המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חמאס מברכת על הפיגועים; קוראת להרחיבם לכדי אינתיפאדה חדשה
20/11/2014

 

חמאס מברכת על הפיגועים וקוראת להרחבת המחאה לכדי אינתיפאדה חדשה: "הר הגעש הפלסטיני יתפוצץ בפני הכיבוש"


הקדמה

גל האלימות והפיגועים בירושלים ומחוצה לה בשבועות האחרונים זוכים לעידוד ותמיכה מצד תנועת החמאס, אשר ניצלה את המתיחות בירושלים, לנוכח השמועות על כוונת ישראל לשנות את הסטטוס קוו במסגד אל-אקצא, וקראה להתנגד לכיבוש בכל האמצעים ללא הגבלת זמן. דוברי התנועה היללו את המפגעים, חלקם אנשי חמאס או מקורבים לתנועה, וטענו כי מדובר בתגובות ספונטניות למעשי ישראל במסגד אל-אקצא. הדוברים כינו את המפגעים "שהידים גיבורים" המהווים מודל לחיקוי על אומץ ליבם ויצירתיותם וקראו לעם הפלסטיני להמשיך בפעולות אלו.

 

מאמרים בביטאוני החמאס ובאתריה היללו את הפיגועים והבטיחו פיגועי איכות יצירתיים וקשים עוד יותר בעתיד, כשחקם מדגיש כי מדובר במלחמת דת ולא במערכה מדינית.

 

חמאס פועלת גם לנצל את המחאה סביב מסגד אל-אקצא ולהרחיבה לכלל הגדה המערבית במטרה לחולל אינתיפאדה חדשה. דוברי התנועה מותחים ביקורת קשה על הרשות הפלסטינית ודורשים ממנה להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל ולאפשר לציבור הפלסטיני להביע את זעמו, להתנגד לכיבוש ולהבעיר את אינתיפאדת ירושלים ואל-אקצא.

 

מסמך זה יציג את הקמפיין התקשורתי שמנהלת התנועה להסלמת המצב בירושלים ומחוצה לה בשם ההגנה על מסגד אל-אקצא. 

 

ח'אלד משעל: הר הגעש יתפרץ במהרה בפני הכיבוש

ראש  הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, קרא לכל הפלגים הפלסטינים להתנגד לפעולות הכיבוש בירושלים ומתח ביקורת על חולשתה המדינית של הרש"פ. בראיון ליומון הקטרי אל-שרק, אמר: "יש לה [לישראל] תכנית לפגוע במסגד אל-אקצא, לחלל את קדושתו ולחלקו [בין המוסלמים ליהודים] מבחינת זמן [השהייה בו] ולאחר מכן גם את המקום, זאת לקראת הריסתו ובניית 'בית המקדש'. סגירתו בעת האחרונה בפני המוסלמים היא תקדים מסוכן. זה גורם לנו לומר כי אל-אקצא [ניצב] כעת בלב הסכנה ולא רק מולה".

 

עוד אמר משעל: "אנו מאמינים כי התגובה לפשעים ולתכניות הללו נגד ירושלים ואל-אקצא צריכה לבוא לידי ביטוי בעיקר בשני מישורים. במישור הראשון, התנגדות והמרדת העם נגד הכיבוש מפני שזה מה שמרתיע את האויב. עניין זה אינו רק בתחום אחריותה של חמאס, אלא באחריות של כל הפלגים יחד ושל ההנהגה הפלסטינית. כל בכיר פלסטיני צריך לקבל אחריות לאומית, מדינית והיסטורית למול הסכנות החמורות חסרות התקדים למסגד אל-אקצא.

 

במישור השני, נדרש מהאומה כולה, על דרגיה הרשמיים והעממיים, מהמנהיגים, מהתנועות, מהארגונים, מאנשי הדת, מהאינטלקטואלים, מהכותבים, מכל מוסלמי ונוצרי ומכל אחד שירושלים ואל-אקצא בעלי ערך עבורו –  ליזום יחד עמדה רצינית ולהשמיע את זעמם לעולם ללא הגבלת זמן..."    

