המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תיאוריות קונספירציה במצרים: ארה"ב, בריטניה, ישראל ותורכיה הפילו את המטוס המצרי
7/6/2016


תיאוריות קונספירציה במצרים סביב התרסקות המטוס המצרי:

האשמת ארה"ב, בריטניה, ישראל ותורכיה וטענות למזימה מערבית נגד מצרים

 

ב-19.5.2016 לפנות בוקר התרסק אל מימי הים התיכון מטוס של חברת התעופה המצרית שיצא מפריז בדרכו לקהיר, על 66 נוסעיו ואנשי צוותו. עם היוודע דבר ההתרסקות נפוצו בכלי התקשורת המערביים השערות באשר לנסיבות התרסקות המטוס ותהיות האם מדובר בתקלה טכנית, בפיגוע טרור או בהתאבדות של הקברניט. גורמים רשמיים בממשל המצרי התרעמו על ריבוי הדיווחים הלא מאומתים בתקשורת המערבית [עוד טרם החלה החקירה. כך למשל, שר התעופה המצרי, שריף פתחי, אמר כי הוא מתפלא על הדיווחים אודות עשן במטוס טרם ההתרסקות או בדבר התאבדות קברניט המטוס. הוא אף הוסיף בציניות כי ייתכן שיצורים מן החלל הם אלו שהפילו את המטוס ודרש להמתין לתוצאות החקירה בעניין.[1]

 

בנוסף, עיתונאים ופוליטיקאים מצרים רבים מיהרו להאשים גורמים שונים, ובפרט את ארה"ב, בריטניה, תורכיה וישראל, באחריות להתרסקות המטוס. כמה מן הכותבים בעיתונות המצרית טענו כי הפלת המטוס היא חלק מ"מזימה שטנית" מערבית שנועדה לפגוע ביציבותה של מצרים, בכלכלתה ובקשריה עם מדינות עולם, ולבסוף, להביא לקריסתה של מצרים. היו  שטענו כי ארה"ב ובריטניה אחראיות להפלת המטוס המצרי, כמו גם לסדרת אסונות נוספים שפקדו את מצרים בשנה האחרונה, וזאת, לטענתם, משום שהן מספקות סיוע ותמיכה לארגוני טרור דוגמת האחים המוסלמים ודאעש שפוגעים במצרים. מאמרים אחרים האשימו את ישראל, שקיימה לטענתם תמרונים אוויריים באזור התרסקות המטוס והאחרים האשימו את תורכיה, יריבתה של מצרים.

 

מנגד, העיתונאי המצרי ד"ר עמר אל-שובכי, סגן נשיא מרכז אל-אהראם למחקרים מדינים, פרסם שני מאמרים בהם יצא נגד הטענות בדבר קונספירציה עולמית נגד מצרים, וטען כי על המצרים להפסיק לאמץ תיאוריות קונספירציה כדי להסביר את כישלונותיהם ולהתחיל להבין מה הסיבות האמתיות להם. עם זאת אל-שובכי עצמו העלה תיאוריה לפיה תיאוריות קונספירציה אלו משרתות את האינטרסים של יצרניות המטוסים שאינן רוצות לדון בכשלים הטכניים של מטוסיהן.

 

להלן תרגום קטעים מן המאמרים שהתפרסמו בעיתונות המצרית, אשר משקפים את הגישות הנ"ל.


 

ארה"ב ובריטניה תומכות בארגוני טרור שמבצעים פיגועי טרור למענן

כותב באל-אהראם : התרסקות המטוס, כמו עוד אסונות  הפוקדים את מצרים - תוצר של ארה"ב ובריטניה

מוחמד צאברין, הכותב ביומון הממסדי אל-אהראם, קשר בין רצף המשברים האחרונים שחוותה מצרים, ובהם התרסקות המטוס הרוסי מעל שרם אל-שיח' באוקטובר 2015, פרשת רצח הסטודנט האיטלקי ג'וליו ריג'יני [במצרים] והתרסקות המטוס שהגיע מפריז, ורמז כי כולם בוצעו על ידי ארגוני טרור, שהם, לדבריו, שכירי חרב של ארה"ב ובריטניה. הוא כתב: "אסון נוסף מציב את מצרים בעין הסערה, כאילו מדובר במעין סיוט מתמשך המעיק על ליבותיהם של המצרים – [החל] מאסון המטוס הרוסי [שהתרסק] מעל שרם אל-שיח', עבור במותו של החוקר האיטלקי ג'וליו ריג'יני [שוב שם מלא] וכלה כעת בנפילת המטוס המצרי שהגיע מפריז. בנוסף יש כמובן גם את הטרור הבלתי פוסק בסיני וגל השריפות [שפקד אזורים שונים במצרים לאחרונה]...

