המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הביקורת בסעודיה על השאת קטינות במדינה
8/3/2009

 

הביקורת בסעודיה על השאת קטינות במדינה

 

תופעת השאת קטינות המאפיינת חברות מוסלמיות רבות ואשר נפוצה עוד מראשית האסלאם, זכתה בשנה האחרונה לחשיפה בעיתוני סעודיה, שם מותרת התופעה, בהסתמך על החוק הדתי [הנוהג בסעודיה] שאיננו אוסר להשיא קטינות. ההיתר מתבסס על כך שהנביא מחמד נשא את עאישה לאישה כשהיתה בת 6. הדיווחים בעיתונות הסעודית אודות התופעה נתקלו בביקורת חריפה מצד גורמים חברתיים ומצד בעלי טורים סעודיים שקראו למגר את התופעה ולקבוע גיל מינימאלי לנישואים. הלחץ החברתי הביא לכך שמועצת השורא פרסמה ב-24 בנובמבר 2008 החלטה המגדירה את גיל 18 כגיל בגרות, אולם נמנעה מלומר במפורש שזהו גיל מינימאלי לנישואים – עובדה הממחישה את הקושי לבלום את התופעה. עם זאת, ההחלטה מעידה על פתח לשינוי הנדרש לשם הפסקת התופעה.

 

ראוי לציין לפחות שני חוקים דתיים שבוטלו בסעודיה - הראשון הוא העבדות. בשנת 1962 המלך פיצל בן עבד אל-עזיז פרסם צו מלכותי המורה על ביטול כל צורות העבדות ושחרור כל העבדים בסעודיה. החוק השני הוא הג'זיה [מס המוטל על לא מוסלמים], שכבר אינו נאכף במדינה. [1]   

מסמך זה יסקור מקרים אחדים בהם דווח על השאת קטינות בסעודיה, את עמדות אנשי הדת כלפי התופעה, את הניסיונות החברתיים למנוע אותה ואת הביקורת עליה.

 

השאת קטינות – תופעה רווחת בסעודיה

ב-11 ביולי 2008 דווח ביומון הסעודי "שמס" על ניסיונות של תושבים בעיר חאיל שבסעודיה למנוע השאת ילדה בת 10 לגבר בן 60, בטענה שנישואים אלו נחשבים "הפרה של תמימות הילדוּת" ו"מכירה" [של האב את בתו].[2] בתגובה לכך, דרשה המועצה לזכויות האדם בסעודיה ממושל חאיל ומיו"ר בתי המשפט בעיר למנוע נישואים אלה, מאחר שהם מהווים הפרה של ההסכם הבינלאומי לזכויות הילד.[3]  

ב-13 באוגוסט 2008 התקבל דיווח דומה ביומון הסעודי "עוכאט'" על אב שהשיא את בתו בת ה-8 לגבר בשנות ה-50 לחייו. על-פי הדיווח, עתרה האם לבית המשפט בדרישה לבטל את נישואי בתה, וקראה למועצה לזכויות האדם במדינה לסייע לה לבטל את הנישואים. עוד דווח כי אין זה המקרה הראשון בו נישאות קטינות לגברים מבוגרים, וכי נבדק מקרה נוסף של השאת ילדה בת 10 לגבר בן 70.[4] בתגובה לעתירת האם טען הגבר כי לא ביצע דבר אסור כאשר נישא לילדה וכי לא יחזור בו מהחלטתו להינשא לה.[5]      

 

