המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
זעם בסעודיה בעקבות פתוא המתירה הנקת מבוגרים
1/8/2010


זעם בסעודיה בעקבות פתוא המתירה הנקת מבוגרים

 

השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, יועץ במשרד המשפטים הסעודי, פרסם פתוא המתירה הנקת מבוגרים, במטרה לאפשר שהיית גבר ואישה בחדר אחד – שהייה הנתפסת באסלאם כהתייחדות אסורה. על-פי הפתוא, ההנקה הופכת את הגבר היונק לבן משפחת האישה ובכך הופכת את ההתייחדות ללגיטימית.

 

הפתוא עוררה סערה בתקשורת הערבית והסעודית בפרט, ונתקלה בביקורת חריפה הן מצד אנשי דת והן מצד בעלי טורים סעודיים. אנשי דת שהתנגדו לפתוא טענו כי היא אינה הופכת את היונק לבן משפחתה של המיניקה, אלא רק אם גילו הוא שנתיים ומטה. בעלי טורים שהתנגדו לה, טענו כי הפחד מפני עירוב מגדרי מביא לפרסומן של פתוות מגוכחות המפלות את האישה לרעה. למרות הביקורת, אל-עביכאן התבצר בעמדתו ואף חזר עליה ביתר פירוט.

 

יצוין כי ויכוח בנושא התגלע לראשונה במצרים במאי 2007, בעקבות פתוא שפרסם ד"ר עזת עטיה, ראש המחלקה לחדית' באוניברסיטת אל-אזהר לשעבר, ואשר התירה לאישה להיניק את הגבר שבמחיצתו עליה לשהות במקום העבודה – פתוא שבגינה הודח עטיה מתפקידו.[1] מסמך זה יציג את הפתוא שפרסם אל-עביכאן ואחדות מהתגובות לה.  

 

אל-עביכאן: הנקת מבוגרים מותרת בשני מקרים בלבד

בראיון שפורסם עמו ב-21 במאי 2010 באתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה, אמר אל-עביכאן כי מותר לאישה להניק גבר זר: "אם משפחה כלשהי [מעסיקה] גבר זר הנמצא בביתה באופן תכוף, ואין [לגבר זה] בני משפחה אחרים זולת משפחה זו – אולם, נוכחותו מכבידה על בני הבית, בפרט כשנוכחות בו נשים – מותר לאישה להניק אותו". אל-עביכאן התבסס בדבריו על חדית' המיוחס לעאישה, אשת הנביא מוחמד, המספר על סאלם, בנו המאומץ של אבו חד'יפה, שינק מאשתו של אבו חד'יפה בהיותו מבוגר בעל זקן, על-פי מצוות הנביא. לדבריו, העקרונות בחדית' זה אינם נוגעים לזמן או למקום ספציפיים, אלא הם רלבנטיים לכולם בכל הזמנים. אל-עביכאן הוסיף כי אין להניק את הגבר ישירות מהשד, אלא יש לשאוב את החלב עבורו.[2]

 

בגילוי דעת שפרסם באתר האינטרנט שלו, טען אל-עביכאן כי הנקת מבוגרים מותרת גם כאשר משפחה מחליטה לאמץ ילד יתום שאין לו קרובי משפחה זולת אחיו המאמצים, ושהייתו בקרב נשות הבית עלולה ליצור מצב של התייחדות. לדבריו, שאיבת חלב מאחת מנשות הבית ו"שתיית הגבר [הילד] את החלב בחמש לגימות מלוא הפה בדומה לתינוק" יהפכו אותו לבנה של המינקת ובכך יפתרו את בעיית ההתייחדות עמו.[3]   

 

דברי אל-עביכאן נתקלו בביקורת חריפה בעיתונות הסעודית וזכו לסיקור בן כמה כתבות ביומון אל-ריאד. באחת הכתבות התרעמו קוראים סעודיים על הפתוא, וטענו כי לא ניתן לפתור את בעיית ההתייחדות באמצעותה אלא רק על-ידי חינוך לערכים. קוראים נוספים דרשו להקים גוף שימנע פרסום פסקי הלכה מעין אלו, או שיגבש עמדה ברורה כלפיהם.[4] ביקורת על הפתוא נשמעה גם מצד אנשי דת ובעלי טורים סעודיים.

