המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תגובות בעיתוני לבנון על מהומות הדמים בבירות
4/6/2004

 

תגובות בעיתוני לבנון למהומות הדמים בבירות

 

בבוקר ה-28.5.2004 החלו בבירות ובאזורים אחרים בלבנון הפגנות על רקע המצב הכלכלי, בעיקר עקב עליית מחירי הדלק. כאשר הגיעו חיילי צבא לבנון לפזר את ההפגנה בפרוור הדרומי של בירות, הנמצא בשליטה שיעית, החלו המפגינים לידות עליהם אבנים, והחיילים פתחו לעברם באש. בסופו של דבר נהרגו במהלך המהומות חמישה אנשים ועשרות נפצעו מאש החיילים. עיתוני לבנון הקדישו למחרת את מאמרי המערכת שלהם להפגנות הדמים, ודיברו על זלזול באיגודים המקצועיים ועל ניצולם לטובת מטרות פוליטיות.

 

ג'בראן תויני, העורך הראשי של היומון הנוצרי  אל-נהאר, כתב[1]: "השינוי [בממשלה] הכרחי, אך הדרישה העממית צריכה להיות בדרכי שלום ולא להביא למצב של אנרכיה, מלחמות אחים, או שנאה בין העם לבין הצבא, שמחזירה אותנו ל-1975 [השנה בה פרצה מלחמת האזרחים בלבנון]. אין סיבה שהצבא יתנהג כמו צבא כיבוש בעוד שהוא למעשה הכלי העיקרי להחזרת ריבונות העם ושמירתה... אסור להשתמש בכעס של העם, הדורש פת לחם, כדי להביא להפלת הממשלה הזו ולהביא ראש ממשלה אשר יבצע שינוי בחוקה... אסור להניע את הרחוב ולשחק ברגשות התושבים כדי ליצור מצב של התנגשות ואנרכיה, שעלולות להביא להטלת מציאות צבאית שתביא מצדה להכרזת מצב חירום".

 

היומון הלבנוני בשפה האנגלית Daily Star כתב[2]: "[ומה יהיה] אם המניע האנטי-חרירי [ראש הממשלה] יצליח וחרירי יתפטר? דבר לא ישתנה ברמה הבסיסית הנדרשת כדי להציב את המדינה בדרך כלכלית-חברתית יציבה יותר. דבר לא ייעשה נגד השחיתות והבזבוז שמאפיינים את המדינה הלבנונית ואת הקשרים הבלתי אתיים בין פוליטיקאים לבין אנשים בודדים במגזר הפרטי; תופעה מאיימת שראשי השלטון התעלמו ממנה בחמש או שש השנים האחרונות, יחד עם המניפולציה הפוליטית הסורית".  

 

היומון אל-ספיר, המקורב לחוגים פרו סוריים, כתב[3]: "יש בלבנון מוגלה חברתית ברורה, וטועה מי שאינו מכיר בכך... עיתוני האתמול כתבו כי 'יום חמישי הזה לא יהיה כמו יום חמישי שעבר'. היה רוע באוויר... האלימות של כוחות הביטחון היתה לא ברורה ולא מוצדקת. בפעם הראשונה מזה שנים רבות נפלו חללים מ'אש ידידותית' בקרב בעל רקע חברתי-איגודי. הקמת ועדת חקירה היא יותר מהכרחית".

 

היומון אל-מסתקבל, הנמצא בבעלותו של ראש הממשלה אל-חרירי, כתב[4]: "התסריט הזה [תוכנן] בקרב קבוצה [מסוימת] בשלטון במשך זמן רב במטרה להשיג תוצאות פוליטיות מסוימות במסגרת הפגיעה בראש הממשלה אל-חרירי... ה'מזימה' הזו היא במסגרת הקמפיין הארוך שלא הסתיים מעולם, ושמטרתו להפיל על אל-חרירי את האחריות למצב, מבלי לאפשר לו טיפול מוצלח... מעשי ה'אלימות' והזעם היו כולם בתוך הפרוור הדרומי של בירות, עובדה שעוררה סימני שאלה בקשר ל'אחריות השיעית' על מה שקרה".

 

בתגובה האשים מזכ"ל החזבאללה, חסן נצר אללה, "קבוצות אשר נוהלו ע"י אנשים הקשורים לשגרירות האמריקאית בבירות, אשר הפיצו את הבעיות ואת המתיחות ואת העימותים למספר שכונות בבירות"[5].



[1]  אל-נהאר (לבנון), 28.5.2004

 (לבנון), 28.5.2004. DAILY STAR [2

[3] אל-ספיר (לבנון), 28.5.04.

[4]  אל-מסתקבל (לבנון), 28.5.04.

[5] אל-חיאת (לונדון), 30.5.04.