המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מגעים בין איראן לאל-קאעדה לפני פיגועי ה-11 בספטמבר
5/11/2006

 

מסמכים ועדויות איראניים על מגעי איראן ואל-קאעדה חודשים ספורים לפני פיגועי ה-11 בספטמבר

 

הקדמה

בראשית אוקטובר 2006, פורסם באתרים אסלאמיסטים-סוניים, המזוהים עם תנועות הג'יהאד בעיראק, מסמך איראני שסיווגו 'סודי ביותר' ממאי 2001, אשר מצביע על קשרים בדרגים הבכירים ביותר בין ארגון המודיעין האיראני השייך ללשכת מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, לבין ארגון אל-קאעדה.

 

עדויות נוספות על שיתוף פעולה בין המשטר האיראני לבין ארגון אלקאעדה נחשפו כבר ב-2003 בעיתון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט" וב"קול אמריקה", מפי קצין במשמרות המהפכה האיראנים, חמיד רזא זאכרי, שערק מאיראן. להלן המסמך והעדויות:

 

1. מסמך ארגון המודיעין של ח'אמנאי:

המסמך מזכיר את קביעתו של מנהיג איראן, ח'אמנאי, בדבר החשיבות העליונה של המאבק האיראני-אסלאמי בארה"ב ובישראל, "המהווה את יעדו העיקרי" של המשטר האיראני.[1]  עוד מצוין במסמך הצורך להגביר את שיתוף הפעולה האיראני עם "לוחמי רשת אל-קאעדה וחזבאללה."

 

 המסמך, החתום בידי עלי אכבר נאטק נורי, ראש ארגון המודיעין של 'המנהיג העליון' של איראן, עלי ח'אמנאי, מורה על נקיטת משנה זהירות בקשרים עם אל-קאעדה, מחשש ל"השלכות השליליות והבלתי הפיכות" של חשיפת הקשר בין איראן לאל-קאעדה בעולם. כמו כן צוין במסמך כי ח'אמנאי הורה להכפיף את שיתוף הפעולה עם אל-קאעדה לארגון הביטחון בלשכתו, ולקיימו באמצעות קצין המבצעים של חזבאללה, עמאד מוע'נייה, וסגנו של בן לאדן, אימאן אלט'ואהרי. להלן תרגום המסמך:

 

 

הרפובליקה האסלאמית של איראן, ארגון המודיעין של המנהיג [ח'אמנאי] – סודי ביותר

תאריך: 14 מאי 2001

סימוכין: 4- 325- 80/ס/מ

מאת: ראש ארגון המודיעין של המנהיג [ח'אמנאי]

עבור: מנכ"ל המחלקה המבצעית 43 [במיניסטריון המודיעין האיראני]

 

הנושא: מסירת צו בנוגע להחלטות כבוד המנהיג [עלי ח'אמנאי]

 חוג'ת אל-אסלאם ואל-מוסלמין [מוצטפא] פורקנאד [מנכ"ל המחלקה המבצעית 43],

 

תוך איחולי הצלחה לך ולצוותך המסור והאמיץ, תוצאות דיווחיך נבחנו יחד עם הדעות השונות, ובסופו של דבר, וכדי להסיר אי הבהירויות הקיימות בנוגע לתמיכה בתוכניות העתידיות של אלקאעדה, הדגיש כבוד המנהיג [ח'אמנאי] כי "המאבק ב'יהירות העולמית', ובראשה אמריקה וישראל, הוא חלק בלתי נפרד ממשטרנו האסלאמי, ומהווה את יעדו העיקרי.

 

כמו כן גרימת נזק לסדר הכלכלי והפיכתם של שאר הגופים של שני האויבים המאוחדים [אמריקה וישראל] של המשטר האסלאמי [של איראן] לחסרי מוניטין במסגרת חיסול החשבונות הפוליטי וסיכון יציבותן וביטחונן [של אמריקה וישראל], הן חובה שיש לבצעה."

