המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
'חינוך מחדש' של קיצונים סעודים במסגרת המלחמה בטרור
2/12/2005

 

'חינוך מחדש' של קיצונים סעודים במסגרת מלחמתה של סעודיה בטרור

 

במסגרת פעילותו נגד הטרור בסעודיה, מנסה השלטון הסעודי להילחם בתופעת הקיצוניות והתכפיר [האשמה בכפירה] של השלטון הסעודי ושל אנשי הדת שלו על ידי גורמים איסלאמיסטיים.

אחת השיטות למיגור הקיצוניות, היא הניסיון ל'חנך מחדש' בעלי דעות קיצוניות. במסגרת ניסיון זה, מופעלים בסעודיה שני פרויקטים גדולים: תוכנית הייעוץ לעצורים ביטחוניים סעודים, בתמיכתו של משרד הפנים הסעודי, וקמפיין 'אל-סכינה' לדיאלוג באינטרנט עם אנשים המחזיקים בדעות קיצוניות בתמיכתו של משרד ההקדשים הסעודי. 

 

דו"ח זה יסקור את שני הפרויקטים הללו ואת תרומתם למלחמתם של הסעודים בדעות הקיצוניות המעודדות את פעולות הטרור נגד סעודיה.

 

1. תוכנית הייעוץ לעצורים הביטחוניים הסעודים

מזה כשנתיים מפעיל משרד הפנים הסעודי תוכנית יעוץ לעצורים ביטחוניים בבתי הכלא הסעודים במטרה להחזירם בתשובה מתפיסותיהם הקיצוניות. עד לפני חצי שנה נשמר דבר הפרויקט בחשאיות כדי "שהיא תישא פרי הרחק מסערה תקשורתית."[1]

 

לדברי ראש ועדת הייעוץ, ד"ר סעוד בן צאלח אל-מציביח, ועדת הייעוץ "כוללת יותר מ-100 עלמאא ופקהאא וכ-30 פסיכיאטרים ופסיכולוגים המתחלקים למחוזות השונים בממלכה". לצד שיחות הייעוץ עם האסירים עורכת הועדה גם שיעורי דת כאשר "בכל כיתה יש בין 20 ל-25 תלמידים הלומדים על מושגים כמו 'אל-ולאא ואל-בראא'[2] התכפיר [האשמת מוסלמי בכפירה] ועל סוגיות [אחרות] המעסיקות אותם." אל-מסיביח סיפר בתחילה כי  "אחוז גדול [מהעצורים] סירב להיפגש עם הפקהאא [ועם הזמן] הם החלו מיוזמתם לבקש להיפגש [עם חברי הועדה]..." ואילו כיום "הועדות זוכות להיענות גבוהה בקרב העצורים."[3]

 

על סמך חוות הדעת של היועצים המשתתפים בתוכנית, שוחררו במהלך חצי השנה האחרונה יותר מ-400 עצורים ביטחוניים שמשרד הפנים הסעודי השתכנע כי חזרו בהם מתפיסותיהם הקיצוניות, אך לא היו ביניהם מתכננים של פעולות טרור הנתונים לחקירות, או למשפט. שר הפנים הסעודי, האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז, הסביר כי "העומדים בראש התוכנית הבחינו בהשפעה החיובית של התוכנית על מגמות העצורים וכי יש הוכחות לכך שהם מכירים בטעותם והם רוצים לחזור למוטב".[4]  

 

חברים בועדת הייעוץ על ההידברות עם העצורים:

על עבודתן של ועדות הייעוץ ועל התפיסות שמצאו בקרב העצורים ניתן ללמוד מהתבטאויות חברי הועדות לאמצעי התקשורת. השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, חבר מועצת השורא והיועץ המשפטי של משרד המשפטים הסעודי, החבר בועדות הייעוץ ואשר ידוע כמי שמותח ביקורת על האסלאמיסטיים בתקשורת הסעודית, סיפר בראיון ליומון הסעודי "אל-מדינה" על ניסיונו בועדות הייעוץ:

 

