המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חבר המרכז הכלכלי הסורי תוקף את החלטת הפרלמנט בארצו להפעיל סנקציות נגד ארה"ב
8/7/2004

 

חבר המרכז הכלכלי הסורי תוקף את החלטת הפרלמנט בארצו להפעיל סנקציות כלכליות נגד ארה"ב

 

בסוף יוני 2004 קיבלה מועצת העם הסורית החלטה הקוראת לממשלת סוריה לאסור את פעילותן של חברות הנפט האמריקאיות בסוריה, כתגובה לסנקציות שהטילה ארה"ב על סוריה חודש קודם לכן.

נצ'אל מעלוף, חבר המרכז הכלכלי הסורי, כתב מאמר שצוטט בעיתון האינטרנט הסורי העצמאיChampress  המבקר את ההחלטה הזו ולועג לה[1].  

 

"יש בסוריה... מי שפועל להציג את מוסדותינו קבל עם ועולם כאילו הם פועלים מתוך בלבול ואינם מסוגלים להבין את האינטרסים שלהם ולפעול להשגתם. למרבה הצער אנו מגלים כי אנו עוברים היום ממדיניות קוצר הראייה אל העיוורון המוחלט. עצוב גם שרבים מבעלי ההשפעה על ההחלטות הגורליות חושבים שיש פתרון אחר מאשר השגת הבנה הדדית עם ארה"ב. איננו יכולים להתנהג בהתאם למה שאנחנו אוהבים או שונאים, אלא [עלינו] לשמור על האינטרסים שלנו ולהדוף את הסכנות המאיימות עלינו הרחק מאתנו, גם אם אנו שונאים את מה שאנו עושים...

 

מה רוצה מועצת העם להראות? שהעם הסורי לא אוהב את ארה"ב? אם כך, קיראו לעם הזה לצאת לרחובות, לשרוף את דגלי ארה"ב, להתנפל על השגרירות [האמריקאית] בדמשק ולקיים שביתות שבת והפגנות. אין זה הגיוני כלל וכלל להעביר חוק המבטא מדיניות ממשלתית שלא יביא לדבר זולת נזק לאינטרסים של העם בשם העם. העם הסורי בחר את נציגיו מתוך המחשבה שהם מסוגלים להגן על האינטרסים שלו ולהשתתף בניהול ענייני המדינה בצורה שתועיל למולדת ולאזרחים, בעוד שמה שמועצת העם עושה היום הוא לגרום נזק לאינטרסים של העם ולדחוף אותו לדרך אפלה שסופה ידוע לכל.

 

אפשר לומר כי זהו רצון העם וכי הוא צריך לצאת לפועל ולהתגשם באמצעות חוק בו נעניש את ארה"ב על מעשיה, אך העם רוצה גם מכוניות: מדוע לא מעבירים חוק שיבטיח כי הממשלה תעניק מכונית לכל אזרח? אם חוק כזה, שמבטא רצון עממי, אכן יעבור, האם ניתן יהיה ליישם אותו? לא הצלחנו להוריד את המְכָסים הדמיוניים על ייבוא מכוניות ולו באחוז אחד במשך עשרות שנים, בהתאם לרצון העם.

 

מה יהיה בחוק [האוסר פעילותן של חברות הנפט האחריקאיות בסוריה]? חרם על סחורות אמריקאיות אשר ארה"ב [כבר] החליטה לא לייצא אלינו. האם נמנע [מארה"ב] את השקעותינו העצומות שם ונפסיק את הזרמת הטכנולוגיה המודרנית שלנו אליה? האם נמנע מאזרחיה מלהגר לסוריה? האם נקפיא את השקעותיה בבנקים שלנו הפרוסים ברחבי העולם ונלחץ על בעלות בריתנו כדי להגביר את החנק על [ארה"ב]? האם נאשים אותה בהלבנת כספים ונכניס את הבנקים שלה לרשימה השחורה? האם נפסיק לשתף אתה פעולה, נשבש את הסכמי המסחר אִתה ונפגע בסחר החוץ שלה?...

 

אם אתם רוצים לרמוז על סנקציה נגד ארה"ב, עליכם קודם כל להיות מסוגלים לכך. היום עלינו לחזק את שורותינו כדי להגן על עצמנו מפני הסכנות הממשיות המאיימות עלינו. אין אנו בעמדה המאפשרת לנו לתקוף. אנו מבקשים מאלו אשר התמחו ב[יצירת] "רוב מהומה על לא מאומה" שלא ישווקו את שירותיהם הנעלים לחוץ לארץ, שכן מעשים אלה רק יגרמו לצחוק, ומצבנו אינו מאפשר הלצות".   

 



[1]  אתר האינטרנט שאמפרס    (29.6.2004) 

במהלך סוף השבוע של ה-2/3.7.2004 הותקף האתר ע"י פיראטים ותוכן הארכיון שלו נמחק.