המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
החרפה במתיחות הסונית-שיעית (ג): סכסוכים בסעודיה
19/12/2008

 

החרפה במתיחות הסונית-שיעית (חלק ג'):

סכסוך עדתי בסעודיה

 

לאחרונה התגברה המתיחות בין הסונים לבין השיעים בסעודיה. בתקשורת הערבית הופיעו דיווחים על צעדים בהם נקטו השלטונות הסעודיים כנגד המיעוט השיעי במדינה, כגון איסור השתתפותם של שיעים בוועידה לשיח הבין-דתי שנערכה במכה, סגירת מסגדים שיעים, מעצר אנשי דת שיעים בכירים והתנכלות לעולי רגל שיעים מאיראן.

 

כמו כן, רבו התבטאויותיהם של אנשי דת סונים בסעודיה בגנות השיעים. גילוי דעת שהתפרסם ביוני 2008 מטעם 22 אנשי דת סעודיים בו הואשמו השיעים בכפירה ובניסיון להשתלט על מדינות האסלאם, עורר מחאה בעיקר בקרב החוגים השיעים שגינו נחרצות את גילוי הדעת. יוזמות להתקרבות בין הסונים לשיעים, זכו להתנגדות מצד גורמים סונים בסעודיה.

 

מסמך זה יציג את המדיניות הסעודית כלפי השיעים במדינה, את הניסיונות להתקרבות בין הסונים לשיעים, וכן את הניסיונות למנוע אותה.  

 

המדיניות הסעודית כלפי המיעוט השיעי במדינה

לאחרונה נתקבלו דיווחים בתקשורת הערבית על צעדים בהם נקטו שלטונות סעודיה כנגד המיעוט השיעי במדינה. בדוח שפרסם לאחרונה ארגון "Human Rights Watch" נכתב כי השלטונות הסעודיים מפלים לרעה את המיעוט האסמאעילי השיעי בסעודיה בתחומי החינוך, חופש הדת והמשפט, ואינם ממנים אזרחים בני מיעוט זה למשרות ממשלתיות. סגן המנהל לענייני המזרח התיכון בארגון, ג'ו סטורק, אמר כי "הממשלה הסעודית קוראת לסובלנות דתית מחוץ לסעודיה, אך היא מענישה בשיטתיות את בני העדה האסמאעילית בשל אמונתם. על הממשלה [הסעודית] להפסיק להתייחס לאסמאעילים כאל אזרחים סוג ב'...".[1]

 

לאחרונה דווח כי מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, פיטר את הנסיך משעל בן סעוד בן עבד אל-עזיז ממשרתו כמושל אזור "נג'ראן", בו התעמתו לאחרונה כוחות הביטחון הסעודיים עם המיעוט האסמאעילי השיעי באזור. על-פי הדיווח, הפיטורים באו בעקבות בקשתו של הנסיך משעל להתפטר ממשרתו. יצוין כי בני המיעוט האסמאעילי בנג'ראן מאשימים את הנסיך משעל באפלייתם, נוכח גל המעצרים שנערך נגדם.[2] 

 

ביוני 2008 דיווחו כמה אתרי אינטרנט ערביים, כי ממשלת סעודיה אסרה על אנשי דת שיעים ועל תושבים סונים שאינם משתייכים לזרם הסלפי, להשתתף בוועידה הבינלאומית לשיח הבין-דתי שנפתחה ב-4 ביוני 2008 במכה. על-פי הדיווח, ממשלת סעודיה הגבילה את ההשתתפות בוועידה לתושבים מן הזרם הסלפי בלבד, ואפשרה רק לאופוזיציונר העיראקי, ג'ואד אל-ח'אלסי, השוהה מחוץ לעיראק להשתתף בוועידה. עוד דווח כי ממשלת סעודיה אסרה על תושבים שיעים לייצג אותה בכל סוגי הוועידות בחו"ל.[3]

 

