המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.1.2008
15/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 15.1.2008

בתקציר: באיראן מסלקים מתמודדים לא רצויים למג'לס * נער סעודי הוכה קשות על ידי משטרת הדת * חילופי גברי בצמרת השלטון בעיראק * מחאה בסעודיה בשל מחיר מוצרי היסוד * משרד החוץ של סודאן מגיב להילרי קלינטון * תכנית למאבק במיסיונריות באלג'יריה

 

נאום של אחמדי-נז'אד נאסר לפרסום

אתר אינטרנט רפורמיסטי באיראן דיווח כי בכירי מוסד הנשיאות מנעו פרסום נאום שנשא אחמדי-נז'אד בפני תועמלנים דתיים בראשית השבוע שעבר ונטלו מידי הכתבים שסיקרו את האירוע את הדפים עליהם כתבו את תוכן הנאום. לדברי האתר, הסיבה להחרמת הניירות היו דברים בנאומו של אחמדי-נז'אד בנושא הדת שנגדו את עמדותיהם של האיתוללות הבכירים באיראן.

נו רוז ניוז (איראן), 14.1.08

 

עיתונאי איראני: המשטר מציג יריבים פוליטיים כ"אויב"

בתגובה להאשמות המשטר נגד הרפורמיסטים באיראן, טען העיתונאי מתנגד המשטר, עיסא סהרח'יז, כי ראשי ה משטר ובראשם ח'אמנאי, המתיימרים לשלוט בשם האסלאם והצדק, אינם בוחלים "בשום אמצעי על מנת לשמר את שלטונם ולפעול נגד מי שהם רואים כ"אויב."

רוז (איראן), 14.1.08

 

איראן: סילוק מתמודדים בבחירות למג'לס בשל עמדותיהם הפוליטיות

מקור המקורב למשרד הפנים האיראני מסר לאתר אינטרנט רפורמיסטי שהמשרד "תופר תיקים" למתמודדים בבחירות למג'לס במרץ 2008, כדי לפסול את מועמדותם. היומון השמרני ג'ומהורי-י אסלאמי, התומך בהאשמי רפסנג'אני, יריבו של אחמדי-נז'אד, הזהיר את הממשלה ואת 'מועצת המפקחים' מפני פסילת מועמדים על רקע פוליטי.

ג'ומהורי-י אסלאמי, 13.1.08; נו רוז ניוז, 15.1.08

 

סעודיה: אנשי משטרת הדת הכו נער עד שנכנס לתרדמת

בעימות עם קבוצת נערים מאזור נג'ראן בסעודיה, הכו אנשי משטרת הדת את אחד הנערים באלימות רבה עד שנכנס לתרדמת ממנה התעורר לאחרונה. משפחת הנער, שעודו מאושפז, טוענת כי גם לאחר שהנער היה במצב קשה, אנשי משטרת הדת לא העבירו אותו לבית החולים אלא מסרו אותו למשטרת האזור. משטרת הדת התחייבה להגיב רשמית לאירוע היום (15.1.08), אך טרם עשתה זאת.

אל-וטן (סעודיה), 14.1.08; אל-וטן (סעודיה), 15.1.08

 

איראן: התקשורת התבקשה להציג את ביקור בוש באור שלילי

יומון אינטרנט רפורמיסטי באיראן דיווח כי 'המועצה העליונה לביטחון לאומי' הורתה לכלי התקשורת להציג את מסעו של בוש למזה"ת כ"לא מוצלח וחסר תועלת". היומון טען כי במקרה קודם דרשה המועצה מהתקשורת שלא לדווח כי התפטרותו של לאריג'אני ממזכירות המועצה נבעה מחילוקי דעות עם הנשיא.

רוז (איראן), 15.1.08

 

סעודיה: עליה חסרת תקדים במחירי מוצרי יסוד

האגודה לזכויות האדם בסעודיה פנתה רשמית לשר התעשייה והמסחר הסעודי, ד"ר האשם ימאני, בעקבות תלונות רבות של אזרחים על עליה חסרת תקדים במחירי הסחורות ומוצרי היסוד, ביניהם מחיר החלב. נציגי האגודה דרשו מהשר להגביר את הפיקוח על הסוחרים ואת ההגנה על הצרכנים.

אל-ריאץ' (סעודיה), 14.1.08

 

חילופי גברי בצמרת השלטון העיראקי

מקור עיראקי מסר כי בקרוב צפויים שינויים בצמרת השלטון בעיראק. מזכ"ל המפלגה האסלאמית העיראקית והסגן השני לנשיא עיראק, טארק אל-האשמי, עתיד להתמנות לנשיא הרפובליקה במקום הנשיא הנוכחי ג'לאל אל-טאלבאני שיתמנה ליו"ר הפרלמנט; הסגן הראשון לנשיא מטעם הקואליציה, עאדל עבד אל-מהדי, יתמנה לראש הממשלה במקום נורי אל-מאלכי.

אל-וטן (סעודיה), 15.1.08

 

סרקוזי בסעודיה: צרפת מציעה את שירותיה לפרויקט גרעין הסעודי

בפגישתו אמש (14.1.08) עם אנשי עסקים סעודיים בריאץ', אמר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, כי צרפת מוכנה לסייע לסעודיה בפרויקט האנרגיה האטומית למטרות שלום, ולשגר אליה מומחי גרעין צרפתיים, שיסייעו בהפעלת המרכזים הגרעיניים במדינה.