 

לדבריו, "במאה השנים האחרונות לא ויתר העם הפלסטיני על המאבק, על הג'יהאד, על ההתנגדות ועל ההקרבה. בכל העת היו ירושלים ומסגד אל-אקצא נטועים בלבו של  עמנו כמו בלבה של האומה. הבעיה איננה העם הפלסטיני או מוכנותו להפיכה או להתנגדות, כי אם בחולשת המדיניות והאופציות הרשמיות. ההתנגדות היא זכותו של העם הפלסטיני וזה לא נתון לוויכוח. עצם קיומו של הכיבוש מצדיק התנגדות. כך, גם ההתנחלויות, ההרג היומיומי והמעצרים מצדיקים התנגדות, וכך, גם ייהוד ירושלים והפגיעה במסגד אל-אקצא."

 

בתגובה לשאלה האם הוא צופה אינתיפאדה שלישית אמר: "יש רתיחה מתחת לפני האדמה וחלק ממנה [כבר עלה] אל פני האדמה. כל המכשולים והניסיונות לקבור ולסכל אותה – יכשלו אם ירצה אללה. הר הגעש הפלסטיני לא יתמהמה ויתפרץ בפני הכיבוש. הרגיעה דרושה בזירה הפנימית בקרב העם הפלסטיני, אולם בפני הכיבוש... אין מקום לרגיעה אלא רק להתנגדות ולמאבק בכל האמצעים."

עוד אמר משעל: "ברכות לציבור הפלסטיני בירושלים שבניו, בנותיו, ילדיו וזקניו הם קו ההגנה הראשון על ירושלים ועל מסגד אל-אקצא המבורך ועל כל המקומות הקדושים שלנו, הנוצריים והאסלאמיים. אנו מברכים גם את אנשינו ב-48 [הכוונה לערביי ישראל] שהפכו את מסגד אל-אקצא ואת ירושלים מזה כמה שנים לנושא עיקרי ולמאבק יום-יומי. יחד עם תושבי ירושלים הם קו ההגנה הראשון על אל-אקצא."[1]

 

תנועת החמאס ובכיריה משבחים את מבצעי הפיגועים ויצירתיותם

הנהגת החמאס האדירה את פיגועי הטרור האחרונים בירושלים ותיארה את מבצעיהם כשהידים גיבורים ויצירתיים שעשו פעולות אמיצות והקריבו את נפשם למען מסגד אל-אקצא.

 

כך למשל, תנועת החמאס שיבחה את עבד אל-רחמן אל-שלודי, מבצע פיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים ב-22 באוקטובר ( אל-שלודי הוא אסיר לשעבר ששהה בכלא בישראל בשל חברותו בחמאס ואחיינו של מוחי אל-דין אל-שריף מפקד בגדודי אל-קסאם בגדמ"ע). בהודעותיה כינתה חמאס את אל-שלודי "שהיד גיבור"[2] ושיבחה את  "משפחת אל-שלודי, על הג'יהאד שלה והקורבנות שהקריבה בעמידתה האיתנה."[3]. בכיר בחמאס, חוסאם בדראן אף אמר כי פעולה זו היא "מעשה גבורה וזכות טבעית שראוי לחקותו והוא נקמה על דריסת הילדה אינאס ח'ליל מרמאללה כמה ימים קודם לכן..." הוא הוסיף: "הנה אל-שלודי  מצטרף לדודו השהיד המפקד מוחי אל-דין אל-שריף."[4]


בדף הפייסבוק של החמאס: "גיבורי ירושלים ומסגד אל-אקצא

[המפגעים] אל-שלודי, חיג'אזי ואל-עכארי [ומי הבא בתור]?[5]


 