 

מה שקורה בשטח רחוק מכל רגש ומוסר, וכפוף לאינטרסים של מדינות ולשילוב [האינטרסים] התעשייתיים, הצבאיים והפיננסיים של המעצמה החזקה בעולם [קרי, ארה"ב]  ושל השלוחה שלה - בריטניה. הם [ארה"ב ובריטניה] אינם מכירים את [המילה] חמלה, הגם שהם מיטיבים להביע תנחומים אך [בה בעת] גם לנהל את הפעולות השפלות באמצעות סוכנים. מי שאינם רוצים לראות את האמת [צריכים לשאול את] השאלה 'מי מרוויח מכך?' האם קיים אדם שפוי בדעתו שרוצה לפגוע בתיירות ולתקוע טריז בין [מצרים] לבין רוסיה של פוטין, איטליה, צרפת ומדינות המפרץ?... הרי יש [גורם] שמתעקש לשלב מחדש את האחים המוסלמים בחיים הפוליטיים, מי שמדבר על 'המזרח התיכון הגדול' ומי שמואשם  בדרום אמריקה – בברזיל, ארגנטינה, ונצואלה, בוליביה ובמדינות נוספות בהתערבות וביצירת הפיכות [במדינותיהם] בכלים דמוקרטיים וכן בגרימת טלטלות חברתיות. [לגורם זה] יש גם היסטוריה ארוכה של התערבויות אלימות נגד מדינות ומשטרים שמעולם לא היו קומוניסטיים אלא  [משטרים] לאומיים ש[כל מה] שרצו [היה] מידה קטנה של עצמאות לאומית...

 

החוקר הבריטי מארק קרטיס Mark Curtis חשף בספרו המפורסם 'קשרים סודיים - המזימה של בריטניה עם האסלאם הרדיקלי', כי ממשלות בריטניה, בין אם שמרניות או בהנהגת הלייבור, שאפו ליישם את האינטרס הלאומי מחוץ [לבריטניה] ולכן שיתפו פעולה בחשאי במשך עשורים ארוכים עם כוחות האסלאם הרדיקלי, ובהם ארגוני טרור... קרטיס מציין גם כי ארה"ב נתנה חסות וטיפחה את אוסאמה בן לאדן ואת [ארגון] הטרור אל-קאעדה וכי כעת יש סיפורים רבים על סימנים לכך שארה"ב ותורכיה נותנות חסות לדאעש ודומיו...

 

האם מישהו שואל מה עומד מאחורי החיבוק שמעניק המערב, ובמיוחד בריטניה, לארגון האחים המוסלמים ומנהיגיו ולארגונים הקיצוניים האחרים, והאם הביטוי 'לונדונסטאן' הגיע משום מקום?... ומדוע האמריקנים, והבריטים בפרט, מתעקשים לשלב את כוחות האסלאם הפוליטי בפוליטיקה?!...אל לנו לשכוח כי ארגוני הטרור הללו לא נרתעו מעולם משימוש באלימות ובטרור כדי להשיג מטרות פוליטיות לטובת אדוניהם מזה שנים רבות. כן, אלו הם שכירי חרב שנלחמים את מלחמותיהם של אחרים נגד ארצות מולדתם ובני עמם, כפי שאירע באפגניסטן..." [2]

 

מצרים מתאבלת על אסון המטוס[3]


 

כותב מצרי: "ארה"ב תומכת בארגוני הטרור כדי לזרוע כאוס ברחבי האומה הערבית ובפרט במצרים"

