המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תוכנית מציאוּת (Reality T.V) מסעירה את בחרין
9/3/2004
 

תוכנית מציאוּת(Reality T.V)  טלוויזיונית מסעירה את בחרין

 

במסגרת חדירת הז'אנר של "תוכניות המציאות" לערוצי טלוויזיה, החל גם הערוץ הסעודי MBC לשדר תוכנית טלוויזיה המכונה "הנשיא", גרסה ערבית לתוכנית "האח הגדול" ששודרה ב-24 מדינות מערביות וזכתה לאחוזי צפייה גבוהים. בתוכנית תעדו עשרות מצלמות את מעשיהם של 12 משתתפים מארצות ערב השונות החיים בדירה אחת. התוכנית צולמה באיי אמואג' שבבחרין בעיקר בשל הסיוע שהעניקה בחרין לשידורי התוכנית וכן בשל מיקומם של האיים בתחומה.[1]

 

עם תחילת שידוריה עוררה התוכנית דיון ציבורי סוער בבחרין. החוגים השמרנים ארגנו הפגנות רבות משתתפים בדרישה  להפסיק את השידורים לאלתר בשל פגיעתם בערכי דת האסלאם. לעומת זאת חוגים ליבראלים ואנשי עסקים בחריניים תמכו בשידורי התוכנית בשל תרומתם לכלכלת בחרין.

 

המתנגדים: התוכנית – מכשיר השתלטות של המערב

למרות טענת הערוץ, כי נערכו מספר שינויים בגרסה הערבית של התוכנית כדי להתאימה לקהל היעד הערבי, גרסו מתנגדי התוכנית כי היא מנוגדת לערכי האסלאם. הם הצביעו על העירוב בין המינים, על העובדה שהמשתתפות אינן עוטות רעלה לראשיהן, ועל ההתנהגות הבלתי הולמת של חלק מן המשתתפים כמו הנשיקה על הלחי שנתן חכים המשתתף הסעודי לכות'ר המשתתפת התוניסאית.

 

בגילוי דעת שפרסמה המפלגה האסלאמית "אל-מנבר" נכתב: "תוכנית זו אינה אלא חוליה נוספת בשרשרת ארוכה של תוכניות תקשורתיות ותיירותיות המנוגדות לדת, לערכים ולמוסר של חברה זו. [תוכנית זו] פוגעת ללא הפסק ברגשות המוסלמים במדינה נכבדה זו... עשרות או מאות משרות נחותות בתחום התיירות והמלונאות לעולם לא יצדיקו פתיחות להשקעות מפוקפקות המזיקות לבני המולדת הזו יותר מאשר הן מועילות להם."[2] דברים דומים אמרה גם שעלא שכיב, ראש אגודת נשים המכונה "אגודת העתיד", ליומון הלונדוני בשפה הערבית "אל-שרק אל-אוסט": "אנו לא יכולות להסכים לכך שיעשה ויתור על המסורות ועל דברים המתחייבים מהדת כדי לזכות בהשקעות." [3]

 

בעקבות מחאות אלו הודיע דובר מטעם התוכנית על הקמת ועדה שרעית מייעצת לתוכנית בראשותו של הקאצ'י השיח' מוחסן אל-עצפור, שופט בית המשפט השרעי העליון לערעורים במחוז אל-ג'עפריה בבחרין כדי שתעקוב אחר המתרחש בתוכנית.[4] מספר ימים לאחר מינויו הודיע עצפור כי הוא פורש מן הועדה שכן לדבריו "לא ניתן לקיים פיקוח שרעי על תוכנית לפני שמעיינים בתוכנה."

 

למרות פרישתו מן הועדה, מתח עצפור ביקורת על מתנגדי התוכנית ואמר: "התערבבות [בין המינים] בבחרין אינה מצטמצמת רק לתוכנית 'האח הגדול' אלא היא בכל מקום: בבתי הספר הפרטיים ובאוניברסיטאות... יש בספריות האסלאמיות שלנו, בערים ובכפרים ספרי דת רבים ובהם פתוות [חוות דעת הלכתיות] שטניות אשר מתירות זנות, אוננות, צפייה בסרטים פורנוגרפיים, הפריה מלאכותית של אישה מאדם שאינו בעלה, התייחדות של אישה עם גבר זר לצורך עבודה מפלגתית ועוד דברים חמורים פי אלף מהתוכנית "האח הגדול"... מצער אותי לומר שחלק מאלו שמפיצים את הפתוות השטניות האלו הם מבין המתנגדים לתוכנית 'האח הגדול'."[5] 