התנועה התגאתה גם בניסיון ההתנקשות של מועתז חיג'אזי ביהודה גליק ב-29 באוקטובר ליד המרכז למורשת בגין  וטענה: "כולנו מועתז", אף שהוא לא השתייך אליה.[6]  סגן ראש הלשכה המדינית של התנועה, אסמאעיל הניה, התפאר ב"פעולת הגבורה" של מועתז[7], ובעל טור המקורב לחמאס עימאד עפאנה כתב למועתז: "אנו רואים בירושלים רק אותך. הנפת את הרובה הטהור אל מול הגזלנים כדי להיות מצפן לכל המהפכנים והמוג'אהדון בעולם הערבי והמוסלמי."[8]

 

חמאס חלקה שבחים גם לפיגוע הדריסה שבוצע ב-5.11  בתחנת הרכבת הקלה בירושלים סמוך לשכונת שיח' ג'ראח שביצע אבראהים אל-עכארי (אחיו של מוסה אל-עכארי שהשתתף בחטיפתו וברציחתו של שוטר מג"ב נסים טולדנו בשנת 1992). התנועה נטלה אחריות לפיגוע "שביצע בנה מוסר הנפש הגיבור אבראהים אל-עכארי" אשר "נקם את נקמתם של בני עמו ושל קדושת מסגד אל-אקצא וירושלים, אחרי השהידים הגיבורים עבד אל-רחמן אל-שלודי ומועתז אל-חג'אזי."[9] 

 

דובר התנועה, פוזי ברהום, ציין כי פעולה זו היא "תגובה טבעית" וקרא לתושבי ירושלים והגדה המערבית לבצע פעולות התנגדות כאלה נוספות.[10] גם גדודי עז אל-דין אל-קסאם ברכו "את לוחמי הקודש של חמאס ואת גיבורי ירושלים שהתגייסו להגן על ירושלים בנשמותיהם והקריבו את דמם על מפתנה."[11]

 

מחמד אל-שיח', בעל טור בביטאון חמאס "אל-רסאלה" הפליג בהאדרת הפיגוע בכותבו: "הפעם ההתפרצות בירושלים לא התבטאה בפצצות... אלא בדרך יצירתית... פעולת דריסת המתנחלים". הוא הוסיף "...[עכארי] לא הסתפק בדריסה בלבד, אלא עצר את מכוניתו, ירד ממנה, ותקף אנשים במוט ברזל באומץ רב וביצירתיות המיוחדת שלו כדי לנקום בכובש הישראלי."[12] 

 

אבראהים אל-עכארי[13]


 

ברכות לפיגועים נשמעו גם מפי דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, שאמר: "חמאס מברכת על פעולות הגבורה ברחובות המולדת... בתל-אביב ובבית לחם, שהן תגובה לפשעי הכיבוש במסגד אל-אקצא ומסר אזהרה לישראל לפני שהמצב יתפוצץ עקב הפשעים הללו. התנועה קוראת להמשיך את מעשי הגבורה."[14]   

 

גם לאחר פיגוע הדקירה ב-15 בנובמבר שבו נפצע צעיר יהודי בשער שכם בירושלים, טען דובר אחר של התנועה סאמי אבו זוהרי כי מדובר בתגובה טבעית ל"פשעי הכיבוש".[15]   

 

בתגובת חמאס לטבח בבית הכנסת בהר נוף ב-18.11 אמר בכיר חמאס מוסא אבו-מרזוק: "אנו בפתח אינתיפאדה אמתית, תחת הכותרת: ירושלים, אל-אקצא וההתנחלות. שרשרת השהידים הצדיקים - האחרונים בהם ר'סאן ועודיי אבו ג'מל [מבצעי הפיגוע בבית הכנסת] - הם נקודות ציון בדרך [לאינתיפאדה זו]."[16]

 

זירת הפיגוע[17]