ב-18 במרץ 2008 דיווח היומון הסעודי "שמס" על ארוסיו של החתן הצעיר ביותר בסעודיה, מוחמד מריזיק אל-רשידי, בן ה-11, לבת דודו בת ה-10. על-פי הדיווח, היה אמור הזוג להינשא במהלך חופשת הקיץ.[6] בתגובה טען שר המשפטים הסעודי כי הדיווחים שנתקבלו על בני הזוג אינם מדויקים, וכי מדובר בבני זוג בני 19 ו-14. בעקבות דיווחים אלו, הגישה המועצה לזכויות האדם בסעודיה למשרד המשפטים הסעודי התנגדות רשמית לאירוסי הזוג. בהתנגדות טענה המועצה כי נישואים אלו אינם עולים בקנה אחד עם הסכם זכויות הילד עליו חתמה סעודיה, ואשר לפיו ילד עד גיל 18 מוגדר קטין.[7] 

 

אנשי דת סעודיים: מותר להשיא קטינות

הממסד הדתי ברובו תמך בתופעה זו. אנשי דת אחדים שהתבטאו בנושא התבססו בטיעוניהם על נישואיו של הנביא מחמד לעאישה כשהיתה בת 6. המורשה לעריכת חוזי נישואים וגירושים בעיר ג'דה, אחמד אל-מעבי, אמר בתכנית ששודרה ביוני 2008 בערוץ הלבנוני LBC, כי מותר להשיא קטינה ולקיים עמה יחסים כבר בגיל תשע. לדבריו, הנביא מחמד נשא את עאישה לאישה כשהיתה בת 6 וקיים עמה יחסים כשהייתה בת 9. אל-מעבי הוסיף כי בתימן בנות נישאות בגילאי 9 ו-10, ואם אבי הילדה הנישאת נוכח בטקס הנישואים ומסכים לנישואי בתו בהתאם לכללים ההלכתיים, אזי "מובן מאליו שהנישואים חוקיים".[8]

 

דברים דומים הופיעו בכתבה שפורסמה באתר האינטרנט www.islamtoday.net עליו מפקח איש הדת הסעודי סלמאן אל-עודה. בכתבה נטען כי באסלאם אין חשיבות לגיל הנערה הנישאת, וכי ניתן לקיים עמה יחסים כשהיא מסוגלת להתמודד עם הבעילה והשלכותיה. כמו כן, נמתחה בכתבה ביקורת על המתנגדים להשאת קטינות המכחישים כי הנביא מחמד נשא את עאישה לאישה כשהיתה בת 6.[9]

 

יצוין כי עמדתו של המופתי של סעודיה, השיח' עבד אל-עזיז אל-שיח', כלפי הנושא היתה בלתי עקבית. ב-23 באוגוסט 2008 הזהיר המופתי את ההורים מפני השאת בנותיהם הקטינות לגברים המבוגרים מהן ב-50 שנה או יותר. לדבריו, תופעה זו מעידה על חוסר מצפון מצד ההורים, פוגעת בצניעותן של הבנות ועלולה לגרום להן לחטוא. המופתי הדגיש כי הילדה הצעירה תחיה בסבל בשעה שהוריה ייהנו מהנוחיות שהנדוניה מנישואיה מקנה להם.[10] לעומת זאת, ב-14 בינואר 2009 פרסם המופתי פסק הלכה המתיר השאת קטינות מעל גיל 10, וטען כי אלו המנסים למנוע זאת טועים ועושים עוול לאישה.[11]

 

מועצת השורא: גיל 18 – גיל בגרות

בישיבת מועצת השורא שנערכה ב-17 בנובמבר 2008, דרשו כמה מחבריה להעניש גברים הנישאים לנערות מתחת לגיל 18. יו"ר הוועדה לענייני חברה ומשפחה במועצת השורא, ד"ר טלאל אל-בכרי, אמר כי השאת קטינות נחשבת לסחר בילדים וקרא למחוקקים לשים קץ לתופעה זו על-ידי קביעת גיל הבגרות [כלומר גיל 18] כגיל נישואים מינימאלי. לדבריו, אסור למשפחה לנצל את בתה על-ידי מכירתה לכל אחד, וכי זכותה שיתחשבו בדעתה ושישאלו אותה אם היא מעוניינת בנישואים.[12]  נוכח הקריאות מצד חברים במועצת השורא, ונוכח קריאות דומות מצד גורמים חברתיים במדינה לעצור את התופעה, פרסמה מועצת השורא ב-24 בנובמבר 2008 החלטה המגדירה את גיל 18 כגיל בגרות.[13]