 

היו שראו בתוכנית גם חלק ממלחמה שקטה שמנהל המערב כדי להשחית את הנוער הערבי. בעלת הטור סמירה רגב כתבה ביומון הבחריני "אח'באר אל-ח'ליג' ": "טעות היא לחשוב שהתוכנית 'האח

הגדול' היא רק תוכנית טלוויזיה שניתן להתמודד עמה [רק] על ידי הבעת התנגדות לשידוריה או לצילומיה בבחרין... זו מלחמה תקשורתית [שלמה] המופנית ומתוכננת לעבר הנוער שהוא המטרה באסטרטגית מלחמה זו. לכן [יופנו] כלפי הנוער גירויים ופיתויים שיתכן והוא לא יוכל לקלוט אותם, לסרב להם או להימנע מלשקוע בהם... הפתרונות [לכך] בידינו והם מתחילים בתוך בתינו. חנכו את בניכם ובנותיכן לשיח חופשי והגיוני רחוק מגיבוב הדברים המסורתי בתוך מוחם. תנו להם לינוק מושגים של לאומיות, נאמנות ושייכות לארץ ולמולדת הגדולה הזו, תנו להם לינוק את מושגיה של התרבות הערבית שצמחה וגדלה בצל האסלאם והאירו להם את המחשבה הנכונה של האסלאם ולא את זו הקפדנית והקיצונית. ילדיכם בביתכם הם הנשק באמצעותו תלחמו בכל ההתקפות הטטריות והצלבניות הבאות."[6]

 

דברים ברוח דומה כתבה באותו יומון בעלת הטור פוזיה רשיד: " הרי זה גלוי לחלוטין ואינו סוד... שהכוונה האמריקאית היא להשתלט על המזרח התיכון... התוכניות להתחיל בכיבוש [המזרח התיכון] - בין אם באופן ישיר באמצעות כיבוש צבאי כפי שקרה בעיראק, ובין באופן עקיף באמצעות כיבוש מוחותיהם ונפשותיהם של האנשים - ימומשו במסגרת תוכנית אמריקאית תרבותית, תקשורתית ופוליטית שנועדה לשנות את [פני] המזרח התיכון באמתלה של דמוקרטיזציה ושחרור. הדבר יעשה במסגרת מלחמה קרה [שנועדה] לפלוש למוחות [של הערבים], ובמיוחד למוחותיהם של הצעירים הבוגרים שעל פי הסטטיסטיקות האחרונות, מהווים שבעים אחוז מהמולדת הערבית...

 

לאחר כיבוש עיראק החל העניין ללבוש צורה של מלחמה קרה המתבססת על ערוצי לווין אמריקאים, תחנות רדיו וכתבי עת מתורגמים וגוררת חלק מתחנות הלווין הערביות ליטול חלק בהפצת האידיאולוגיה וההסברה של חלקים מהתוכנית ההסברתית והתרבותית האמריקאיות. עקב כך משקיפים עלינו ערוצי לווין [ובהם תוכניות] כמו 'עלא אל-הוא סוא'[7], 'סתאר אקדמי[8]', [הערוץ] 'אל-חרה' , תחנות רדיו רבות ובראשן [תחנת הרדיו האמריקאית] 'סוא' וכן התוכנית 'האח הגדול'...

 

כשאמריקה פולשת לבתינו, עינינו ואוזנינו בצורה כה אינטנסיבית, היא פונה בעיקר לנוער הערבי אשר מהווה אחוז גדול בכל מדינות ערב. המטרה 'המוצהרת' של הפניה [אל הנוער]... היא להפיץ 'רעיונות חדשים' ולקחת חלק ב'הבנה הדדית ובסבלנות'. אם השינויים האלו לא יתרחשו באמצעות החדירה התקשורתית והתרבותית [האמריקאית] הרי שהם יתבצעו בכוח, וזאת כדי לשמור על האינטרסים האמריקאיים, כפי שהצהיר לאחרונה אחד מבכירי הבית הלבן.

