המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יו"ר מועצת העם הסורית: דרוש לובי ערבי בארה"ב
3/1/2004


יו"ר מועצת העם הסורית: הגיע הזמן להקים לובי ערבי בארה"ב

3.1.2004

 

ד"ר מחמוד אל-אברש, יו"ר מועצת העם הסורית, התראיין ליומון הסורי הרשמי "תשרין"[1]. בין היתר הוא האשים את ישראל בכך שהיא משתמשת בשיטות של רמייה והטעיה כדי לסכסך בין הערבים לבין ארה"ב. להלן קטעים נרחבים מדבריו:

 

המלחמה בעיראק

מה שקרה בעיראק לא יכול לחזור באף מדינה אחרת. עוד מוקדם לצפות את סופו של המסתורין העיראקי [ואין לדעת אם יסתיים] לפי רצונה של המדיניות האמריקאית הנוכחית. לאורך ההיסטוריה היו כוחות אשר התעלמו מרצונם וממהותם של העמים [ומנחישותם] לעמוד על מאפייניהם המיוחדים [לאורך] ההיסטוריה שלהם. כך קרה למשל באלג'יריה ובוייטנאם, והתוצאה היתה תמיד ניצחון של רצון העמים, לעומת אבידות מביכות שנגרמו למדינות אשר כבשו אותם וניסו לכפות את אופיין ונסיונן על האחרים. לבנון נראית כמו דוגמה חיה לכך: למרות שטחה הקטן, היא הצליחה להביס את הכיבוש הישראלי, והעולם ראה כיצד הצבא הישראלי עוזב את אדמת הדרום שנוא ומובס מול הרצון הלבנוני החופשי.

 

יחסי סוריה - לבנון

קשרי האחווה ההיסטוריים בין סוריה ללבנון, האופי הגיאו-פוליטי המאוחד של שתי המדינות ותיאוריית הביטחון הלאומי – כל אלה הופכים את לבנון למותניים האסטרטגיים של סוריה ואת סוריה לעומק האסטרטגי של לבנון. כל פירצה, בין אם במותניים ובין אם בעומק, תביא לפירצה נוספת.

 

אם יש גופים וחוגים אשר חשים כעס בשל היציבות ממנה נהנית סוריה כעת, מכיוון שההרמוניה, הלכידות והאחדות הלאומית הסורית מהווים מצב מתקדם של אחדות לאומית יציבה - על הפוליטיקאים האמריקאים לדעת כי היציבות הסורית והלבנונית משרתת את הביטחון ואת השלום בעולם את האינטרסים ההדדיים ביניהן לבין החברה האמריקאית...

 

ישראל אינה מתרשמת מהיציבות הזו אלא מוטרדת ממנה. היא מהמרת על ייצוא המשברים שלה אל תוך הזירה הערבית, בעיקר הסורית והלבנונית, ועל הפצת האלימות והאנרכיה, תוך שימוש בכל שיטות הרמייה וההטעיה, כדי לסכסך בין הערבים לבין האו"ם וארה"ב.

 

החוק האמריקאי לדרישת דין וחשבון מסוריה

ישראל אינה מתעניינת באינטרסים של ארה"ב אלא רק באינטרסים שלה עצמה ובתכנית ההתפשטות האימפריאליסטית שלה. היא תמיד יוצאת מתוך השקפה עוינת המבוססת על פירוק הגוף הערבי, זריעת שנאה ומלחמות אחים בתוכו והעמקת הפער ביחסים שבין הערבים לארה"ב. [האמריקאים] טועים כשהם ממשיכים לתאר את ישראל כשומר מהימן [של האינטרסים האמריקאיים] שאין לוותר עליו, מכיוון שעמי האזור מעריכים את העם האמריקאי, ואם יש כעס, התנגדות או סלידה [כלפי ארה"ב] היא [נובעת מ]המדיניות האמריקאית הנוטה באופן מוחלט כלפי הצד של הכובשים הישראלים.

 

סוריה רוצה בדו שיח עם ארה"ב, ובעבר כבר שיתפה אתה פעולה בצורה חיובית במאבק בטרור, כפי שציינו כמה בכירים בממשל האמריקאי. איזה פשע ביצעה סוריה שמכריח את הסנאט ואת הקונגרס להעביר את החוק לדרישת דין וחשבון ממנה? מה רוצים מסוריה? רוצים, למשל, שתיסוג מלבנון, וזו דרישה ישראלית, ולא אמריקאית. ב-1976 סוריה הוכיחה את יכולתה לסייע ולתמוך באחדות לבנון, ע"פ הבקשה של המשטר הלבנוני ושל כל גורמי הכח המפלגתיים והפוליטיים. כך הבריאה לבנון מחדש, והיא ממלאת [עתה] בהצלחה את תפקידה הלאומי והתרבותי.