 

אנשי דת סעודיים: אין להשיא קטינות

כמה אנשי דת סעודיים שהתנגדו לתופעה קראו לאסור אותה. השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, חבר מועצת השורא ויועץ במשרד המשפטים הסעודי, המבטא בד"כ את עמדת הממשלה הסעודית, אמר כי משרד המשפטים הסעודי אוסר על עורכי חוזי הנישואים לערוך נישואים בהם הארוסה היא קטינה. לדבריו, יש להתחשב בעמדתה של הנערה כלפי הנישואים ולא לכפות עליה להינשא אם היא מתנגדת לכך.[14] כמו כן, קרא אל-עביכאן להעניש אב הכופה על בתו להינשא ולשלול ממנו את הזכות לאפוטרופסות עליה.[15]

 

גם ד"ר מחמד אל-נוג'ימי, חבר האקדמיה להלכה מוסלמית - שהנה מוסד ממלכתי - דרש להפסיק להשיא ילדים שטרם הגיעו לגיל בגרות. בראיון ליומון "אל-וטן", הוא קרא להורים שעשו זאת, לבטל את נישואיהם עד שיגיעו לבגרות. לדבריו, נישואי קטינים אינם נחשבים חלק מהאסלאם, ולכן יש להעניש אב המשיא את בתו הקטינה. אל-נוג'ימי הוסיף כי גיל 15 איננו גיל מספיק מבוגר לנישואים, וכי על האב להמתין עד שבתו תהיה בת 17, ורק אז להתייעץ אתה לגבי נישואיה. במידה שהנערה מתנגדת לנישואים, אין להמשיך בהליך.[16] 

 

"השאת קטינות – הפרה של הסכם זכויות הילד"

יו"ר המועצה לזכויות האדם בסעודיה, תורכי אל-סודירי, אמר כי השאת קטינים היא הפרה של זכויות האדם ושל ההסכם הבינלאומי לזכויות הילד עליו חתמה סעודיה, מאחר שהיא שוללת מהנער או הנערה [הנישאים] את ילדותם. אל-סודירי קרא להגביר את המודעות בקרב משפחות להשלכות השליליות שלה, ואמר כי לאישה יש זכות להסכים או לסרב לנישואים, והסכמתה היא תנאי בסיסי לתוקף חוזה הנישואים בהלכה המוסלמית.[17] כמו כן, דרש אל-סודירי ממשרד המשפטים, ממושלי המחוזות במדינה ומהמורשים לעריכת חוזי הנישואים לשים קץ לתופעה. הדובר הרשמי של המועצה לזכויות האדם, ד"ר זוהיר אל-חארת'י, דיווח כי המועצה מנעה השאתה של ילדה בת 10 לגבר בן 60.[18] 

 

בהקשר זה אמרה ד"ר סוהילה זין אל-עאבדין, יו"ר מרכז המידע והמחקר באגודה לזכויות האדם בסעודיה, כי השאת קטינות למבוגרים דומה יותר לפשע של קבירת בנות בעודן חיות, שרווח בתקופת הג'אהיליה. זאת מאחר שלילדה הנישאת אין כל עתיד בצלו של גבר בגיל סבה, ומאחר שהנערה הקטינה מתקשה לשאת בנישואים ובהשלכותיהם. לדבריה, יש לשלול מאבות המוכרים את בנותיהם באופן זה, יהיו אשר יהיו הסיבות לכך, את האפוטרופסות על בנותיהם.

