המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.3.2008
27/3/2008

 

מה חדש? סיכום יומי 27.3.2008

 

בתקציר: שופטת ראשונה באיחוד האמירויות *  אזרח מצרי פוטר מעבודתו בשל היותו נוצרי *  עימות סורי – לבנוני סביב פסגת דמשק *  קריאה בסעודיה לסגור את אתר  "Face book"

 

כווית: הפגנות לשחרור מארגני בחירות מקדימות לפרלמנט

בכווית היו עימותים בין כוחות הביטחון לבין מאות מפגינים ממספר שבטים במדינה. המפגינים תבעו לשחרר חמישה אנשים שנעצרו באשמת ניסיונות לארגן בחירות מקדימות במחוזות לפני הבחירות לפרלמנט האמורות להתקיים ב-17.5.08, דבר האסור על פי החוק בכווית.

אל-סיאסה (כווית), 27.3.08

 

דיווח: עסקת אנרגיה גדולה בין איראן לחברות הודיות

סוכנות ידיעות איראנית ציטטה מקורות בהודו לפיהם שתי חברות הודיות גדולות צפויות לחתום בקרוב על עסקה לפיתוח שדות נפט וגז באיראן, בהיקף של  מיליארדי דולרים.

אירנא (איראן), 27.3.08

 

אזרח מצרי פוטר מעבודתו מטעמי דת

באיגרת ששלח, ביקש האפיפיור בנדיקטוס ה-16 את התערבותם של הנשיא מובארכ ושל המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אל-עזיז, בפתרון בעייתו של יוסרי סעיד אל-נמירי, אזרח מצרי שפוטר מעבודתו, בשל היותו נוצרי. האיש, שעבד כמנהל הכספים של החברה הסעודית-מצרית לבניה, הגיש תביעה משפטית נגד החברה ואף ביקש את עזרת האפיפיור. לדבריו, נאמר לו בעת פיטוריו, כי אין זה יאה שלא מוסלמי יפקח על עובדים מוסלמים.

אל-מצריון (מצרים), 27.3.08

 

מאסר לעורך עיתון מצרי באשמת דיווח כוזב על בריאותו של מובארכ

בית משפט במצרים גזר עונש של חצי שנת מאסר על אבראהים עיסא – עורך העיתון "אל-דסתור" – לאחר שהואשם בהפצת ידיעות כוזבות אודות בריאותו של הנשיא מובארכ. בית המשפט נימק את החלטתו בכך שהדיווחים פגעו באינטרסים של מצרים והובילו לירידות חדות בבורסה, לבריחת משקיעים זרים ולנזקים בהיקף של 350 מליון דולר.

אל-מצריון; אל-אהראם (מצרים), 27.3.08 

 

לראשונה באיחוד האמירויות: אישה מונתה לשופטת

נשיא איחוד האמירויות, השיח' ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, מינה בפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה אישה למשרת שופטת. השופטת החדשה, ח'ולוד אחמד ג'ועאן אל-ט'אהירי, הינה האישה השניה במדינות המפרץ הנושאת במשרה זו, לאחר שבחריין מינתה אישה לשופטת בשנת 2006.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 27.3.08

 

