המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חה"כ חנין זעבי: על אש"ף לכלול בתוכו את ערביי ישראל
1/9/2010

 

חה"כ חנין זעבי: על אש"ף לכלול בתוכו את ערביי ישראל

 

בראיון לאתרwww.elaph.com , הגדירה חברת הכנסת מבל"ד, חנין זעבי, את עצמה כפלסטינית ושללה את הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית. לדבריה, היא איננה מייצגת את ישראל אלא מייצגת  מאבק, שאיננו מכיר בה כמדינה יהודית. זועבי תוקפת את הרש"פ, שאינה מייצגת עוד את ה"זכויות הפלסטיניות", וקוראת לאש"פ לערוך רפורמה שתכליל בתוכו גם את ערביי ישראל.  

 

להלן קטעים מהראיון:

 

מדינה יהודית – הגדרה גזענית

ש: "כאישה ערבייה ראשונה במפלגה ערבית לאומית בכנסת, את הגעת לשם כדי לייצג את האזרחים הערביים במדינת ישראל. את כמו סופה המסעירה את העולם ואינה שוקטת. היה ניתן לצפות ממך למשל, להתעניין בנושאים כמו האישה הערבייה והציבור הערבי בישראל. והנה, את נמצאת בליבה של סערה בינ"ל [על רקע השתתפותה של זעבי במשט לעזה] ומעידה נגד המדינה שאת חברה בפרלמנט שלה?"

 

ת: "....אני מייצגת את מפלגת בל"ד ואת המצע של מפלגה זו. ומשום כך, טבעי שאדבר על בעיותיו של העם הפלסטיני, על לגיטימיות המאבק, בשל היותנו [הפלסטינים] חלק מהתושבים המקוריים. אנו נושאים  לא רק בדאגה הלאומית הישירה [של הערבים בישראל], אלא גם בדאגה הפלסטינית הכללית. אם לא כך הדבר, לא היתה משמעות לדבריי אודות השתייכותי לעם הפלסטיני.... השתתפותי במשט החירות נועדה להדגיש שהדרך שלי היא לא רק הנפת סיסמאות לאומיות אלא תרגומן למעשים פוליטיים, כנדרש ממני...

 

הקול שלנו מכאיב לציבור הישראלי בנושאים הלאומיים, משום שהוא חש שאנו מהווים איום למדינה. לכן, כאשר אנו דורשים זכויות לאומיות, אנו מאיימים על יהדותה של המדינה. זה נכון, אבל זו לא הבעיה שלי, זוהי הבעיה של ההגדרה הגזענית של מדינת [ישראל] כמדינה יהודית..."

 

ש: "... כיצד את מצפה ממדינה, שאת חברה בפרלמנט שלה, לשתוק על פעילות מעין זו [ההשתתפות במשט]. בצרפת חבר בעצרת הלאומית לא היה מעז לפעול כך נגד המדינה הצרפתית..."

 

ת: "...מצבי שונה. אני לא מייצגת את מדינת ישראל ולא מדברת בשם מדינת ישראל, כי אם בשם מפעל של מאבק, אשר אינו מכיר, כלל ועיקר, בישראל כמדינה יהודית. [אני מדברת] בשם מפעל של מאבק אשר מבצע במדויק את התפקיד ההפוך לתפקיד של כנסת ישראל, לפי ראייתה...

במקרה שלי, אין התאמה בין זהותי לבין זהות המדינה שאת אזרחותה אני נושאת... המדינה עושה כל מאמץ כדי להציב את זהותי בסתירה מלאה עם הגדרתה את עצמה ועם תפקידה כמקלט ליהודים באשר הם. במקרה שלי, אני אומרת שישראל היא מדינה יהודית שאינה מייצגת אותי והיא אינה אלא מדינה גזענית..."

 

הרש"פ סטתה מהעקרונות הפלסטיניים ההיסטוריים

ש: "…[מה בדבר] העמדות וההצעות שהציג הצד הפלסטיני לישראל, הכוללות הצהרות שיוחסו למחמוד עבאס ולד"ר עריקאת בנוגע לכך שישראל תבחר כיצד להדגיר את עצמה וכי לפלסטינים אין קשר להגדרתה של ישראל"?