כמו כן, דיווח אתר האינטרנט השיעי www.rasid.com כי השלטונות הסעודיים סגרו ב-5 ביוני 2008 שלושה מסגדים שיעים באל-ח'בר, ועצרו מספר אנשי דת שיעים העובדים במסגדים אלו. לפי הדיווח, הודיעו שלטונות סעודיה לאנשי הדת השיעים על החלטה רשמית מטעם אמירות האזור המזרחי בסעודיה לסגור את שלושת המסגדים הללו ולאסור את התפילה בהם.[4]

 

אתר זה גם דיווח על  מעצרו של הפעיל השיעי למען חופש הדת, השיח' תופיק אל-עאמר, בשל ביקורות שהפנה כלפי 22 אנשי הדת הסונים שיצאו נגד השיעים. בדרשה שנשא אל-עאמר ב-13 ביוני 2008, אמר כי אנשי דת אלו אינם מייצגים את כל הסונים אלא את עצמם בלבד. לדבריו, גילוי דעת זה מכשיר את הקרקע למלחמה נגד השיעים, דבר "המחייב את המדינה לספק להם ביטחון מפני אותם אנשי דת". כמו כן, דרש אל-עאמר מאנשי הדת הסונים לחזור בהם, וקרא לממשלת סעודיה להציב להם גבולות.[5] האתר גם דיווח כי אל-עאמר נעצר ושוחרר כעבור שבוע, ונדרש לחדול מביקורתו על היחס כלפי השיעים בסעודיה ואת פעילותו הדתית.[6]

 

איש דת שיעי נוסף שנעצר ושוחרר היה השיח' נמר באקר אל-נמר, בעקבות הפצרותיו הנשנות וחוזרות בממשלת סעודיה לערוך "רפורמות ממשיות" בתחום חופש הדת של השיעים בסעודיה. יצוין כי באחת מדרשותיו הביע אל-נמר נאמנות לאיראן כשאמר: "... אנו עם איראן בכל לבנו [ואנו נתמוך בה] בעזרת היכולות העומדות לרשותנו... לדבריו, "זכותה של איראן לסגור את מיצרי הורמוז, זכותה להרוס את הישות הציונית, זכותה לפגוע בבסיסים אמריקאיים ובאינטרסים השייכים לאמריקה בכל מקום... וזכותה לאמץ יכולת גרעינית כדי להגן על עצמה...".[7] 

 

אנשי דת סונים: השיעים תומכים באויבי האסלאם

ב-1 ביוני 2008, כשלושה ימים לפני הוועידה האסלאמית לשיח הבין-דתי, פורסם באתר האינטרנט www.almoslim.net גילוי דעת של 22 אנשי דת סונים, ביניהם עבד אל-רחמן אל-בראכ ועבדאללה בן אל-ג'ברין. בגילוי הדעת האשימו אנשי הדת את השיעים בכפירה, וכן הזהירו מפני מתן אמון ב"טענות הכוזבות של השיעה" לפיהן היא תומכת באסלאם ובשנאה כלפי יהודים ואמריקאים, בדומה לטענותיו הכוזבות של ארגון החזבאללה בלבנון. כמו כן, טענו חכמי הדת בגילוי הדעת כי השיעים מסייעים לאויבי המוסלמים כל אימת שניתנת להם הזדמנות לכך, וכי הם נוהגים להשתלט על המדינות בהן הם חיים, בדומה למצב באיראן ובעיראק. עוד האשימו חכמי הדת הסונים את השיעים בהצתת סכסוכים, בשחיתות ובערעור הביטחון במדינות המוסלמים.