 

עוד טענה אל-עאבדין כי יש להעניש מורשים לעריכת חוזי נישואים המתירים השאת קטינות, וקראה להם לוודא את זהות הנערה הנישאת - לחשוף את פניה, להשוותם עם תמונתה בתעודת הזהות שלה, ולאמת את גילה. לדבריה, רצוי אף למנות נשים שיערכו את חוזה הנישואים כדי למנוע מעשי מרמה. בנוסף, טענה אל-עאבדין כי יש להגדיר את גיל 18 כגיל מינימאלי המתאים לנישואים מבחינה רפואית, נפשית וחברתית.[19]

 

ב-1 בינואר 2009 דיווח היומון הסעודי "עוכאט'" כי המועצה לזכויות האדם בסעודיה תגיש בימים הקרובים לגורמי שלטון בכירים המלצה להפסיק השאת קטינות במדינה ולהגדיר את גיל 15 כגיל מינימאלי לנישואים בקרב בנות.[20] ב-9 באוגוסט 2008 דיווח היומון הסעודי "עוכאט'" כי משרד המשפטים הסעודי בשיתוף עם גורמים ממשלתיים אחרים אישר תקנון לפיו לא יהיה ניתן להשיא נערות שטרם מלאו להן 14 שנה.[21]

 

פעילות נשים סעודיות תוקפות את התופעה

פעילות בולטת למיגור התופעה היתה של "האגודה להגנה על זכויות האישה בסעודיה". לאחרונה פרסמה האגודה - ביוזמתה של פעילת זכויות הנשים הסעודית וג'יהה אל-חוידר - קליפ של שבע דקות בשם "אני ילדה ולא אישה". בקליפ מופיעים קטעי עיתונות המדווחים על השאת קטינות במדינה, וילדות סעודיות המביעות התנגדות לנישואים מוקדמים ואשר דורשות לחוקק חוק שישים קץ לתופעה.[22]

 

ב-8 בספטמבר 2008 פרסמה האגודה הנ"ל גילוי דעת בו טענה כי השאת קטינים נחשבת להפרה של זכויות הילד, ודרשה לקבוע גיל מינימאלי לנישואים. ב-23 בספטמבר 2008, היום הלאומי של סעודיה, הגישה האגודה עצומה בנושא למועצה ולאגודה לזכויות האדם במדינה. העצומה דרשה להגדיר את גיל 17 כגיל נישואים מינימאלי לנערות ואת גיל 18 לנערים. עוד נדרש לאפשר לזוגות הנישאים לבחור את בן זוגם ללא התערבות או כפייה מצד משפחתם.[23]

 

כמו כן, פרסמו לאחרונה פעילי זכויות אדם בסעודיה גילוי דעת נגד התופעה. בגילוי הדעת כתבו: "אנו נאבק בכל האמצעים החוקיים בכל המקרים של השאת קטינות במדינתנו, ונפעל להוציא את התופעה מחוץ לחוק ולהזהיר מפני השלכותיה המזיקות באמצעות מחקרים מדעיים, מאמרים וראיונות באמצעי התקשורת.. אנו קוראים לחקיקה של דיני המשפחה בהלכה המוסלמית, שתגן על זכויות האישה והילד בתוך המשפחה...".[24]

 

משרד הבריאות הסעודי מזהיר מפני השאת קטינות

דו”ח רפואי רשמי שפרסם משרד הבריאות הסעודי קבע כי השאת קטינות היא "אחד הגורמים העיקריים להופעת בעיות רפואיות ונפשיות... הגורמות לעלייה באחוז המחלות במשפחה ובחברה, ובכך מהוות נטל כלכלי על מערכת הבריאות". בין הבעיות הרפואיות והגופניות שצוינו בדו”ח: בעיות במחזור החודשי ובכניסה להריון, קריעת הנרתיק, שבירת עצמות בגיל מוקדם עקב מחסור בסידן וריבוי ניתוחים קיסריים בזמן הלידה. כמו כן, הוזכרו בדו”ח גם בעיות נפשיות הנובעות מנישואים מוקדמים, ביניהן: חסך אימהי, חסך ילדות שעלול להוביל בגיל מאוחר יותר להפרעות נפשיות כגון חרדות, הפרעות בזוגיות ועוד.[25]

