המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מנכ"ל "אל-ערביה": יועצי משרה"פ הבריטי מסכלים מאבק בטרור
18/11/2005


מנכ"ל ערוץ "אל-ערביה": יועצי משרד הפנים הבריטי מצדיקים את הטרוריסטים ומסכלים תוכנית ללוחמה בטרור

 

מנכ"ל ערוץ הלווין "אל-ערביה", עבד אל-רחמן אל-ראשד, פרסם מאמר ביומון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט" תחת הכותרת "יועצי משרד הפנים... והעצה המוטעית" בו טען כי יועצי משרד הפנים הבריטי מצדיקים את פשעי הטרוריסטים כאשר הם מייחסים באופן מוטעה את פעולות הטרור למדיניות החוץ הבריטית ולמצב הסוציו אקונומי של המוסלמים בבריטניה. כמו כן, טען אל-ראשד כי גישה זו מסכלת תוכנית טובה ללחימה בקיצוניות שתועיל בראש ובראשונה למוסלמים בבריטניה[1].


"הממשלה הבריטית הטתה אוזן קשבת לאישים מוסלמים בריטים חשובים בהם בחרה כיועצים  לעניינים הקשורים לקהילה המוסלמית [בבריטניה]. היה זה צעד טוב אלמלא הוא שיקף מגמה חד צדדית. יועצים אלו מנו שני צידוקים לפיצוצים שביצעו מוסלמים בריטים בלונדון: מדיניות החוץ הבריטית והאבטלה. אינני חולק על היועצים על כך שיש [בבריטניה] קהילה מוסלמית הכועסת על השתתפות בריטניה במלחמה בעיראק, אולם צריך לומר שיש גם קהילה מוסלמית בריטית התומכת במעורבות [הבריטית בעיראק] כמו רוב העיראקים.

 

המוסלמים [בבריטניה] לא באו מרקע אחד, גם אם הם מתפללים חמש פעמים ביום. יש מוסלמים בריטים המותחים ביקורת על שממשלת בריטניה נמנעה מלהפיל את משטרו של סדאם האכזר בתחילת שנות התשעים, ויש מוסלמים בריטים [אחרים] המתנגדים למעורבות ממשלתם במלחמה [הנוכחית]. הסובייקטיביות בבחירת [היועצים], מזכירה לי את המצב שהיה בשנת 1990 לאחר הפלישה לכווית [על ידי צבא עיראק], בו רק הקולות הערבים הבריטים ששיבחו את הפלישה [העיראקית] לכווית היו יכולים לדבר בתקשורת הבריטית...

 

בעיה אחרת עם היועצים המוסלמים [של משרד הפנים הבריטי] היא שהם אומרים את מה שאמרו בעבר האינטלקטואלים הערבים שהצדיקו את פשעיו של אוסאמה בן לאדן וייחסו את [הפשעים הללו] לעמדה הפוליטית [הבריטית], לעוני, לאבטלה ולהעדר שוויון ההזדמנויות בחברה [הבריטית]. לאחר שפשעי הקיצוניים הללו התגברו ולאחר שמקורותיהם האידיאולוגיים הובהרו ויתרו רוב האינטלקטואלים הערבים על האמירות הללו [אולם יועצי משרד הפנים הבריטי ממשיכים בכך].

 

הטבת תנאי המחייה של האנשים והגדלת הזדמנויות התעסוקה עבורם היא דרישה לגיטימית, שאין לה קשר עם הטרור, וראוי לדרוש אותה גם בנוגע לסינים, להודים ולאפריקאים מפני שזוהי אינה רק בעיה של הערבים והמוסלמים.

 

אל לנו לשכוח שהמבצעים של פשעי לונדון, כמו מוריהם בן לאדן ואימן אל-ט'ואהירי, מייצגים את האליטה בחברה בה הם חיים. בן לאדן עצמו מיליונר שזכה להזדמנויות ש-200 מיליון ערבים לא זכו להן. אל-ט'ואהירי בא ממשפחה אמידה וזכה לחינוך טוב עד לדוקטורט. יצירת הזיקה בין הטרור לבין העוני והקיפוח הפוליטי אינם רק טעות אלא דבר מסוכן מפני שהדבר מצדיק את פשעיהם.

הטרוריסטים עצמם מעלים רשימת דרישות רבות, פוליטיות ברובן, שאינן [מתייחסות] לתעסוקה או לחינוך. רוב פעולות הטרור המודרניות ניזונות מתרבות דתית קיצונית שהורגת ספרים ואומנים בעלי דת ודרך מחשבה שונות[2].

 

יועצי משרד [הפנים] העניקו לטרוריסטים את מה שלא מגיע להם - הצדקה מוסרית לפשעים מכוערים. מה שמדהים אותי הוא שיועצים אלו יעצו כנגד תוכנית הממשלה לרדיפת מעוזי הקיצוניות – הספריות, אתרי האינטרנט והאנשים המסיתים, בטענה שהדבר מגביל את החירויות... מדוע ניתנות חירויות לפאשיסטים המאיימים בגיהנום ובמוות על מי שחולקים עליהם? רדיפת הקיצונים משרתת קודם כל את הקהילה המוסלמית ושומרת על בניה עוד לפני האחרים..."   



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.11.2005.

[2]  הכוונה לתופעת הרציחות של ספרים בעיראק על ידי קיצונים מוסלמים.