המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 14.1.2008
14/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 13-14.1.2008

בתקציר: סרקוזי: שת"פ עם האמירויות בגרעין אזרחי * דובר הפת"ח בביקורת על סוריה * בעיות אספקת הגז באיראן * שרי החוץ של איראן וכווית דנים בסכסוך הגבולות * עיראק רוצה להצטרף ל'מועצת המפרץ' * עצומה בעיראק לישוב הסכסוך בכורדיסטן * ע'אזי חמד קורא להפסקת אש בין ישראל לחמאס * איש דת בסעודיה תוקף את פיגועי ההתאבדות

 

בחריין: אופוזיציונרים מבקשים מבוש סיוע בתיקון החוקה

מספר אגודות פוליטיות אופוזיציונריות בבחריין, ביקשו באיגרת ששגרו לנשיא ג'ורג' בוש, לסייע להם בקידום שינויים חוקתיים בבחריין, כדי להביא להפרדה בין שלוש רשויות השלטון. לדבריהם, אין בבחריין דמוקרטיה וקיימת הפרה של זכויות האדם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.1.08

 

סרקוזי: שת"פ עם איחוד האמירויות בגרעין אזרחי

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר ליומון הלונדוני אל-חיאת, כי בביקורו הקרוב באיחוד האמירויות ייחתם הסכם שת"פ בין שתי המדינות על שימוש באנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות. בנוגע לסוריה אמר כי החלטתו שלא להמשיך במגעיו עימה בנושא לבנון, אין פירושה נתק בין צרפת לסוריה. לדבריו, כשתושג התקדמות ניכרת בנושא לבנון, תבחן צרפת את חידוש היחסים והדיאלוג עם סוריה בכל סוגיות האזור.

אל-חיאת (לונדון), 13.1.08

 

עוד התקפה על בית הספר האמריקאי ברצועת עזה

חמושים פרצו, פעם נוספת בתוך יומיים, לבית הספר האמריקאי בבית לאהיא שברצועת עזה. הם חיבלו בציוד, גנבו רכוש והציתו שש מכוניות השייכות לבית הספר. סוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא" טענה כי כנופיות של החמאס ביצעו את המעשה. מופק מטר, בעל טור ביומון הרש"פ, אל-חיאת אל-ג'דידה, כתב במאמר ביקורת כי עם המחריש נוכח הצתה וחבלה בבית ספר לא יזכה למדינה ולחירות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.1.08

 

על השלט כתוב: "איראן"

אל-חיאת (לונדון), 13.1.08

 

סוריה, עיראק ותורכיה חתמו על פרוטוקול בנושא מים

עם סיום פגישותיהן של הועדות הטכניות הסוריות-עיראקיות-תורכיות המשותפות בנושא המים, נחתם פרוטוקול המדגיש את הצורך לפתח את השימוש במקורות המים, להקים פרויקטים משותפים ולהבטיח אספקת מים לשלוש המדינות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.1.08

 

דובר פת"ח: על סוריה לחדול מהתערבות בעניינים פלסטינים

דובר תנועת הפת"ח, אחמד עבד אל-רחמן, הביע התנגדות לוועידת פלגי הסירוב הפלסטיניים הצפויה להתקיים בדמשק במהלך חודש ינואר, בטענה שוועידה זו מעניקה לגיטימיות להפיכה הצבאית בעזה והחלשת הסוגיה הפלסטינית. הוא קרא למנהיגי סוריה שלא להתערב בעניינים פלסטיניים, וטען כי סוריה צריכה לסייע לפלסטינים ולא לעודד את אנשי ההפיכה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.1.08

 

חבר פרלמנט לבנוני לזמרת פיירוז: בטלי הופעתך בדמשק

חבר הפרלמנט הלבנוני, אכרם שהיב, המשתייך למפלגתו של המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, דרש מהזמרת הלבנונית הנודעת, פיירוז, לבטל את הופעתה ב-28 בינואר בדמשק, בטענה כי "מי שאוהב את מולדתו, לבנון, לא שר בפני סוהריה". בתגובה, אמר ניצ'אל מעלוף, עורך אתר החדשות syria-news, המקורב לחוגי השלטון הסורים, כי פיירוז באה לשיר לעם הסורי אותו היא אוהבת אהבה עזה והאשים את "כוחות ה-14 במרץ" בניסיון לתקוע טריז בין העם למשטר בסוריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.syria-news.com, 12.1.08