 

לאור הביקורת שהופנתה כנגדו, אמר אל-עביכאן כי דבריו לא נאמרו בהקשר לפתוא המתירה לאישה להניק גברים במקום עבודה – ברמזו לפתוא המצרית – וכי אותה פתוא מצרית חמורה ובלתי ראויה.[5] לדבריו, "מצער שאחדים ממהרים להגיב בביקורת לפסקי הלכה שאינם מתפרשים נכונה, מבלי לברר את האמת לגביהם... אחדים הבינו [מדבריי] כי הפתוא כוללת נהגים, משרתים ושאר [עובדים זרים], אולם דבר זה ייתכן במקרים נדירים בלבד".[6] אל-עביכאן חזר על דבריו ביתר פירוט בראיון ליומון הסעודי הממסדי עוכאט', בו הסביר כי אין כוונתו במילה "זר" לגבר שאינו סעודי, כי אם לגבר סעודי בלבד, אך כזה שאינו נחשב ל"מַחְרָם" של האישה.[7] בראיון אמר אל-עביכאן כי דעתו נשענת על ראיות הלכתיות, ולכן אין בכוונתו לשנותה.[8]

 

המופתי של סעודיה: הנקת מבוגרים מנוגדת להלכה

המופתי של סעודיה, השיח' עבד אל-עזיז בן עבדאללה אאל אל-שיח', אמר כי הנקת מבוגרים מנוגדת להלכה המוסלמית ולמה שכלל המוסלמים נוהגים על פיו. לדבריו, הנקה המשפיעה על איסור נישואים מותרת כל עוד גילו של היונק הוא פחות משנתיים. [אם ההנקה נעשית מעל גיל שנתיים], היא אינה הופכת את הבוגר היונק ל"מחרם" של המניקה, ולכן היא אינה מהווה גורם לאיסור נישואין. המופתי הוסיף כי הנקת מבוגרים גורמת לדברים נפסדים ורעים, וכי היא נדחתה על-ידי דעת הרוב.[9]

 

דברים דומים אמר ד"ר מוחמד אל-נוג'ימי, חבר האקדמיה להלכה מוסלמית ומרצה לאזרחות במכללת המלך פהד שקרא לאל-עביכאן לחזור בו, מאחר ש"הנקת מבוגר אינה [הופכת את היונק ל'מחרם' של המניקה], ומי שמתירה מתרחק מהאמת... יש אזהרות הלכתיות הנובעות מהנקת מבוגר: כיצד יינק המבוגר? האם [ישירות] משדיה של האישה או שעליה לשאוב את החלב עבורו לכוס? כיצד הוא יינק משדיה בעוד הוא בר דעת ואיננו ה'מחרם' שלה? אף אם הוא ישתה את החלב מכוס, הרי שמדובר באדם מבוגר... שאינו זקוק לחלב [אם]...".[10]   

 

האמאם במסגד במכה, השיח' עבד אל-רחמן אל-סודייס, מתח ביקורת על הפתוא בדרשה שנשא ב-25 ביוני 2010, בה דרש "לעצור את אלו הפולשים לשטח של הפסיקה ההלכתית", והאשימם בהתעלמות מהשלכות דעותיהם על החברה ועל האומה המוסלמית. אל-סודייס התייחס בדבריו לפתוא של אל-עביכאן ולפתוות אחרות שהתפרסמו לאחרונה על-ידי אנשי דת סעודיים, והזהיר מפני הונאת האומה המוסלמית על-ידי דעות הגורמות לבלבול ולסכסוכים, ואשר מפיצות פתוות חריגות ומוזרות.[11]

 

תמיכה בפתוא השמיע מרצה באוניברסיטה האסלאמית ע"ש האמאם מוחמד בן סעוד, השיח' ד"ר צאלח אל-סדלאן, שטען כי הפתוא נוגעת למקרים פרטיים בלבד. לדבריו, אין לזלזל בפתוא, מאחר שהיא נכונה על-פי הסונה וכמה אנשי דת. עוד טען אל-סדלאן כי מאחר שהפתוא נתפסת כמוזרה בעיני הציבור, על המופתי או אגודת אנשי הדת הבכירים [המוסד הדתי הרשמי בסעודיה] לבחון אותה ולפרסמה מטעמם.[12]

 