 

כבוד [המנהיג ח'אמנאי] הדגיש את הצורך בכך שתהיו ערניים לחלוטין בתחום פעילותיכם, וביקש שתקדישו תשומת לב נוספת [לנושא]. כמו כן הדגיש [ח'אמנאי] את [הצורך] לאמוד את ההשלכות השליליות העתידיות כתוצאה משיתוף פעולה זה [בין איראן לבין אל-קאעדה].

 

כבודו [ח'אמנאי] ציין כי יש להגביר את המאבק הזה, באמצעות שיתוף פעולה הדוק יותר עם יתר גופי המודיעין והביטחון מבית ועם התומכים מבחוץ, ובכך להאט את התהליך המתפתח של [הרחבת] תחום הפעילות של האויב.

 

[ח'אמנאי הדגיש] כי בהבאת הישגכם לידי ביטוי, יש לפעול כך שכל העניינים יהיו תחת פיקוח ישיר של מחלקת הביטחון של מרכז ארגון [המודיעין של המנהיג ח'אמנאי]. טבעי הדבר, כי זיהוי הנזקים הינו בתחום האחריות של המחלקה החרוצה והערנית [מחלקה 43 במיניסטריון המודיעין האיראני].

 

כמו כן הוחלט, כי יש לקיים דיונים במטרה להגיע ליעד ברור בישיבות הבאות [שתיערכנה] בנוגע להסרת המכשולים העיקריים [ושבהם יידונו] הבעיות בהשגת המטרות ובמימוש וקידום העניינים הנוגעים להרחבת שיתוף הפעולה עם לוחמי רשת אל-קאעדה וחזבאללה [לבנון].

 

לבסוף, הריני מביע את שביעות רצונו ותמיכתו המלאה [של ח'אמנאי] מביצוע תוכניותיה העתידיות של המחלקה הנ"ל [43]. כבודו [ח'אמנאי] מבין את התפקידים החשובים והמסוכנים [המוטלים] עליכם, והדגיש כי בכל הנוגע לתמיכה באל-קאעדה אין להשאיר שום עקבות שיגרמו להשלכות שליליות ובלתי הפיכות, וכי יש להגבילה לקשר הנוכחי של [קצין המבצעים של חזבאללה, עמאד] מוע'נייה ואלט'ואהרי.

 

אבקש מהאל מלא החסד את הצלחתכם, בברכת שלום,

 

                                                                                                20 לחודש ספר

                                                                        [חותמו של עלי אכבר נאטק נורי וחתימתו]

 

[חותמת ימנית קיצונית] נשלח לארכיון

 

 

עלי אכבר נאטק נורי

ראש ארגון המודיעין של המנהיג [ח'אמנאי]

[חותמת] הרפובליקה אסלאמית של איראן

ארגון המודיעין של המנהיג [נוסד ב-] 1999

 

[חותמת באמצע העמוד] מזכירות המחלקה [מספר לא ברור]

                                    תאריך קבלה 14 בספטמבר 2004

 

[שורה תחתונה צד ימין] תואם את ההעתק [שנשלח] למחלקת הביטחון של מרכז [מיניסטריון המודיעין] לשם ביצוע ההוראות

[שורה תחתונה צד שמאל] סודי ביותר

 

2. ראיון של היומון  אל-שרק אל-אוסט עם האיראני חמיד רזא זאכרי:

שיתוף הפעולה בין ראשי המשטר האיראני לבין בכירי ארגון אל-קאעדה נחשף כבר בפברואר 2003, בדיווח של היומון הלונדוני 'אל-שרק אל-אוסט', אשר הובא בעבר על ידי ממר"י.[2]  אל-שרק אל-אוסט פרסם ריאיון עם בכיר ב'משמרות המהפכה' האיראניים, חמיד רזא זאכרי, שערק מאיראן ומסר פרטים על שיתוף הפעולה בין ארגון 'משמרות המהפכה' ומנגנוני המודיעין האיראנים, המקורבים ל'מנהיג העליון' עלי ח'אמנאי ומבצעים את החלטותיו, לבין ארגוני טרור דוגמת אל-קאעדה, חזבאללה וארגוני הג'האד הפלסטיני והמצרי. להלן קטעים מן הריאיון:

 

"על-פי  אל-שרק אל-אוסט עבד זאכרי כמפקח ומנהל ב[מחלקת] המודיעין של 'משמרות המהפכה' [של איראן] ואח"כ עבר למיניסטריון ההגנה, שם כיהן ב[מספר] תפקידים במשך כמה שנים. אח"כ הצטרף למנגנון הביטחון של לשכת המנהיג [עלי ח'אמנאי], שם היה מפקח ואחראי על מזכירות המנגנון, והתוודע לקשרים הסודיים בין 'משמרות [המהפכה'] ומנגנוני הביטחון האיראנים לבין כוחות מהפכניים באזור.