 

בוש אומר: "שלום לכם!"; אולמרט עונה: "אל תפתח פה לשטן";

הערבי אומר: "מהפה שלך לאלוהים"

אל-דסתור (ירדן), 12.1.08

 

איראן: אושרה מועמדותם של 7129 מתמודדים למג'לס

משרד הפנים האיראני אישר את מועמדותם של 7,129 מתמודדים הנאבקים על מקום במג'לס, בבחירות במרץ 2008. מבין המועמדים הבולטים שאושרו: מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי לשעבר, עלי לאריג'אני; סגנו לשעבר, עבד אלרזא רחמאני-פזלי; שר המודיעין לשעבר, עלי פלחיאן, המקורב לח'אמנאי, ומבוקש בארגנטינה בשל מעורבותו בפיגוע בבית הקהילה היהודית שם, ב-1994.

כיהאן, אירנא (איראן), 12.1.08

 

מדוע הופסקה אספקת הגז מתורכמניסטאו לאיראן

בנאום בשיראז, שזכה לדיווח מועט, טען אחמדי-נז'אד כי בידיו מידע לפיו "מספר אנשים באיראן ביקשו מהרשויות בתורכמניסטאן לחדול מלייצא גז לאיראן." לדבריו, הוא נמנע מלחשוף את שמות האנשים הללו מתוך כבוד לכמה בכירים רמי דרג במשטר. על פי ההערכה, בכירים אלה קשורים לאנשים אליהם התייחס אחמדי-נז'אד בנאומו. היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דייוח כי מאז ה-31.12.07 הפסיקה תורמניסטאן לייצא גז לאיראן מבלי שניתן לכך הסבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.1.08; עסר-י איראן, אעתמאד-מלי (איראן), 13.1.08

 

'כיהאן': אין שלום ויציבות במזה"ת ללא איראן

מאמר מערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, קבע כי "שלום ויציבות לא יושגו במזרח התיכון ללא איראן, המעצמה החזקה באזור." בפניה לראשי מדינות המזה"ת נאמר כי "אלו המצטלמים מחויכים לצד בוש, יצטרכו לתת בבוא היום דין וחשבון לעמם ולהיסטוריה." מאמר המערכת ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי "בוש יחזור ממסעו למזה"ת בידיים ריקות, וכישלונו יהווה הקדמה לשינויים עמוקים במזה"ת שיביאו לשקיעתו של הממשל האימפריאליסטי הזה באזור."

כיהאן (איראן), 12.1.08; ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 14.1.08


הנשיא בוש דוחף את תהליך השלום

פלסטין (רש"פ); אל-שרק (קטר), 11.1.08

 

שרי החוץ של כווית ואיראן ידונו על סכסוך הגבולות

שה"ח הכוויתי, השיח' מחמד אל-צבאח, אמר כי בפגישתו עם עמיתו האיראני, מנוצ'הר מותכי, בטהראן מחר (15.1.08), ידונו השניים, במסגרת ועדה משותפת לשתי המדינות, בהשגת הסדר לחילוקי הדעות בין איראן לכווית בסוגית הגבולות ובשיתוף פעולה כלכלי ביניהן.

אל-ג'רידה (כווית), 14.1.08

 

איראן: מאות עצורים בעיר בנדר תורכמאן

כוחות הביטחון ומשמרות המהפכה באיראן עצרו למעלה מ-350 אנשים בעקבות מהומות שפרצו לפני כשבועיים בעיר בנדר-תורכמאן, שלחוף הים הכספי. המחאה פרצה בשל הרג צעיר סוני, תושב המקום, ופציעת שניים מחבריו בידי משמר החופים. למשפחות העצורים נמסר כי העצורים הורחקו לעיר זאהדאן, שבדרום מזרח המדינה.

