המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.3.2008
25/3/2008

                                         מה חדש? סיכום יומי 25.3.2008 

 

בתקציר: ייצוג סעודי נמוך בפסגת דמשק *  אלג'יריה נלחמת באוונגליזם *  שת"פ  סורי-קטרי *  הולנד מתנצלת בפני שיח' אל-אזהר * קרבות כבדים בבצרה *  נרמול יחסי סודאן – ארה"ב

 

איראן: תלונות על שוחד וזיופים בבחירות למג'לס

בתפילת יום השישי המרכזית בעיר ח'רמשהר (דרום-מערב איראן), טען דרשן התפילה, איתאללה אבו אל-חסן נורי, כי יש עדויות ומסמכים המצביעים על זיופים ומתן שוחד במערכת הבחירות למג'לס ובהצבעה בעיר ח'רמשהר עצמה. לדבריו, אלה בחירות "מורעלות" ו"נגועות", ועל נבחרי המג'לס מטעם המחוז להתפטר. הפעילה הרפורמיסטית מעסומה אבתכאר, שכיהנה כסגניתו של הנשיא הקודם ח'אתמי, טענה כי הבחירות היו "משחק מכור", עקב פסילת מרבית המועמדים הרפורמיסטים.

תאבנאק (איראן); גולפ-ניוז (איחוד האמירויות), 24.3.08

 

ייצו סעודי בדרג נמוך בפסגת דמשק

נציג סעודיה בליגה הערבית, אחמד קטאן, הודיע אתמול (24.3.08) כי יעמוד בראש המשלחת הסעודית לפסגה הערבית בדמשק, בסוף החודש. מקור סורי שהתייחס לדרג הייצוג הסעודי הנמוך, אמר כי "עמדה זו לא משרתת את הפעילות הערבית המשותפת", וסעודיה "בורחת מדיאלוג אחראי".

אל-וטן (סוריה); אל-ג'זירה (סעודיה), 25.3.08.

 

דו"ח ממשלתי באלג'יריה: האוונגליזם מאיים על  אחדות החברה

דו"ח אלג'יראי רשמי מזהיר מפני התפשטות האוונגליזם במדינה וקורא להיאבק ב"מתקפה הפרועה על אחדות החברה האלג'יראית ודתה." על פי הדו"ח, התפשטות האוונגליזם הואצה לפני כעשר שנים והיא מתמקדת בעיקר בשתי ערים בקביליה, תיזי אוזו ובג'איה. בין הגורמים המזינים את התופעה: עצמת הטרור האסלאמיסטי בקביליה והמתחים שפרצו ב"אביב השחור" של 2001 – התנגשויות אלימות בין מפגינים ברברים לכוחות הביטחון. 

אל-ח'בר (אלג'יריה), 24.3.08   

 

הידוק הפיקוח באלג'יריה על ארגונים נוצרים

השר לעניינים דתיים בממשלת אלג'יריה, בועבדאללה ע'לאמאללה, דרש משמונה ארגונים נוצריים במדינה לפעול בהתאם לחוק המסדיר פעילות דתית של לא-מוסלמים, משנת 2006. הוא אמר שאם לא ייענו לדרישה, עלולה פעילותם להיאסר באופן "רשמי ובלתי-הפיך". ע'לאמאללה הביע ביקורת על עיתונים שפרסמו לאחרונה עצומה למען חירויות הפרט וכיבוד חופש האמונה של נוצרים. לדבריו, בלימת האוונגליזם היא משימה שעל כל  הציבור לקחת בה חלק.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 25.3.08   

 

נביה ברי: ממשלת לבנון גידול סרטני

נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה הלבנוני,NTV  , כי ממשלת לבנון הנוכחית הפכה להיות גידול סרטני המפרק את המדינה.

אל-מסתקבל (לבנון), 25.3.08

 

נאסרללה נואם בטקס לזכר מוע'ניה

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, אמר בטקס לרגל 40 יום לחיסול עמאד מוע'ניה, כי מלחמת לבנון (יולי 2006) הוכיחה שישראל עשויה לחדול מלהתקיים, אולם אין המשמעות שחזבאללה יפתח חזית בדרום נגד ישראל, היות והאחריות להפלת המשטר הציוני אינה של לבנון. לדבריו, הישראלים יגלו בקרוב כי ההתנקשות במוע'ניה היתה מעשה טפשי.  

www.alintiqad.com , 25.3.08

 

הסכם לשת"פ בטחוני בין סוריה וקטר

שר הפנים הסורי, בסאם עבד אל-מג'יד, ועמיתו הקטרי, השיח' עבדאללה בן נאצר בן ח'ליפה אאל ת'אני, חתמו על הסכם להידוק שיתוף הפעולה הבטחוני בין שתי המדינות בעיקר בתחומי המאבק בטרור ובפשע המאורגן.

אל-ראיה (קטר), 25.308

 

איגרת התנצלות מהולנד לשיח' אל-אזהר

באיגרת לשיח' אל-אזהר הד"ר מחמד סיד טנטאוי  מבהירה ממשלת הולנד כי דעותיו של חבר הפרלמנט ההולנדי גירט וילדרז והבנתו את האסלאם והקוראן מייצגות רק אותו ולא את ממשלת הולנד. זאת לאור התעקשותו של וילדרז להציג את סרטו נגד האסלאם. השיח' טנטאוי דרש מממשלת הולנד לפעול ביתר תקיפות נגד וילדרז ואמר שההגנה הניתנת לפוגעים באסלאם תשפיע לרעה על היחסים בין מצרים והולנד.