דובר חמאס חוסאם בדראן הצהיר: "הפיגוע הוא התפתחות איכותית בעמידה מול הכיבוש ותגובה מעשית לפשעיו הנמשכים: האחרון בהם - הוצאתו להורג של אל-רמוני" [נהג האוטובוס הפלסטיני שגופתו נמצאה ב-16.11].[18]


אני רואה בירושלים רק התנגדות[19]               גיבור, אחוז בנשקך[20]  

  


 בקריאה מטעם חמאס להשתתף בתהלוכות למען

אל-אקצא  נכתב: הג'יהאד, ניצחון או מסירת הנפש[21]

 


אתרי חמאס: קריאות להמשך הפיגועים למען אל-אקצא

שבח והלל לפיגועים הופיעו גם בכלי התקשורת של החמאס. במאמץ לעודד את המשך הפיגועים, תוארה באתר חמאס השמחה שהם עוררו בקרב הפלסטינים. וכך נכתב לאחר פיגוע הדקירה בתל-אביב והדריסה בגוש ציון ב-5 בנובמבר: "הידיעה על ביצוע פיגוע הדקירה שבו נהרג חייל ישראלי ע"י נור אל-דין אבו חאשיה עוררה אווירת התלהבות ושמחה בשכם, ובייחוד במחנה הפליטים עסכר. תושבים רבים הגיעו לביתו כדי להציע למשפחה עזרה ותמיכה. פעילים ברשתות החברתיות תיארו את פיגוע הדקירה כמעשה גבורה, עודדו את צעירי ההתנגדות ליצור דרכים חדשות כדי לגרום מצוקה לכובשים, והביעו תקווה שיתרבו מעשי הדריסה והדקירה נגד הציונים, כנקמה על הדיכוי והפרובוקציות בירושלים ובגדמ"ע."[22]

 

פהמי שראב, בעל טור באתר חמאס www.felesteen.ps, טען במאמרו כי לישראל אין נשק נגד פיגועי הדריסה וניבא כי בעתיד יהיו פיגועים קשים עוד יותר. במאמר שפרסם ב-9 בנובמבר, כתב: "הברכה של הפלגים האסלאמיים על הפיגועים וההזדהות של התושבים ושל אמצעי התקשורת הפלסטיניים עם פיגועים אלה, מעודדים צעירים רבים בירושלים ובאזורי התפר האחרים עם ישראל לבצע פיגועים דומים בקרוב...

 

אין נשק מול פיגועים אלה, וישראל חסרת אונים מול כלי רכב גדול, הנוסע במהירות 120 קמ"ש באחד הרחובות וסוטה פתאום ממסלולו כדי לקחת בדרכו אל מותם ארבעה, חמישה או עשרה אנשים שאין להצטער עליהם. הפיגועים האלה הם המחיר היקר שישלמו הישראלים על המלחמה נגד עזה ותושבינו בכל פלסטין. מה שיבוא [בהמשך] יהיה גרוע יותר."[23] 

 

העידוד לאלימות בא לביטוי גם ברשתות החברתיות. התייחסות לעניין הופיעה במאמרו של מוחמד אבו זאידה, כתב בביטאון חמאס אל-רסאלה. אבו זאידה כתב כי בהיעדר נשק הפלסטינים "יכולים ללחוץ על דוושת הבנזין ולהפתיע את החיילים והמתנחלים... העם הפלסטיני מאחוריהם כשהוא משמיע קריאות: 'פלסטיני, דרוס, דרוס ואללה ישלח לך כלה..'" אבו זאידה הוסיף וכתב: "באחד הציוצים ברשתות החברתיות שעסק באינתיפאדת המכוניות, נאמר: 'אם הטילים מעזה מגיעים אליכם מהשמיים הרי שטילי ירושלים מגיעים על הקרקע במכוניות... חפשו אזעקות וכיפת ברזל נגד המכוניות [הדורסות]...