"הייעוץ התבצע לאחר שהועדה התכנסה ודנה עם העצורים, ובמיוחד עם אלו שהתגלו אצלם ניצנים של מוכנות לקבל את הייעוץ ואת הדיון והדיאלוג השקט בנוגע לתפיסותיהם. כאשר [האסירים] סברו כי [תפיסה קיצונית מסוימת] היא אמת והיא מהווה חלק מן הדת - ניתן [להם על ידי היועצים] מענה המבוסס על טקסטים מן הקוראן, מן הסונה ומדברי מלומדים דתיים כדי לשכנעם [מדעותיהם הטועות]. אם השתכנעו, הועדה כתבה את המלצתה בדו"ח חוות דעת מפורט. אחר כך בכירים במשרד הפנים לומדים את דוחות והמלצות [הועדה] ומקבלים את ההחלטה הנכונה באותו עניין." 

 

אל-עביכאן ציין כי תפיסותיהם של העצורים שהשתתפו בתהליך הייעוץ נבעו מ"הבנה מוטעית של [משמעות] הג'יהאד [ומשמעות] החדית' [האומר] 'הוציאו את הפוליתיאיסטיים מחצי האי ערב'. כמו כן, יש [להם] הבנה מוטעית בנוגע למשמעות הסיוע למי שאינם מוסלמים, בנוגע למשמעות מושג התכפיר, ולשיפוט על פי חוקים מעשי ידי אדם [ולא ע"י אללה] ועוד... [תפיסות מוטעות אלה] הגיעו אליהם באמצעות ספרים, קלטות, פרסומים ועלונים. בנוסף לכך [הן הופצו] על ידי אישים בולטים המאמינים ברעיון התכפיר ועל ידי אנשים המחזיקים במחשבות סוטות ותועות." עוד אמר: " מצאנו שמובן הג'יהאד אצלם מוטעה, שכן בעיניהם הוא רצח כל כופר וכל מי שמשתף פעולה עם הכופר הזה ללא סייגים או תנאים... "

 

לדבריו, לבתי הספר בסעודיה ולג'יהאד באפגניסטן היה תפקיד בעידוד הקיצוניות בקרב צעירים אלה: "אין ספק שהיו מורים בבתי הספר ובאוניברסיטאות שהזינו את המחשבה התועה הזו באמצעות חריגה מתוכנית הלימודים שנקבעה על ידי המדינה. הם ניצלו את ההזדמנות והפיצו בקרב הנוער את הרעלים שלהם בהעדר פיקוח... אין ספק שמי שהלכו לאפגניסטן הושפעו מבעלי המחשבות התועות שהיו שם. שכן, הם [הצליחו] לשכנע אותם בתפיסות אלה מכיוון שלצעירים הללו לא היתה החסינות [הנובעת מתוך ידע] שרעי ודתי."

 

כאשר נשאל האם הם הצליחו לתקן את התפיסות הללו באמצעות הייעוץ, השיב: "כן, תודה לאללה, אני תיקנתי את תפיסותיהם של רבים מהצעירים הללו והם שוחררו."  עוד הוסיף "האמת היא שהיו כמה שלא הכירו בנו, אולם הם היו מעטים, תודה לאל..." [5] 

 

ד"ר מחמד אל-נג'ימי, חבר נוסף בועדת הייעוץ, אמר ליומון הבינערבי  "אל-שרק אל-אוסט":

"יש [עצורים] שהניסיון לשכנע אותם להידבר ארך שלושה חודשים, במהלכם ניסינו למשוך אותם לדבר על תפיסותיהם ואמרנו להם, בתגובה, שהתפיסות הללו שלהם מוכרות כתפיסותיהם של הח'וארג'[6]... [כמו כן,] יש קבוצה אחרת [של עצורים עמם שוחחנו] שאינה נוקטת בתכפיר, אלא רוצה ללכת לג'יהאד באזורי לחימה מתוך האמונה שחובה עליהם לקיים את [מצוות] הג'יהאד מאחר שהיא  מצווה המוטלת על הפרט כמו התפילה, הצדקה והצום. התחלנו להסביר להם את מהות הג'יהאד ודיניו ו[לומר להם] שזו מצווה המוטלת על הכלל וכי יש תנאים וסייגים לקיומה. למעשה, לא היה קושי עם האנשים הללו מאחר והם חיפשו את האמת, בניגוד לאלה שאימצו את תפיסות התכפיר ביחס למדינה ולחברה ושתכננו לבצע פעולות טרור בתוך [סעודיה].[7]   