 

בתגובה לדו”ח, אמר חבר האקדמיה להלכה מוסלמית, ד"ר מחמד אל-נוג'ימי, כי אסור להשיא ילדות מתחת לגיל 15, והמליץ להקים ועדה רפואית שתאשר כי ילדה העומדת להינשא בשלה לנישואים ומעוניינת בהם.[26]

 

בעלי טורים סעודיים: מדובר ב"רצח הילדוּת"

בעיתונות הסעודית נשמעה ביקורת חריפה על התופעה, בפרט על רקע השאתה של הילדה בת ה-8 לגבר בן 50, ובעקבות ההחלטה המשפטית להתיר נישואים אלו. בעלי טורים סעודיים טענו כי השאת קטינות בעידן זה היא פשע הפוגע באנושות, בחברה ובזכויות האישה.

במאמר שכותרתו "רצח הילדוּת" ביומון הסעודי "אל-יום" כתב בעל הטור מחמד אל-בכר: "השאת ילדה בת שמונה היא התנהגות שיש בה פגיעה בחברה, הפרה של משמעות הילדות, עלבון כלפי האנושות וניצול ילדה שאינה מבינה מה מתרחש סביבה. פסק הדין שהתפרסם [לפיו לא תוכל הילדה להתגרש מבעלה] אינו פוגע רק בה, אלא הוא מהווה תקדים חמור המאיים על כל הבנות ומאפשר לאבות לסחור בבנותיהם הקטנות... הסוגיה היא סוגיה חברתית יותר מאשר סוגיה של אם [אחת] המעוניינת להגן על בתה, כשם שפסק הדין כולל את כל הקטינות הסעודיות...

 

כיצד נוכל להבליג על הפרה חמורה של המורשה לעריכת חוזה הנישואים, המתיר להשיא ילדה מבלי לשאול אותה? יתרה מכך, כיצד נוכל להבליג על השאת קטינה שאינה יודעת מה לעשות בחיי היום יום שלה, בעוד אנו מדברים על החלטות עתידיות הנוגעות לילדוּת ולתמימות שלה ושל חברותיה?".[27]   

 

במאמר ביומון הסעודי "אל-ג'זירה" קרא בעל הטור ג'אסר עבד אל-עזיז אל-ג'אסר לממסד הדתי להתערב למניעת התופעה: "כולם צריכים להילחם בתופעה מוזרה זו... יש להתחיל עם האמאמים במסגדים שיטפלו במעשה סוטה זה. הדיון בנושא זה בדרשות יום השישי הוא דבר הכרחי, משום שדרשות אלו צריכות לטפל בבעיות ההלכתיות וההתנהגותיות של האומה [המוסלמית]... האם אב [המשיא את בתו הקטינה] אינו יודע שהוא הופך אותה לסחורה הנקנית ונמכרת, שולל ממנה את אנושיותה, והופך אותה לעבד שפל? האם החוק המוסלמי מסכים לזה? אם מעשים אלו מפרים את החוק המוסלמי והורסים את החברה ואת אמות המידה, מדוע שותקים אנשי הדת על מעשים אלו, האמאמים במסגדים והדרשנים? מדוע שותקים האינטלקטואלים, אנשי ההסברה והתרבות?...".[28] 

 

בעל הטור עבדאללה בן סעד אל-עביד קרא במאמר ביומון "אל-ג'זירה" להגדיר גיל מינימאלי לנישואים: "השאת ילדים גורמת לבעיות נפשיות עמוקות... מבחינה רפואית, ילדה שצריכה ללדת נתונה בסכנת חיים. כיצד מסכימים הארגונים לזכויות האדם לנישואים מסוג זה, במדינה החתומה על מניעתם ועל הגנה על זכויות הילד? כדי להפסיק זאת, יש להעניש אב המשיא אחד מילדיו וכן יש להעניש את עורך חוזה הנישואים.