 

הירושלמים חושבים בדרכים יצירתיות כיצד לתקוף את הישראלים ולנקום בהם... איש לא יוכל למנוע מן הפלסטינים לפתח רעיונות ולהמציא אמצעי לחימה של התנגדות לכיבוש."[24]

 

מלחמת דת בקופים ובחזירים המטמאים את אל-אקצא

בעלי טורים אחרים באתר חמאס אף טענו כי המלחמה המתנהלת כיום היא מלחמת דת והזהירו מפני פיצוץ. כך למשל, כתב בעל הטור ד"ר עיסאם שאוור באתר החמאס: "פעולת מסירת הנפש שביצע מוסר הנפש אבראהים עכארי לא הייתה ראשונה ולא תהיה אחרונה. צפויות [עוד] הפתעות ופעולות איכותיות של ההתנגדות הפלסטינית, כל עוד היהודים מוסיפים לבחון את סבלנותו של העם הפלסטיני ולטמא את מקומותיו הקדושים ללא תקדים. קולות פלסטיניים וערביים מזהירים מהתפרצות מלחמת דת באזור בשל 'ההפרות הישראליות', כפי שהם מכנים אותן, אך אנו סבורים ואף מאמינים שהמערכה שלנו נגד הכובש היא מערכה דתית מיסודה, ולא מערכה גיאוגרפית, היסטורית או כלכלית...

 

יש להפסיק לטעון שהמערכה שלנו מול האויב היא מדינית המתנהלת בזירת האו"ם, במועצת הביטחון או בשולחן המו"מ. כל דברי ההבל הללו סותרים את הקוראן ואת החדית'.

 

הרתיחה שפלשה אל לב העם הפלסטיני מתגברת מדי יום ביומו והזעם הפלסטיני מצטבר וגואה בראותנו את צאצאי הקופים והחזירים מטמאים את מסגד אל-אקצא ומרעיבים את תושבי רצועת עזה..." שאוור הזהיר שאם אלה הרוצים בשקט לא יתקנו את טעויותיהם צפויה התפוצצות לא רק בירושלים אלא גם בגדמ"ע ובעזה.[25]

 

בעל טור אחר באתר חמאס פאיז אבו שמאלה כתב:  "בירושלים יש מלחמה דתית שציר הסכסוך שלה הוא מסגד  אל-אקצא. היהודים פועלים לסלקו בטענה שהוא נמצא במקום הקדוש ליהודים ובטענה שיסודות המדינה היהודית לא יהיו שלמים, אלא אם ייבנה בית המקדש במקום מסגד אל-אקצא."[26]

 

התגאות הרש"פ במניעת אינתיפאדה חדשה - מבישה

תנועת חמאס פועלת להרחיב את המחאה סביב מסגד אל-אקצא לכלל הגדה המערבית ולחולל תבערה בכל השטח במטרה לחולל אינתיפאדה חדשה. דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, קרא לתושבי ירושלים והגדמ"ע ולכל בני העם הפלסטיני "להרבות בפעולות ההתנגדות והיציאה נגד חיילי הכיבוש והמתנחלים הציונים בכל הכוח ולהגן על אל-אקצא ועל זכויות עמנו יהיו אשר יהיו הקורבנות."[27]

 

בראיון ליומון הקטרי אל-שרק, מתח ראש  הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, ביקורת על מנגנוני הביטחון של הרש"פ המנסים להביא לרגיעה בתחומי הגדה המערבית. משעל אמר: "לאיש אין זכות לשלול מן העם הפלסטיני את זכות ההתנגדות. כל ניסיון או מאמץ לשלול את הזכות הזאת, לרדוף את [אנשי] ההתנגדות ואת נשק ההתנגדות או פעילות להרגעת המצב בירושלים כדי למנוע פיצוץ בפניו של הכיבוש ... ייחשבו לטעות לאומית וייכשלו בהיותם סותרים את מצב הרוח הלאומי - זעם, מרי ותמיכה בירושלים ובאל-אקצא." [28]

