המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יועץ הנשיא רוחאני: איראן היא אימפריה; עיראק - בירתנו
9/3/2015

 

יועץ הנשיא רוחאני: איראן היא אימפריה; עיראק - בירתנו; נגן על כל עמי האזור; האסלאם האיראני הוא האסלאם הטהור ללא הערביות, הגזענות והלאומיות

 

יועצו של נשיא איראן רוחאני, עלי יונסי, שכיהן כשר המודיעין בתקופת ממשלת ח'אתמי, נשא דברים בכנס על "איראן, לאומיות, היסטוריה ותרבות" שנערך ב-8.3.2015, שפורסמו ע"י סו"י האיראנית איסנא. לדבריו, איראן שבה להיות אימפריה כפי שהיתה בעבר, ובירתה עיראק היא "מרכז המורשת, התרבות והזהות האיראנית". יונסי שרטט את גבולות האימפריה הפרסית, "איראן הגדולה", בלשונו, הכוללת את המדינות מגבולות סין, צפון תת היבשת של הודו עד צפון ודרום הקווקז והמפרץ הפרסי. לדבריו, משחר לידתה היתה איראן אימפריה והיוותה כור היתוך לתרבויות, לשונות ועממים שונים.

 

למרות המכשולים הקיימים כיום בפני איחוד מדינות האזור תחת הנהגת איראן, הדגיש יונסי כי איראן חייבת להתייחס להשפעתה האזורית כדי לשמור על האינטרסים הלאומיים שלה והוסיף כי איראן פועלת במרחב הזה, במיוחד בעיראק, כדי להגן על בטחון העמים היושבים שם, שזיקתם לאיראן ברורה מכוח ההיסטוריה והתרבות. לדבריו, סעודיה אינה צריכה לחשוש מפעילות איראן שכן לסעודיה עצמה אין היכולת לפעול להגנת תושבי האזור. איראן, הבטיח יונסי, פועלת במרחב הזה נגד הקיצוניות האסלאמית בדמות דאעש, הווהאבים הסעודים, התורכים, החילוניות, שלטון המערב והציונות. 


מימין: עלי יונסי והנשיא חסן רוחאני

 


יונסי הצביע על החותם האיראני המשפר כל דבר שמגיע לאיראן, במיוחד האסלאם וציין כי בצורתו האיראנית-שיעית, זהו האסלאם הטהור שנפרד מן הערביות והגזענות ומכל דבר מפלג בין הקבוצות האסלאמיות השונות.

להלן עיקרי דבריו:

 

"החלק המרכזי, המערבי והמזרחי של הרמה האיראנית תמיד הגן על קבוצות אתניות איראניות וגידלן, וכל האנשים הגרים במרחב הזה הם קבוצות אתניות איראניות. כל קבוצה תרבותית וקבוצה אתנית שבאו ממקום אחר אל הרמה האיראנית הפכו במשך הזמן לאיראניות, וכך גם שפתן ותרבותן. אפילו השפות ששורשיהן הגיעו ממקום אחר, משעה שהגיעו לרמה האיראנית, קיבלו גוון איראני לגמרי.

 

האזרים הם אחד מן השבטים הקדומים ביותר של האימפריה האיראנית, חלקם דיבר בשפה תורכית. אבל כאשר השפה הזו הגיעה לרמה האיראנית [Iranian plateau לתוך איראן פנימה] היא הפכה לאיראנית והיא שונה לחלוטין מן השפות התורכיות במדינות אחרות. האזרים באיראן תמיד הגנו על הספרות הלאומית, על השפה ועל התרבות הלאומית.

חלק גדול של הרמה האיראנית משתרע במזרח עד לפסגות פמיר [בטג'יקיסטן, קירגיסטן ואפגניסטן] ולנהר הגדול סנד. בצפון הוא משתרע עד לנהר אמו [אמו-דריא] ובמערב לפסגות הקווקז. חלקו המרכזי הוא פסגות אלבורז והזגרוס והוא משקיף על הים הכספי, המפרץ הפרסי ועומאן...  