רוז (איראן), 31.12.07, 2.1.08, 13.1.08

 

עיראק מעוניינת להצטרף ל"מועצה לשת"פ במפרץ"

בהודעה מטעם נשיא עיראק נמסר כי סגן הנשיא, טארק אל-האשמי, דן במהלך ביקורו בכווית, בתחילת החודש, בהצטרפותה של עיראק ל"מועצה לשיתוף פעולה במפרץ". האשמי עצמו אמר כי "עיראק היא מדינה מפרצית, אם נרצה ואם לא".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 14.1.08

 

עיראק: עצומה פרלמנטרית ליישוב סכסוך הנפט בחבל כורדיסטן

למעלה מ- 150 חברי פרלמנט עיראקים מ-12 מפלגות סוניות ושיעיות חתמו (13.1.08) על "מזכר הבנה לאומי" הקורא ליישוב סכסוך הנפט בין ממשלת עיראק לבין הכורדים בצפון המדינה תוך הסכמה ואחדות לאומית. הסכסוך פרץ על רקע כוונתה של ממשלת חבל כורדיסטן לחתום על חוזי נפט עצמאיים ובשאלת עתידה של עיר הנפט כרכוכ. החותמים הדגישו בקריאתם כי הנפט הוא משאב של כל בני העם העיראקי והשימוש בו הוא בסמכות הממשלה העיראקית, תוך שת"פ עם השלטונות המקומיים. יו"ר הוועדה לקשרי חוץ בפרלמנט העיראקי, המאם חמודי, אמר כי בקרוב תתקיים בבירות ועידת פיוס לאומית בהשתתפות 22 אישים עיראקיים מכל מפלגות הפרלמנט וגורמי אופוזיציה חוץ פרלמנטאריים.

אל-חיאת (לונדון), 14.1.08

 

ע'אזי חמד קורא להפסקת אש בין ישראל לחמאס

ע'אזי חמד, דובר ממשלת חמאס המודחת, הצהיר כי הודנה בין החמאס לישראל היא אינטרס לאומי פלסטיני. הוא קרא לכל הגורמים הפלסטיניים ללמוד בעיון את נושא ההודנה ולא לנקוט עמדות חפוזות ואמוציונאליות. חמד הודה כי נפגש עם אנשי דת, אנשי אקדמיה ועיתונאים ישראליים המעוניינים בפיוס, אך הכחיש כי נפגש עם גורמי ביטחון בישראל.

אל-חיאת אל-ג'ד'ידה (רש"פ), 14.1.08

 

המפתחות לפתרון [המשבר] במזרח התיכון

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 12.1.08

 

איש דת בכיר בסעודיה: דין מחבל מתאבד - ייסוריי נצח

השיח' הד"ר צאלח בן פוזאן אל-פוזאן, חבר מועצת בכירי העלמאא' וחבר ועדת פסיקת ההלכה בסעודיה, אמר כי מי שמבצע פיגוע התאבדות וקורא לזה ג'יהאד בדרכו של אללה תוך שהוא מקווה למות כשהיד, הרי שדינו כדין מי שהורג את עצמו ועונשו יהא ייסוריי נצח בגיהינום, שכן הג'יהאד חף מפעולות שכאלה.

אל-ריאץ' (סעודיה), 12.1.08

 

אל-בראדעי: נושאי המחלוקת עם איראן ייפתרו בתוך חודש

בתום ביקורו של מנכ"ל סבא"א, מחמד אל-בראדעי, באיראן (13.1.08), הודיעה סבא"א כי לפי סיכום חדש שהושג עם איראן "כל הנושאים השנויים במחלוקת ייפתרו בתוך חודש" במסגרת מתווה חדש. לפי דיווחים מערביים ביקש אל-בראדעי כי פקחי סבא"א יקבלו מנדט רחב יותר, במסגרת 'הפרוטוקול הנוסף', על מנת להגביר את האמון בין איראן לבין הקהילה הבינ"ל.