 

אסיר שחזר בו: הועדה גרמה לי להבין שתפיסותי היו שקר

בעקבות עבודת הועדה שוחררו מאות עצורים ביטחוניים שחזרו בהם מדעותיהם הקיצוניות. היומון הסעודי עכאט' שוחח עם ע.ע.א. אחד עצורים ששוחררו לאחר  "שתוקנה תפיסתו התועה הודות לפעילות ועדת הייעוץ." ע.ע.א. סיפר ליומון כי הוא הצטרף לחוליה שאנשיה "ניצלו את התלהבותו ואת ניסיונו [הדתי] המועט... עשו [לו] שטיפת מוח,... תיארו כל דבר המתנהל בעולם כמזימה שיש לנקום עליה וגרמו לנו לשנוא את העולם..."

 

על פגישותיו עם נציגי ועדת הייעוץ בכלא סיפר: "הדיונים היו כנים ואני סיפרתי להם כל מה שהיה במוחי. לאחר דיונים ארוכים השתכנעתי שהאידיאולוגיה שלי אינה אלא שקרים בלבד. הבנתי שכל מה שקורה בעיראק אינו מלחמה, שהרוב העצום של הקורבנות הם [אנשים] חפים מפשע ושיש גורמים אחרים המרוויחים מהאלימות הזו וממראות הדמים."[8]

 

עורך עיתון סעודי לשעבר על הדרך למיגור הקיצוניות

קינאן אל-ע'אמדי, עורכו לשעבר של היומון הסעודי "אל-וטן", פרסם מאמר בו שיבח את משרד הפנים על התוכנית וקרא להרחיב את תחום פעילותה. לדבריו, פעילות הועדה היא "מאמץ מיוחד שיש להודות עליו למשרד הפנים... אולם נותרו אלו, שמאמינים באידיאולוגיה הטרוריסטית, תומכים בה ומזדהים עמה, שלא נפלו לידיו של משרד הפנים ושהמשרד לא הגיע אליהם. מספרם של אלו, כפי שמעידים האירועים, הוא רב. [אנשים אלו] נפוצים ומתרבים מאחר שהמקורות המזינים אותם [עדיין] קיימים ויהיה זה קשה - אם לא בלתי אפשרי - שמשרד הפנים יגיע אל כולם.

 

לכן, עד שיסתיימו כל המחקרים האסטרטגים המקיפים בנוגע ללחימה בטרור עליהם הכריז [שר הפנים] האמיר נאיף, אני מציע שועדת הייעוץ הסעודית הזו תופיע בגלוי ובאינטנסיביות באמצעי התקשורת השונים כדי לדון באריכות על 'המחשבה התועה' שאנשים אלו מאמצים, על מהותה, על מקורותיה, על אמצעיה וכן על 'דרך הישר' אליה הוחזרו [אנשים אלו]..."[9]

 

2. "קמפיין אל-סכינה" למיגור דעות קיצוניות באינטרנט

דרך נוספת ללחימה בתפיסות הקיצוניות שזכתה לתמיכה סעודית ממסדית, היא היוזמה העצמאית  

להידברות עם קיצונים דרך האינטרנט, במטרה למנוע הפצת תפיסות קיצוניות באמצעי זה. היוזמה המכונה "קמפיין אל-סכינה" [השלווה][10], הוקמה לפני כשנתיים על ידי קבוצת מתנדבים ואומצה על ידי "המשרד להקדשים אסלאמיים ולעניינים אסלאמיים" לאחר שרשמה הצלחה בהחזרת קיצונים מדעותיהם הקיצוניות.