אל-ריאץ' (סעודיה), 15.1.08

 

משרד החוץ של סודאן מגיב להילארי קלינטון

דובר מטעם משרד החוץ הסודאני הגדיר את תכניתה של הילארי קלינטון, לשימוש בכוח כדי לפתור את בעיית דארפור, כ"דברים בטלים". לדבריו, מדיניות הפנים של סודאן לא צריכה לשחק תפקיד במערכת הבחירות בארה"ב, מה גם שידוע כי נבחרים במערב אינם נוטים לקיים הבטחות שפיזרו ערב בחירתם. מאמר מערכת בעיתון אל-צחאפה, הזהיר שבחירתה של הילרי קלינטון לנשיאות ארה"ב עלולה להשיב את ירי טילי הטומהוק על סודאן, כפי שעשה בעלה בהיותו נשיא.

אל-סודאני, אל-צחאפה (סודאן), 15.01.08

 

שה"ח הסעודי: "על סוריה להפעיל את השפעתה בלבנון"

שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, קרא לסוריה במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הצרפתי, ברנרד קושנר, לשכנע את בעלי בריתה בלבנון לקבל את הפיתרון שהוצע על ידי הליגה הערבית למשבר במדינה. לדבריו, סגן נשיא סוריה, פארוק אל-שרע, טען כי סוריה היא המדינה המשפיעה ביותר בלבנון, ולכן סעודיה מבקשת ממנה לפעול לטובת עצמאותה וריבונותה של לבנון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.1.08

 

סוריה: שני פעילי זכויות אדם נעצרו

ועדות ההגנה על הדמוקרטיה וזכויות האדם בסוריה דיווחו על מעצר שני פעילי זכויות אדם סורים מרכזיים ב-12.1.07: מאזן דרויש, ראש המרכז לחופש התקשורת והביטוי וחבר מזכירות ועדות ההגנה על הדמוקרטיה וזכויות האדם; חסן כאמל, מנהל אדמיניסטרטיבי במרכז לחופש התקשורת והביטוי.

www.cdf-sy.org, 13.1.08

 

סרקוזי: מציע למלך סעודיה שת"פ גרעיני

אל-ג'רידה (כווית), 15.1.08

 

דיווח: נשיא סוריה הורה לסגור מרכזים שיעיים באזורים עלווים

מקורות סורים מסרו לאתר האופוזיציה הסורי, אל-חקיקה, כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הורה לסגור את כל המרכזים השיעים (חוסיניאת) שנפתחו במהלך שני העשורים האחרונים באזורים עלווים. המניע למעשה הנשיא - עשרות מכתבים ששיגרו נשים עלוויות לארמון הנשיאות ובהן תלונות על היפגעותן מתהליך השיעיזציה ומהמגבלות שהוא כופה עליהן.

http://syriatruth.org/Al-Hakikah/index.php, 15.1.08

 

עיתון איראני: ראשי האמירויות ישלמו את מחיר ביקור בוש

מאמר המערכת של היומון האיראני ג'ומהורי- אסלאמי טען כי שליטי איחוד האמירויות "ישלמו את המחיר על שהרשו לשטן הגדול לעוות את [תדמיתה של] איראן" בביקורו אצלן. היומון טען כי ראשי האמירויות "מתעלמים מפשעי בוש בעיראק, ובאפגניסטן." לדברי היומון, "חשיפת הציפורניים והשיניים" של בוש כלפי איראן היא משום שהתגרענותה הפכה "לסיוט גדול עבורו ועבור שותפיו."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 15.1.08

 

[איראן וישראל בעיניי בוש]

אל-חיאת (לונדון), 15.1.08

 

[ניסיונות להחיות את תהליך השלום במזה"ת]

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.1.08

 

אלג'יריה: נבחנת תוכנית חדשה נגד מסיונריות

צוות בכוחות הביטחון האלגי'ראיים בוחן תוכנית חדשה למאבק במיסיונריות, שתוגש לנשיא בוטפליקה. התוכנית שהוכנה על ידי אנשי דת, מציעה המרכיבים הבאים: עידוד אזרחים לדווח על פעילות מיסיונרית ועל גיוס כספי תמיכה לעניים השוקלים התנצרות; תעמולת-נגד שתצביע על הסתירות והכפירה שבנצרות וביהדות. האזור שבמוקד הדאגה הוא קביליה, ואולם תופעת המיסיונריות קיימת גם באזורים אחרים.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 15.1.08

 

בסיס צבאי צרפתי יוקם באיחוד האמירויות

צרפת תקים בסיס צבאי באיחוד האמירויות, לשימושם של הכוחות הימיים והאוויריים הצרפתיים במפרץ הפרסי ובאזורים הקרובים לו. בבסיס ישהו כמה מאות חיילים. המהלך נעשה כחלק מהסכם ההגנה הקיים בין שתי המדינות מאז 1995.

15.1.08 ,www.elaph.com

 

בוש זורע את מלחמת האחים בין איראן למדינות הערביות

פלסטין (רש"פ); אל-שרק (קטר), 14.1.08

 

בכיר איראני: רוסיה תשלים בקרוב משלוח דלק גרעיני לבושהר

סגן ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית ,מוחמד סעידי, הצהיר כי בקרוב צפויות איראן ורוסיה להגיע לסיכום לגבי המועד המדויק להפעלת הכור בבושהר. לדבריו, בשבועות הקרובים אמורה רוסיה להשלים משלוח של כ-63 טון דלק גרעיני נוספים לכור.

אירנא (איראן), 15.1.08