תגובה יוצאת דופן השמיע בכיר במשרד ההקדשים הסעודי, השיח' אחמד אל-האשם, שצפה כי הפתוא תיתקל בהתנגדות גדולה, "מאחר שהאישה אינה סוחרת בחלב שלה, שכן הוא אינו רכושה אלא הוא רכושו של בעלה, שרק ברשותו היא מניקה את תינוקה". לדבריו, דעה זו לא נובעת ממנהגים וממסורות, אלא מהוראות הדת.[13]

 

בעלות טורים סעודיות: הפחד מעירוב מגדרי מייצר פתוות מגוחכות

במאמר תחת הכותרת "כדי להתיר עירוב מגדרי, נשים, הניקו את הגברים!", ביומון הסעודי אל-וטן כתבה בעלת הטור הליבראלית הסעודית, חלימה מוט'פר: "... מוזר שפתוא כזו מתפרסמת על-ידי השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן... כאילו שהיא נעשתה פתרון [לבעיית] עירוב גבר זר עם נשים בבית משפחתן או עם עמיתותיו במקום העבודה... האם משטרת הדת המכובדת תעניש אישה שהיניקה את הנהג שלה...? האם היא תישפט באשמת בגידה וניאוף כאשר בעלה ייכנס הביתה וימצא אותה מיישמת את הפתוא ומיניקה אחד מקרובי משפחתה שאיננו ה'מחרם' שלה, או את אחד מחבריה לעבודה, כדי שלא יהיה ביניהם עירוב מגדרי במקום העבודה?! יש להיפטר מהפוביה הזו מהעירוב המגדרי, פוביה שחיים אותה כמה סעודים..."[14]

 

טיעון דומה השמיעה בעלת הטור הסעודית לילה אחמד אל-אחדב במאמר ביומון הסעודי אל-וטן: "... הפתוא אינה מתאימה לזמן ולמקום, [ולכן] כמה אנשי דת בסעודיה מתחו עליה ביקורת... אח שחי עם אחיו משום שאין לו [קרובי משפחה] זולת אחיו ואשתו – זהו מצב נדיר... מה יש לעשות אם אשת האח אינה מיניקה ואף אחיותיה אינן מיניקות? מה [יש לעשות] אם האישה היא אלמנה או גרושה ואין חלב בשדיה?... עד מתי תשמש 'פוביית העירוב המגדרי' נקודת מוצא לפתוות הגורמות לעולם לצחוק עלינו?"[15]

 

עיתונאית סעודית: הפתוות מפלות את האישה לרעה

נאדין אל-בודיר, עיתונאית סעודית ומגישה בערוץ האמריקאי בשפה הערבית אל-חורה, כתבה במאמר ביומון המצרי העצמאי אל-מצרי אל-יום: "... [עובדת בכירה] תניק את פקידיה; עובדת [מן השורה] תניק את עמיתיה; נתחיל בהנקה כולם: אמהות, בנים, אחים ואחיות. קיצוניותם של כמה אנשי דת פונה... לעבר דבר בלתי מקובל שאף החברות המערביות אינן מכירות... הנושא נדיר ומעניין, אך [יישומו] במציאות מעורר סלידה. [הפתוא היא] הצהרה פומבית מפחידה... שנועדה לענות על חירויות הפרט בדרך שהיא יותר מפרימיטיבית.

 

אל תתפלאו אם הפתוא הזו תיושם, שכן כל דבר בעולם המוסלמי נעשה מותר. הנה אנו עדים לנישואים מסוג חדש [שרק] אתמול היו אסורים.[16] היום ואולי מחר יכריזו על צורה חדשה של הנקה. כל זאת משום שמרבית הפתוות שייכות לאותה מסגרת והיא היחסים בין גברים לנשים. כך, האישה היא המטרה באופן מתמשך: פעם היא נדרשת להסתיר את גופה, ופעם לחשפו או לשאוב ממנו בלי כל בושה ומבלי שתהיה לה דעה או זכות  להתערב [בענייני] גופה וצרכיו האישיים. בריוני הפתוא מצווים, פוסקים ומחליטים: האהבה אסורה; המבט [זה על זו] הוא חטא; דברי האהבה מגונים; אשר להנקה – הרי שהיא דבר מותר, מותר, מותר".[17] 

 

שלט בחנות לבגדי נשים: "חדש! עבאיה עם פתח להנקה"

אל-ג'זירה (סעודיה), 3.6.2010/האג'ד



[2]  www.alarabiya.net, 21.5.2010

[3]  www.al-obeikan.com, 23.5.2010

[4]  אל-ריאד (סעודיה), 26.5.2010

[5]  אל-וטן (סעודיה), 25.5.2010

[6]  www.alarabiya.net, 26.5.2010

[7]  כלומר גבר שהאישה אסורה לו בנישואים מאחר שיש קרבת דם ביניהם - אב, סב, אח או בן – ולכן אין מניעה שישהו במחיצה אחת.