גם וגדי זין אל-דין, הכותב בביטאון מפלגת אל-ופד, תקף את ארה"ב והאשימה במתן חסות לארגוני הטרור וטען ש"היא שעומדת מאחורי כל המזימות". הוא כתב: "העמדה האמריקנית באשר להתפוצצות המטוס מעל הים התיכון אינה מוזרה [יתכן שכוונתו לדיווח של ה CNN  שהטייס התאבד]. אני באופן אישי לא הופתעתי מההתנהגות האווילית של ארה"ב בעניין זה  כפי שהופתעו רבים אחרים. הסיבה [לכך] פשוטה מאוד, והיא  שהטרור שמכה כעת בעולם הוא תוצר אמריקני-מערבי. מדוע ארה"ב תומכת בארגוני הטרור? ומה כוונתה בעשותה דבר טיפשי שכזה? מה היא מרוויחה מכך? לכל השאלות הללו [ושאלות] נוספות יש תשובה אחת והיא שהתכניות האמריקניות-מערביות שהתוו לגבי המזרח התיכון הן תכניות אימפריאליסטיות... וישנם בוגדים וקושרי קשר רבים שמקלים על האימפריאליזם החדש את המשימה, ויתרה מכך, מציעים להם את עצמם מרצון, דוגמת ארגון האחים [המוסלמים]. האימפריאליסט החדש מנצל זאת בתואנות שווא של  חירות, דמוקרטיה וזכויות אדם שלהם כמהות מדינות העולם השלישי....

 

לא פלא אפוא שאנו רואים את העמדה האמריקנית המבישה הזו בנושא אסון המטוס המצרי, ואין זה פלא שנגנה את וושינגטון, שהרי היא זו שיצרה את הארגונים הקיצוניים ואת [ארגוני] הטרור, ויתרה מכך, היא גם התומכת הראשית שלהם כדי לזרוע כאוס בכל רחבי האומה הערבית, בייחוד במצרים, שבה סוכלו כל התכניות השטניות לחלקה או לפוררה - הן אלה של ארה"ב והמערב מחוץ והן אלה של ארגון האח"ס הטרוריסטי מבית ... זאת היא ארה"ב – אל תצפו ממנה [לדברים] טובים, שהרי כיצד יכול לצאת [ממנה משהו] טוב, בעוד היא זו שרוקמת את כל המזימות..."[4]

 

עיתונאים מצרים: הפלת המטוס היא חלק ממזימה שנועדה לחבל בקשריה הבינ"ל של מצרים

רבים טענו כי התרסקות המטוס נעשתה כחלק ממזימה בינ"ל נגד מצרים. כך, חבר הפרלמנט המצרי סלימאן והדאן, אמר כי " ברור כעת לדעת הקהל המצרית שישנה מזימה בינ"ל נגד מצרים". בדומה לכך, גם חבר הפרלמנט ח'אלד יוסף הזהיר כי "חברות תיירות זרות ינצלו את האסון כדי לבטל טיסות דרך חברת התעופה המצרית ובכך "ישתתפו במזימה נגד הכלכלה המצרית".[5] 

 

בחלק מהמאמרים נטען כי יש תכנית מתוכננת בקפידה רבה לפגוע בקשריה הכלכליים, הצבאיים והמדיניים של מצרים עם בעלות בריתה, ובכך להביא להתמוטטותה של המדינה המצרית. בעל טור ביומון המצרי אל-וטן, עמאד אל-דין אדיב, כתב: "אין זה מקרה שנעשתה פעולה נפשעת נגד מטוס של חברת התעופה המצרית שעזב את שדה התעופה בפריז, [במטרה] לסכל את הסכם שיתוף הפעולה הצבאי-כלכלי הגדול ביותר בין מצרים לצרפת, [שסוכם עליו] לפני שבועיים במהלך ביקורו של הנשיא הולנד בקהיר. זהו ניסיון לפגוע ביחסי [החוץ] של מצרים ולרסק את כל יסודות העוצמה או היציבות בכל התחומים. זוהי מדיניות של ריסוק הבית [קרי, המדינה] על ראש הנשיא, הממשלה, הצבא, המשטרה והעם, יהיה המחיר אשר יהיה..."

 

עוד כתב: "האם אנחנו [ניצבים] בפני תכנית נפשעת להפיל את מטוסי חברת התעופה המצרית או מול תכנית שטנית להפיל את המשטר במצרים? האם אנחנו [ניצבים] בפני תכנית נפשעת לשרוף את מקורות הפרנסה של מצרים, את בתיה ואת בני האדם בה, או מול תכנית הרסנית לשרוף את [עצם] פרויקט המדינה במצרים? מדובר בתכנית מתוכננת בקפידה רבה וללא אלתורים שנועדה להכשיל באופן שיטתי את קשריה האזורים והבינלאומיים של מצרים, שעליהם נשען משטר מהפכת ה-30 ביוני [כינוי למשטר אל-סיסי].

