המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיראק: שבחי שר האוצר הראשון – היהודי ששון יחזקאל
6/5/2004

 מאמר בעיראק בשבח  שר האוצר העיראקי הראשון – היהודי ששון יחזקאל

 

במאמר בעיתון העיראקי אל-זמאן מעלה בעל הטור, זוהייר עבד אל-רחמן, על נס את תרומתו של ששון יחזקאל, שר האוצר העיראקי הראשון, למיליוני עיראקים בדורות שאחריו. להלן תרגום המאמר:[1]

 

"אנשים שחפרו בצפורניהם את מקומם בהיסטוריה הם אלה ששמם נחקק בזיכרון יותר מכל. הם גדולים יותר  מכל אלה שניסו למחוק את זכרם...ששון יחזקאל היה שר האוצר הראשון בממשלה העיראקית הראשונה, שהוקמה ב – 1920 בראשות עבד אל-רחמן אל-נקיב. נכלל בה טאלב אל-נקיב שר הפנים, שהיה כידוע אחד השרים החזקים, שנהנו מיוקרה רבה והיה מהמתחרים במלך פיצל הראשון על המלוכה... 

 

בראשית עצמאותה של עיראק ניהל משרדו [של ששון יחזקאל] מו"מ מתיש עם ממשלת בריטניה על רכישת נפט ועל מחירו. נציג עיראק במו"מ זה היה ששון יחזקאל [שר האוצר]. המו"מ התמשך מעבר לגבול הסבלנות של משרד (הפנים) העיראקי. לפיכך, התערב המשרד  של אל-נקיב  באופן ישיר ללחוץ על שר האוצר להסכים להצעות של הצד הבריטי, ואילו ששון יחזקאל עמד על דעתו בנחישות. טאלב אל-נקיב היה מאלה שהצטרפו לצד שלחץ על שר האוצר לסיים את המו"מ שהתמשך מעבר למתוכנן, אלא שששון יחזקאל לא ייחס חשיבות [להתערבותו של אלנקיב]  שהסתיר מכל אנשי משרדו שהצד הבריטי התעקש לשלם תמורת הנפט העיראקי בניירות ערך, בעוד הצד העיראקי בראשות ששון יחזקאל היה נחוש [בדרישתו] שהתשלום יהיה בזהב. כך הסתיים המו"מ לטובת עיראק.

 

לאחר מכן, החלו שרי הממשלה לשאול את ששון יחזקאל על ההבדלים בין נייר ערך לבין זהב, שהרי ערכם הממוצע אחד הוא. ששון יחזקאל השיב להם: נייר ערך נתון לשינוי בשוקי המטבע ואילו הזהב מחירו קבוע. הוא שאל אותם האם אתם מתכוונים להנפיק מטבע עיראקי? השיבו בחיוב. אמר: מאין יהיה לכם זהב שיהווה כיסוי למטבע העיראקי? ואם לא תשיגו אותו מהכנסות הנפט איזו סחורה יקרה יש לכם, שיש לה ביקוש בשוק העולמי כמו הנפט, שתהיה אלטרנטיבית לנפט לצורך השגת זהב שיהווה כיסוי למטבע העיראקי?  שרי הממשלה השתכנעו שעמדתם מוטעית ואילו עמדת ששון יחזקאל נכונה.

 

 העובדות האובייקטיביות [והערכה המבוססת על]  יושר וצדק מצביעות על כך שששון יחזקאל כלל לא היה מפלצת יהודית אלא מציאות עיראקית יציבה. מיליוני עיראקים בתקופתו ובדורות שאחריו אכלו את לחמם הודות למאבקו של ששון יחזקאל ולעובדת היותו עיראקי."              


[1] אל-זמאן (עיראק), 29.4.2004

תגיות