המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 26.3.2008
26/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 26.3.2008

בתקציר: מחזה צונזר במצרים מחשש למהומות *  מאמר בכווית: איומי נאסרללה – חסרי שחר *  אופוזיציונר לבנוני: ההתנגדות צוברת תאוצה * דיווח: צבא סוריה פרס כוחות לאורך הגבול עם לבנון * שת"פ גריעיני-אזרחי בין סין לאלג'יריה * בחריין פותחת שגרירות בעיראק

 

בכיר עיראקי: שת"פ בין ממשלת אל-מאלכי לאיראן מונע שיקום הכלכלה

בכיר במשרד התעשייה והמחצבים העיראקי טען כי ממשלת איראן – בסיוע ממשלת אל-מאלכי –מונעת את שיקומם ובנייתם של מתקני התעשייה והשירותים בעיראק, כדי שתוכל להמשיך לייצא אליה סחורות ירודות במחיר גבוה. לדבריו, שערוריית הצפת השוק העיראקי בסחורות איראניות נעשית בגלוי ומעורבים בה פקידי ממשלה וחברי פרלמנט. סיועה של ממשלת אל-מאלכי מתבטא, לדבריו, בהגבלות שהיא מטילה על יבוא ממדינות כמו מצרים, ירדן, נסיכויות המפרץ ותורכיה. 

אל-ערב (קטר), 25.3.08

 

תימן: מחנות לילדים ונשים מגורשים

ארגון "עיתונאיות ללא הגבלה" הקים בתימן מחנה לקליטת ילדים ונשים בני שבט אל-ג'עאשן שגורשו על ידי השיח' שלהם, אחמד מחמד מנצור, מנחלת השבט. לדברי הארגון, שיח' זה, שהוא בעל השפעה במפלגת השלטון וחבר במועצת השורא של המדינה, מטיל על בני שבטו מסים כבדים ומתעקש להופכם לעבדיו. הארגון גם קרא לשלטונות להתערב בנושא.

www.aafaq.org, 25,3.08

 

עורך עיתון מצרי: הכיבוש הסורי בלבנון מסוכן מהכיבוש הישראלי

עורך עיתון "אל-גמהוריה" המצרי וחבר הפרלמנט מחמד עלי אבראהים, כתב בטורו כי הכיבוש הסורי בלבנון מסוכן יותר מהכיבוש הישראלי, משום שאין זה כיבוש צבאי, אלא כיבוש 'מדיני' הלוקח כבן ערובה את רצון המדינה ואת ריבונותה והופך אותה לכלי שרת בידי סוריה ואיראן.

אל-גמהוריה (מצרים), 26.3.08

 

הטלוויזיה המצרית מנעה שידור מחזה מחשש למהומות

הטלוויזיה המצרית מנעה את שידור חלקו השני של המחזה "דמאא' עלא סתאר אל-כעבה" (דם על ווילון הכעבה), הנחשב לאחד מאוצרות התיאטרון המצרי. הסיבה: המחזה מסית את האזרחים להתמרדות והפיכה, עניין שהפך למסוכן על רקע משבר הלחם הפוקד את מצרים בשעה זו.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.3.08

 

הפסגה [הערבית בדמשק]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשרין (סוריה), 26.3.08

 

בחריין פותחת שגרירות בעיראק

שה"ח הבחריני, השיח' ח'אלד בן אחמד בן מחמד אאל ח'ליפה, הודיע כי בחריין החליטה לפתוח שגרירות בעיראק ולמנות שגריר בבגדאד.

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 26.3.08

 

[הסכם מעורפל בין פת"ח לחמאס לאחר השיחות בתימן]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 25.3.08

 

בעל טור כוויתי: איומי נאסרללה – חסרי בסיס

במאמר ביומון הכוויתי "אל-וטן", טען בעל הטור פואד אל-האשם, כי איומיו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, "למחוק את ישראל" – חסרי שחר. הוא תהה כיצד ניתן למחוק את ישראל, המצוידת בנשק גרעיני, ביולוגי וכימי, ובצבא מיומן, מה גם שהעולם לא יישב מנגד ויצפה בנאסרללה " רוכב על סוס לבן ברחובות תל אביב ההרוסה".