 

אין זה מקרה שהקריאה לסיים את שלטונו של עבד אל-פתאח אל-סיסי באה בעקבות [הסכם] החזרת שני האיים [סנפיר וטיראן] לסעודיה ואין זה מקרה שהנושא של [הרג] הסטודנט האיטלקי [ג'וליו ריג'יני] צף לאחר שהקשר בין הנשיא אל-סיסי לבין ראש ממשלת איטליה התפתח ולאחר שהחברה האיטלקית ENI הודיעה כי [מצאה] באר גז ובה עתודה של 32 טריליון מטרים מעוקבים [של גז]. אין זה מקרה שהמטוס הרוסי התפוצץ [מעל שרם אל-שיח'] לאחר שהושגו הבנות ותיאום אסטרטגי בדרג הגבוה ביותר בין שני הנשיאים פוטין ואל-סיסי ובעקבות החתימה על הסכמים צבאיים גדולים..."[6]

 

רק חמור לא מבין שיש פה מזימה

על גב העיתון: "נפילת המטוס של חברת התעופה המצרית";  החמור: "אינני רואה פה שום מזימה ושום דבר"[7]


עיתונאי מצרי מתריע: גרמניה עלולה להיות היעד הבא של הטרוריסטים, בשל הסכמים שחתמה עם מצרים

דברים ברוח דומה כתב גם העיתונאי וההיסטוריון המצרי עבאס אל-טראבילי, בעל טור ביומון המצרי אל-מצרי אל-יום, שטען גם הוא כי ישנה מזימה לפגוע בקשריה הכלכליים והצבאיים של מצרים עם המדינות השונות ובראשן רוסיה, איטליה וצרפת. אל-טראבילי אף צפה כי יחסיה של מצרים עם גרמניה עלולים להיות  מטרתם הבאה של הטרוריסטים, בשל הסכמי הנשק בין שתי המדינות. הוא כתב: "אינני שולל את האפשרות כי הטרוריסטים מתכננים לפגוע ביחסינו עם מדינות נוספות ובראשן גרמניה בשל התיירות [הגרמנית למצרים], וחשוב מכך, בשל הסכמי הנשק בין גרמניה למצרים, ובראשם ההסכם הידוע לגבי [אספקת] צוללות מדגם דולפין למצרים ו[אמצעי לחימה] נוספים, [שנועד] כדי שישראל לא תשיג אותנו בתחום הזה. כאן [המקום] לציין [גם] את הגידול בהיקף ההשקעות הגרמניות במצרים ואת האהדה הגדולה של העם המצרי לעם הגרמני ולתעשייה שלו ולתרבות שלו – חובה להזהיר מפני כך..."[8]

 

היסטוריון מצרי: ייתכן כי תורכיה עומדת מאחורי הפלת המטוס המצרי

בטור דעה נוסף שלו הצביע ההיסטוריון עבאס טראבילי על האפשרות שתורכיה עמדה מאחורי ההתרסקות בשל האיבה ההיסטורית בין שתי המדינות והיותה של תורכיה כר פורה לפעילות ארגוני טרור, ובפרט האחים המוסלמים: "בכל פשע, ההיגיון אומר 'חפש את המרוויח'. באירועים שמטרתם להרוס את מצרים ולהשחיר את פניה עלינו לחפש מיהם המרוויחים מהמכות שנוחתות על מצרים. בתחילה יש להגדיר מיהם אויביה של מצרים כעת, לפחות באזור. [ניתן לומר כי] יש יותר ממרוויח אחד, כלומר יותר מאויב [אחד] – יש את ישראל ויש את חמאס, אולם מה לגבי תורכיה?...