 

מהו הפשע בגינו נדרשת סוריה לתת דין וחשבון? האם רוצים ממנה כי תפנה את גבה ללבנון ותשאיר את האנרכיה הכללית שתאכל ותכרסם את הגיאוגרפיה והפוליטיקה שלה? האם עליה לשכוח את עמדתה העקרונית כלפי הבעיה הפלסטינית? האם עליה לפתוח את ליבה, שכלה, נמלי התעופה שלה וחופיה בפני כוחות הקואליציה, כדי שיהרסו את מה שנשאר מעיראק?

 

אין ספק כי מה שנקרא 'הדרישה לדין וחשבון מסוריה' הוא עסק ביש עבור הפוליטיקאים האמריקאים אשר נדחפו ע"י הלובי הציוני, והוא מנוגד בתכלית הניגוד לאינטרסים של העם האמריקאי. האמריקאים לא יפיקו [ממנו] דבר מלבד עוד איבה מצד עמי העולם...

 

לבנון בריאה משרתת את הביטחון של האזור ושל העולם וכן את האינטרס של העם האמריקאי, שאין לו סיבה לשלם מחיר כבד כמס על הפעולות הברבריות הישראליות ואין לו סיבה שהחייל האמריקאי ילך אלפי מיילים כדי למות למען בעיה שאינו יודע עליה דבר. [באותו אופן,] האינטרס האמיתי של [העם האמריקאי] הוא היציבות של עיראק תחת רצון עיראקי חופשי.

 

אנו יודעים שהמשטר האמריקאי הוא דמוקרטי, כלומר נבחר ע"י העם האמריקאי באופן שקוף וחופשי ובהכרח הוא משקף את מגמותיו ואת האינטרסים שלו. אך רוב הצירים האמריקאים מגיִנים על הרוח הציונית יותר מאשר הם מגיִנים על הרוח הדמוקרטית של העם האמריקאי. האם הם נבחרו ע"י העם האמריקאי כדי לייצג אותו או כדי לייצג את המדיניות התוקפנית של ישראל? לעתים המשקיפים מוכים בתדהמה ובהלם כאשר הם רואים את הפוליטיקאים האמריקאים מתחרים על מתן שירות לישראל. אין ספק שיש בין הפוליטיקאים האמריקאים אנשים אצילי נפש אשר אינם מולָכים שולל ע"י הטעייה או רמייה. אולם אלו אשר כורעים תחת הלחץ של הלובי הציוני ותכניותיו טעונות הרמייה, צריכים לדעת כי הם בוגדים בשליחות לשמה נבחרו, וכי הם משרתים אינטרס של אחרים ומעדיפים אותו על האינטרס של ארצם.

 

מדוע [הפוליטיקאים האמריקאים] אינם מבינים את השאיפות הלאומיות שלנו...? כיצד מקבלים השכל וההיגיון [רעיון של] ברית עם גורמים הרחוקים זה מזה בתרבותם ובמוצאם, אך דוחים נוסחה מתאמת ומשתפת בין סוריה ללבנון?

 

המדיניות האמריקאית הנוכחית מתנגדת לכל סולידריות בין-ערבית ורואה את העניין העיראקי כעניין אמריקאי שאינו קשור לערבים. אולם רוב נציגיו של העם העיראקי בתנועות, במפלגות ובארגונים השונים וכן הגורמים העיראקיים העצמאיים מבינים את מהותו של התפקיד הסורי הלאומי לאורך 40 השנים האחרונות וכיצד פתחה דמשק את לבה ואת שכלה כלפי מתנגדי המשטר הקודם בבגדאד, בשעה שלא היתה אף מדינה [אחרת] שהעזה לאמץ ולו מתנגד [משטר עיראקי] אחד. סוריה היתה המדינה שניזוקה בצורה הקשה ביותר ממשטרו של סדאם חוסיין אשר קיבל סיוע מגורמים מערביים.

 

יחסי  סוריה – ארה"ב 

הגיע הזמן להקים "לובי" ערבי בתוך ארה"ב. הלובי הזה אינו צריך לעשות יותר מאשר להעמיד את העם האמריקאי בפני העובדות באזור. [המשוואה, לפיה] העם האמריקאי משלם את המחיר לישראל ומחיר זה נגבה מהערבים, היא משוואה מוזרה ומופלאה שהשכל אינו מבין אותה. [האמריקאים] יגלו כי המדיניות של שרון תביא לנזק ולפגיעה לאזור ולעולם כולו, כולל לארה"ב, וכדי להסדיר את המצב במזה"ת אין מנוס מדו-שיח ערבי אמריקאי קבוע, שכן אנחנו הצד הצודק וישראל הצד הטועה.

 

 

   


 [1]  תשרין (סוריה), 29.12.03.