 

כדי לערוך את השינויים האידיאולוגיים, הנפשיים והרוחניים, כלומר לפלוש אל תוך האדם ולכבוש את מוחו, ערוכים כבר 'המרינס הערבי התרבותי' לפעולה בצורה של גדודים של  מפקחים ואינטלקטואלים ערבים הפועלים היום כ'קו הגנה' אינטלקטואלי, תרבותי ופוליטי במלחמות האמריקאיות השונות באזור... [במלחמות אלו] ה'מתכונת האמריקאית' משווקת ומיופה כדי להסוות את פלישתה וכיבושה, כדי [לגרום לאנשים] להסכים לה וכדי להעסיק את מוחותיהם של הצעירים והמבוגרים בעניינים תפלים ורחוקים מן הסוגיות המהותיות המסוכנות בזירה הערבית ובראשן ההתנגדות לכיבושים האמריקאי והישראלי באזור..."[9]

 

התומכים: התוכנית מועילה לכלכלת בחרין ולתדמיתה

אנשי עסקים וחוגים ליבראליים עמדו על תרומתה של התוכנית לכלכלת בחרין וקראו שלא להיענות לדרישות השמרנים להפסיק את שידורי התוכנית מאחר והדבר ישפיע לרעה על היזמות בבחרין.

 

ראש "אגודת אנשי העסקים" הבחרינית, ח'אלד עבד אל-רחמן, אמר כי האגודה מודה מקרב לב

למנהלי התוכנית על כך שבחרו בבחרין כמרכז להשקעתם ומברכת את ממשלת בחרין על שהעניקה לחברת התקשורת הקלות גדולות ואפשרה בכך מקומות עבודה חדשים לאזרחים בבחרין.[10]

 

חבר הפרלמנט הבחריני אחמד אבראהים בהזאד, ראש הועדה לענייני חוץ, ההגנה וביטחון לאומי, התייחס לדרישה להפסיק את שידורי התוכנית באומרו: "ביטול החוזה בין הגורמים האחראים לבין יזמי התוכנית יזיק לממלכה באופן כללי. [הנזק] יהיה לא רק מבחינה כלכלית, הוא גם ישפיע לרעה על אמינותה של הממלכה ביחס לחוזים, הסכמים ואמנות. כמו כן, הדבר ישפיע לרעה על המשקיע - בין אם הוא מקומי או זר, יסייע לבריחת כספים מחוץ לממלכה, יסלק את המשקיעים הנמצאים כיום [בבחרין] ויקשה על הניסיונות לקלוט בעלי ההון מחוץ לבחרין."[11]

 

בעל הטור עבד אל-מנעם אבראהים כתב ביומון הבחריני "אח'באר אל-ח'ליג'": "זוהי זכותם של האנשים לערוך הפגנות ותהלוכות אבל אין זה מבורך שהם יפריזו בכך וימנעו את ההשקעות, יביכו את המשקיעים, ויעכבו פרוייקטים לכלכלה ופיתוח של המדינה. היכן קולו של ההגיון? רבים מעלים את השאלה [מה היה קורה] לו תוכנית 'האח הגדול' היתה בוחרת את דובאי במקום בחרין [כאתר הצילומים], האם במקרה כזה היו אנשים מונעים מבניהם מלצפות בערוצי הלווין או שהם היו מתמרמרים על כך שדובאי הצליחה לקלוט את התוכנית על אדמתה, בעוד אנו לא פועלים לארח אותה בעצמנו ולגרוף רווחים באמצעותה? "[12]

 

עלי סיאר, בעל טור ביומון "אח'באר אל-ח'ליג'" פרסם בטורו מאמר שנשלח אליו בשם העט "עלי 2" בתגובה להתנגדותו לתוכנית 'האח הגדול'. במכתב נאמר: "אחד מיתרונותיה של התוכנית האח הגדול שהיא סיפקה מקומות עבודה לאזרחים בחריניים רבים ואף אחד, לדעתי, לא מגנה זאת, במיוחד [נוכח העובדה] שישנם אזרחים רבים אשר מחפשים מקור פרנסה להם ולמשפחתם. יתרון נוסף לתוכנית שהיא פתחה את עיננו למתכונת חדשה של תוכניות טלוויזיה מרתקות שלא היתה קיימת בתקשורת שלנו. יתרון אחר הוא שהיא דורשת ממשתתפיה כישורים גבוהים כמו ידע כללי רחב וכן התייחסות לאחר בצורה מנומסת, בדרך ארץ ובשיתוף פעולה. זאת במיוחד לאור צפייתה של בחרין ליום בו הדורות הבאים שלה יהיו כשירים לחיות ב[התאם] לעידן שלהם, ולא יסתגרו בתוך עצמם בשל לחציהן של המורשות השליליות שגורמות למבוכה, היסוס ופחד מן האחר.