 

האיבה התורכית כלפי מצרים היא בת אלפי שנים... [גל] האיבה התורכית הנוכחי למצרים בא במסגרת  ניסיונותיו של הסולטן העות'מאני החדש, רג'ב טאיפ ארדואן, לבנות מחדש את האימפריה התורכית. לשם כך הוא מסייע לכל מי ש[נחשב] אויב של מצרים, ובראשם האחים [המוסלמים], תומך בהם ומעניק להם הגנה ואפשרות לפעול נגד מצרים מעל אדמת תורכיה... לאירועים שמתרחשים במצרים יש מטרה אחת והיא לפגוע במצרים ובכל המצרים. ברגע שאנו יוצאים ממשבר [אחד] שהם [התורכים] יצרו, אנו מוצאים [עצמנו] במשבר [נוסף] שגם אותו הם יצרו. בדיוק כפי שהפלת המטוס הרוסי מעל סיני [נועדה] לסכסך בין מוסקבה לקהיר, וכידוע, בטיסה שקדמה לנפילתו המריא המטוס הרוסי משדה תעופה תורכי!!..."[9]

                                                                 

"נפילת המטוס המצרי"

הקוראת בקפה לאישה המסמלת את מצרים: "הולכים לפקוד אותך הרבה אסונות , אך בסופם תהיה שמחה"[10]


 

פוליטיקאים ועיתונאים מצרים: ישראל היא שהפילה את המטוס המצרי

כותב מצרי: ישראל שקיימה תמרונים צבאיים במרחב האווירי היווני אחראית להפלת המטוס המצרי

פוליטיקאים ועיתונאים רבים האשימו את ישראל באחריות להפלת המטוס. בפוסט שהעלה שר המשפטים לשעבר אחמד סלימאן בעמוד הפייסבוק, נטען כי ישראל היא זו שהפילה את המטוס בעת התמרונים הצבאיים שקיימה במרחב האווירי של יוון.[11]  

העיתונאי המצרי סאמח אל-לבודי פרסם מאמר ביומון המצרי אל-מצרי אל-יום בו טען כי ישראל אשמה בהפלת המטוס המצרי, שארעה בעת שישראל קיימה תמרונים צבאיים במרחב האווירי של יוון. אל-לבודי  הציג נימוקים המאששים, לדבריו, טענה זו. הוא כתב: "יש ספקולציות רבות באשר לנסיבות אירוע [התרסקות] המטוס המצרי MS804האם התרסק או הופל? אולם המחזה של נפילת המטוס בגבולות [הימיים] של יוון ומצרים הוביל לשיח על תרחיש לפיו המטוס סטה 90 מעלות שמאלה ולאחר מכן 360 מעלות ימינה, כאילו היה מטוס קרב המתחמק מסכנה המתקרבת אליו...

 

ההצהרות הרשמיות שיצאו מיוון בנוגע לאירוע ולנסיבותיו לא התייחסו לתוכנית האימונים האוויריים הצבאיים שישראל החלה לערוך דרומית לכרתים [ושדבר עריכתם] פורסם החודש. התמרונים של מטוסי הקרב הישראלים

החלו על פי [רישומי] ה-NOTAM [מידע תעופתי שמפרסמת רשות התעופה בכל מדינה] בלילה שקדם לנפילת המטוס המצרי במסגרת תכנית אימונים של חיל האוויר הישראלי, תוך שימוש במרחב האווירי של יוון הסמוך לגבול מצרים-לוב...  מפה של אזור התמרון מראה כי נתיב המטוס המצרי היה בתחום זה... התמרון אמור היה להתחיל בו זמנית עם כניסת המטוס [המצרי] למרחב האווירי היווני, וזה נעלם 27 דקות לאחר שהחל התמרון האווירי של מטוסי הקרב הישראלים.

 

על פי אתר on alert העוסק בענייני צבא, שלטונות יוון הגדירו את מועדי התמרון הצבאי ברישיון שמספרו הסידורי הוא NOTAM A0992 /16 המעניק למטוסים הישראליים חופש פעולה לערוך אימונים צבאיים במרחב האווירי היווני בתקופה שבין ה-18 במאי ועד ה-6 ביוני...