 

על הגורמים הנוגעים בדבר לנקוט בצעדים הבאים: להגביר את המודעות למניעת מקרים אלו דרך אמצעי התקשורת; להפעיל את תפקיד מוסדות החינוך השונים, כגון: מסגדים, בתי ספר ואוניברסיטאות [כדי למנוע את התופעה]; להגדיר את גיל 18 כגיל מינימאלי לנישואים; להגדיר פער גילאים [מקסימאלי] בין בני הזוג, למשל 15 שנה...".[29]     

 

דרישה להקים אגודה שתגן על ילדים מפני השאתם בעודם קטינים השמיע בעל הטור נאצר אל-חוג'ילאן במאמר ביומון  "אל-ריאץ'": "אין מנוס מלנקוט בכמה צעדים ראויים, כדי לצמצם את הסכנה בה נתונה החברה ואת הנזקים העלולים להיגרם בעקבותיה. [ניתן לעשות זאת] על-ידי הקמת אגודה להגנה על ילדים מפני נישואים [מוקדמים], שתהיה כפופה למועצה לזכויות האדם [בסעודיה] בכל הקשור להגנה על ילדים ונשים מפני אלימות. כמו כן, האגודה תהיה רשאית להמשיך בפעילותה גם אם יחוקק חוק שיגדיר גיל מתאים לנישואים...".[30]



[2] שמס (סעודיה), 11.7.2008.

[3] עוכאט' (סעודיה), 16.7.2008. יצוין כי סעודיה הצטרפה להסכם הבינלאומי לזכויות הילד בשנת 1996, והתחייבה להגיש לוועדה הבינלאומית לזכויות הילד דוח מעקב בתחום זה אחת לחמש שנים. לפי ההסכם, כל אדם מתחת לגיל 18 מוגדר ילד: http://www.nour-atfal.org/news/wmview.php?ArtID=475

[4] עוכאט' (סעודיה), 11.8.2008.

[5] אל-חיאת (לונדון), 13.8.2008.

[6] שמס (סעודיה), 18.3.2008.

[7] שמס (סעודיה), 21.7.2008. ראוי לציין כי במהלך השנה החולפת נתקבלו בעיתונות הסעודית דיווחים נוספים על השאת קטינות על-ידי אביהן. (אל-וטן, סעודיה, 9.11.2008).

[8] www.aafaq.org, 29.6.2008.

[9] www.aafaq.org, 21.10.2008.

[10] www.arabnews.com, 23.8.2008.

[11] www.elaph.com, 14.1.2009.

[12] אל-וטן (סעודיה), 18.1.2009.

[13]  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.11.2008.

[14] אל-יום (סעודיה), 22.8.2008.

[15] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.9.2008.

[16] אל-וטן (סעודיה), 1.6.2008.

[17]  אל-ריאץ' (סעודיה), 26.8.2008.

[18] אל-יום (סעודיה), 22.8.2008.

[19]  אל-יום (סעודיה), 22.8.2008.

[20]  עוכאט' (סעודיה), 1.1.09.

[21] עוכאט' (סעודיה), 9.8.2008.

[22]  www.sawomenvoice.com, 14.1.2009; לצפייה בקליפ ממרי הקישו כאן

[23] אל-וטן (סעודיה), 15.9.2008, www.saudiwomanvoice.com, 23.9.2008.

[24] www.aafaq.org, 5.2.2009.

[25] שמס (סעודיה), 5.2.2009.

[26] שמס (סעודיה), 5.2.2009.

[27] אל-יום (סעודיה), 9.9.2008.

[28] אל-ג'זירה (סעודיה), 21.7.2008.

[29] אל-ג'זירה (סעודיה), 28.8.2008.

[30] אל-ריאץ' (סעודיה), 20.7.2008.