עוד טען העיתון כי זאכרי חשף פרטים אודות תפקידו של עמאד מוע'נייה בחלק מהפעולות המשותפות שמימן המודיעין האיראני ושגורמי ה'ג'האד' והארגונים הפונדמנטליסטים הוציאו לפועל.

"אל-שרק אל-אוסט: מי אתה?

זאכרי: שמי חמיד רזא זאכרי יליד 1962 בעיר נג'פאבאד במחוז אצפאהאן. מאז פרוץ המהפכה ועד סוף שנת 1985 פעלתי במסגרת הועדות המהפכניות ו'משמרות [המהפכה'] בעיר אצפהאן ואח"כ עברתי לטהראן, שם הייתי אחראי ב'משמרות [המהפכה'] באזור העשירי של הבירה. מפקד האזור אז היה מהדי מובלע'. האזור הזה נחשב למפקדה המרכזית שבראשה עמד מוחסן רזאי (אח"כ מפקד המשמרות ומזכיר 'המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר'). כמו כן הייתי בקשר הדוק עם חאג'  מרתזא רזאי (מפקד המודיעין של משמרות המהפכה) ובהנחייתו ביצעתי משימות מסוכנות בחזיתות המלחמה נגד עיראק וסוכניה באותה תקופה. בשנת 1986 הייתי בקבוצת 400 קציני משמרות [המהפכה] אשר סופחו למשרד ההגנה החדש שהוקם באותו זמן.

 

אל-שרק אל-אוסט: מה היה תפקידך במשרד ההגנה? 

זאכרי: בתחילה עברתי אימונים מיוחדים, כמו כן למדתי מחוץ למדינה [איראן] הודות להיותי בוגר מכללת האמאם באקר (מכללה השייכת למשרד ההגנה בה לומדים גורמי הביטחון). מטבע הדברים, עיסוקי היה בתחום הריגול וסיכול ריגול, וניהול ענייני ביטחון הפנים. לאחר מספר שנים, סיימתי קורס יוקרתי ב[מחלקה] לעניינים אסטרטגיים וביטחוניים.

 

אל-שרק אל-אוסט: האם ידעתם על התכנון לפגוע במרכז הסחר העולמי בניו-יורק?

זאכרי: לא, אבל היו במפקדה שלנו דגמים של שני המגדלים [של מרכז הסחר העולמי], של הבית הלבן, הפנטגון ומבנה ה- CIA בלנגלי. לכן עמאד מוע'נייה הגיע לאיראן, נפגש עם מספר פקידים בכירים במנגנון הביטחון של המנהיג [ח'אמנאי] והעביר להם מכתב מד"ר אימן אל-ט'ואהרי שתוכנו היה: אנו זקוקים לעזרתכם לבצע משימה חשובה ביותר בארצו של 'השטן הגדול'. העניין הוצג אולם בקשתו נדחתה. לאחר מכן החליט ראש המחלקה שלנו והסגן של נאטק נורי, ראש מדור החקירות בלשכת המנהיג [ח'אמנאי] ונציגו במועצה הגבוהה לביטחון, להטיל על מוע'נייה להמשיך את קשריו עם אל-ט'ואהרי וחבריו בתנאי שלא יסתבך בפעילותם."