  

ביוזמה זו נוטלים חלק כארבעים עלמאא ותועמלנים בעלי ידע בתפעול האינטרנט שנכנסים לאתרי אינטרנט קיצוניים ומנהלים דיאלוג עם המשתתפים בו, במטרה להחזירם לדרך הישר. עד לאחרונה 

נוהלו שיחות עם כ- 972 אנשים המחזיקים בדעות קיצוניות, רובם סעודים בגילאים 16-30, לאורך 53760 שעות. לדברי ח'אלד אל-משוח, אחראי ההסברה של הקמפיין, יוזמה זו גרמה  "לנסיגה של אידיאולוגית התכפיר באתרי האינטרנט המפיצים אותה."[11]

 

מנהל הקמפיין מספר על השיח עם הקיצונים באינטרנט

עבד אל-מנעם אל-משוח, היוזם והמנהל של הקמפיין, העניק ראיון ליומון הסעודי "אל-מדינה" ביולי 2005, בו סיפר על יוזמתו: "הסיפור החל לפני כשלושה עשר חודשים כאשר אירועי [הטרור] התפוצצו בצורה קשה, וראינו אנשים - שחשבנו שהם אנשים טובים - שהפכו לדינמיט המפוצץ את עצמו. היינו עדים לעימות האידיאולוגי, לאלימות המסוכנת ולתפיסות המנוגדות לתפיסותיהם של האנשים הנאמנים לסונה ולעדת [המוסלמים]. [היינו עדים] לניצול מושגים מוטעים כדי לפתות נערים רכים חסרי ידע דתי והלכתי וכדי לנצל את כוונותיהם הטובות.

 

[לפיכך] רצינו לפתוח בדיאלוג ישיר באמצעות האינטרנט עם [אנשי] הדור השלישי, מאחר [שידענו] שהדור הראשון כדוגמת [בכירי אל-קאעדה] יוסף אל-עיירי, עבד אל-עזיז אל-מוקרן ופארס בן שויל אל-זהראני[12] לא יסכימו לדיאלוג וכי האלימות והטרור היא דרכם. מטרתנו היתה לנהל דיאלוג [רק] עם מי שמביעים סולידאריות עם פעולות האלימות והטרור אך לא משתתפים בהן, כדי שהם יפסיקו לעשות זאת, מפני שאלו שמביעים סולידאריות [עם הטרוריסטים] עתידים להפוך למסייעים ולמבצעים וזה הדבר המסוכן ביותר...

 

ספרנו את האתרים של אל-קאעדה [ואת האתרים המפיצים את] אידיאולוגית התכפיר ומצאנו 130 אתרים פעילים. אחר כך התחלנו ללמוד כל אתר, את רעיונות המוקד שלו ואת העקרונות המנחים שלו [בהם הוא משתמש] כדי לרכז ולגייס אנשים [באינטרנט]. התחלנו לקטלג את האתרים הללו כדי שיהיה לנו מאגר מידע רחב שנוכל להיעזר בו במהלך הדיאלוג. [מדובר] במיוחד על המקורות ההלכתיים של הפתוות והאמירות של העלמאא בנוגע לתכפיר, ל[עקרון] 'אל-ולאא ואל-בראא', לציות לשליטים, לזכויות הלא מוסלמים והפוליתאיסטיים בחצי האי ערב ובנוגע לסוגיות חשובות אחרות...

 

אמנם אנו עלמאא, תועמלנים ושיח'ים המחזיקים בעקרונות האמונה שלנו, אולם מצאנו כי ההתרכזות באמונה [במהלך הדיאלוג] אינה מספיקה לדיאלוג עם מי שאטם את אוזניו [לדברי] העלמאא ואף ראה בהם כופרים. לכן, נקודת המוצא שלנו היתה פסיכולוגית וסוציולוגית. הסכמנו שאנו רוצים להציל את האנשים מן המחשבה התועה ולכן אין מנוס מהכשרה פסיכולוגית לדיאלוג, ויש גם להתחשב בתנאים החברתיים שלהם. [לשם כך] הסתייענו במומחים פסיכולוגים וסוציולוגים להם הצגנו את המקרים ואת ההתנהגות הפסיכולוגית [של המשתתפים] בדיאלוג.