אלו הן, בקצרה, יתרונותיה של [התוכנית] 'האח הגדול'. באשר לחסרונותיה, הרי שהם מעטים וניתן להיפטר מהם בקלות במידה והמפקחים [של התוכנית] ייטיבו להפנות את התוכנית האח הגדול אל הדרך הנכונה. "[13]

 

ההחלטה על הפסקת התוכנית

בעקבות הסערה בבחרין סביב התוכנית, החליטה הנהלת ערוץ MBC להפסיק את שידורי התוכנית. בגילוי דעת רשמי מטעם הערוץ נכתב: "ההחלטה באה בעקבות בקשה מטעם משרד התקשורת הבחריני, שהיא המדינה המארחת של התוכנית. [ההחלטה התקבלה] מתוך רצון לשמור על האחדות החברתית [של בחרין] ומתוך דאגה פן יהווה [ערוץ] MBC סיבה למחלוקות [בבחרין]..."[14]

 

התגובות להחלטה זו היו מנוגדות. עאדל אל-מעאודה, הסגן השני של יו"ר הפרלמנט הבחריני, הביע שמחה על הפסקת התוכנית "שהפכה את האדם לסחורה זולה שנקנית ונמכרת בעבור 100,000$" לדבריו, החלטת הנהלת הערוץ להעביר את צילומי התוכנית מבחרין היא החלטה "תרבותית ונכונה" וכי "MBC עשתה דבר נכון, שיש להודות עליו ולהעריכו."[15] לעומתו, תיאר ח'אלד אל-מאיד, ראש "אגודת אנשי העסקים הבחרינית", את ההחלטה כהחלטה "מצערת" הוא הביע תקווה ש"אלו אשר גרמו לתחנה לעזוב את בחרין וללכת לצלם במקום אחר יעריכו את הנזק, אובדן הכספים ואובדן מקומות העבודה שנגרמו כתוצאה מכך." וכי "על כל הקבוצות בחברה [הבחרינית] להבין את ההשלכות של הקיצונות, ההגזמות וההיסטריה ביחס לסוגיות מסוימות."[16] 

 



[1] אל-אתחאד (מאע"מ), 21.2.2004. אחבאר אל-ח'ליג' (בחרין), 29.2.2004.

[2] אח'באר אל-ח'ליג' (בחרין), 29.2.2004.

[3] אל-שרק אל-אוסט (לונדון, 28.2.2004.

[4]  אח'באר אל-ח'ליג (בחרין), 24.2.2004. 

[5]  אח'באר אל-ח'ליג (בחרין), 28.2.2004.  בראיון ליומון הלונדוני בשפה הערבית "אל-שרק אל-אוסט" אמר עצפור "אינני מתנגד מלכתחילה לתוכנית אבל יש חובה ללכת בדרך הדת והמסורות, כך למשל אין מנוס מכך שהנשים המשתתפות [בתוכנית] יעטו רעלה [חג'אב] וכן יש לוודא כי שהתוכנית אינה רק חיקוי של תוכנית מערבית. ראה: אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.2004. 

[6] אח'באר אל-ח'ליג' (בחרין), 1.3.2004.

[7] תוכנית מציאות לבנונית. 

[8] תוכנית מציאות לבנונית בערוץ LBC.

[9]  אח'באר אל-ח'ליג (בחרין), 1.3.2004.  

[10]  אח'באר אל-ח'ליג (בחרין), 27.2.2004. 

[11] אח'באר אל-ח'ליג (בחרין), 28.2.2004. 

[12]  אח'באר אל-ח'ליג' (בחרין), 1.3.2004. 

[13] אח'באר אל-ח'ליג (בחרין), 29.2.2004. 

[14]  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.3.2004.

[15] אח'באר אל-ח'ליג' (בחרין), 2.3.2004. 

[16] אח'באר אל-ח'ליג' (בחרין), 2.3.2004.