 

אתר on alert הפיץ את הצילום של תכנית הטיסה של A0992 מאתר רשות התעופה הפדרלית האמריקאית שמוסמך לפרסם את סדר היום של ה- NOTAM. מנוע החיפוש גוגל מאשר כי אותה ההודעה [על מסלול התמרון] מופיעה באתר [רשות התעופה] האמריקאית, אולם שיטוט באתר לאחר אירוע [התרסקות] המטוס המצרי מעלה כי המספר [הסידורי] של תכנית הפיקוח האווירי לתמרון הישראלי A0992 הושמט, והאתר השאיר רק את לוח הזמנים של תכניות [הטיסה] האחרות A0991 ו- A0993..."[12]

 

עיתונאים מצרים: משה יעלון התפטר מתפקידו כשר הביטחון משום שהתנגד להתרסקות המטוס

איש התקשורת המצרי מוחמד אל-מסלמאני טען גם הוא כי ממצאים חדשים בפרשת המטוס מצביעים על כך שישראל היא האשמה בהתרסקותו. אל-מסלמאני הצביע גם הוא על כך שהתמרונים הצבאיים של ישראל במרחב האווירי של יוון התקיימו בסמוך למסלול שבו טס המטוס ובאותו זמן.. אל-מסלמאני אף הוסיף כי פרשנים מדיניים סבורים כי התפטרותו של שר הביטחון הישראלי משה יעלון יום לאחר התרסקות המטוס קשורה אף היא לפרשה. הוא אמר: "לדעת חלק מהפרשנים [משה] יעלון התפטר משום שהתנגד למעורבותה של ישראל בנפילת המטוס המצרי ולא רצה בכך. פרשנים אחרים סבורים שהוא פוטר משום שנכשל בניהול התמרונים הצבאיים בים התיכון שגרמו לנפילת המטוס המצרי..." [13]

 

הפרשן המצרי נביה אל-וחש טען גם הוא כי ישראל אחראית להפלת המטוס המצרי, בשגרה טיל שהפילו וכי שר הביטחון הישראלי היוצא, משה יעלון, התפטר במחאה על הפלת המטוס. בתגובה לכך קרא אל-וחש להרוג ישראלים.

ראו קליפ ממרי


 

עיתונאי מצרי: "המערב לא זומם להרוס אותנו, ליצרניות המטוסים אינטרס בתיאוריות קונספירציה"

לעומת זאת סגן נשיא מרכז אל-אהראם למחקרים מדיניים, ד"ר עמר אל-שובכי, הכותב ביומון אל-מצרי אל-יום פרסם שני מאמרים בהם יצא נגד תיאוריות הקונספירציה שנפוצו סביב התרסקות המטוס ונגד הטענות כי ישנה מזימה עולמית נגד מצרים. במקביל הציג אל-שובכי תיאוריה משלו לפיה יצרניות המטוסים הן האשמות בחלק גדל מהתאונות האוויריות, אך בשל אינטרסים פוליטיים ועסקיים הן מנסות להדוף מעליהן את האשמה ולהטילה על חברת התעופה שקנתה את המטוס או על צוותי האחזקה שלו. לדבריו, יתכן שזה מה שקרה גם עם המטוס המצרי, ועל המצרים ללמוד כיצד להגן על עצמם במאבק האינטרסים העולמי הזה בצורה הגיונית ומקצועית ולא על ידי אימוץ תיאוריות קונספירציה, כפי שהתרגלו לעשות. הוא כתב: "בתאונות תעופה יש שתי אפשרויות בלבד: או שהמטוס התרסק כתוצאה מתקלה טכנית או בעקבות פעולות טרור. אך אצלנו [המצרים] יש...תיאוריות קונספירציה ודברי הבל, [כמו גם] דבריו של שר התעופה על יצורים מהחלל שתקפו את המטוס. [שמענו] גם על 'האפשרות הסבירה' לכך שמדובר בפעולת טרור, אך לא [שמענו שיח על כך שמדובר פשוט] באסון כבד שנפל על משפחות הקורבנות ועל המדינה...

הניסיון של מדינות העולם עם יצרניות המטוסים אינו טוב. חברות אלה נאבקות בתוקפנות על מנת שלא תוכח אשמתן בתקרית תעופה כלשהי. הן מנסות תמיד להפיל את האשמה על הטייסים או על הטכנאים בחברת התעופה או על הצוותים שמתחזקים את שדות התעופה, וזאת כדי להרחיק את האשמה מעליהן כדי שהיקף המכירות שלהן לא יפגע... המטוס המצרי שנפגע באסון מדגם איירבוס 320 יוצר בצרפת ביולי 2003 וצורף לצי המטוסים המצרי בנובמבר באותה שנה. ידוע גם כי לדגם זה של המטוס אירעו הכי הרבה תאונות ותקלות טכניות. כמו כן, יצרנית [המטוס, כלומר, איירבוס] הייתה מעורבת פעמים רבות בעימותים משפטיים ותקשורתיים שנועדו לנקות [את שמה] מן ההאשמה  שהתקלה הטכנית מקורה במפעליה...