 

חבר הלשכה המדינית של חמאס עזת אל-רשק, כתב במאמרו: "הרש"פ נדרשת להפסיק את התיאום הביטחוני עם הכיבוש לאחר ההתקפה הפראית על אל-אקצא, לאפשר לציבור הזועם להתעמת עם הכיבוש פנים אל פנים, להבעיר את אינתיפאדת ירושלים ואל-אקצא ולהפסיק להתגאות במניעת אינתיפאדה חדשה. עמדה כזאת איננה גאווה, אלא בושה... המשך הפרובוקציות מצד הציונים כלפי רגשות עמנו וכלפי כל המוסלמים בעולם יגרמו להתפרצות זעם ושנאה כלפי הכיבוש ומתנחליו. התמיכה באופציית העמידה האיתנה וההתנגדות היא הדרך היחידה להגן על אל-אקצא למול הסכנה הפתאומית. הפעלת ההתנגדות בירושלים ובגדמ"ע ובכל שטחינו הכבושים היא התגובה ההולמת למתקפה הציונית. רק התקוממות תרתיע את הכיבוש ואת המתנחלים. על אל-אקצא נגן רק בהקרבת הנפש, הדם והג'יהאד ללא הפוגה נגד הכובש".[29]

 

בכיר בחמאס חוסאם בדראן קרא לתושבי הגדמ"ע "להיות יצירתיים בכל הקשור להתנגדות לכיבוש בפעולות מאורגנות או ביזמות של יחידים." [30]

 

במאמר סרקסטי תהה בעל טור באתרים המקורבים לחמאס פאיז אבו שמאלה מדוע הפלסטינים בגדמ"ע אינם משתתפים בעימותים ולעג ל"גבריותה" של הנהגת הרש"פ: "ירושלים היא האומה של כל הערבים ושל כל המוסלמים. ירושלים היא כל פלסטין. מי שאינו כועס למען ירושלים או מי שכבודו אינו מתעורר למען אל-אקצא - תחושת הגבריות שלו לא תתקומם אפילו אם יראה את אשתו עירומה בחיקו של יהודי. [רק אדם כזה] יכול לומר: לא ניגרר לאינתיפאדה."[31]

 

החמאס ברמאללה בהזמנה לתהלוכת זעם למען

אל-אקצא: "אל-אקצא שלנו ולא בית מקדשם"[32]


 



[1]  אל-שרק (קטר), 9.11.2014

[2]ו www.palinfo.com, 23.11.2014

[3]ו www.paltoday.ps, 23.10.2014

[4]ו http://alresalah.ps, 23.10.2014

[5] ו www.almajd.ps, 6.11.2014

[6]ווhttp://paltoday.ps, 31.10.2014

[7] וhttp://paltoday.ps , 2.11.2014 

[8]ו www.maannews.net, 31.10.2014

[9] ו www.israj.net, 5.11.2014

[10]ו www.palinfo.com, 5.11.2014

[11] וwww.palinfo.com, 5.11.2014 

[12]ו http://alresalah.ps, 5.11.2014

[13]ו www.palinfo.com, 6.11.2014

[14]ו www.palinfo.com, 10.11.2014

[15]ו www.palinfo.com, 16.11.2014

[18]ו www.felesteen.ps , 18.11.2014

[21] וwww.paldf.net, 10.10.2014

[22]ו www.palinfo.com, 10.11.2014

[23]ו www.felesteen.ps , 9.11.2014

[24]ו http://alresalah.ps, 6.11.2014

[25]ו www.felesteen.ps , 6.11.2014

[26]ו www.felesteen.ps, 6.11.2014

[27]ו www.palinfo.com, 5.11.2014

[28]  אל-שרק (קטר), 9.11.2014

[29]ו www.palinfo.com, 5.11.2014

[30]ו http://alresalah.ps, 23.10.2014

[31]ו www.felesteen.ps, 6.11.2014

תגיות