמר בועידת הרפורמות."  

 

עוד אמר: "אני יכול לומר לכם כי 95% מהחברים בארגון אל-קאעדה הם תימנים... כולל מנהיג ארגון אל-קאעדה ששורשיו תימנים. שומרי ראשו הם תימנים, המאמנים במחנות הם תימנים, מנהיגי החזיתות הם תימנים וכל הפעולות נגד אמריקה תואמו עם חברי [הארגון] התימנים."

 

על פעילות אל-קאעדה בעיראק ואבו מצעב אל-זרקאוי:

"פעילים רבים של [ארגון] אל-קאעדה נכנסו לעיראק והם נלחמים עתה בשורות ההתנגדות העיראקית... הבעיה היא שאל-קאעדה כיום אינה ישות ארגונית כשלעצמה אלא רעיון שהפך לאמונה.

 

צעירים רבים החלו להחזיק בתפיסה ובאמונה של אל-קאעדה בנוגע לעימות נגד אמריקה. אבו מצעב אל-זרקאוי היה באפגניסטאן ובקאבול. הוא נפגש עם אוסאמה בן לאדן פעמים רבות מאוד אבל אינני חושב שהוא האיש מספר 1 של ארגון אל-קאעדה מפני שלאל-קאעדה יש מנהיגים עיראקיים הנמצאים בעיראק והם אינם זקוקים לאל-זרקאוי."    

 

על הפיגועים בסעודיה ועבד אל-עזיז אל-מקרן:

בתשובה לשאלה האם לפיגועים בסעודיה יש קשר לארגון אל-קאעדה אמר אל-בחרי: "מתוך היכרותי עם חלק מהמנהיגים [של ארגון אל-קאעדה] וחלק ממבצעי פעולות מסירת הנפש בסעודיה הם פעילי

אל-קאעדה. אבל נשאלת השאלה... מה גרם לנערים האלה לשאת נשק ולבצע פעולות של פיצוץ בתוך האדמות הסעודיות?

 

אני חושב שזו המדיניות האווילית של ממשלת סעודיה כלפי האנשים האלה. אלו שפוצצו את הקומפלקס באל-מחיא הסבירו בקלטות שלהם באתרי האינטרנט שהם הלכו לג'יהאד ברשותה ובאישורה של המדינה ובעידודם של השיח' סעד אל-בריך, השיח' עאיץ' אל-קרני והשיח' סלמאן אל-עודה ורבים אחרים שהסיתו את הצעירים האלה. אבל, כאשר החל העימות עם הממשלה, הופתעו הצעירים [לגלות] כי השיח'ים [שהסיתו אותם] התנערו מהם. יתר על כן, אנשים כמו השיח' סעד אל-בריך והשיח' עאיץ' אל-קרני החלו לתקוף את הצעירים האלה למרות ש[פעולותיהם] היו תוצאה של הרצאותיהם, דרשותיהם, שיעוריהם וחוגיהם...

 

הפעולות בסעודיה היו פעולות של תגובת נגד [כלפי הממשלה הסעודית]. דוגמא לכך היא [פעולתו] עבד אללה אל-מעבדי אותו אני מכיר. לא רק שהאח היה נגד הרעיון [לבצע] פעולות בסעודיה אלא הוא גם היה נגד כל פעולה המזיקה לסעודיה. כיצד, אם כן, הוא ביצע פעולה בתוך סעודיה?... [גם] עבד אל-עזיז אל-מקרן התנגד לחלוטין לרעיון זה. מה שגרם לו לבצע [פעולה בסעודיה] היה ש[אנשי] מחלקת החקירות הפליליות [הסעודית] פרצו לביתו של  עבד אללה אל-מעבדי [בו שהה אל-מקרן], היכו את אמו [של אל-מקרן], שברו את ידו של אחיו ופרצו לחדר השינה של אחותו. מה אפשר לצפות מאדם שהיה בצינוק שנה וחמישה חודשים ללא שום סיבה חוץ מזו שהלך ל[הילחם מלחמת] ג'יהאד?"

לדברי אל-בחרי הפעולות המזוינות נגד סעודיה ימשכו "כל עוד תימשך מדיניותה של ממשלת סעודיה שנועדה לרצות את ארה"ב".

 

מעצרו של אוסאמה בן לאדן:

בתשובה לשאלה בדבר הסיבה "שאמריקה אינה יכולה לעצור את אוסאמה בן לאדן למרות שעצרה את סדאם חוסיין תוך זמן קצר לאחר המלחמה נגד עיראק", אמר אל-בחרי: "אישים רבים טוענים כי אוסאמה בן לאדן עדיין לא נתפס מאחר והוא סוכן [של ארה"ב]. אבל אנו אומרים שההשוואה בין אוסאמה בן לאדן לבין סדאם חוסיין אינה מוצדקת מפני שלסדאם יש עבר שחור כנגד עמו: ראה את הטבח של הכורדים בחלבצ'ה, רצח השיעים בדרום [עיראק], חילול כבודן של נשים, האנרכיה, העריצות, ושעבוד העם העירקאי - [כל אלה] גרמו לשנאה כנגדו שהקלה על מעצרו, אבל אוסאמה בן לאדן היכן שתפנה מקצה אחד של העולם לקצהו האחר... זוכה לפופולאריות ומתקבל בסבר פנים.

 

על ארגון אל-קאעדה:

"ארגון אל-קאעדה שואף מתחילתו לזרוע עימות בין ארה"ב והעולם האסלאמי. אני זוכר שהשיח' אוסאמה בן לאדן היה נוהג לומר שאיננו יכולים, כארגון, להמשיך בפעולות האיכות אלא עלינו לשאוף [לבצע] פעולות שיגררו את ארה"ב לעימות אזורי עם כל העמים האסלאמיים."[1]



[1] אל-קדס אל-ערבי (לונדון) 3.8.2004.