[8]  עוכאט', סעודיה, 17.6.2010       

[9]  אל-שועלה (סעודיה), 13.6.2010

[10]  אל-ויאאם (סעודיה), 25.5.2010. יצוין כי היו אנשי דת נוספים שהתנגדו לפתוא של אל-עביכאן. השיח' מוחמד בן חסן אל-דריעי, חבר סגל ההוראה באוניברסיטת האמאם מוחמד בן סעוד, אמר כי אם הפתוא הייתה מתפרסמת בתקופתו של המופתי הסעודי לשעבר, השיח' עבד אל-עזיז בן באז, הוא היה דורש לאסור את אל-עביכאן ולחתוך את לשונו. (סבק, סעודיה, 28.5.2010).    

[11]  www.alarabiya.net, 26.6.2010. ד"ר חמוד עובה, מרצה להלכה מוסלמית בפקולטה לשריעה, אמר כי זו פתוא חריגה המעוררת סלידה וכי אל-עביכאן התייחס בדבריו למקרה ספציפי שלא ניתן לעשות ממנו היקש למקרים אחרים. המרצה ובעל הטור ד"ר מוחמד אל-הרפי תמך גם הוא בדעה זו ואמר כי על חכמי ההלכה להגביל את תקופת ההנקה עד גיל שנתיים. לדבריו, אין זה ראוי מצד השיח' אל-עביכאן לפרסם פתוא כזו, משום שהוא יודע שמדובר בפתוא חריגה. אל-הרפי הוסיף כי החוקים שקבע אל-עביכאן בפתוא כלליים מידיי, ולכן אדם עשוי לקבוע את הכללים כראות עיניו – דבר שעלול לפגוע בערכם של עניינים הלכתיים. (אל-ריאד, סעודיה, 25.5.2010)        

[12]  עוכאט' (סעודיה), 10.6.2010

[13]  אל-ריאד (סעודיה), 25.5.2010

[14]  אל-וטן (סעודיה), 25.5.2010

[15]  אל-וטן (סעודיה), 31.5.2010

[16]  הכוונה להופעתם התכופה של סוגים שונים של נישואים המותרים באסלאם, כגון: נישואי מותעה, נישואי עורף, נישואי פרנדס, נישואי מסיאף ונישואי מסיאר. נישואי "מותעה" [הנאה] - מותרים באסלאם השיעי, הם קצובים בזמן ואין צורך בגירושים על מנת לסיימם; נישואי "עורף" [מנהג] - הם אינם מתועדים במסמך כלשהו והאישה משוללת זכויות בנישואים אלו. הם נחשבים לנישואים חוקיים כל עוד הם עונים על התנאים ההלכתיים לנישואים; בנישואי "פרנדס" נשארת הנערה בבית משפחתה והיא ובן זוגה נפגשים בכל עת ובכל מקום לפי רצונם. נישואים אלה נועדו לענות בעיקר על צרכי הצעירים המוסלמים במערב המחקים את היחסים הרומנטיים המקובלים שם ומבקשים לכך לגיטימציה דתית; נישואי "מסיאף" מקובלים בקרב עשירי מדינות המפרץ הנוסעים לחופשה בתימן ונישאים לנערות מקומיות למשך תקופה קצרה - שבועיים עד חודשייםמבלי שהנערות מודעות למגבלת זמן זו; בנישואי "מסיאר" מוותרת האישה על חלק מן הזכויות שהקנה לה האסלאם, כגון הזכות למגורים, הזכות שהבעל יפרנסה ובמקרה שהוא נשוי לנשים נוספות, הזכות לשהות במחיצתו במידה שווה לנשים האחרות.

[17]  אל-מצרי אל-יום (מצרים), 11.6.2010. אל-בודיר כותבת רבות נגד אפליית נשים. באחד ממאמריה תהתה אל-בודיר מדוע הפוליגמיה מותרת רק לגברים. ראה דוח ממרי בנושא