 

ראינו איתותים חיוביים מהשיחות... לא דרשנו שמי שאנו מדברים עמו יחזור בו [מדעותיו] ב- 100%, זוהי ציפיית שווא... הצגנו את התוצאות הללו לכבוד השר לעניינים אסלאמיים [צאלח אאל אל-שיח'] שתמיד ממליץ לנו על הדיאלוג ומדגיש שעלינו לנקוט בדרך הוסטיה [דרך האמצע] וההיגיון הבריא עם מי שאנו מדברים איתו. הוא ראה את התוצאות אליהן הגענו, תמך בנו חומרית ומוראלית, והחל לעקוב אחר [פעילותנו] ולהגדיר את הקו ואת הפעילות של הקמפיין. עם זאת, היחסים [שלנו] עם כבוד השר הם על בסיס של ייעוץ. הוא השיח' שלנו והמורה שלנו... הקמפיין שלנו הוא עצמאי והמאמצים שלנו הם אינדיבידואליים. [למרות] שחלק מאיתנו, כמו התועמלנים [למען האסלאם], הם פקידים במשרד [להקדשים ולעניינים אסלאמיים] וחלק אחר עובד במשרדי [הממשלה] או אצל גורמים [ממשלתיים] אחרים...

 

[בקמפיין עובדים] שלושים אנשים, כולם עלמאא ותועמלנים. הם מיטיבים לנהל דיאלוג עם האחר, [ומצטיינים] בידע השרעי ובתפעול באינטרנט. כל יום אנו נפגשים ומסכימים על לוח הזמנים ועל נושאי המוקד. כל אחד מאיתנו מביע את דעתו בנוגע לאתרים אליהם הוא נכנס ומי שהוא מדבר עימו... שש נשים עובדות איתנו, חלקן מנהלות דיאלוג עם נשים שמחזיקות באידיאולוגיה [הקיצונית] הזו או עם נשים ואחיות של [אנשים] המחזיקים באידיאולוגיה זו [וחלקן] עובדות בתמיכה לוגיסטית של הכנת התיקים, המידע והמסמכים [הדרושים]...

 

בדרך כלל אנו משתתפים בפורומים הכלליים, בפורומים המיוחדים של מי שמחזיקים באידיאולוגית התכפיר או בפורומים של אל-קאעדה. לאחר מכן אנו מעלים סוגיה מסוימת כדי שיתחיל סביבה דיון. אולם עבודתנו מתחילה בכך שאנו מושכים חלק מהאנשים שאנו חשים שיש להם תפיסות [קיצוניות] מסוימות לדיאלוגים משניים באמצעות הצ'ט או המסנג'ר. זאת מפני שבדיאלוגים המשניים יש טווח שכנוע רחב יותר וניתן להחליף בהם דעות הרחק מההמולה של הדיאלוגים הציבוריים וללא השפעות חיצוניות...

 

אין לנו יחסים ישירים או עקיפים עם שום גורם [ממסדי]. אנו מעוניינים לפעול בחופשיות. אף אחד לא דורש מאיתנו מידע או כל דבר אחר. אולם, חלק מהחוקרים לתואר שני, או לדוקטורט, מבקשים מאיתנו מידע הקשור למחקריהם."[13]

 

חברים באל-קאעדה מספרים על השפעת הקמפיין עליהם

היומונים הסעודים דיווחו כי מבין האנשים שחזרו בהם מדעותיהם הקיצוניות הודות לשיחות שניהלו באינטרנט עם נציגי 'הקמפיין' היו גם חברים בכירים בארגון אל-קאעדה. היומון "אל-וטן" ערך ראיון עם "בכירה לשעבר באחד מארגוני הנשים של אל-קאעדה" המכונה  "אום אוסאמה" שסיפרה כיצד חזרה מדעותיה הקיצוניות, לאחר שדיברה עם נציגי 'קמפיין אל-סכינה':

 