אירנא (איראן), 13.1.08; כיהאן (איראן), 14.1.08

 

'אל-קדס אל-ערבי': ביקורו בוש - הפגנת תמיכה במדינות המפרץ

מקורות דיפלומטיים מסרו ליומון "אל-קדס אל-ערבי" כי נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אמר למנהיגי מדינות המפרץ בהן ביקר, כי ביקורו לא נועד לעודד פעולה צבאית נגד איראן אלא להפגין תמיכה במדינות ערב, בעיקר במפרץ, נוכח שאיפותיה של איראן והתגרותה בהן. כן מסרו המקורות כי בוש הסביר למנהיגים הערבים שמטרת איומיו על איראן היא להפגין את נחישותו ונכונותו להתעמת עם האיראנים, אם ימשיכו לעורר אנרכיה ולתמוך בגורמים קיצוניים. עוד דיווח היומון כי בוש שוקל להרחיב את הפעילות המודיעינית והצבאית של כוחותיו בעיראק אל אזורי ההשפעה האיראנית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.1.08

 

נאסרללה: גאים להיות אויבי השטן הגדול

בתגובה לדברי הנשיא ג'ורג' בוש, שהאשים את חזבאללה בטרור, אמר מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה: "כאשר פרעה והשטן הגדול מאשים אותנו ומתייג אותנו במשבצת של האויבים, אנו מתפארים בכך". ברמזו ל"כוחות ה-14 במרץ" אמר כי משפיל הוא שאדם משמש מכשיר בידיו של השטן, קרי ארה"ב, וחלק מתכנית הפעולה שלו.

http://www.ghaliboun.net/ 13.1.08

 

בתו של מנהיג פתח אל-אסלאם: הקול בקלטת אינו קולו של אבי

בעקבות פרסום קלטת בקולו של מנהיג ארגון פתח אל-אסלאם, שאכר אל-עבסי, באתרי האינטרנט האסלאמיסטים, טוענת אשתו של אל-עבסי כי בעלה אינו בחיים וכי גופתו נמצאת בבית החולים בעיר טריפולי בלבנון. בתו של אל-עבסי אמרה כי הקול אשר שמעה בקלטת שפורסמה, אינו קולו של אביה.

עכאט' (סעודיה), 14.1.08

 

לקראת הסכם סחר חופשי בין מדינות המפרץ לאיחוד האירופי

מזכ"ל מועצת מדינות שיתוף הפעולה במפרץ, עבד אל-רחמן בן חמד אל-עטיה, אמר שבקרוב מאוד צפויה תימן להפוך לחברה מן המניין במועצה, זאת בעקבות הסכמה מצד כל מנהיגי מדינות המועצה לבקשתו של המלך הסעודי עבדאללה בן עבד אל-עזיז. בנוסף אמר עטיה כי במהלך שנת 2008 צפוי להיחתם הסכם סחר חופשי בין מדינות המפרץ לבין מדינות האיחוד האירופי.

אל-ג'זירה (סעודיה), 14.1.08

 

ראש מפלגת הקונגרס העממי בסודאן: להפיל את השלטון בכוח
ראש מפלגת הקונגרס העממי, חסן אל-תראבי, קרא אתמול, בכנס בעיר פורט-סודאן, לפתוח במהפכה עממית כדי להפיל את הממשלה. לדבריו, "המשטר עלה לשלטון בכוח, ויש לסלקו בכוח".
צחאפה (סודאן), 14.01.08

 

ביקור בוש בישראל: משמאל: אולמרט; באמצע: בוש; מימן עבאס

ובידו בלון שעליו כתוב: "אשליית המדינה הפלסטינית"

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 11.1.08

 

גמאל מובארכ: מדיניות חדשה נגד אפליית נשים

בפגישה עם הוועדה לענייני נשים במצרים, אמר גמאל מובארכ, המשמש כעוזר מזכ"ל המפל"ד, כי העצמת נשים היא הציר המרכזי במדיניות המפלגה. גמאל הוסיף כי הוראותיה החדשות של הוועדה כוללות מדיניות של שילוב נשים בתכניות הכלכליות והחברתיות, וכן המלצות למאבק באפליית נשים.