אל-וטן (כווית), 26.3.08

 

אופוזיציונר לבנוני: עשרות אלפי לוחמים הצטרפו להתנגדות

ויאם והאב, חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר הנמנה על האופוזיציה, אמר בהרצאה בסוריה כי במלחמת לבנון (יולי 2006) הבטיחה ההתנגדות את התמוטטותו של  המשטר הציוני וכיום ההתנגדות מוכנה יותר לעימות בזכות עשרות אלפי לוחמים שהצטרפו אליה מאז המלחמה.

תשרין (סוריה), 26.3.08

 

דיק צ'ייני מסרב ללחוץ על ישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ), 25.3.08

  

סודאן: נחקר ארגון סיוע אמריקאי

ממשלת סודאן החליטה לפתוח בחקירה נגד ארגון הסיוע ההומאניטרי האמריקאיInternational Rescue Committee,הפועל בדארפור. מקור ממשלתי מסר שפקיד בארגון הודה בקיום קשרים עם ארגון יהודי בינלאומי - לו מסר ידיעות על המצב בדארפור  וכן בקיום קשרים עם ארגוני חמושים בכמה מחנות פליטים בדארפור.

אל-סודאני (סודאן), 26.3.08

 

דיווח: צבא סוריה נערך לאורך גבול לבנון

העיתון אל-מסתקבל דיווח כי גיס סורי בפיקודו הישיר של מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא, התפרס לאורך הגבול עם לבנון, ומבצע מזה כמה שבועות חדירות צבאיות לשטח לבנון. העיתון מסר כי החטיבה הפכה כמה כפרי גבול סורים לעמדות קרב, ואף בנתה עמדות וביצורים בתוך שטח לבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 26.3.08

 

"עוד סגירות של כנסיות באלג'יריה"; על הדלת: "כנסיה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ליברטי (אלג'יריה), 26.3.08

 

כנס במרוקו בנושא זהות בֶרבֶרית ודמוקרטיה

במרוקו נערך השבוע כנס בנושא זהות אמאזיע'ית (בֶרבֶרית) ועתיד הדמוקרטיה באזור, בהשתתפות יועצו של המלך מחמד השישי, יו"ר בית הנבחרים, וראש המוסד המלכותי לתרבות אמאזיע'ית במרוקו. מאלג'יריה נכחו נציגים מהמפלגה הברברית-ליברלית "האיחוד למען התרבות והדמוקרטיה" ונשיא התנועה למען האוטונומיה של קביליה, פרחאת מהני. מפלגת "התנועה העממית" המרוקאית ארחה את הכנס.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 25.3.08 ; אוז'רדווי לה מרוק (מרוקו), 26.3.08   

 

אלג'יריה וסין: שת"פ בגרעין אזרחי

אלג'יריה וסין חתמו על הסכם שיתוף פעולה בתחומי המחקר המדעי הגרעיני והבטיחות בנושא הגרעין. בעבר סייעה סין לאלג'יריה לבנות תחנת ניסוי בתחום הגרעין בהספק של 15 מגוואט.  

אל-וטן (אלג'יריה), 26.3.08        

 

מרוקו: קנס תקדימי על עורך עיתון אל-מסאא

בית משפט במרוקו הטיל קנס של כ-750 אלף דולר על עורך אל-מסאא, העיתון הפופולרי ביותר במדינה, בגין הוצאת דיבה. מדובר בידיעה מנובמבר אשתקד בה נטען כי אחד התובעים הכלליים בבית המשפט בעיר קצר אל-כביר הוא הומוסקסואל.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 26.3.08