 

בגילוי הדעת נכתב: "... עדת השיעים היא העדה הרעה ביותר מבין עדות האומה [המוסלמית], והיא העוינת והמתנכלת ביותר לסונים... לכן היא מקללת את כל הסונים - הראשונים והאחרונים... האסלאם והמוסלמים עדיין סובלים מן [השיעים], בעוד הם [השיעים] זוממים נגד [הסונים] מזימות שונות, ובהן השחתה של דתם ועולמם. [כמו כן] הם תומכים באויבי המוסלמים כל אימת שניתנת להם הזדמנות לכך, ואם יש להם מדינה, הם מכניעים את הסונים שבמדינתם ושולטים בהם, בדומה למצב באיראן ובעיראק. הם מציתים מחלוקות פנימיות וסוגים שונים של השחתה והרס של המוסלמים, מזעזעים את הביטחון במדינות המוסלמים, כפי שאירע בכמה מעונות העלייה לרגל במכה וכפי שאירע עם ועם תומכי בדר אל-דין אל-חות'י בתימן...".[8]

 

אנשי דת שיעים בתגובה: הסלפים אחראים למראות הדם בעולם

בתגובה לגילוי הדעת שפרסמו 22 אנשי הדת הסונים, פרסמו 85 אנשי דת שיעים גילוי דעת ב-2 ביולי 2008 בכמה אתרים באינטרנט, ובו גינו את גילוי הדעת שפרסמו נגדם אנשי הדת הסונים, תוך האשמת "בעלי פתוות התכפיר ביצירת מראות הדם הנוראיים בסעודיה ובעולם האסלאמי". כמו כן, דרשו אנשי הדת השיעים מאנשי הדת הסונים "לעשות חשבון נפש ולבחון את המציאות השיעית הנוכחית באובייקטיביות ובאחריות".[9]

 

ליברל סעודי: יש לנהוג בשוויון כלפי המיעוט השיעי בסעודיה

גילוי הדעת הסוני זכה לגינוי מצד כותבים ערביים ששיבחו את גילוי הדעת השיעי, וטענו כי גילוי הדעת הסוני מחזק את רעיון התכפיר וכי יש לנהוג בשוויון כלפי המיעוט השיעי בסעודיה. במאמר ביומון "אל-אתחאד" המתפרסם באיחוד האמירויות הערביות, כתב הליברל הסעודי ח'אלד אל-דח'יל: "... השיעים בסעודיה הם תושבים כמו שאר תושביה [כשמדובר בסוגיות דוגמת השתייכות למולדת ולדת]...

 

ראוי לציין כי בין חכמי הדת שחתמו על גילוי הדעת הסלפי אין ולו איש דת אחד מקרב חכמי הדת של מוסד דתי רשמי כגון 'מועצת הפסיקה ההלכתית' או 'אגודת חכמי הדת הבכירים'. יתרה מכך, מספר החתומים על גילוי הדעת הגיע [רק] ל-22, מה שמעיד על התמיכה המצומצמת לה הוא זכה, וזהו סימן חיובי...".[10]            

 

איש דת סוני: אסור למכור נדל"ן לשיעים

ב-22 באוקטובר פרסם השיח' הסלפי הסוני עבדאללה בן עבד אל-רחמן אל-סעד, פסק הלכה האוסר על הסונים בסעודיה למכור נדל"ן לשיעים. בפסק ההלכה כתב אל-סעד: "... מכירת נדל"ן לשיעים מאפשרת להם להקים את מדינתם שבאמצעותה הם חותרים לחסל את דת המוסלמים ולהפיץ את כפירתם בקרב המוסלמים. אין זה סוד שהם משתפים פעולה עם המדינות הכופרות, כדי לכבוש את מדינות המוסלמים, כפי שאירע באפגניסטן ובעיראק... הם חותרים להחזיק באדמות, בבתים, בדירות ובשאר נדל"ן השייך לסונים במדינה טהורה זו, והם מתכננים לעצמם תכניות כדי להשתלט ולהגדיל את השפעתם בסעודיה".[11]

 

בתגובה לפסק ההלכה אמר הליבראל הסעודי הסוני, מוח'לף בן דהאם אל-שמרי, כי פסק הלכה זה "מצית מחלוקת פנימית" והציע - כאות לסולידאריות עם השיעים - את דירתו למכירה במחיר הנמוך ב-10% ממחירה המקורי. כן ביקש אל-שמרי מהשלטונות הסעודיים ומאנשי הדת לשים קץ לפרסום פסקי הלכה מעין אלו.[12] 