"בהתחלה לא ידעתי שזהו קמפיין מאורגן. היו בפורומים דוברים שונים. היו כאלה שדיברו איתנו, או עם המפקדים [של הארגון], בדרכים נחותות ובהטחת האשמות מלאות בקללות. הטון שלהם היה יבש ורגזני. אנו לא מפחדים מהאנשים הללו, לא משנה מה הם אומרים ועד כמה הם נפוצים בפורומים. ההיפך הוא הנכון, הם גורמים לאנשים להזדהות עם ארגון אל-קאעדה ועם אנשיו. התחלנו לפחד מאלו שמדברים בדרכי נועם, ומתוך ידע דתי מבוסס. חשנו שאנשים מזדהים עמם ושאנו מתחילים לאבד תומכים. מפקדינו - שאיננו מכירים אותם באופן אישי, אולם אנו בקשר עמם באמצעות האינטרנט - כתבו אגרת אזהרה והתגייסות [הקוראת] להגביר את מאמצינו באינטרנט.

 

התחלנו לדבר עם האנשים הללו ורעיונותיהם היו בראש מעיינינו. הם עוררו אצלי ואצל נשים רבות אחרות שאני מכירה ספקות ושאלות קשות בנוגע לאמונות שהיו טבועות אצלנו. הדוגמאות לכך הן רבות, כמו למשל סוגיית התכפיר של השלטון הסעודי שהיתה בעיננו אקסיומה שלא הסכמנו לדון בה, תוך הסתמכות על [עקרון] 'אל-ולאא ואל-בראא'. לאחר דיונים רבים מצאנו, או לפחות מצאתי, שהכללים הדתיים שהוכתבו לנו היו מוטעים וכי השלטון הסעודי [כלל] אינו כופר..."

 

על שיטת הדיאלוג עם הקיצונים אמרה "אום אוסאמה": "העימות הצבאי אינו יכול לעולם לחסל את הקיצוניות והטרור. מי שבחר בדרך [הג'יהאד] הזו בדרך כלל אינו פוחד מירי או מבית הכלא. לצד ההתרכזות בעימות הצבאי הזה, יש להתרכז גם בעימות האידיאולוגי [באמצעות] הדיאלוג והפצת הידע השרעי הנכון והתפיסות הנכונות. במשך שלוש שנים לא קראתי ולא שמעתי רעיונות כמו הרעיונות של 'קמפיין אל-סכינה".[14]    

 

פעיל אחר בארגון אל-קאעדה, שחזר בו מדעותיו הקיצוניות הודות לשיחות שניהל באינטרנט עם פעילי הקמפיין, היה עבד אל-עזיז אל-ענזי שנעצר במאי 2005 על ידי כוחות הביטחון הסעודים. לדברי היומון "אל-וטן" הסעודי, אל-ענזי - שהיה פעיל בולט בוועדה השרעית של ארגון אל-קאעדה בסעודיה והכריז על סעודיה ועל העלמאא הסעודים ככופרים - חזר בו מרעיונות התכפיר של העלמאא ואף הפסיק להופיע באינטרנט בעקבות דיאלוג שערך עם נציג של "קמפיין אל-סכינה".[15]

 

שיחה באינטרנט בין נציג הקמפיין לאדם קיצוני

היומון הסעודי "אל-וטן" פרסם ביולי 2004 תמליל של שיחה שנערכה באינטרנט בין נציג 'קמפיין אל-סכינה' לבין אחד האנשים הקיצוניים שהאמין באידיאולוגית התכפיר. האיש, שכינה עצמו "זמן אל-דג'אג'לה" [זמנם של נביאי השקר], חזר בו מדעותיו הקיצוניות בעקבות השיחה. יש לציין כי בדיאלוג זה המשכנע מתמקד רק בסוגית הטרור נגד סעודיה, מסרב להידרש לשאלת הטרור מחוץ לסעודיה.

 

להלן קטע מן השיחה בין השניים:   

 

"[נציג] אל-סכינה: אני מבקש שלא תחזיר אותנו לארועי מנהטן ואפגניסטן. בוא נדבר על הנושא המרכזי שלשמו התכנסנו והוא הפיצוצים שאירעו בממלכה.  