 

היום איראן מוגבלת [רק] לרמה המרכזית. כמה מדינות הוצאו מן הרמה המזרחית והמערבית [של האימפריה האיראנית]. השם של איראן הגדולה ותרבותה תמיד זכו למוניטין טוב באזור... לא ניתן לשמור על האינטרסים, על הביטחון הלאומי ועל הזהות ההיסטורית שלנו בלי לייחס תשומת לב להשפעה האזורית של איראן ולגבולותיה...

 

למעשה, איראן הגדולה, התרבות, הציביליזציה, הדת והרוח האיראנית נמצאות במרחב הזה ומדובר באיחוד טבעי באזור הזה. אמנם יש הבדלים המונעים את האיחוד הזה אבל באמת הרמה האיראנית כוללת מדינות מגבול סין, צפון תת היבשת של הודו עד צפון ודרום הקווקז והמפרץ הפרסי –  שכולן נמצאות באיחוד הזה... לא ניתן לפרק את הגבולות שלנו. הגבולות שלנו מוכרים בהיסטוריה, גם השטח והתרבות. באזור הזה יש השפעה רבה של שותפויות תרבותיות והיסטוריות. אם נתעלם מן  האזור שבהשפעתנו לא נוכל להגן על האינטרסים ועל הביטחון שלנו. מאז נוצרה היתה איראן [בעלת ממד] עולמי והיא נולדה כאימפריה. מנהיגי איראן, בכיריה ומנהליה חשבו תמיד ב[ממד] עולמי...

 

כמובן אין משמעות דבריי שאנו רוצים להשתלט שוב על העולם אבל עלינו לדעת מהו מעמדנו ולהגיע להכרה עצמית היסטורית, כלומר לחשוב בממד עולמי אבל לפעול כאיראנים. נתניהו הכיר בוודאות בעצמה ובהשפעה של איראן. אמנם הוא אמר שאיראן כבר השתלטה לגמרי על ארבע מדינות באזור, אבל היא ניסתה לעזור להן.

 

במצב הנוכחי, עיראק אינה רק אזור השפעה תרבותית שלנו אלא גם זהות, תרבות, מרכז וגם בירתנו. הסוגיה הזו מתקיימת היום וגם בעבר, בגלל שלא ניתן לחלק את השטח של איראן ועיראק וגם אי אפשר לפרק את התרבות שלנו. אנו צריכים או להילחם זה נגד זה או להתאחד. מטרת איחוד זה אינה לבטל גבולות אלא שכל המדינות באזור המרחב האיראני צריכות להתקרב כי האינטרסים והביטחון שלהן קשורים זה לזה.

 

כעת כשאיראן מגנה על עיראק מפני הקיצוניים, היריבים ההיסטוריים שלנו אינם מרוצים וכדי להרגיזנו הם מסייעים לאויביהם, ובכך מערערים את היציבות בשטח. היום הווהאבים [הסעודים] רוגזים על כך שאיראן תומכת בעיראק אולם פחדם אינו במקומו, שכן להם עצמם אין את היכולת להילחם נגד הקיצוניות האסלאמית באזור [דאעש]. אנחנו מגנים על האינטרסים של האנשים באזור כי כולם הם האנשים של איראן. אנו נתמוך בכל האנשים החיים במרחב הרמה האיראנית, נגן עליהם מפני הקיצוניות האסלאמית [דאעש], התכפיר והאתאיזם, השלטון העת'מאני החדש [תורכיה], שלטון הוהאביה [סעודיה], שלטון המערב והציונות.

 

כל מה שנכנס לאיראן משתפר. כאשר האסלאם הגיע לאיראן הוא נפרד מן הערביות, מן הגזענות ומן הלאומיות ובסופו של דבר קיבלה איראן את האסלאם הטהור. גם בתקופה שהאיראנים היו סונים, האסלאם שלהם היה מיסטי ולא והאבי ואילו כעת כשהאסלאם [האיראני] הוא שיעי, הוא שייך לאהל אל-בית כלומר אסלאם של אחדות וידידות.

 

עלינו לנסות להפיץ שוב את דגל האחדות והשלום האסלאמי-איראני באזור ואיראן צריכה לקבל את האחריות הזו עליה, אחריות אותה כבר קיבלה בעבר."[1]

 



[1]  איסנא (איראן), 8.3.2015.

תגיות