 

ת: "נושא יהדותה של המדינה אינו מהווה מכשול רק לחייהם של הפלסטינים בתוך [שטחי] 48' אלא הוא עניין המהווה התגרות בעם הפלסטיני כולו... ברור שההשפעה הפוליטית הישירה היא עלינו, אולם האם הפלסטינים בגדה [המערבית], בעזה ובפזורה מסכימים כי חיפה, לוד ויפו יהיו חלק ממדינה יהודית? האם הם אלה שיתנצלו על הנכבה במקום ישראל? האם הם מסכימים שמולדתם תוגדר כאדמה ציונית? האם הם מסכימים שנפסיד את מעמדנו הפוליטי כבעלי המולדת, אנחנו, שנשארנו בה? יש לכך השלכות על כל העניין [הפלסטיני], על העם [הפלסטיני], ועל זכויותיו, ולא רק עלינו בלבד. הסכנה השנייה היא שהפליטים לא ישובו [לבתיהם] במדינה יהודית, משום שזוהי 'זכותה' של המדינה היהודית לא לקבל פליטים. איזה היגיון יש בתביעת הרש"פ [למימוש זכות] השיבה של הפליטים בעוד היא מכירה בישראל כמדינה יהודית? כל התגרות  ישראלית בחלק מן העם הפלסטיני היא התגרות בעם הפלסטיני כולו, אחרת מה המשמעות של היותנו עם אחד?"

 

ש: "האם הרש"פ אינה דבקה באותה עמדה?

ת: "הרש"פ אינה מייצגת [עוד] את הזכויות הפלסטיניות. ומשום כך, היא כבר סטתה מהעקרונות האיתנים ההיסטוריים והיא מחלישה את מעמדה במו"מ. אפילו לפי שיקולים פוליטיים של מו"מ - העמדה הפוסקת בהכרה בישראל כמדינה יהודית - היא שגויה, בנוסף לכך שהיא לא לאומית ומזלזלת [בזכויות הפלסטיניות]. בעיה נוספת היא שאנחנו [הערבים בישראל] לא היינו ולא הפכנו  להיות חלק ממקור הסמכות הכללי של העם הפלסטיני. הגיע הזמן שעניין זה יהיה חלק מהעקרונות האיתנים... הגיע הזמן לבנות מחדש את אש"פ, כך שיכלול אותנו כמקור סמכות בכל הנוגע לסכסוך הערבי-ישראלי. אנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני, ועל כן, אנו חלק בלתי נפרד ממקור הסמכות הלאומי הכללי. אש"פ אינו מדבר היום בשם העם הפלסטיני, ואין לו לגיטימציה לכך."

 

ש: "כיצד את רואה את עתיד היחסים בין ישראל ומוסדות מדינתה לבין הפלסטינים בתוך ישראל  בצל ההסלמה הרשמית בהרס בתים ובהידוק עניבת החנק סביב צווארם של הפלסטינים בישראל?"

 

ת: "אם ישראל תמשיך במדיניותה , אנו נלך לכיוון של עימות עם המדינה. הפלסטינים בתוך [ישראל] לא יסכימו שהמצב הנוכחי יימשך כפי שהוא... "[1]  

  

אנו בעליה של המולדת הזו

בראיון אחר[2] ליומון אל-אמאראת אל-יום, בו נשאלה אודות התפקיד שממלאים חברי הכנסת הערביים, אמרה זעבי כי היא חברי מפלגתה רואים עצמם כפלסטינים וכבעלי המולדת:

 

"... המצע שלנו מבוסס על הדרישות לשוויון לאומי ואזרחי, להכרה בנו כבעליה של המולדת הזו ולהפיכת המדינה הזו ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה. זהו המצפן המנחה את פעולתנו הפוליטית... היות ואנו מגדירים את עצמנו בראש [ובראשונה] כפלסטינים  וכבעלי מולדת [זו], אנו רואים בהגנה על זכותו של עמנו לשים קץ לכיבוש כחלק מהמצע שלנו, אשר גבולותיו אינם מצטמצמים לשטחי 48', אלא הם [מקבילים] לגבולות ההיסטוריים של עמנו. מכאן, שהמצע שלנו כולל גם [תמיכה ב]שיבת הפליטים הפלסטינים, בהבסת הכיבוש, בפירוק ההתנחלויות ובהיותה של מזרח ירושלים בירת המדינה הפלסטינית.  אנו [ערביי 48'] לא נכנסים לכנסת רק כאזרחים, אלא אנו נכנסים אליה עם מלוא תודעתנו ההיסטורית ועם כל תחומי הסכסוך שלנו עם ישראל..."

 



[1] www.elaph.com  6.8.2010 ,

[2] אל-אמאראת אל-יום (איחוד האמירויות), 2.4.2009

 

תגיות