המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ערפאת: איש לא יוכל לוותר על הזכות לשיבת הפליטים
19/5/2004

 

ערפאת: "לאיש בעולם אין הזכות לוותר על זכות שיבת הפליטים למולדתם"

 

יאסר ערפאת, יו"ר הרשות הפלסטינית, נשא נאום ביום 15.5.04 לעם הפלסטיני לציון 56 שנים לנכבה (האסון הפלסטיני ב-1948) ששודר בטלוויזיה הפלסטינית. להלן תרגום קטעים מנאומו[1]:

 

"העם הפלסטיני, עם הגיבורים, מוכיח כי פלסטין אינה ארץ ללא עם אלא עם שכל העולם מדבר אודות אומץ ליבו, מסירותו, כושר עמידתו וגבורת בניו ובנותיו מול כוח צבאי ישראלי כובש ותוקפן, המנסה לשווא לעצור את גלגלי ההיסטוריה, קרי – את תנועתו של העם הפלסטיני נגד העוול ההיסטורי... אין מקום לכיבוש ולהתנחלויות בארצנו גם לא לגדר הגזענית שלהם. אין ספק, הדבר זמני, בזכות עמידתכם האיתנה ואמונתכם.

 

זכות שיבת הפליטים למולדתם פלסטין הינה זכות מקודשת המוגנת ע"י החלטות האו"ם. זרועות הגיבורים הפלסטיניים, שעמידתם איתנה, ילחמו למען זכות זו, נגד הכיבוש וההתנחלויות הישראליות  ולא רק נגד הסרטן הישראלי הזה.... אנו נלחם באמצעות הזרועות הפלסטיניות נגד התוקפנות ונגד הגדר הגזענית של הסיפוח וההתפשטות הגזענית, כהגנה על המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים.

 

לאיש בעולם הזה אין הזכות לוותר על זכות הפליטים לשיבה למולדתם וממשלת ישראל לא תוכל לעולם לפטור עצמה מאחריות מוסרית, מדינית ובינ"ל לטרגדיה שפקדה את הפליטים הפלסטינים. בעיית הפליטים היא בעיה של עם וארץ, בעיה של מולדת ושל גורל לאומי. לא יהיה ויתור ולא תהיה פשרה. כמו כן לא יהיה יישוב הפליטים [במדינות ערב]. יתר על כן, לכל פליט פלסטיני יש זכות מקודשת לשוב למולדתו פלסטין עפ"י החלטות האו"ם ובראשן החלטה 194 הנוגעת לשיבת הפליטים.

 

אנו מדגישים את מחויבותנו האיתנה לכונן שלום צודק, כולל ובר קיימא - שלום האמיצים - בארץ הקדושה הזאת ובאזור כולו בהתאם להחלטות האו"ם ולמען האינטרס של שני העמים - הפלסטיני והישראלי – [לחיים] בשכנות טובה, כבוד הדדי ולמען עתיד משגשג לילדינו ולילדיהם. אני אומר לעם הישראלי ולכוחות השלום שבו כי ידנו מושטת אליהם לכונן שלום של אמיצים בארץ הזאת.

 

מלב הכבשן הבוער בפלסטין בעימות מול הרשע, התוקפנות, הכיבוש, ההתנחלויות והשחצנות הישראלית מברך אני אתכם הו אהובי, הו בני פלסטין במולדת, בפזורה, בגלות ובפליטות הכפויה.

 אני אומר לכם: פלסטין היא מולדתכם במוקדם או במאוחר...

 

מלחמת ההשמדה הכוללת, ההרס, ההרג והגירוש שכוחות הכיבוש הישראלים מנהלים מרפיחגראד, עד ג'נינגראד ומה שביניהן ובמיוחד בשכונת אל-זיתון והשכונות האחרות בעזה... כל אלה לא יניאו את עמנו מלהמשיך [לגלות] כושר עמידה ומסירות מול היהירות הצבאית של ישראל... 

 

בשם אללה הרחמן והרחום. 'הכינו כוח וחיל ככל שתוכלו, כדי להפחיד באמצעותם את אויב האל ואויבכם ואחרים זולתם שאינכם מכירים אבל אללה מכיר אותם' " [קוראן: 8;60]

 

 



[1] אל-איאם (רש"פ), 16.5.2004

תגיות