 

מה שאירע הוא לא מזימה גלובלית נגדנו. כמו כן, לצרפת, שהפכה בתוך שנה למקור הגדול ביותר לנשק עבור מצרים, אין אינטרס להחריבה ולא לקשור נגדה קשר... המערב כולו אינו עסוק רק בנו ולא זומם להרוס אותנו, אלא דואג לכך שנישאר בחיים ולא נהיה יצואני טרור ופליטים. המאבק שלנו הוא לא נגד מזימה גלובלית בדיונית, אלא נגד אינטרסים של חברות עולמיות גדולות שיש להן  ענין בקידום התיאוריה שהמטוס התרסק כתוצאה מפעולת טרור או התאבדות של הטייס... או כתוצאה מפגם בפעילות של צוותי התחזוקה המצריים, כל זאת כדי לזכות את איירבוס מאשמה..." [14]

 

חילופי ההאשמות סביב אסון המטוס: כל דמות אומרת לשנייה 'זו האחריות שלך"[15]


 

במאמר השני שפרסם אל-שובכי הוא הוסיף כי אימוץ תיאוריות הקונספירציה באופן קבוע על ידי המצרים מונע מהם להבין מהן הסיבות האמתיות למשברים ולכישלונות שלהם. הוא כתב: "התרגלנו לפנות לתיאורית קונספירציה בכל תאונה או משבר גדול, ובכל פעם אנו מוצאים שיח תקשורתי ומדיני על כך שהעולם קושר נגדנו קשר ושאנו קורבנות של מזימות גלובליות בלתי פוסקות, אפילו מצד מדינות בעלות ברית שלנו... 

 

נכון [הדבר] שהאימפריאליזם קשר קשר נגדנו ונגד אחרים זולתנו באמצעות תכניות רבות... אך, זהו דבר שונה לחלוטין מהטענה שלנו כי יש מזימה עולמית מאחורי התרסקות המטוס המצרי...

 

הנטיה שלנו בכל תאונה או משבר להעלות את אופציית המזימה הבינלאומית, באופן הבלתי בוגר והפוגעני הזה, רק מרחיקה אותנו מדיון בנסיבות האמתיות של האירוע ומטיפול בהיבטי הרשלנות  שגרמו לו... ישנם מי שממשיכים לדבר שוב ושוב על תאוריות המזימה הגלובלית ללא כל הבנה או התייחסות לכך שיש מאבק אינטרסים בין צדדים רבים וכי המשימה שלנו היא להתמודד עמו כדי להגן על האינטרסים שלנו... המשך ההידרשות לטענת המזימה המערבית והפרחת דברים בטלים - במקום רכישת כלים לניהול המאבק הבינלאומי המדיני, המשפטי והתקשורתי...  - מעיד  על כך שאנו לא הולכים בדרך הנכונה.

אנו זקוקים לשיח מקצועי ולא לקריאות חסרות הבחנה, משום שההכרה בסיבות לכישלונות והטיפול בהם היא לטובתנו ולא מזימה נגדנו. הצעקות והקול הרם רק יובילו אותנו מכישלון אחד לכישלון גדול יותר..."[16]




[1] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.5.2016, אל-ופד (מצרים), 24.5.2016

[2] אל-אהראם (מצרים), 22.5.2016

[3] מכה (סעודיה), 22.3.2015

[4] אל-ופד (מצרים) 21.5.2016

[5] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.5.2016, אל-וטן (מצרים), 21.5.2016

[6] אל-וטן (מצרים), 20.5.2016

[8] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 21.5.2016

[9] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 20.5.2016

[11] אל-קדס אל-ערבי, 24.5.2016

[12] אל-מצרי-אל-יום (מצרים), 21.5.2016

[13]ו http://rassd.com, 26.5.2016

[14] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 24.5.2016

[15] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.5.2016

[16] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.5.2016