אל-אהראם (מצרים), 25.3.08

 

ממשלת מצרים: איננו מעורבים בייצוא גז לישראל

הד"ר מופיד שהאב, השר לענייני משפט ומועצות המחוקקים במצרים, אמר כי הממשלה לא תייצא גז טבעי לישראל וכי בניגוד למה שפורסם, לא נחתם הסכם בעניין זה. שהאב הבהיר כי אספקת הגז לישראל מתבצעת על ידי חברות פרטיות והממשלה מספקת את תשתית הצנרת בלבד. הוא אמר את הדברים בישיבת פרלמנט סוערת, במהלכה האשימו חברי הפרלמנט את הממשלה בהסתרת פרטי עסקת הגז, אותה כינו "חרפה גדולה" לממשלה המצרית.

אל-אהראם; אל-מצריון (מצרים), 25.3.08

 

  קרבות כבדים בבצרה בין כוחות הביטחון לבין מליציות חמושות

קרבות כבדים מתנהלים מאז אתמול, 24.3.08 בין כוחות הביטחון העיראקיים לבין חמושים ברחבי העיר בצרה, הנתונה בעוצר מוחלט. זאת, לאחר שממשלת עיראק, הכריזה על מבצע "מתקפת האבירים" (צולת אל-פורסאן) שנועד להחזיר לעיר את הביטחון והסדר. בהודעתו של נורי אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק, לתושבי בצרה, נאמר: "העיר נתונה ללחצים פנימיים וחיצוניים... הפוגעים בביטחונה וביציבותה, באמצעות פגיעה במנהיגיה הרוחניים, האקדמאים והחברתיים... פעילות בלתי חוקית זו נעשית במסווה דתי, פוליטי או אחר ואליה נלוות הברחות נפט, נשק וסמים... פורעי החוק... נעזרים במנגנוני הביטחון של המדינה. בצרה הפכה לעיר שחיי תושביה ורכושם אינם בטוחים."    

אצואת אל-עיראק (עיראק), 25.3.08

 

עורך ה'שרק אל-אוסט': היעדרות ראשי מדינות מפסגת דמשק - צודקת

טארק אל-חמיד, עורך היומון 'אל-שרק אל-אוסט', הגן  על החלטת סעודיה שלא להשתתף בועידת דמשק בדרג של ראש מדינה. במאמרו טען כי אין הצדקה להשתתפות ראשי המדינות הערביות בפסגה, לנוכח מעללי סוריה ואיראן בלבנון. אל-חמיד הגדיר כ"בדיחה" את הפסיקה של המופתי של סוריה, המחייבת כל שליט ערבי להשתתף בפסגה. הוא תהה מה יפסוק המופתי לגבי מעללי סוריה בלבנון, ולגבי ה'שואה' שהמשטר הסורי מביא על עיראק, לבנון ופלסטין בשם 'ההתנגדות'. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.3.08

 

מו"מ בין חמאס ופת"ח [בתימן]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 24.3.08

 

תנאי סודאן לנרמול היחסים עם ארה"ב

דובר משרד החוץ הסודאני אמר במסיבת עיתונאים כי סודאן מתנה את נרמול היחסים עם ארה"ב בהסרת סודאן מרשימת המדינות התומכות בטרור, וביטול הסנקציות הכלכליות שארה"ב מטילה עליה. לדבריו, סיבת היחסים המעורערים בין שתי המדינות היא האג'נדה שארה"ב מנסה לכפות על סודאן. הדובר התלונן גם על היחס שזוכים לו אנשי שגרירות סודאן בוושינגטון.

אל-סודאני (סודאן), 25.3.08   

 

ארה"ב מנסה להכשיל את הפסגה הערבית [בדמשק]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ), 24.3.08

 

[מו"מ בין חמאס ופת"ח בתימן]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 23.3.08

 

עיראק: הזרם הצדרי הכריז על מרי אזרחי

הזרם הצדרי בעיראק הכריז על מרי אזרחי באזור אל-כרח' בבגדאד, בעקבות סירובה של ממשלת עיראק לחדול מן הפשיטות והמעצרים נגד אנשיו, לשחרר את העצורים ולהתנצל רשמית על ההפרות שבוצעו נגד הזרם הצדרי. הזרם מאיים להרחיב את המרי לאזורים נוספים אם לא ייענו דרישותיו.

www.alnajafnews.net , 25.3.08

 

 מלך סעודיה קורא לשלוש הדתות לשמור על האנושות

בנאום (24.3.08) בסימפוזיון שיח התרבויות בין העולם האסלאמי ליפן בריאץ', אמר מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, כי הוא קיבל הסכמה מחכמי הדת בסעודיה לקרוא לשלוש הדתות לכנס ועידות בהן יוסכם על שמירה על האנושות מפני זלזול בערכי המוסר ובמוסד המשפחה, וכן על השבת ערכי הנאמנות לאנושות.

אל-חיאת (לונדון), 25.3.08. 

 

נאומו של בן לאדן שולח מסר מלחמתי לאירופה;

על החרב: "אל-קאעדה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ג'רידה (כווית), 23.3.08