  

דיווחים על התנכלויות לעולי רגל מאיראן

שבועון משמרות המהפכה באיראן, צבח-י צאדק, האשים את שלטונות סעודיה ביחס מחמיר ומעליב כלפי עולי הרגל האיראניים. השבועון דיווח כי מוחמד רישהרי, נציגו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי לענייני עלייה לרגל, אמר כי למרות המאמצים שהקדיש רפסנג'אני בביקורו בסעודיה [ביוני 2008] לשיפור תנאי עולי הרגל האיראניים, הורעו התנאים, במיוחד בעיר אל-מדינה.[13] כמו כן, הביע רישהרי דאגה נוכח "התנהגותה חסרת הנימוס" של סעודיה, ואמר כי סטודנטים איראנים דיווחו על מקרים רבים של התנכלות סעודית כלפי עולים לרגל מאיראן.[14] באופן דומה, מתח שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, ביקורת על מדיניותה של סעודיה, ואמר כי ההתנהגות הסעודית "אינה מקובלת"... וכי שגריר איראן בסעודיה יעקוב אחר נושא זה.[15]      

 

ניסיונות התקרבות בין הסונים לשיעים

גילוי הדעת של 22 חכמי הדת הסונים זכה לגינוי גם מצד גורמים סונים אחדים שקראו להתקרבות בין הסונים לשיעים בסעודיה. מקורות שיעים דיווחו כי השיח' מוחמד אל-נג'ימי, חבר האקדמיה להלכה מוסלמית בסעודיה, נפגש ב-19 ביוני 2008 עם אנשי דת שיעים בולטים, ביניהם השיח' חסן אל-צפאר, בניסיון לשכך את הסערה שעורר גילוי הדעת הסוני. אתר האינטרנט של השיח' אל-צפאר דיווח כי בפגישה שלל אל-נג'ימי את גילוי הדעת של 22 חכמי הדת, וטען כי חכמי הדת שחתמו עליו אינם משמשים מקור סמכות לכלל הסונים. כמו כן, הדגיש אל-נג'ימי את חשיבות השיח בין העדות, ואמר כי הוא איננו מצדד באנשי הדת שפרסמו גילוי דעת זה [הסוני] וכי הוא נוקט בדרך השונה מדרכם.[16]


כתמיכה ביוזמת המלך עבדאללה לקיים שיח בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות, וכמחאה על גילוי הדעת הסוני, פרסם הליברל הסוני הסעודי, מוח'לף בן דהאם אל-שמרי, באתר האינטרנט השיעי www.rasid.com הודעה על כוונתו להתפלל באחד המסגדים השיעים בעיר אל-קטיף. בהודעה כתב אל-שמרי כי על השיעים והסונים לעודד סובלנות וכבוד הדדי ביניהם, ולהוקיע את השנאה והקיצוניות בין האסכולות באסלאם. כמו כן, קרא אל-שמרי לשיעים להתפלל לצד סונים באחד ממסגדי הסונים בעיר אל-ח'בר שבמזרח סעודיה.[17]

  

בעקבות קריאתו של אל-שמרי ביקרה ב-13 ביוני 2008 באחד המסגדים השיעים בעיר אל-קטיף, משלחת בת שישה מבקרים סונים, בראשם אל-שמרי, ונכחה בדרשת יום השישי אותה נשא האמאם חסן אל-צפאר. בדרשה דיבר אל-צפאר על חשיבות השמירה על אחדות השורה האסלאמית והלאומית. חברי המשלחת הסונית טענו כי ביקורם בא בתגובה לגילוי הדעת שפרסמו 22 חכמי דת סונים כנגד השיעים.[18] בראיון למקומון הסעודי "אח'בארית חאיל", אמר אל-שמרי כי ביקור המשלחת הסונית היה מוצלח, וכי הוא הזמין את השיעים להתפלל במסגד סוני באל-ח'בר. לדבריו, השיח' אל-צפאר שיבח את הזמנתו ופרסם הודעה המדרבנת שיעים להגיע למסגדים הסונים באל-ח'בר ולקיים שם את תפילת יום השישי.[19]