התנצחות סורית – לבנונית חריפה סביב פסגת דמשק

שר החוץ הסורי, וליד אל-מעלם, תקף (26.3.08) במסיבת עיתונאים את החלטת לבנון להחרים את הפסגה הערבית בדמשק. הוא רמז למעורבותם של גורמים זרים בהחלטה, תוך שהוא מאשים את ארה"ב בהפעלת לחץ על הפסגה וניסיון לפלג את העולם הערבי. אל-מועלם טען כי לבנון החמיצה הזדמנות פז לטפל במשבר הפנימי שלה וביחסיה עם סוריה וקרא למדינות הערביות להן קשרים מיוחדים עימה, ובפרט לסעודיה ולמצרים, לגלות יתר שיתוף פעולה ביישום יוזמת הליגה הערבית בלבנון. חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם כוחות ה-14 במרץ, מצטפא עלוש, אמר בתגובה לדברי אל-מעלם, כי הזדמנויות הפז שמציע המשטר הסורי ללבנון התבטאו עד כה בשלושים שנה של הרג, טרור והרס. לדבריו סוריה נחושה להחדיר את המשטר האיראני כסרטן לגוף הערבי במקום לשוב לחיק אחיה הערבים. ראש ממשלת לבנון לשעבר, סלים אל-חצ, הזהיר כי לבנון נמצאת על סף קריסה וזקוקה להחלטה ערבית מאוחדת שתוציא אותה מן המשבר. לדבריו, אף מדינה שכנה לא תצא בשלום במקרה של "פיצוץ" פנימי בלבנון.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-ת'ורה (סוריה); אל-מסתקבל (לבנון), 27.3.08

  

פגישת תיאום בין מפלגתו של ג'ונבלט לבין מזכירות בירות של הצהרת דמשק

"המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית" של וליד ג'ונבלט ו"מזכירות בירות של הצהרת דמשק" הדגישו אתמול [26.3.08] בפגישה בין נציגיהן כי יפעלו לביסוס הקשרים בין העם הלבנוני לסורי. הם דחו את פרויקט ההתפשטות של המשטר האיראני באזור, הפוגע, לדבריהם, באחדותו של העולם הערבי, קראו למנהיגים הערבים לאשר את ריבונותה של לבנון ללא התערבות בענייניה הפנימיים וגינו את הפרות זכויות האדם מצד המשטר הסורי נגד אינטלקטואלים סורים.

אל-מסתקבל (לבנון), 27.3.08

 

הסכם תימן [לפיוס בין] חמאס ופת"ח

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 26.3.08

 

[המצב בעיראק והמצב בלבנון]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-איאם (בחריין), 26.3.08

 

איש דת סעודי: לצנזר את אתר "Face book" בסעודיה

השיח' עלי אל-מאלכי, מטיף אסלאמי סעודי, דרש לצנזר את האתר "Face book" בסעודיה, בטענה שהוא נועד להפוך את גולשיו למערביים ולהשחית את הנוער. אל-מאלכי הזהיר נשים מפני גלישה בו.

 www.alarabiya.net ,  27.3.08     

  

עיראק: דיווחים סותרים על העימות בין השלטונות ל"צבא המהדי"

דוברים עיראקיים רשמיים, שהתייחסו לעימות עם "צבא המהדי" של מוקתדא אל-צדר, אמרו כי בצרה ובגדאד נמצאות בשליטת כוחות הביטחון והפעילות הצבאית תימשך עד לחיסולו של "אחרון הפושעים". ראש הממשלה נורי אל-מאלכי קרא ל"צבא המהדי" להניח את נשקו ולהסגיר את המבוקשים. בתגובה דרש אל-צדר מאל-מאלכי לעזוב את בצרה, לחדול מן האש ולאפשר לשיח'ים של השבטים ולחכמי הדת להגיע לפתרון המשבר; לאנשיו הוא קרא להרחיב את  המחאה השקטה ולחלק קוראנים ועלי זית בתחנות המשטרה. מדיווחי הזרם הצדרי עולה כי אין הוראה להניח את הנשק וכי אל-צדר קרא לאנשיו לצאת היום (27.3.08) להפגנות, בדרישה להתפטרות אל-מאלכי.

www.elaph.net , אצואת אל-עיראק (עיראק), 27.3.08; אל-מדא (בגדאד), אל-זמאן (לונדון),  26.3.08; 

 

 על גלגל ההצלה כתוב: "הפסגה הערבית"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 26.3.08

 

על יונת השלום במבוך כתוב: "היוזמה התימנית"

[לפיוס בין פת"ח וחמאס]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.3.08