 

זמן אל-דג'אג'לה: כולם קשורים זה בזה ודומים זה לזה. הסוגיה ברורה, יש את מחנה האמונה [מצד אחד] ויש את מחנה הכפירה [מצד שני].

 

אל-סכינה: [כולם] קשורים זה בזה ודומים זה לזה?! האם הפיצוץ במנהטן הוא כמו הפיצוץ בריאץ'?

 

זמן אל-דג'אג'לה: [הוא גם] כמו הפיצוצים בקזבלנקה ובאלי. מדובר בכופרים... עוצרים ורודפים את השיח'ים ואת לוחמי הג'יהאד בגלל ש'אמא אמריקה' דרשה זאת.

 

אל-סכינה: לאנשים [הללו] יש נשק, פצצות וסוגים [שונים] של חומרי נפץ. האם אתה רוצה שהממשלה תמחא להם כף?

 

זמן אל-דג'אג'לה: הם נועדו להגנה עצמית. המוות מכובד יותר מתאי [המעצר] בגוואנטנמו.

 

אל-סכינה: מדוע הם צריכים להגן על עצמם?

 

זמן אל-דג'אג'לה: הם נרדפים

 

אל-סכינה: מדוע?

 

זמן אל-דג'אג'לה: מפני שהם העדה שמובטח לה ניצחון והצלחה והם אלו שנשארו [דבקים] באמת. [כמו כן] מפני שהם אמרו 'לא!' והם אינם מוכרים את דתם תמורת [מכוניות] מרצדס ולקסוס.

 

אל-סכינה: עדה שמובטח לה ניצחון והורגת מוסלמים? על פי איזו אסכולה היא הורגת מוסלמים? ו[הורגת] את הטכנאי או המהנדס [הזר] הזה שזכה למעמד מוגן, מי הרשה להם להפר את הבטחת ההגנה? האין זה מוזר בעיניך שהנשק [שנמצא בידי] הקבוצה הזו, שרדפו אחריה במכה ובאל-מדינה, היה רב יותר [מהכמות הדרושה] להגנה עצמית?

 

זמן אל-דג'אג'לה: בסדר. [הנשק] לא היה לשם הגנה עצמית אלא כדי לסלק את הפוליתאיסטים ולהכניע את אויבי אללה... האם מי שמסייע לכופר כנגד מוסלמי אינו כופר [בעצמו]? סעודיה סייעה לאמריקה ולבריטניה כנגד עיראק.

 

אל-סכינה: מתחילת המשבר [בעיראק] התנגדה סעודיה למלחמה. היא הודיעה על כך רשמית והגישה תוכניות רבות למניעת המלחמה. סעודיה גינתה את המלחמה כשפרצה והיא הודיעה על כך רשמית. האם יש לך דבר מוצק הסותר זאת? או שמדובר באמירות מהפורומים [באינטרנט] ומגילויי הדעת של [האופוזיציונר הסעודי סעד] אל-פקיה?

 

זמן אל-דג'אג'לה: מפקד הכוחות האמריקאים אמר זאת.

 

אל-סכינה: אתה מאמין למפקד הכוחות האמריקאים ורואה במוסלמים שקרנים? איזה מן עקרון הוא זה ואיזו מן הקבלה זו?

 

זמן אל-דג'אג'לה: ומה עם שדה התעופה ערער?

 

אל-סכינה:... כיצד אתה קובע שמדינה שלמה כופרת [רק] מפני שהופיעו ידיעות מצד אנשים [שונים] שבשדה התעופה ערער יש כוחות [אמריקאים]... הנביא לא הכריז ככופר ולא הורה להרוג [אפילו] על חאטב [בן אבי בלתעה] שהעביר מידע לכופרים[16]. האין זה סוג של סיוע לאויבים?

 

זמן אל-דג'אג'לה: אין אלוהים מבלעדי אללה...

 

אל-סכינה: אל תהיה בשקט. אמור את דעתך. האמת ברורה לנגד עיניך.