 

הפעיל השיעי הסעודי, זהיר אל-חג'אג', אמר בראיון לאתר www.islamonline.net כי "ביקור משלחת שיעית במסגד סוני הנו חלק מביקורים הדדיים בין תושבים סונים לשיעים, במטרה לתמוך בהתקרבות בין בני האסכולות שהם ביסוד בני אותה הדת". לדבריו, "תחומי ההתקרבות בין שתי האסכולות רבים בהרבה מתחומי המחלוקת. אולם התקרבות מעמיקה זקוקה ליוזמות מצד חכמי הדת ומצד אינטלקטואלים מובילים משתי העדות. ייתכן שקיום תפילות במסגדים סונים ושיעים יהווה צעד בדרך זו".[20] 

 

השיח' אל-בראכ: התקרבות סונית-שיעית אסורה

ב-15 ביוני 2008 פרסם השיח' הסעודי, עבד אל-רחמן אל-בראכ, מאנשי הדת המובילים של גילוי הדעת של ה-22, פסק הלכה באתר www.islamlight.net בו שלל כל התקרבות בין הסונה לשיעה. בפסק ההלכה כתב אל-בראכ: "הסונה והשיעה הן שתי אסכולות מנוגדות ושתי עדות שונות שאינן יכולות לדור בכפיפה אחת... הקריאה להתקרבות בין הסונה לשיעה דומה לקריאה להתקרבות בין הנצרות לאסלאם, וידוע שהכפירה והאסלאם הם הפכים שאינם יכולים לדור בכפיפה אחת... כן ידוע שהעדה השיעית היא העדה הרעה ביותר באומה המוסלמית... ומי שקורא להתקרבות בין הסונה לשיעה - או שהוא בור לגבי העובדות הנוגעות לשתי האסכולות, או שהוא מעמיד פני בור שהולך שולל...".[21]

 

כמו כן, היו ניסיונות עממיים לטרפד את יוזמת ההתקרבות של אל-שמרי. כאשר עמדה משלחת בת חמישים תושבים שיעים סעודיים לבקר באחד המסגדים הסונים באל-ח'בר ב-20 ביוני 2008, דיווח אתר האינטרנט www.rasid.com , כי המשלחת השיעית דחתה את ביקורה למועד אחר, בעקבות איומים שקיבלה מצד סלפים אדוקים שהתנגדו לביקור. על-פי הדיווח, איימה קבוצת סלפים קיצוניים לתקוף את המתפללים השיעים שהיו כבר בדרכם למסגד. עוד דווח כי סלפים קיצוניים פתחו במסע הסתה עדתי שמטרתו להכשיל כל ניסיון נוסף לקיים תפילות משותפות בין סונים לשיעים.[22]  

 



[2]  www.rasid.com, 5.11.2008

[4]  www.rasid.com, 8.6.08             

[5]  www.rasid.com, 15.6.2008, 23.6.2008

[6]  www.rasid.com, 29.6.2008

[8]  www.almoslim.net, 1.6.2008

[9]  www.aafaq.org, 2.7.2008

[10]  אל-אתחאד (איחוד האמירויות הערביות), 23.7.2008

[11]  www.sabq.org/inf, 22.10.2008

[12]  www.aafaq.org, 23.10.2008

[13]  צבח-י צאדק (איראן), 28.7.08                            

[14]  פארס, 6.8.2008

[15]  פארס, 6.8.2008

[16]  www.rasid.com, 26.6.2008, www.saffar.org, 21.6.2008

[17]  www.rasid.com, 8.6.2008.

[18]  www.rasid.com, 13.6.2008

[19]  www.hailnews.net , 18.6.2008

[21]  www.islamlight.net, 15.6.2008

[22]  www.rasid.com, 20.6.2008

תגיות