 

3. דיווח מקביל מפי חמיד רזא זאכרי מ"קול אמריקה"

קיומו של המסמך הסודי מטעם ארגון המודיעין של לשכת מנהיג איראן, ח'אמנאי, בדבר שיתוף הפעולה עם ארגון אל-קאעדה, אשר תרגומו הובא לעיל, לצד ציון קשריו של אל-ט'ואהרי עם ראשי המשטר האיראני ופגישתו באיראן עם בכירים בצמרת האיראנית, תקופה קצרה טרם פיגועי ה-11 בספטמבר, אוזכרו על ידי אותו רזא זאכרי, גם  ביוני 2003, באתר "קול אמריקה" (www.voanews.com) . להלן עיקרי הדיווח כפי שהובאו באתר קול אמריקה בפרסית, ב-11 ביוני 2003, תחת הכותרת "טענתו של פליט איראני על חלקה של איראן בהתקפות ה-11 בספטמבר על אמריקה":[3]

"חמיד רזא זאכרי אומר כי עבד במחלקת הביטחון של [המנהיג העליון של איראן, עלי] ח'אמנאי ואבטח באופן אישי שתי ישיבות של [פעילי] אל-קאעדה עם בכירים איראניים.

 

לטענת זאכרי, עלי אכבר נאטק נורי, ש[שבזמן פרסום הדיווח] היה ראש ארגון הביטחון של ח'אמנאי [ואשר שימש כיו"ר הפרלמנט האיראני בין השנים 1996-2000] היה המתווך ואיש הקשר עם אל-קאעדה מטעם המנהיג [ח'אמנאי]. במכתב מה-14.05.2001 מאת נאטק נורי אל חוג'ת [אל-אסלאם] מוצטפא פורקנאד בארגון הביטחון [של המנהיג ח'אמנאי, ראש מחלקת המבצעים 43] הוא הורה על  שיתוף פעולה ותיאום עם [פונקצית] המבצעים של אל-קאעדה.[4]

 

זאכרי מציין כי הישיבה הראשונה היתה עם [אימאן] אלט'ואהרי, שהיה נציגו של בן לאדן, בינואר 2001, לאחר ש[אלט'ואהרי] הגיע עם עוד 29 איש לביקור בן ארבעה ימים באיראן ...

 

לטענת זאכרי, השיחות עם אלט'ואהרי התקדמו בצורה כ"כ טובה עד שבן לאדן שלח את בנו הגדול, סעד בן לאדן, לאיראן, ארבעה חודשים ושבוע לפני ה-11 לספטמבר. [סעד בן לאדן] הועבר מגבול תאיבאד [גבול אפגניסטאן-איראן, בצפון מערב איראן] לבסיס חיל האוויר בדמוואנד [צפונית לטהראן].

 

בנו של בן לאדן שהה באיראן שלושה שבועות, אולם קיים רק ישיבה אחת עם ח'אמנאי בג'מאראן [מקום מושבו של ח'אמנאי בטהראן]. בפגישה זו השתתפו [הבכירים האיראניים] [עלי אכבר] האשמי רפסנג'אני [הנחשב כיום לאיש מספר 2 במשטר האיראני בתוקף תפקידו כיו"ר 'המועצה לקביעת האינטרס של המשטר'], איתאללה מוחמד יזדי [חבר 'מועצת המומחים' וראש הרשות השופטת לשעבר], [איתאללה מוחמד רזא] מהדוי-כני [מזכ"ל הארגון השמרני 'ג'אמעה-י רוחאניון-י מבארז'] ו[איתאללה] עלי משכיני [ראש 'מועצת המומחים' משנת 1999 עד היום]...

 

4. נספח: המסמך מאת ארגון המודיעין של מנהיג איראן, ח'אמנאי

 



[1]  יש לציין כי המסמך תורגם בעבר לאנגלית והופץ ככל הנראה בבלוג פרטי של מתנגד משטר איראני בכתובת:

http://www.venusproject.com/ecs/Al_Qaida_Ruling_Mullahs.html

יש לציין כי התרגום לאנגלית שניתן באתר הנ"ל אינו תואם לחלוטין את המקור הפרסי.

[2]  לנוסח המלא ראה דיווח ממרי מה-19.2.2003. 

[3]   קול אמריקה בפרסית ((VOA, 11.6.2003. http://www.voanews.com/persian/archive/2003-06/a-2003-06-11-11-1.cfm

[4]   ראה המכתב המצוין לעיל ותרגומו בראש המסמך.

תגיות