 

זמן אל-דג'אג'לה: ומה עם אוסאמה בן לאדן?

 

אל-סכינה: עזוב אותנו מאוסאמה בן לאדן. זהו אינו נושא השיחה שלנו. אללה אינו שואל אותך על  אוסאמה בן לאדן או על מישהו אחר. התכפיר הוא העניין החשוב...

 

אל-סכינה: אילו היית רואה כיצד הממלכה [הסעודית] תומכת באסלאם ובמוסלמים בכל העולם וכיצד היא השפיעה על התנועה האסלאמית ותנועת הדעוה היית מבין שהמדינה הזו היא על הכוונת...

 

זמן אל-דג'אג'לה: אני מרגיש כמו בהר געש וברעידת אדמה, חי אללה.

 

אל-סכינה: קשה לאנשים לעבור ממצב למצב, אולם לאנשים כמוך קל ללכת בעקבות האמת לצד העלמאא והתועמלנים [למען האסלאם]...

 

זמן אל-דג'אג'לה: מאז פגישתנו הראשונה אני חושב על הנושא. כלומר אין זו החלטה בן יום. אולם חלק מהעניינים צריכים הבהרה.

 

אל-סכינה: ברור מהטון שלך שבאמת השתכנעת בנוגע לדברים רבים בפגישה זו...

 

זמן אל-דג'אג'לה: לא היו לי כוונות רעות. אני חשבתי שזו הדת. אתה חסד [שהגיע אלי] מריבוני. אללה יודע את אשר על ליבי. אללה יגמול לך טוב על אורך הרוח והסבלנות שלך."[17]    

 

 



[1] אל-חיאת (לונדון), 20.6.2005.

[2] 'אל-ולאא ואל-בראא' הוא עקרון שעל פי המקורות הפונדמנטליסטים, משמעותו נאמנות אוניברסאלית בין המוסלמים לבין עצמם והתנערות מוחלטת של המוסלמים מכל מי שאינו מוסלמי או סוטה מעקרונות הדת.

[3]  אל-שרק אל-אוסט, (לונדון), 21.11.2005. 

[4] אל-וטן (סעודיה), 30.10.2005. אל-שרק אל-אוסט, (לונדון), 21.11.2005. 

[5]  אל-מדינה (סעודיה), 3.11.2005.

[6]  הח'ואריג' הם קבוצה שהתפלגה ממחנהו של הח'ליפה הרביעי עלי אבן אבי טאלב בקרב ציפין בשנת 657 ונחשבה לקבוצת האופוזיציה המוסלמית הראשונה באסלאם.

[7]  אל-שרק אל-אוסט, (לונדון), 21.11.2005. 

[8] עכאט' (סעודיה), 14.11.2005.

[9]  אל-וטן (סעודיה), 2.11.2005.

[10]  השם 'אל-סכינה' השלווה לקוח כנראה מן הפסוק הקוראני 48;4: "[אללה] הוא אשר הוריד את השלווה ממרומים והשכין אותה בלב המאמינים, למען תגדל אמונתם עוד יותר."  

[11] אל-שרק אל-אוסט (לונדון),25.11.2005.

[12]  יוסף אל-עיירי היה מנהיג של ארגון אל-קאעדה בסעודיה שנהרג ביוני 2003, עבד אל-עזיז אל-מוקרן היה מנהיג אל-קאעדה בסעודיה שנהרג ביוני 2004, פארס אל-זהראני היה אחד המבוקשים ברשימת 26 הטרוריסטים שנעצר על ידי הכוחות הסעודים באוגוסט 2004. 

[13]  אל-מדינה (סעודיה), 1.7.2005.

[14] אל-וטן (סעודיה), 19.2.2005.

[15] אל-וטן  (סעודיה), 12.5.2005.

[16]  על פי המסורת המוסלמית חאטב בן אבי בלתעה בגד במחמד כאשר שלח איגרת לשבט קוריש ודיווח להם כי מחמד מתכנן לפלוש למכה.

[17] אל-וטן (סעודיה), 22.7.2004.