אל-אהראם (מצרים), 14.1.08

 

האחים המוסלמים נגד ביקור בוש במצרים: איננו מקבלים רוצחים

בהודעה תחת הכותרת "לא נקדם בברכה רוצחים", הביעה תנועת האחים המוסלמים במצרים התנגדות לביקורו הצפוי של הנשיא בוש במדינה. גם עורך הדין של ארגון "הג'יהאד" המצרי, סעד חסבאללה, הודיע כי הארגון אינו מקדם בברכה את הנשיא בוש ורואה בו פושע מלחמה ואויב האסלאם.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 13.1.08

 

ארגונים אסלאמיים ניסחו "אמנה אסלאמית אירופאית"

בתום כינוס בבריסל של יותר מ-400 ארגונים אסלאמיים מרחבי אירופה, סוכם נוסח "האמנה האסלאמית האירופאית", המגדירה את יחסם של המוסלמים באירופה לחברה האירופאית, לצד יחסם לאומה המוסלמית. הדיונים על האמנה המציעה הגדרה חדשה - "אזרחות מוסלמית" – נמשכו שמונה שנים.

www.islamonline.net , 12.1.2008

 

דיווח: הסכם סורי-תורכי על תיקונים בספרי הלימוד הסורים

מקור תורכי דיווח לאתר האופוזיציה הסורי, "אל-חקיקה", כי בביקור שערך בתורכיה סגן ר"מ סוריה, עבדאללה אל-דרדרי, סוכם שמשרד החינוך הסורי יבצע שינויים בספרי הלימוד הרשמיים בסוריה. בין השאר, סוכם על הסרת חבלי אלכסנדרטה (İskenderun) וקיליקיה (Cilicia) מכל ספרי הלימוד, כמו גם מפות העשויות לרמוז לתלמידים שמדובר במחוזות סורים. כן סוכם כי הרי טרטוס (Tartus) לא יתוארו בספרי הגיאוגרפיה כ"גבולות המולדת הערבית עם תורכיה", אלא כ"גבולות המדיניים הנוכחיים שנקבעו בהסכם סייקס-פיקו", וכי ספרי ההיסטוריה ישמיטו את הצירוף "הכיבוש העותומאני-התורכי" ויחליפו אותו ב"שלטון החליפות העותומאנית".

http://syriatruth.org/Al-Hakikah, 14.1.08

 

שיחות בין ארה"ב לסודאן על רקע המתיחות ביניהן
לינדה תומאס-גרינפילד, עוזרת בכירה של מזכירת המדינה האמריקאית לענייני אפריקה, המסיירת בימים אלה בסודאן, דנה עם שר החוץ הסודאני, דינג אלור, בזירוז פריסת כוח השלום הבינלאומי בדארפור, בשיפור היחסים בין שתי המדינות ובהידוק האבטחה סביב שגרירות ארה"ב. היומון אל-סודאני דיווח כי המטרה האמיתית של הביקור היא הסרת הקשיים שמערימה ממשלת סודאן על בניית השגרירות החדשה של ארה"ב בח'רטום, מחשש שלבניין יהיו גם שימושים צבאיים ומודיעיניים. שר האוצר הסודאני, אל-זביר אחמד אל-חסן, הבהיר לתומאס שממשלת סודאן מסרבת לשחרר מכולות המעוכבות בנמל פורט-סודאן, ובהן ציוד לבניית השגרירות, כל עוד ארה"ב מחזיקה בכספים סודאניים שהחרימה. מצטפא עת'מאן אסמאעיל, יועץ לנשיא סודאן, הטיל על ארה"ב את האחריות להגברת המתח בין המדינות, משום שארה"ב קידמה הצעת גינוי לסודאן במועה"ב בגין תקרית ירי על שיירת או"ם בדארפור, בשבוע שעבר.
אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-סודאני (סודאן), 13.01.08; אל-ראי אל-עאם, אל-צחאפה, (סודאן), 14.01.08